Etkö ole saanut apua suolistosairauteesi? No, varmasti olet ja nuo voivat olla hankalia juttuja, eivätkä välttämättä vastaa lääkityksiin toivotulla tavalla. Ajattelin vain, että luulisi lääkärien huolestuvan jo enemmänkin, jos ihminen tuolla lailla laihtuu.
Muuten tuumin, että taidat olla taas liian ankara itsellesi tuosta “väärinelämisestäsi”. Esim. vuorokausirytmisi. Jos tuo on luonnollinen rytmi sinulle. Kyllä tuollaisia ihmisiä on, joille on luontaista nukkua päivät ja valvoa yöt, eikä se ole mikään vika, vaan nimenomaan heidän yksilöllinen sisäinen kellonsa. Tämä on ihan teollisuusyhteiskunnan keksintö, että ihmisen “oikea” nukkuma-aika on 22-6. Toki yökukkujan unirytmi aiheuttaa ongelmia, jos pitää päivätöissä käydä, mutta sinähän olet työkyvyttömyyseläkkeellä, joten eipä se niin nuukaa ole koska nukut. Pääasia, että saat unta. Nykyään kaupatkin ovat auki 24/7 tai ainakin melkein ja virastoasiat voi hoitaa enimmäkseen diginä jne., joten sen puolestakaan, ei tarvitse noudattaa virka-aikoja.
Minulla on aika päinvastainen vuorokausirytmi, jota moni varmaan pitää “parempana”, mutta saan kyllä säännöllisesti kuulla ihmettelyä siitä. “Mikset sie nuku aamuisin, kun kerran voisit?”(Olen myös työkyvyttömyyseläkkeellä) No, ei nukuta! Ihan tarpeeksi saan unta, kun menen nukkumaan viimeistään iltaysiltä ja herään neljältä, viimeistään viideltä ja joskus ennen neljääkin ja olen ihan virkku. Välillä kun univelkaisena tulee “nukuttua pommiin”, ts. johonkin kasiin, jopa ysiin asti, niin siinä on päivä ihan pilalla, pöhkö olo, eikä oikein osaa tarttua mihinkään. Univaikeuteni helpottivat kummasti, kun joskus vuosia sitten tajusin, että ei minun tarvitse kitkutella hereillä sinne 22-23 asti, koska se on “normaalia aikuisen ihmisen hommaa”. Siinä meni ohitse se luonnollinen nukahtamisaikani ja siten yöunetkin ihan plörinäksi. Toki monesti on kaikenlaisia iltarientoja ja harrastuksia, joiden vuoksi valvon ja ihan vapaaehtoisesti sotken rytmini, mutta nopeasti se siitä palautuu, kunhan pääasiassa noudatan sitä, mitä sisäinen kelloni käskee.
No, se minun vuorokausirytmistäni. Tarkoitus oli sanoa, että ihmisillä on erilaisia vuorokausirytmejä, eikä niissä ole mitään väärää. Lopulta sille sisäiselle kellolleen ei oikein voi tehdäkään mitään, vaikka milloin mikäkin asiantuntija olisi selittämässä, kuinka nukutaan oikein ja rukataan vuorokausirytmiä väkisin. Todellisuudessa monien univaikeudet johtuvat nimenomaan siitä, että yhteiskunta sanelee nukkumaan heille sopimattomaan aikaan.
Sitten tuo parisuhde. Eivät kaikki ihmiset välitä parisuhteista. Jotkut eivät koskaan ja jotkut eivät jossakin iässä/elämäntilanteessa. Ei ole mitään väärää siinäkään. Ei se parisuhde mikään kansalaisvelvollisuus ole. Aivan vapaasti saa elää sinkkuna vaikka koko elämänsä, jos siitä tykkää. Jos parisuhde vain ahdistaa, niin ei sillä silloin pidä itseään rääkätä.