Mp medikinet, pitkäaikainen viihdekäyttö?

Noniin elikkäs haluaisin keskustelua medikinettien pitkäaikaisesta viihdekäytöstä. Miten usein käytät, millaisia määriä, mikä käyttö tapa?

Itsestä alkaa tuntua että niitä maistuisi vähän turhan usein kun huomaa niiden auttavan jaksamaan iltaa helposti myöhemmälle sekä tuntuu että seuraavana päivänä ei ole ollenkaan edes krapulaa… :laughing:

Määrät pysyny vielä mielestäni pieninä, mutta huomaan koko ajan että enemmän ja useammin tekisi mieli ottaa. myös vahvuutta olen jo nostanut…

Haittaa näistä en ole vielä muuta huomannut kun tietenkin rahan kulutus. Onko jollain jotain huonoja kokemuksia näistä edes…?? :unamused:

Moi

Oletko huomannut tuoreen tietoartikkelin Metyylifenidaatista? Siitä löytyy perustietoja aineesta.

Omia kokemuksia ei ole sinulle nyt tästä antaa - sattumoisin :smiley:

terv. Tiia/Plinkin tiimi

Kiitos vastauksesta!

Mielenkiinnolla jään vielä odottelemaan jos joku tulisi kertomaan omakohtaisista kokemuksista. Tosiaan mietiskelen onko se sitten niin paha jos ei siitä mitään huonoja kokemuksia kenelläkään ole… :unamused: :smiley:

^ Niin no, kaikilla lääke- ja huumausaineilla on omat haittansa, ihan lääkinnälliseen tarpeeseen käytettyinäkin. Medikinetin haittavaikutuksista voit lukea ihan ko. lääkkeen pakkausselosteesta noin alustavasti. Se on sitten asia erikseen, kuinka pahoina kukakin saa mitä haittoja ja kokeeko itse niiden vaikuttavan eloonsa ja oloonsa kovinkaan häiritsevinä.

Itse olen käyttänyt paljonkin MF:ää(Concertoina tosin, mutta samapa tuo) viihteeseen ja onhan siitä mulle omat haittansa koitunut. Se valvominen ja syömättömyys ei tee hyvää sen enempää psyykelle, kuin fysiikallekaan. Vuorokausiannokset ovat myös aika hurjia, jos pureskelen 54 mg Concertan useamman kerran vuorokauden aikana. Sanotaan, että 4-10 Concertaa menee vuorokaudessa, jos tuota lähden vetämään ja siinä voi olla jo oikeasti vaara yliannostuksesta, vaikka mitään vakavia ts. sairaalahoitoa vaatineita ongelmia tuo ei olekaan mulle koskaan aiheuttanut. Toisin kuin monilla, mulla stimulanttien käyttö ei hillitse alkoholin käyttöä. Olen ensisijaisesti juoppo, joten se, että jaksaa, jaksaa, aiheuttaa sen, että kiskon viinaa kahta kauheammin siihen päälle, mikä ei tietenkään ole koskaan hyväksi, eikä ainakaan noin sekakäytellen. Jälkiolotkaan eivät sitten ole mitenkään mukavat, kun on sekä krapula, että laskut MF:stä. Molemmat tietysti hoitelen noin akuutisti pois bentsodiatsepiineillä, mutta kyllä se senkin jälkeen on ainakin vähintään vetämätön “ei kiinnosta mikään” -olo n. viikon verran, välillä ihan suoranaista masennustakin. Mä olen tosin aika herkkä stimujen vaikutuksille.

Huomattavasti pienempi paha MF on mulle kuitenkin, kuin piri. Ensin mainitusta laskut eivät ole lähellekään niin pahat, eikä himo jatkaa ränniä jää päälle likikään yhtä herkästi. Kyllä mä MF:ää nykyään lähinnä käytän, jos haluan jotakin stimulanttia juopotteluni kylkeen ottaa, mutta varsin vähäiseksi sekin on viimeaikoina jäänyt, eikä tässä suurempia himotuksiakaan ole.

I.V.:nä vedin noita joskus, mutta onneksi se jäi varsin lyhytaikaseksi harrastukseksi. Ei ole kovin terveellistä suonille se liisteri. Lisäksi suuremman hyötysuhteen ts. pidemmän ja tasaisemman vaikutuksen noista saa vatsan kautta. Toki nopeat nousut ränniin vedettynä ovat muikea olotila, mutta ne ovat nopeasti ohitse ja se luonnollisesti vie vain pahempaan kierteeseen.

Edit: Toleranssi noihin kasvaa kyllä kohisten, jos niitä usein käyttää ja hakee nimenomaan päihtymystilaa. Eikä se dopamiinivarastojensa tyhjentely psyykelle hyväksi ole, vaikkei olisikaan mitenkään kovin herkkä stimuille tai masennukseen taipuvainen, eikä mitään hirveitä jälkioloja saisi. Jos sä vedät noita esim. aina viikonloppuisin ja arkipäivät olet ilman sillä ajatuksella, että viikonloppuna sitä taas saa, joten kyllä sinne saakka jaksaa, niin ei siinä oikein vielä saa käsitystä siitä, kuinka alamaihin noiden lopetus/pidempi tauko mielen lopulta vetää.

Kiitos kattavasta vastauksestasi!

Itsellä myös tuo alko se pääongelma, onneksi sentään sekin pysynyt vielä oluessa vaikka määrät suuret onkin. Tosiaan tämä medikinet on mulle melko uusi tuttavuus ja määrät vielä menee ihan max 60mg päivässä ja nokkaan mä ne vedän… :smiley: sitäkin tässä miettinyt, että kuinkakohan pahaa se tekee limakalvoille mutta sitten tuudittaudun ajatukseen etten ainakaan rännitä… :laughing:

Viikonloppusin oluen kanssa pääasiassa, mutta oon huomannut jo miettiväni, että välillä kun väsyttää ihan vaan yleinen touhuaminen niin tekis mieli ottaa ihan vaan vaikka sellanen 10mg niin siitä sais pienen avun hetkeksi ja saisi enemmän aikaiseksi… :unamused:

^ Mä vedän puhtaan viihdekäytön rajan aikalailla siihen, että sitä harrastetaan joskus, koska se on välillä kivaa, sopii joihinkin tilanteisiin ja tuo niihin jotakin luksusta. Ilmankin kuitenkin viihtyy elämässään ihan hyvin ja jos ja kun onkin huonompia päiviä, niin ratkaisu niihin ei ole aineen X käyttö, eikä se arkena ole päällimmäisenä mielessä. Vähän sama, kuin ihmiset käyvät lomamatkoilla tai vaikkapa elokuvissa. Se on välillä kivaa ja se on vaihtelua arkeen, mutta ei se elämää pyöritä, eikä ole mielessä kaiken aikaa.

Mitään tarkkaa sääntöä siitä, kuinka usein on soveliasta viihdekäyttää jotakin substanssia on vaikea sanella, koska kyse ei niinkään ole käyttötiheydestä itsessään, vaan juurikin siitä, millä mielellä käyttöönsä suhtautuu. Toki on ihan selvää, että päivittäinen tai lähes päivittäinen käyttö ei ole enää viihdekäyttöä, mutta tahtoo sanoa, että kyllä sitä nyt melkein kuka vain kärvistelee ajan X ilman, jos tietää, että sen jälkeen sitä lempparisubstanssia taas saa vetää luvan kanssa. Toisin sanoen, jos elämä ja ajatukset pyörivät sen ympärillä, koska seuraavan kerran saa käyttää ja arki lusitaan vain siitä välistä pois ns. välttämättömänä pahana, niin silloin henkinen riippuvuus on jo aika vahva. Tuo tilanne, että mietit jo arjen helpottamista sillä, mikä alunperin kuului juhlaan, on jo aika hälyttävä merkki.

Itse olen aika huono puhumaan viihdekäytöstä noin omakohtaisesti(Vaikka tuossa ylempänä MF:n käyttöäni viihdekäytöksi kutsuinkin), koska olen herkkä addiktoitumaan ja kaikki aineet, joista olen tykännyt, ovat varsin nopeaan lähteneet viemään naista. Pystyn mäkin toki olemaan ilman viikon, kaksi, neljä…, mutta mielessä se silti aina on enemmän tai vähemmän ja elo on aikalailla sitä ryypynväliä. Nykyään tosiaan alkoholi on mulle enää sellainen, joka kiinnostaa päihtymystarkoituksessa, mutta eipä sillä aineella (henkisen) riippuvuuden kannalta merkitystä ole ja on kokemusta vaikeasta riippuvuudesta niin nopeisiin, kuin hitaisiinkin.

Edit: Ei mun elämäni selvinpäin mitään tulisilla hiilillä istumista ja jatkuvassa kieltäymyksessä elämistä ole, jos tuosta sellaisen käsityksen sai. Usein mulla on oikein kivaakin selvänä, eikä sillä haavaa mitään mielenkiintoa vetää päätä täyteen jotakin keskushermostokemikaalia. Olennainen juttu on se, että jos tulisi jonkinlainen ulkopuolinen pakote, jos estäisi/vaikeuttaisi mun itseni päihdyttämistä silloin, kun sen haluan tehdä, se aiheuttaisi jumalatonta ahdistusta ja tästä voi päätellä aika paljon psyykkisen riippuvuuden vakavuudesta :confused: . Näillä asetuksilla olen oikeastaan aika tyytyväinen elämääni ja niin se monella muullakin addiktilla menee. Elämässä on kaikenlaista muutakin sisältö, eikä suinkaan maata ojassa piikki hihassa miettimässä pelkästään seuraavaa fiksiä ja tällä tyylillä pystyy jatkamaan vaikka koko loppuelämänsä, mutta riippuvuus on kyseessä kuitenkin. Ja ainahan se on tietynlaista veitsen terällä taiteilua ja riski alkaa luisua isoa mäkeä, kun riippuvainen ihminen säätää sen riippuvuutta aiheuttavan substanssinsa kanssa.

Elokuvissa käynti/pirin vetäminen, sama asia juu “kun ei oo päällimmäisenä mielessä”. Lääkkeiden, bentsojen, kipulääkkeiden, psykedeelien, herskan, tmv “viihdekäyttö” on must kaikinpuolin kyseenalainen käsite. Kovat huumeet voi korkeintaan rinnastaa jonku tiukan viinan dokaamiseen huolella. Usein nämä “viihdekäyttäjät” ovat heti vetämässä kun jotain tarjotaan. Varmaan päihteiden käyttäjistä aika pieni osa joka hallitsee oikeasti jonkun aineen käytön. Kannabis nyt ei esim varsinaisesti ole huume, mutta saa silläkin narkoosit aikaan… voiko jotain Diapamia oikeasti “viihdekäyttää”. Näinkin mulle väitetty. Mikä ero on heroiinin ja pirin viihdekäytöllä ? Piri pitää hereillä…

^ Tiedän varsin mainiosti, että näitä “viihdekäyttäjiä” riittää, jotka imuroivat kaiken, minkä käsiinsä saavat ja juhlapäivä on joka päivä, mutta mitään ongelmaa/riippuvuutta ei ole, koska… ja sitten seuraavat kootut selitykset. En myöskään ottanut kantaa siihen, paljonko näitä oikeita viihdekäyttäjiä sitten onkaan ja aika vaikeaa se olisikin, koska subjektiivisiin kokemuksiin/kertomuksiin se viihdekäyttö pitkälti perustuu. Toki aiheesta ihan puolueetonta ja oikeaa tutkimustakin on tehty(Tai ainakin siitä, miksi jotkut addiktoituvat ja toiset eivät), mutta ainahan tutkimustilanne jonkin verran ihmisen käytöstä vääristää normielämään verrattuna, vaikka kuinka rehdisti oltaisiin asialla. Kyllä niitä oikeita viihdekäyttäjiäkin silti löytyy, jos toki myönnän ihan auliisti, että tunnen/tiedän huomattavasti enemmän näitä edellä mainittuja “viihdekäyttäjiä”, kuin niitä tyyppejä, että on mulla tuolla piriä, mutta se on sitä varten, kun parin kuukauden päästä on ne bileet ja fokus elämässä on aivan muualla. Tietenkään en voi varmaksi mennä sanomaan, mitä ja kuinka usein salassa käyttävät, mutta mikään ei sellaiseen viittaa.

Voihan kovien huumeiden vetämistä tiukan viinan kiskomiseen verrata, mutta onhan siinäkin aikamoisia eroja, kiskooko tiukkaa viinaa huolella, eli leka-pari per päivä ja joka päivä, kunnes ränni syystä tai toisesta, vaikka siitä lopullisesta, katkeaa vai ottaako pari kertaa vuodessa 2-3 viskinaukkua. Aika vissin eron näen myös aivan kroonistuneen pirinistin ja sen satunnaisen “joskus tämä on ihan kivaa” -käyttäjän välillä. Jos kaikista tai edes lähes kaikista, jotka ovat nuorena bailanneet(Ja tarkoitan välillä bailanneet ja siinä välissä touhunneet jotakin muuta, kuten opiskelleet ja harrastelleet tervehenkisiä) päihteiden voimin, tulisi rapanistejä tai rappioalkkiksia, niin ei täällä kovin paljoa muunlaista jengiä olisikaan. Etukäteen ei tietenkään voi tietää, ketä aineet lähtevät viemään, kuin litran mittaa ja jos joitakin potentiaalisia vaaranmerkkejä onkin, niin ne ohitetaan usein olankohautuksella, joten sangen riskaabelia hommaa toki aina päihteisiin sekaantuminen.

Kannabiksen luokittelua joksikin ei-huumeeksi en ymmärrä. Tietenkään sitä ei voi vaarallisuudessaan verrata esim. Sepon henoiiniin, mutta päihtymystilaa siltäkin haetaan(Ja ennen kun joku tulee kertomaan kannabiksen sensaatiomaisista lääkinnällisistä ominaisuuksista, niin lääkinnällisiä ominaisuuksia on monella muullakin roippeella, joita ihan yleisesti päihteinä käytetään ja suuri osa kannabiksen käyttäjistä vetää sitä ihan psykoaktiivisen vaikutuksen vuoksi). Jos ei haettaisi, niin yhtä hyvin voisi kai juoda maitoa. Ja sekin on nähty moneen kertaan, ettei kannabis satunnaisena ja harmittomana viihteenä läheskään kaikilla pysy, vaan monikin on saanut itsensä sillä aika… sanoisinko kauniisti, mielenkiintoiseen jamaan :unamused: :mrgreen: .

Bentsodiatsepiineista saa ns. viihdettä irti siinä vaiheessa, kun elämä on täyttä paskaa, ts. viihtyyhän sitä paremmin pää puutuneena :mrgreen: .

Mitä otsikkoon tulee, niin pitkäaikainen viihdekäyttö on aikamoinen paradoksi.