Aloitin uuden ketjun, kun en oikein tiedä miten täällä toimitaan.
Kauan meni, että uskalsin kirjoittaa. En ole muille kuin itselleni uskaltanut tunnustaa, että juominen on ongelma. Olen tietysti myös uskotellut tässä itselleni, että pystyn lopettamaan koska vain. Se ei kyllä ole todellakaan ollut totta enää kuukausiin. En ainakaan yksinäni. Siksi olen kai täällä.
Alkoholista on tullut ongelma viimeisen vuoden aikana. Ehkä jotenkin pikkuhiljaa. Juon useammin ja määristä on tullut huikeita. Harrastukset ovat jääneet, juominen on tullut tilalle. Asun yksin, joten on helppo pitää juominen salassa, myös partnerilta. Olen kärsinyt masennusjaksoista viimeisen 7-8 vuoden ajan ja käyn terapiassa. Juominen on kuitenkin tullut mukaan vasta vuoden aikana. En ole terapeutilleni sanallakaan sanonut juomisestani, ainakaan vielä. Häpeän. Olen kontrollifriikki ja tunnen aivan järkyttävää syyllisyyttä siitä, että on ainakin yksi asia, jota en pysty elämässäni enää hallitsemaan. Sen sanominen ääneen on mahdollista tällä hetkellä vasta täällä, kun kukaan ei minua näe tai tunne.
Terveys on alkanut menemään huonommaksi. Itseluottamukseni menee alamäkeä hurjaa vauhtia. Masennus pahenee. Ja se tietysti ruokkii halua juoda. Olen nelikymppinen, pystyn pitämään vielä kiinni arkirutiineista ja suorittamaan vaadittavat asiat. Mutta pelkään koko ajan että alan lipsumaan ja vaan juomaan yksinäni.
Haluaisin tänään selvitä koko päivän juomatta. Toivoisin ehkä vinkkejä tai muuta miten onnistun siinä? Päivä kerrallaan, vaikka tavoitteena olisikin pitempi aika kokonaan juomatta? Miten hallitsen himoa? Ja sitä olkapäällä istuvaa tyyppiä, joka selittää jatkuvasti miten vielä tänään ehkä voisin juoda ja lopettaa sitten huomenna?
Voisin olla myös ehkä valmis kokeilemaan jotain vertaisryhmätukea, ihan kasvokkaista siis jossain vaiheessa. Onko jollakulla kokemuksia esim AA-ryhmistä pk-seudulla? Onko niissä uskonnollisia vivahteita? Käykö niissä kaikenlaisia ihmisiä? Onko tuntenut itsensä tervetulleeksi jne?
Olen lukenut täällä muita ketjuja ja osaan kysymyksistäni löytyy vastauksia muualtakin. Ehkä kuitenkin kaipaan tällä hetkellä, että joku vastaa juuri minulle.
Väsyttää ja on jotenkin epätoivoinen olo. Ehkä tämä tästä kuitenkin?