Montako kertaa vuodessa alkoholia olisi kohtuullista?

Hei, otsikko kertoo asian. En ole alkoholisti enkä suurkuluttaja suositusten mukaan, mutta olen alkanut miettimään kertoja. Esim. Jos käyttää alkoa vkl kerran viikossa tekee 52 krt ja sitten kun on lomia yms. ja joskus kahden kerran vkl niin varmaan päästään n 100 krt mikä kuulostaa paljolle. Olen etsiskellyt juttuja, joissa ei lopetettaisi kokonaan vaan oltaisiin hyvin vähillä käyttökerroilla/vuosi. Oisko vinkkiä tällaisiin lukuelämyksiin?

Minä pidin kirjaa omista juomisista koko viime vuoden ja jatkan samaa kirjaamista tämänkin vuoden. Viime vuonna 2022 join 104 kertaa, eli kaksi kertaa viikossa mikä on selkeästi liikaa. Alkoholiannoksia tuli tasan 800 vuoden mittaan, eli keskimäärin olen juonut kahdeksan annosta per juomiskerta tai 16 annosta per viikko.

Tänä vuonna yritän käyttää alkoholia hieman vähemmän ja vähennyksen yritän tehdä erityisesti niinä kuukausina, joina 2022 join runsaasti: Huhti-, heinä-, elo- ja joulukuussa.

Juomisten merkkaaminen ylös ja visualisointi jollain tavalla helpottaa juomisen kontrollointia kun itsensä pettämisen mahdollisuus pienenee. Itse Exceliin olen kuvaajat ym. pyöräyttänyt mutta ihan tavan seinäkalenteri missä näkee koko vuoden päivät yhdellä silmäyksellä on ihan riittävä. Tussilla vaan vetää punaisella ne päivät kun on yhdenkin oluen juonut niin alkaa tulla näkyväksi ne omat juomatavat.

Itse en ole mitään juomisenvähennyskirjoja kokenut hyödylliseksi vaikka on niitäkin paljon tullut vuosien saatossa lueskeltua.

Minulla on myös ollut erilaisia laskutapoja esim. joku appi, johon pystyi annokset ja kerrat merkkaamaan. Viime vuodet olen käyttänyt vaan juoksevaa numerointia kerroista kännykän kalenteriin, viime vuonna oli 78 ja edellisenä vuonna 73. Perjantain kupittelut on nykyään aika vähissä kun la on aamuisin liikuntaa. La on sitten aika lailla vakiopäivä, punaviiniä ja saunaolut. Annoksia en ole erikseen laskenut, kun se annosmäärä on aika lailla vakio 6-8/kerta. Tavoitteena on vähentää kertoja. Joku 10-20 kertaa ois kova kun kokonaan ei kuitenkaan halua lopettaa.

Onkohan tosiaan saatavilla mitään kännykkään asennettavaa äppiä?

Itseä hirvittää edes alkaa laskemaan, jos viikonloppuisin on mennyt vähintään viskileka. No siitähän jäänyt aina just semmonen tilkka seuraavalle päivälle, että alkaa janottamaan lisää → kauppaan tai Alkoon uusiks. Satunnaisia tipattomia kuukausia toki pitänyt.
Joskus laskeskelin kaloreita ja pelkästä alkoholista viikonlopun aikana +10 000. Järkytyin. Siihen päälle sit vielä darramässyt ja darramehut niin tulos tuplaantunee. Ei helvetti, ihmettelen miten en ole paisunut palloksi ?

Tammikuu olis tavoitteena olla tipaton. L-glutamiini käytössä, josko vähentäisi alkoholin himoa. Olen joskus laskenut ihan paperille juurikin annoksia ja kaloreita ja se on ollut järkyttävää miten pieneen ihmiseen uppoaa niin paljon.

Olis ihanaa, jos joskus taas olisi siinä pisteessä, että satunnaisesti pystyisi sen PARI-muutaman ottamaan ja jättämään siihen.

Kalorien lisääminen on hyvä idea ja motivoi lisää vähentämispyrkimyksissä. Laitoin tuohon omaan kirjanpitoon kalorit ja muutin ne läskikiloiksi ja vuonna 2022 juotu alkoholi on lihottanut turhaan melkein 14 kg. Huh. Toissapäiväinen kaljoittelu nosti painoa 200 g.

Tilasin tuon päihdelinkin Uusi Alku-kirjeen ja tänään tein juomatapatestin, jonka tulokset oli hieman shokeeraavia:

"Kuukausitilastojesi perusteella olit viime vuonna alkoholin vaikutuksen alaisena noin 1915 tuntia (80 vuorokautta). " ? siis kolmatta kuukautta alkoholin alaisena. Mulla menee aina vielä toipuessa 2-3 päivää, ennenkuin pystyn mihinkään. Eli noin puolet vuodesta alkoholin alaisena tai toipilaana siitä, ei helvetti.

Tiesin kyllä, että riskit erittäin suuria ja kuulun siihen 1,6 prosenttiin naisista joka juo keskimäärin yli 10 annosta kerralla.

"Sinulla yhden promillen raja ylittyy noin 3 nopeasti juodun annoksen jälkeen. Rauhallisempi juomatahti nostaa vähemmän promilleja. Jos juot yhden annoksen tunnissa, niin 3 annoksesta promilleja tulee noin 0.6.

Sinulla yhden promillen raja ylittyy noin 3 nopeasti juodun annoksen jälkeen. Rauhallisempi juomatahti nostaa vähemmän promilleja. Jos juot yhden annoksen tunnissa, niin 3 annoksesta promilleja tulee noin 0.6.

Kerroit painavasti 53 kiloa. Tämän perusteella yhden alkoholiannoksen polttamiseen kuluu sinulta aikaa noin 2 tuntia. Neljän annoksen palaminen kestää noin 9 tuntia. Jos juot vaikkapa kymmenen pulloa olutta, kestää noin 23 tuntia ennen kuin elimistössäsi ei ole enää alkoholia"

Järkyttävää :open_mouth:

Tipatonta jos pystyisi jatkamaan ensi kuullekin ja sen jälkeen hieman (eli aivan hemmetin paljon) hillitymmin.

Onkohan se edes mahdollista vai meneekö kuitenkin jossain vaiheessa tähän samaan?

Painoa tullut puolen vuoden aikana ehkä pari kolme kiloa vain lisää, jota ihmettelen. Tosin mulla on taipumus heittäytyä syömättömäksi kun masentaa/ahdistaa ja lenkkeillä ja syödä terveellisesti niinä päivinä kun siinä kunnossa on.
Jospa niitä päiviä tulis lisää nyt. Vielä ehkä on toivoa, etten täysin alkoholisoidu.

Itselle tosiaan ihanteena olis, jos pystyisi fiksusti ottamaan, kuten normaalit ihmiset, sen muutaman silloin tällöin, mutta tuppaan tykkäämään viskeistä ja rommeista ja inhoan kaikkia makeita juomia.

Mikä muille on kohtuukäyttöä?

:stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

Tempasen kännin 5-6 viikon välein. En tiedä onko se kohtuullista mutta en ainakaan koe negatiivisia terveysvaikutuksia käytännössä lainkaan.

^ Siinä mielessä noin pitkä ryypynväli(Olletikin, että se känni jää yhteen iltaan) on hyvinkin kohtuullista, että tuolla tyylillä ei sairastu mihinkään vakaviin alkoholiperäisiin sairauksiin. Niihin tarvitaan pitkäaikaisempaa/paljon useammin toistuvaa juomista. Myöskään sosiaaliset haitat eivät yleensä pääse eskaloitumaan kovin pahoiksi noin harvoin tapahtuvalla ryyppäämisellä. Tosin ihan yksi kerta riittää möhlimään koko elämänsä kännissä, jos tarpeeksi pahasti onnistuu möhlimään. Kummoistakaan alkoholiriippuvuutta ei tuolla tavoin luonnollisesti myöskään pääse kehittymään.

Humalajuominen on kuitenkin aina riskikäyttöä, vaikka sen kännin tempaisisi vain kerran elämässään. Tapaturmariski tietysti suurenee moninkertaiseksi kännissä. Ei tarvitse olla edes totaalinen kaatokänni. Erinäisten sosiaalisten haittojen riski toki myös lisääntyy huimasti, jos on yhtään taipumusta törttöillä jurrissa. Alkoholin riskikäyttöön kun lasketaan KAIKKI haitat, mitä alkoholin käytöstä voi aiheutua. Moni kuvittelee, että sillä tarkoitetaan vain jotain maksakirroosia. Elimistön kannalta paljon vähemmän haitallista on tosiaan tempaista kunnon känni harvakseltaan perinteiseen suomalaiseen tyyliin vs. jatkuva, vaikka paljon vähäisempikin tissuttelu. Suomalaisten maksakirroositapaukset alkoivat lisääntyä nimenomaan siinä vaiheessa, kun täällä pohjolassa tajuttiin, että voihan sitä ottaa olutta tai viiniä vähän arkenakin ns. eurooppalaiseen tyyliin sen viikonloppukooman lisäksi. Tietysti ammattilaisjuopot ovat oma lukunsa ja niitä on aina ollut se tietty prosentti.

Oikea, virallisten suositusten mukainen alkoholin kohtuukäyttö tarkoittaa niin vähäisiä määriä, että eivätpä niistä saa mitään irti muut, kuin ne, jotka ihan oikeasti maun vuoksi juovat silloin tällöin sen viinilasillisen/konjakin/erikoisoluen. Itse mieluummin lopetan alkoholin käytön tyystin, kuin ärsytän itseäni yhdellä saunakaljalla viikossa.