Otan nyt yhden puolueettoman aiheen jos sopii. Metsänreuna kirjoitti viime viikolla että hän oli hankkinut askelmittarin.
Minullakin on otin taas esiin kun muistin ja nyt kiinnostaa montako askelta päivässä tulee? Mittareita ehkä on monella plinkin lukijalla?
Itsellä normi kotioloissa ilman eri kuntokävelyjä tulee n. 5000 askelta per p. On vähän kun 10000 on sanottu tarpeelliseksi? Täytyy lisätä kävelyä.
Veikkaan, että alta kymmenen viestin joku säntää tännekin ehdottamaan, että 12 askelta riittää loppuelämäksi.
–kh
No heh, heh Kuivis, sinähän teit sen jo itse…
Mitä? Minä en tule ehdottamaan 12 askelta muuhun kuin sellaiseen matkaan, johon 11 askelta ei riitä, mutta 13 on jo liikaa. Minun askeleeni mitta on tasamaalla noin 70 cm, joten 12 askelta riittää noin 8,5 metrin matkaan oikein hyvin. Ellen sitten ota välillä takapakkia.
*Tämä on aloitus mukaanlukien jo neljäs viesti, joten odotetaan nyt loput kuusi viestiä. Jännäksi menee. Milloinkahan saamme nähdä [kielletty kirjainyhdistelmä]:n?
–kh
vaikka jalkani uupuen vaipuu
joka askel mun kotiinpäin vie
…en sanonut!
.
Miten tämä nyt sitten liittyi askelten määrään?
Sais tohon askelmittariin vaihdettua patterin niin voisin kertoa tarkan askelmäärän vaikka joka päivä, mutta en osaa vaihtaa sitä f*** v*** patteria!
Kuivahikka kirjoitti jostain kielletyistä kirjainyhdistelmistä, ja lapsikinhan tietää että kielletyt kirjainyhdistelmät ovat vee ii tee tee uu ja äf uu cee koo !
10 000 on tarpeeksi kohottamaan kuntoa. Mun työ on sellainen, että tulee korkeintaan 3000 askelta päivän aikana ja 10 000 askelta vaatii tunnin- ja noin 7 km- reippaan kävelylenkin normaaliaskareiden ohella.
Koittakaas muuten kävellä mahdollisimman nopeasti 8 metrin matka takaperin viivaa pitkin niin, että kengän kärki osuu edessäolevan jalan kantapäähän joka kerta. Kuulostaa helpolta…kuuluu UKK- lihaskuntotestin “dynaaminen tasapaino”-osioon.
Tuli siis ihan askeleista mieleen.
Ja jotta saataisiin kuivahikankin jatkuvasti esiintuoma maaginen numero 12 mukaan keskusteluun, voitaisiin edetä myös aiheeseen “montako askelta 12 minuutissa” , ja siitä; montako metriä 12 minuutissa.
Eli millaisia ovat entisen jepen, Randen ja kuivahikan tulokset cooperin testissä? Itselläni mieliinjäänein cooper-muisto on syksyn 2007 City cooperista, joka juostiin Helsingin Rautatientorilla yleisön ja median edessä.
Omaa 2500 metrin tulostani tuolloin pidin välttävänä, ja “voitin” sillä mm. silloisen Miss Suomi Noora Hautakankaan (“voi ei hihhih mä en jaksa siis”) sekä vaatemoguli Arman Alizadin. Sen sijaan blonditoveri Tea “Tytöt tykkää” Hiilloste pinkoi muistaakseni lähelle 2700 metrin tuloksen, joten juoksukunto on tällä fyysikolla kohtalainen.
Omaa keskinkertaista tulostani saatoin puolustella sillä, että olin just samalla viikolla tullut katkolta.
Tosin joku Wallu Valpio väitti juosseensa 2800 metrin tuloksensa krapulassa, mutta sitä en usko.
Mutta nytpä haastankin tähän ketjuun osallistuneet leikkimielisesti tämän kevään tai kesän aikana juoksemaan cooperin testin! Sen voi juosta joko yksin, kaksin tai monta yhdessä. Pääasia että tulos on oikea ja testi on tehty asianmukaisissa olosuhteissa; esim. urheilukentällä 400 metrin radalla.
Kannattaa muistaa tietenkin, että cooperin testi ei ole kilpailu vaan kuntotesti, jossa kilpaillaan enintään itseään vastaan. Leikkimielellä, mutta veren maku suussa, of course.
Armeijassa vuonna '98 tuli Cooperin testi eteen kolme kertaa; 6 kk palvelusajan alussa, keskivaiheilla ja lopussa. Keskimmäisellä yrittämällä saavutin juuri 2600 m rajan, joka oli silloisella mittapuulla “hyvän” suorituksen alaraja. Tuolloin tupakoin. Viimeisellä kerralla pääsin lähes samaan, vaikka motivaation puutteessa kävelin osan matkaa. 3000 m rajan ylityksestä olisi saanut sellaisen kivan pinssin lomapuvun rintaan, eli kannustin oli jokseenkin mitätön.
Nyt 14 vuotta myöhemmin, savuttomana ja raittiina olen tuota paremmassa kunnossa, mutta minulla ei ole minkäänlaista mielenkiintoa kuntotestejä kohtaan. Oma arjessa jaksaminen on riittävän hyvä mittari oman kuntoni arvioimiseksi.
–kh
Minun astmani kaataisi minut 20 metrin jälkeen. Harmi sinänsä, liikkuminen jää niin vähäiseksi. Toisaalta, voiko sen Cooperin suorittaa uimalla, siinä pärjäisin varmaan hyvinkin?
On toki uinti-cooper olemassa. Ja jos ei olisi, se pitäisi kyllä heti keksiä. Eli 12 minuuttia kauhotaan vapaalla tyylillä, mutta en muista millaiset rajat tuossa sitten on minkäkin tasoiselle suoritukselle. Wanna google, anyone?
Itsellänikin oli joskus suunnitelmissa tuo uinti-cooper, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi kokeilla. Ehkäpä joku päivä uimahallissa, jos siellä olisi tarpeeksi rauhallista niin että voisi uida rauhassa omaa vauhtia joutumatta väistelemään itseään hitaampia ja nopeampia.
Itse kehitän tällä hetkellä Cooperin testin hitausennätystä. liikkumistapa on otsanahkaa rypistelemällä…