Mokasin. En ensimmäistä kertaa, mutta ratkaisevalla hetkellä

poistoa

Morjens vaan!

Kova tarina. Hyvä että olet hakeutunut hoidon piiriin. Toivon kovasti että kumppanisi antaisi sinulle vielä mahdollisuuden. Paljon tsemppiä!

t. Juhani

poistoa

Hyvä!

Päätät sitten olla täysraitis tai satunnainen kohtuukäyttäjä, on nyt tärkeintä ettet juo kotona mitään. Jos ahdistuksesi johtuu alkoholista niin se helpottaa hitaasti kun tipatonta aikaa kertyy. Lippu korkealla!

t. Juhani

Tartuin tuohon lauseen kohtaan “pian”.
Kuulostaa huolestuttavalta tilanteessa, jossa miehesi suunnittelee jo poismuuttoa. Kohtuus on hyvä juttu, mutta mitä aiot tehdä nyt toisin, ettei mökkireissusta jää ryyppy päälle tai tarve piilopulloille, kun palaat kotiin?

poistoa

Anteeksi. Jostain syystä ajattelin, että olet nainen, vaikka pidin kyllä kirjoitustyyliäsi miehisenä. No, hyvä korjaus silti.

Joo, onhan tuossa työmaata sulla, mutta jos sulla noin hyvin menee, ettei putki jää päälle eikä muutakaan suurempaa niin ehkä tulkitsin tilanteesi väärin. Itse olen nainen, joka on voinut joskus juoda kuukaudenkin putkeen juhlien jälkeen, kun ei ole vaan saanut katkaistua juomista. Olen siis alkoholisti, vaikka olen pystynyt viime vuosien aikana vähentämään rajusti, tai no rajusti ja rajusti, ei se ihan noin ole mennyt, koska riippuvuus on syventänyt vain otettaan. Juomista kaipaan melkein päivittäin, ei se hetkessä häviä, mutta sen kanssa oppii tulemaan toimeen.

poistoa

Kysyn vähän tarkennusta sun tarinaan. Ymmärsinkö oikein et sulla joku viina pullo jonka juotuasi tai osan juotuasi sammut vai onko siinä jotain muuta tapahtunut?
Muuten lueskelin sun tarinaa ja omiakin piirteitä siitä löytyy. Itselläkin noi terävät viinat on aiheuttanu ns ainoat ongelmat mun dokauksessa. Olevinaa itelläki ollu ressiä jne ja sitä hoidettu dokaamalla. Harmi vaan tossa suunnitelmassa on se et kun dokaa reippaasti ni ressi ja ahdistus itellä lisii kyl.
Mut toisaalta nyt sä varmaa oot aika lailla morkkiksissa jos tää viimesin käänne oli aika äske.
Ehkä sitä ahdistusta helpottaa se kaverin kanssa olo ja tekeminen.
Tuolla näiden sivujen artikkeleis mainittii et pitää olla suunnitelma mitä sä teet tarkasti. Jätätkö kaiken pois vai Jätätkö esim ne terävät pois. Jos siel mökil ny ottaa ni montako ottaa ja monenako päivänä. Se suunnitelma on meinaan aika vaikee enää tehä ku o jallu avattu. Mutta se on sun asia tehä semmoset päätökset.
Ja mä en o mikää paras neuvoja kyl. Oon vasta reilun pari viikkoo noudattanu omaa suunnitelmaa. Mut ainaki itestä se tuntu hyvälle et löin sen tänne…
Hyvö et oot tehny ns ensi askeleen homas…

poistoa

Ei kuukausi ole ollut edes pahin. Joskus mennyt humalassa puoli vuotta. En ehkä tuolloin aivan ymmärtänyt, miltä se touhu näytti ulkopuolisen silmin. Monet orastavat suhteet pilasin, enkä tajunnut, että olisin voinut olla niin pohjalla. Nyt se tuntuu niin oudolta se oma käytös. Mikä mulla oli?

No, sinun tarinasi tuntuu tutulta. Join stressiin, unettomuuteen, epäonnistuneisiin ihmissuhteisiin, pelkotiloihin, viihdyttääkseni itseäni, kestääkseni tilanteita, huvikseni, paniikkikohtauksiin. Kun sain raittiuden, kaikki oli hyvin, mutta kun sen menetin, oli piru irti pitkäksi aikaa. Kun katson taakse päin tarinasi kautta, en edes tiedä, miten olen näin hyvin selvinnyt omista solmuista. Jotenkin elämä on rakentunut vakaalle pohjalle päivä kerrallaan juomista vastaan taistellen ja mitä enemmän on selvinpäin, sitä enemmän normaali elämä on ottanut vallan. Olen myös rukoillut toistuvasti apua. Kokemus oli vahva siitä, ettei enää muuta keinoa ollut, mutta en uskonut siihenkään alussa. Nyt tunnistan, että sen jälkeen asioita on alkanut tapahtua oikein ja mieleni on keventynyt. Johdatuksen tunne tekee mielen nöyräksi. Ihmettelen tätä kaikkea hyvää, mitä saan kokea, kun korkki on kiinni. Juodessani olen kaikkea muuta kuin nöyrä. Olen ollut aivan hukassa kaikin tavoin ja haluaisin sinulle toivottaa sitkeyttä, että jaksat uskoa siihen, että sinä selviät ja selvität nuo solmusi, koska ajan kanssa se on mahdollista. Kaikki on mahdollista, kun löydät itsesi tuon kaiken ahdistuksen keskeltä. Anna itsellesi aikaa.

Minun kohdallani oli kysymys alkoholismista, vaikka sitä oli vaikea tunnistaa ja tunnustaa. On paljon aihetta kiitokseen tällä hetkellä.