Mitkä respat ovat mitäkin??? Eri respat yleensäkin..

Tuossa katoin tuota tsolppari-topiccia ja joku väitti tuon zolpideemin olevan h-aine-listalla ja tuli sit itellekin mieleen et mitenkäs nämä nyt menee ihan apteekin kannalta?

Ku mulla on itelläni esmes Dexe-respa johon haetaan erityislupa, respa on oranssi ja pidetään apteekissa kokoajan ja se on käsittääkseni ihan huumausainerespa; samoin ku esim. Temgesic.

Sit on mm. Tramal, jossa resepti jää apteekkiin ja sitäkin tarkkaillaan jonkun verran ettet hae useammin ku tarve. Tästä mä en tiedä et mikä tämä sit on, mut näitäkin on ollut…

Benet nyt yleensä on et saat mukaan ja respan saat myös mukaan eli se ei jää apteekkiin, kuten suurin osa respoist. Eli eikö se oo aivan normi-respa, kuten just zolppareissakin. Nää on vielä helpompia hakea esim. useamman lekurin kirjottamana koska ei näitä niin paljoa tarkkailla kuitenkaan.

Tuossa on ne 3 eri respa-tyyppiä, eikö?

Sit itegroitu on et on määrätty vaik 3vkon välein määrätty määrä lääkkeitä ja se on vaik 6:deks kerraks et ei tarvi uusia 6 kertaan (tää esimerkki vaa ku täsmää 3kk:teen). Mut jos yrität hakea aiemmin ni sitä ei sulle anneta? Tää on siis lekurille helpompi ku ei tarvi uusia.

Apteekki-soppari taas on et käytät yhtä apteekkia ja lääkäriä PVK-lääkkeiden hakuun.

Mitäs muita näitä nyt vielä on? Kuuluuko tuo ilm. tullin lääkeaine/huumausaine-lista tähän asiaan mitenkään vai onko nää ketkä on lukemalla päätyneet tulokseen et bentso=huumausainerespalla siihen vain siinä uskossa et jos sulla ei ole respaa ni saat huumausainerikoksen mikäli kannat lääkkeitä jossa on kolmio (lähinnä, tai jotka ei oo sun nimellä ja on huumaavia)? Nää oli mulle ennen itellenikin melko tuttuja mut nyt ku porukka alkaa kirjottaa jotain et aine x on lääke/huumausainelistalla ni alkaa pikkasen ihmetyttää… :open_mouth: Eikö vois koota kaiken sanaston yhteen topicciin jotta ei tarvis väitellä yksinkertaisista asioista useammissa topiceissa???

Eikö huumausaine-reseptissä vaadita nimenomaan AINA erikoislupaa (joka siis haetaan lääkelaitokselta määrätylle henkilölle vuodeksi kerrallaan kuten mulla tehdään Dexedrinen kanssa), resepti on oranssinvärinen ja jää apteekkiin? Itseasiassa mulla kun kirjotetaan aina 1000 Dexeä kerrallaan, ni se respa on aina apteekissa kuten jo sanoinkin, mut sit kun sinne jää lääkkeitä, ni siihen vain liimataan lappua lapun päälle kun haetaan lisää kunnes se respa on aivan täys niitä kirjoituksia ja uusintoja (joita ei ole edes tehty ku tätä respaa seurataan vain siten että määrätty määrä lääkettä haetaan määrätyin väliajoin).

Tämä on itellekin jäänyt epäselväks et mikä on resepti (kuten Tramal), joka jää apteekkiin mut ei tarvi erityislupaa? Tietääkö joku nimeä tälle? Miks se respa otetaan apteekkiin? Onko kyse seurannasta, ettei hae liikaa näitä lääkkeitä? Ihmetyttää vain et mikäli Kela ei lääkettä korvaa, niin apteekki ei edes revi sitä taka-kappaletta pois respasta… :unamused: Kysyin viimeks siitä ku ihmetteli klinikalla ettei sitä oltu poistettu sitä kopiota, sanoivat et seuraavat tietokoneelta respojen hakua eikä se ole oleellinen KUIN kelan kannalta, joten miksi jättää kopio respasta joka kerta apteekkiin? Onko kyse siitä että lääkärin on uusittava resepti uudelleen joka kerta? Missä kaikissa lääkkeissä tämä käytäntö on?

PVK-lääkkeissä respa ei jää apteekkiin, mut jos on apteekki-soppari, niitä ei voi hakea ku yhdestä apteekista, eli onko tämäkin sit jollain tasolla erikois-respa? Lähinnä kolmio-lääkkeet siis…

Mitä ite käsitin mun apteekin puheista ku niiltä aina kyselen, ni lähinnä kelaa varten kirjaavat määrätyt asiat. Ilmeisesti suurin osa apteekin työstä ja siitä paljonko ihminen lääkkeitä hakee, katsotaan koneelta. Mulla ainakin laskevat nimenomaan koneelta et koska on viimeks lääkkeet haettu ja koska saa seuraavat… Tietty JOS ois eri lääkäri ni asia ois eri, mut ei ole… Pakko viäl kysyä täs vikana et miks ei ole jokaisessa suomalaisessa lääkeaineessa suomalaista pakkausselostetta? Mul on yks lääke jossa vain enkuks seloste… :unamused:

^^ Teemut ja Tramalit kirjotetaan tavalliselle respalle jokaa jää sitten apteekkiin.Ja itelle kun kirjotetaan teemuja aina aika monta pakettia,apteekista löytyy ylensä 1 paketti ja loput menee tilaukseen.Eli ite ostan kaikki Teemut kerralla,ja voin myöhemmin hakea loput Kela kortilla tai apteekin vastakappaleella.Toi respan jääminen apteekkiin on Kelan seuraamista lääkkeen ostosta,ja se on tarkkaa.Itelle tuli selvityspyyntö,kun apteekki antoi teemut 3 päivää liian aikaisin,sehän oli apteekin vika,eikä mulle tullu mitään merkintöjä.

Siis eihän kaikki huumerespat lupia kaipaa nykyään? Puhun nyt oikeesti siitä huumerespasta en mistään perus kolmiolääke respasta. Sillä tätä kyselen, et ku mul oli ne kodeiinikapselit ni nehän oli huumerespalla ja niihin ei varmaan kyl haettu mitään lupia, koska lääkärini sai myöhemmin huomautuksen niiden kirjottamisesta mulle. Ei siis ainakaan sillon 2001-2002 vielä haettu mitään vuoden lupia vaan lääkäri kirjotti lääkkeen huumerespalle jos lääke sitä vaati. Eikös tuo lupien hakeminen koske vaan niitä lääkkeitä, mitkä ei kuulu peruslääkkeisiin Suomessa? Eli luvat ja huumerespa eivät kai varsinaisesti liity toisiinsa vaan jotkut lääkkeet saattaa vaatia lupien hakua sen huumerespan lisäks.

Mä en usko Tipi et sun tapauksen jälkeen enää kukaan saa kodeiini-kapseleita… Oikeest, se oli sen verran raju juttu kuitenkin. Kävi mielessä myös sellanen juttu et koska apteekki ties et sä haet saman lääkärin kirjoittamia lääkkeitä ni varmast sillä lääkärillä oli apteekissa joku maine et on vähän “outo”, koska sulle ei asiasta mitään huomautettu… Täällä oli yks lääkäri kuka kans määräs mitä sattuu, mut ei oo enää. On myös kirurgi joka on leikkauskiellossa alkoholin ja huumeiden takia (töissä oli siis ollut alaisena), leikannut vääriä käsiä ja jalkoja ja kussut mm. mun iskän leikkauksen + monen puol-/tutuntutun, mut kyl kaikki asiasta tietää, se on vain sellanen “peittely-kysymys”. Leikkas tää sama tyyppi minutkin ja hiukan pelästyin kun alkoivat puhdistaa väärää raajaa, sanoin asiasta ni naureskeli (ei siis ollut kirurgi vielä paikalla) et on ollu jo 3 potilasta tänää kellä toinen raaja ku mulla ni sen takia teki tuon. :unamused:

Apteekissa sit farmaseutit katsoo et “aijaa, taas on vähän ihme respa mut ku näkyy olevan sen ihme lekurin kirjottama ni menköö jälleen kerran” … Toi just on tosi pe**seest ku mun mielest niil farmaseuteil pitäis olla sen verran valtaa et ku alkais yhdeltä lääkäriltä tulee liikaa “omituisia” respoja ni ottaisivat yhteyttä joko lääkäriin tai esimieheen ja kertois suoraan et nyt on varmaa muutama potilas vähän vaarassa ku näkyy tuo lekuri määräävän mitä sattuu… :unamused:

Mut iteasias Tipi sä ethän voi tietää et onko sun lääkäri hakenu sulle erityisluvan niihin kapseleihin… Mulle on sanottu apteekissa et “pyydä lääkäriä uusimaan lupa, et se menee umpee kk:den päästä” ja oon pyytän, mut en mäkään muuten tietäis et onko sit lupaa haettu vai ei. Seuraavat lääkkeet ku oon haken ni kaikki on ok. Eli mua ei tarvita mihinkään siinä luvan haussa. Lääkäri tietää sun tarvittavat tiedot ja jos hän on sulle sitä lupaa niihin kapseleihin hakenut ni mä en tiedä saatko sä tietää sen sit lääkelaitokselta koska sieltä se lupa myönnetään… Must olis aika outoa et silloin olis ollu niin löysä lainsäädäntö et ne olis antanu sulle ilman erityislupaa lääkkeitä, ku mul oli kerran se lupa jostain syystä myöhässä, ni me ei saatu ulos lääkkeitä vaan lainattiin toiselta potilaalta noita lääkkeitä kunnes se lupa tuli seuraavana päivänä… En tiedä sit silloin, kun siitä on kuitenkin aikaa… Muutenki mul on tullu mieleen et sun lääkäri on todella tahtonut miellyttää sua jostain syystä ja on varmasti pitänyt kaikki asiat kunnossa ettei sulle tuu mitään ongelmia apteekissa kun lääkkeitäs oot hakenu… Ois tehny palveluksen itselleen ja etenkin sulle jos olis passittanu sut vain kipu-polille ammattilaisten käsiin… :unamused:

Must nykyään ollaan kyl tarkkoja tai ainakin tarkempia kuin ennen lääke-asioissa. Sitä en tiedä tosiaan itekään et onko kovin montaa huume-respaa… Erityislupa haetaan sen takia käsittääkseni Dexelle (mitä mulle on selitetty), et ku se sisältää huumausainetta, ni siks myytäis erikoisluvalla… Mut sitä ihmettelen et ku Suboxone ollaan tuomassa apteekkiin ni pitääkö siihen hakea erityislupa ja jos pitää ni miksi? Nythän saa Temgesiciä apteekista ilman erityislupaa ja sitä käytetään myös korvauksessa. Minkä takia kukaa suomalainen ei suomenna Dexedrineen pakkaus-selostetta? Mä en tajua miks se pitää itse tulkata enkusta suomeksi?!? Onneks englanninkielentaito on suht hyvä mut myynnin puolella opin sen, että kaikissa suomessa myytävissä tuotteissa on oltava sekä suomen- & ruotsinkielinen seloste ja oon huomannut että tuossa laissa laistetaan turhan paljon. Ei apteekki-alalla, mutta muuten kyllä… :confused:

Tää nyt on näköjään vähän offia, mä tiedän hlön joka sai joskus 1990 luvun loppupuolella uusittua Teemu-respan puhelimen kautta, mut se oli siinä ja siinä et se uusittiin ja ainoa kerta… Et kyl varmaan on muuttunu tiukemmaks kaikki…

Yks kommentti. Vaik apteekkisopimus PKV-lääkkeil voi olla päihdeongelman tai liikakäytön-anteeks taas tyhmä kysymys, mistä se on lyhenne se PKV?-, niitä laitetaan psykiatrisil potilail muistakin syistä, kuin esim. riippuvuuden vuoksi. Esim.itsemurhaa lääkkeillä yrittäneil voidaan laittaa, jotta he eivät hae tappavia merkkejä ja määriä toisest apteekista toisten lekurin kirjottamil resepteil :frowning: . Yksi edesmennyt kaveri toimi näin :frowning:. Ja yhden hyvin tunnetun lekurin naapurikunnas, tunsivat aika monet sekä Katkon asiakkaat, että psykiatriset potilaat. Yhdel toisel kauan aikaa sit edesmenneel potilaal ei kukaan muu suostunu kirjottaan, täs kaupungis, lähialueilta, mut k.o.lekuri kirjotti. Surullistahan se on… Ja sit kyl niistä huumausaineeksi luokitulleista lääkkeistä täytyy löytyä listat täältä: www.finlex.fi, ainaki luulis… Ei laki ole salatietoa…

PKV=pääasiallisesti keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet

Dexessä ei ole suomalaista pakkausselostetta koska siinä on se erityislupa. Kun lääkkeelle haetaan myyntilupa Suomessa, tehdään pakkausseloste suomeksi. Dexelle ei ole haettu ja siksi siihen tarvitaan erityislupa. Erityisluvallisena on ihan kaikkea kilpirauhashormonista alkaen kun valmistajat ovat katsoneet että täällä on liian pieni markkina käännellä pakettia ja selosteita tietylle kielelle ja hakea lupaa.