Aika. Se on ainoa dynaaminen tekijä, joka helpottaa ja jopa osittain poistaa menneet synnit, tuskat, häpeät ja nöyryytykset.
Jäin todella pitkäksi aikaa jumi-nimiseen tilaan nuoruuden rakkauteni karahdettua meikän juopottelun vuoksi karille kauan sitten.
Silloin ei vaan ollut työkaluja tai muutakaan mieltä pitempää välinettä ja kokemusta ja ymmärrystä elämän perusasioille.
Nyt on jo vähän enemmän. Se ei ehkä ole paljon, mutta se riittää vallan hyvin tähän aikaan ja tähän jaloon, harmaantuvaan ikään.
Teoreettinen kemiallisen addiktion kuvaus ja psykologinen draaman kaari on ihan okei opiskella ja lukea toisten tarinoita.
Itse ne menneet “kauhut” ja häpeällisenä koetut tilanteet kuitenkin joutuu kohtaamaan ja yleensä aamuyöllä unettomuuden tilassa.
Niitä tulee vieläkin. Ovatko ne vaarallisia ? Pitääkö pelätä ? Mitäkö teen ? Mitä ne koittavat kertoa ollessani ns. heikon hetken vallassa.
En minä tiedä. Mitä sillä on väliä kymmenien vuosien jälkeen. Ei sillä enää ole. Pitää nähdä iso kuva ja tehdä sovinto menneisyytensä kanssa. Filosofisesti ja zeniläisittäin. “Se oli sitä aikaa. Selvinpäin en ois ollut kännissä, enkä ois tehnyt ja sanonut sitä ja tätä” ja silleen.
Eteenpäin ja ajan kanssa. Ja muuta välinettä ja keinoa ei taida oikein ollakaan. Yksin tuoppisi jäljet sä tunnet.
Kyllä ne pelon ja häpeän karmit mukana tulevat koko loppuelon ajan, mutta niin tulee tämä uusi aikakin ja elämä,
jota ei olisi ollut ilman elämän merkittävintä päätöstä jättää entinen vapaaälyinen elämäntyyli.
Jälkimmäinen voittaa ja ymmärrys tämän tautiluokan näkymättömistä versoista ja jälkiaalloista.
==>
edit.
Miten työstätte häpeän tunnetta (tai muita tunteita)? Nyt luin kysymyksen tarkemmin. Elämän juoppo- ja päihdevuosien jälkeen pitää vaan kestää tietty määrä morkkiksien jälkipolttoja, jos niitä on esim. pitkässä päihdeurassa tullut tehtyä, kuten hyvin usein on.
Muita tunteita. Tämä on aihe, jota ei juuri koskaan käsitellä. Mitataan vaan kaikkea päivillä, viikoilla ja kuukausilla, vuosilla.
Niinkuin asiaan kuuluukiin, tavallaan !
Alkoholismi on tunne-elämän sairaus. Elämä taas on täynnä tunteita, eikä tarkemmin miettien siinä muuta olekaan.
Älyä ylistetään ja korkeaa osamäärää ihannoidaan. Harvalla juopolla silti on riittävästi itsesuojelevaa pojoa eli viisautta olla vahingoittamatta itseään. Päivittäin dokaamalla tehdään hidasta ja lopulta nopeaa itsemurhaa.
Elämässä mun mielestä ei ole kyse yhtään muusta, kuin että suurin piirtein tuntee itseään ja tietää, mitä haluaa.
Ilman näitä kahta kohtaa ei mistään oikein meinaa tulla ees ½valmista. Ei sitä voi toisen mieliksi alkaa elämään ja myötäillä muita.
On hyvä miettiä, miksi haluaa tehdä jotain duunia ja tajuta, ettei sittenkään se ala ole tarpeeksi kiinnostava.
Ettei joku ihminen ole itselle hyväksi. Että joku ihminen on itselle hyväksi. Miksi asua kaatopaikalla. Miten talous kuntoon.
Mikä harrastus todella kiinnostaa ja toinen on kuin karvasta kalkkia. Miksi jokin asia tai tapa kuuluu pois. Jne. Yms.
Kyllähän jotain kehitystä täytyy yksittäisellä ihmisellä tapahtua, kun niinkin iso elämänmuutos tapahtuu.
Muutos tulee vasta jälkeenpäin ja usein pelätään jotain uutta niin kauheasti, että siksikin tarraudutaan siihen vanhaan - pulloon !
Joo, aihepiiri on kiinnostava. Ehkä elämän voi suorittaa ilman mitään itsetutkiskeluakin ja analyyseja - > silleen
robottimaisesti menestyä ja tosta vaan kaataa kaikki raja-aidat ja vastukset. Ja eittämättä: ihmisiä on moneksi.
Tässä ainokaisessa elämässä on ihan mahdollista tulla onnelliseksi. Se alkaa nähdäkseni sisäisellä tasapainolla.
