Miten toimia kun bentso ja lyricakoukku on alkamassa?

.

Moro, ja tere tulemast.!
Mä avaan tän vaikka ei bentzoista hirveästi kokemusta olekaan, mut oppareista kylläkin ihan omiks tarpeiksi. :blush:
Eihän noi koukuttavat lääkkeet ikinä mitään parhaita vaihtoehtoja ole, ja jos ilman voi olla niin totta kai se olis paras vaihtoehto. Sun kertomas perusteella olet kummiskin aika rankan ja pitkän polun jo kulkenut ja oletan että ilman mitään lääkkeitä tuskin pystyt normaalisti toimimaan ym. joten en näe siinä mitään väärää vaikka noita lyricoita ja pameja jatkuvasti käyttäisitkin, mutta HUOM respan mukaan.! Niin kauan ku oikeilla määrillä käyttää lääkettä kuin lääkettä, niin sillon mennään sen ns. pienimmän haitan kautta. Toki joskus itsekkin sorrun siihen et “pihistän” seuraavan päivän lääkkeistä jos omasta mielestä on hyvä syy sille viihteilylle tms, mut pääsääntöisesti yritän ottaa kh-lääkkeeni ihan niinkuin ne on määrätty/tarkoitettu.
Mut saat varmasti parempaa ja tarkempaa tietoa kyseisistä lääkkeistä ja niiden käytöstä, kunhan nää konkarit täällä ehtii vastailee. :slight_smile:

Lyricasta en osaa sanoa juuta tahi jaata, mutta jos sä vetelet 300 mg:n diatsepaamiannoksia (tai ilmeisesti ainakin vetelit?), niin eihän se femman pami toimi varmastikaan samalla tavalla. Mä varmaan nukkuisin viikon jos ottaisin noin paljon kerralla. Ts. tollaisten hevosannosten syönnissä ei ole mitään järkeä, kuten varmaan itsekin tiedät. Bentsoihin jää lähes satavarmasti koukkuun, joko fyysisesti ja/tai henkisesti, jos niitä pidempään syö - ainakin itselläni näin on ollut. Emmä muuta osaa sanoa kuin että älä ylitä lääkärin määräämää annostusta kummassakaan lääkkeessä, koska jos niin teet ja jossain välissä sulle ei määrätäkään enää sitä diapamia ja/tai lyricaa niin se olotila on todennäköisesti 100x pahempi kuin mikään krapula, mitä olet koskaan kokenut, ja se kestää pitkään. Nimim. kokemusta on, ei diapamista mutta z-lääkkeistä, ja siinäkin n. 1,5 kk reflat olivat ehkä pahinta niin henkisesti kuin fyysisestikin, mitä olen tähän mennessä kokenut :unamused: Diapamilla annostusta on sinänsä helpompaa alentaa, kun sen vaikutusaika on niin pitkä, olettaen ettet vetele mitään kuoseja sillä - silloin hommasta tuskin tulee yhtään mitään.

Tervetuloa minunkin puolestani!

Ymmärrän kyllä, että tuollainen annosjakelu alkaa pitemmän päälle vituttamaan, etenkin jos sulla on minkäännäköistä probleemaa lähteä kotoa ulos masennuksen tmv. takia ja ihan tuon ylimääräisen rahanmenonkin takia. Itse en suostunut annosjakeluun juuri siksi, että jumahdan kotiin aina masentuneena, enkä jaksaisi todennäköisesti hakea lääkkeitäni ollenkaan siinä tilassa, eli siis parempi olla ne vaan kotona. Mulla on myös ollut aikanaan vaikeuksia pysyä määrätyssä annoksessa bentsojen kanssa ja sen ongelman kannalta annosjakelu on ihan pirun positiivinen juttu, koska senhän avulla saa pidettyä ne annoksensa sellaisina, että määrätty määrä lääkettä auttaa sitten tosiaankin siihen ahdistuneisuuteen tai mihin se sitten ikinä onkin määrätty. Toinen vaihtoehto voisi toki olla reseptien iterointi, siitä ei tule mitään lisämaksuja ja toimittavat sulle määrän X aina tietyn päivän välein.

Mulla oli tuo iterointi joskus, kun oli ongelmia noiden kanssa ja mulle se ainakin oli hyvinkin toimiva vaihtoehto. Vähemmän leimaava ja “radikaali” kuin apteekkisopimus. Nykyisellään en moisia tarvitse, koska ei mulla nyt ole aktiivista väärinkäyttöongelmaa bentsojen kanssa, en saa revittyä niistä minkäänlaista viihdettä enää irti ja tahdon muutenkin, että ne auttavat ahdistuneisuuteen. Nykyään bentsojen saaminen tuntuu aina olevan vaan enemmän kiven alla ja määräykset tiukentuvat, niin siksikin kannattaa pohtia, että mihin niitä käyttää ja miten. Mua ainakin kuumottaisi, jos mun 20 mg/pv annos Diapamia ei enää toimisikaan, enkä saisi tilalle vahvempaa bentsoa/annostusta ei suostuttaisi nostamaan. No, tuskin ne vanhalta käyttäjältä alkavat niitä helpolla tiputtamaan kokonaankaan pois, mutta silti mua välillä kuumottaa.

Refloista en osaa sanoa, mutta eiköhän täällä monella löydy siitäkin aiheesta jotain sanottavaa. :wink: Vaikka olenkin kuluttanut esim. Opamoxeista tehot kokonaan viihteilemällä niillä teinimpänä ja itsemurhatarkoituksessakin, kun en tiennyt silloin, ettei niillä pääse hengestään, niin mitään järkkyjä viekkareita ei ole päässyt ikinä tulemaan, osittain varmaankin siksi, että Diapam on niin pitkävaikutteinen, mutta toisaalta mun reseptini ovat olleet iteroituja pahimpien pelleilyjen aikaan, niin en ole päässyt popsimaan niitä mielin määrin. Opamoxit vaihdettiin Diapamiin mun ollessa 18, suoraan im-yrityksen jälkeen osastolla, kun olin noilla Opamoxeilla luullut kuolevani. :unamused: Se diatsepaami sitten säilyy elimistössä ihan helvetin pitkään, siksikään sitä ei kannata vedellä mitään 300 mg, niin kuin yllä kirjoittelinkin ja grip tuossa mainitsi, jos mitenkään mielii päästä käyttönsä kanssa siihen pisteeseen, että vitospami toisi jonkun helpotuksen. Puoliintumisaikahan on 20-100 h.

.

Sääntö numero yksi ja kaikkein ehkä tärkein sääntö on, että lääkkeillä, joita oikeasti tarvitsee johonkin vaivaan ei viihteillä. Tietysti varmaan jokainen tällä palstalla on sitä rikkonut. Kuitenkin, kuten yllä todettu, ne eivät sitten auta enää siihen vaivaan toleranssin takia. Sinulla ei ilmeisesti ole ketään luotettavaa läheistä, jolle voisit lääkkeet antaa, ja joka sitten antaisi sinulle päivittäin sen tarvittavan annoksen?

Osa-aikaeläkkeen vuoksi et varmaan pääse sossun asiakkaaksi? Ratkaisisi ainakin tuon rahaongelman. Mutta jollei se ole aivan kriittinen eikä sinulla ole mahdollisuutta edellä ehdottamaani lääkkeiden antoon jonkun läheisen selän taakse, niin en missään nimessä tilanteessasi purkaisi sitä apteekkisopimusta.

Eipä juuri mitään olennaista lisättävää jo vastanneiden postauksiin, mutta sen verran pitää saivarrella ihan silkasta saivartelun ilosta :mrgreen: , että lääkärin määräämä annostus ei välttämättä ole se henkilölle sopiva optimiannostus. No, se siitä, koska missään tapauksessa mitkään 300 mg:n diatsepaamiannokset eivät ole tarpeen, ellei nyt puhuta esim. joidenkin erittäin pahojen, akuuttien alkoholivieroitusoireiden hoidosta, mutta sellaisistahan ei tässä ollut kyse, vaan perusahdistuksenlääkintä- ja kupolin kasassa pito -seteistä, ja siinä hommassa tuollaiset norsuannokset eivät toimi, koska ne aiheuttavat herkästi juuri niitä paradoksaalireaktioita, jolloin ei rauhoitu ensinkään, vaan hölmöilee pitkin toreja ja turuja ties mitä idioottimaisuuksia, alkaa käyttäytyä aggressiivisesti jne. Eipä siinä tilassa välttämättä pahempaa ahdistusta pode, mutta selvittyään sitten sitäkin enemmän.

Vieteri, kerrot jättäneesi alkoholin tyystin ja että laittomien aineiden kanssa pelaamisesta et ole kiinnostunut, ja tämä onkin todella hienoa, mutta edelleen sulla on halu saada nuppisi sekaisin, koska ethän muutoin tuollaisia benzokuoseja vetelisi. Jos siis tahdot oikeasti apua ongelmaasi, sun pitäisi ryhtyä käsittelemään sitä, miksi se pää pitää turruttaa, mieluiten ammattilaisen terapeutin kanssa toki. Kerrot olevasi MT-puolella hoitokontaktissa, mutta eri asia sitten, kuinka hyvin saat sieltä keskusteluapua, sekä tietty se, kuinka hyvin sulla ylipäätään kemiat synkkaavat hoitotahojesi kanssa yhteen, mikä olisi pirun tärkeä homma, jotta oikeasti pystyy avautumaan ongelmistaan ja itsekin pääsemään niihin käsiksi terapeutin avustuksella. Oma kokemukseni kun on, ettei julkisen puolen MT-palveluissa ole niin hirveästi resursseita tuhlattavaksi kaikenmaailman löpinöihin, vaikka ne auttaisivat potilasta paljon enemmän, kuin yksikään lääkitys. En kiistä sitä, ettetkö voisi olla ihan oikeastikin lääkityksen tarpeessa, jopa koko loppuelämän kestävän sellaisen, tosin edes jotakuinkin normaaleilla annoksilla :wink: , mutta jotakin muuta hoitoa tarvittaisiin kaiketi tässäkin tapauksessa nappuloiden lisäksi :confused: .

Vielä sellainen varoituksen sana, että joissakin paikoissa ne saattavat keksiä katkaista potilaan bentsodiatsepiinilääkityksen(kin) seinään, vaikkei niin saisi missään tapauksessa tehdä, mutta ihan liikaa näitäkin on tapahtunut :imp: . Riski tuohon kasvaa, totta kai, jos ne ovat siellä tietoisia väärinkäytöistäsi. Tuollaisessa tilanteessa olet todella kusessa, mikäli olet päästänyt tolesi taivaisiin, lääkkeet ovat loppuneet kesken jne.

Lyricasta sen verran, että siinä tosiaan kannattaa pysyä annoksessa. Joskin jos annoksesi on 75 mg x 2, niin se kuulostaa melko pieneltä. Eli jos se ei pelitä riittävästi, niin voishan lääkäri pohtia sen annoksen nostoa. Tottakai jokainen on yksilöllinen ja yksilöllisellä annoksella.

Itselläni ei ole Lyrican kanssa ongelmia, annostus 150 mg x 2, mutta miehelläni jolla annos on 300 mg x 2 ja joskus ylitteli sitä reippaastikin niin alkoi tulla kaikki mahdollisia ongelmia. Hengitys/astmaoireet pahenivat, hirveä turvotus ym. kaikkea todella vittumaista. Siitä sitten kun loppuivatkin ja pitkään söi isolla annoksella, niin sai todella voimakkaat vierotusoireet, jolloin asunnosta poistuminenkin aiheutti voimakkaan ahdistuksen. Annoksessa siis kannattaa pysyä senkin takia, että vierotusoireet ovat monilla kamalat.

Bentsoista muut tosiaan kertoi kaiken olennaisen, ainoa ratkaisu taitaa olla että yrität pysyä niissä annoksissasi. Jos ne tulee vedettyä hetkessä, niin sitten joutuu vaan kärsimään.

.

Uskallanko kysyä missä päin Suomea edustat? No se oli ihan offia, nyt asiaan:

Miten pitkään olet käyttänyt Lyricaa ja diapamia? Konkarina sanon, että Lyricasta voin päästä eroon pikkuhiljaa tiputtamalla (been there, done that) jo muutaman kerran. Mutta miehelleni se on niin kova riippuvuus. ettei se voi samalla lailla sitä tiputtaa, kuin minä: 75 mg per vrk aina kerran viikossa tiputtaa, ei millään. Xanoria olen syönyt säännöllisesti 9 vuotta ja siitä en eroon pääse, sen tietää jo siitä kun ottaa lääkkeet liian aikaisin, niin illasta voi alkaa hirvittävä ahdistus. Pitkävaikutteiset Xanot ei mulle vaan pelaa, kun tarviin se helpotuksen nyt, heti tai mielummin välittömästi.

Ei siinä, Lyrica on oikeasti hyvä lääke, jos sen osaa ottaa oikein, se ei multa kuitenkaan vienyt pois xanorin tarvetta. Niin ja onko sulla masennusta tai muita mt-sairauksia messissä (nimimerkillä kellä ei ois)

.

Toivotaan että tuo sulla auttaa, mulla on ollut Lyrica-annos myös nykyistä korkeammalla, mutta en nähnyt juurikaan eroa nykyiseen, diagnoosit: vaikea-asteinen masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Jo lapsesta paniikkihäiriö, ja jonkunlainen syömishäiriö joka tosin aika isoilta osin jo selätetty. Tervetuloa Vieteri foorumille mun puolesta <3

Eihän tuolla tavalla mitään fysiologista riippuvuutta pääse muodostumaankaan, jos kerran kuussa vetää hirmuisen benzokuosin ja muutoin on tyystin ilman ko. lääkkeitä. Tuossa on vain se vika, kun olet tottunut siihen, että benzoista menee pää sekaisin, niin et välttämättä tajua lainkaan, että ne oikeasti vaikuttavat ihan niillä normaaleilla annoksilla, ts. eivät “tunnu missään”, ainoastaan lievittävät/poistavat ahdistusta. No, niinhän niiden kuuluukin toimia, eikä antaa mitään erityisempiä oloja.

Itse olen ihan riittämiin kuosaillut benzoilla elämäni aikana ja olen huomannut, että kaikkein parhaiten ne auttavat ahdistukseen, paniikkiin jne., kun niitä syö normaaleilla, ts. ei-päihdyttävillä annoksilla. Onpa se tosin minullakin ollut opettelemista(On väliin edelleen :blush: ) siihen, että näistä lääkkeistä ei kuulu tulla mitään oloja, kun on tottunut siihen, että nuppi on turruksissa milloin milläkin kemikaalilla ja jollei mitään muutakaan, parempia oloja antavaa, ole juuri sillä haavaa käsillä, niin voi sen päänsä pistää sekaisin bentsodiatsepiineillakin.

Jos sulla nyt pitää edelleen se lääkejakelu, niin eihän siinä mitään suurempaa ongelmaa pitäisi tulla tuon lapasesta lähtemisen kanssa, ellet sitten ryhdy hankkimaan mistään muualta lisää ryynejä.

Tsemppiä :slight_smile: .

Komppaan edellisiä vastauksia/neuvoja ja totean samalla, et ei sun tilanne niin toivottomalta näytä. Sulla kummiskin on ns. järki päässä ja tajuat itekkin jos jossain meinaa “metsään mennä” .
Pidä vaan ihmeessä se lääkejakelu jos rahavarat antaa myöten, sillä saat ainakin varmasti ehkäistyä sen et vetäisit kerralla kaikki droppis, ja sit pitäis kituuttaa taas viikko tolkulla ilman. :frowning:
Itte oon korvaushoidossa buprella ja siinä on kans periaatteessa sama homma, et sillon ku olo on “normaali” tai ainaki lähes normaali, niin sillon on annos okei ja mitään oloja on turha lähtee edes yrittämään, kun ei se enään vaan tuo muuta kuin normalisoi olon, niin että pystyy käymään duunissa ja elää niinku normi ihmiset.

Ei ku tsemppiä vaan jatkoa ajatellen ja muistahan kirjoitella kuulumisia ym. tilannepäivityksiä, et miten on menny.

Niinku sanottu, vertaistuki on aikas tehokas lääke vaivaan ku vaivaan… :mrgreen:

.

Kuule kaikilla meillä tuota ongelmaa tahtoo olla, ketkä täälläkin sua neuvoo ja ohjeistaa, eli ns. Pata kattilaa soimaa :laughing:
Eikä se niin vaarallista ole jos joskus sortuu ja vähän ns. viihteilee, kunhan itse sen tiedostaa et se ei ole tarkoitus tässä hommassa, eikä nyt ihan jatkuvasti sitä harrasta.
Kyllä itekkin siihen joskus aina sorrun et otan seuraavan päivän dropeista jo vähän ennakkoon, mut ei sitä viitti kovin usein harrastaa kun tahtoo sit ne “takaisin maksu päivät” millon ei olekaan oikeaa annosta ottaa, niin olla aikas nihkeitä…
Eli pidä vaan toi linja millä nyt oot hyvää rataa aloittelee “parannusta” ja kyllä siitä hyvä tulee.
Pikku hiljaa eteenpäin, sano mummo lumessa… :smiley:

Eipä se lääkejakelu liioin hyödytä, jos teet sitä, että käyt noutamassa annoksesi aina sovittuna ajankohtana, kannat sen kotiisi, pistät siellä kaappiin ja sitten esim. kk. välein kiskaiset hirmuiset kuosit kaikilla kertyneillä lääkkeilläsi. Ei tuossa toiminnassa edelleenkään ole pelkoa fysiologisen riippuvuuden syntymisestä, päinvastoin, niillä säännöllisesti syödyillä, vaikkakin paljon pienemmillä, annoksilla saa itsensä huomattavasti helpommin fyysiseen koukkuun, mutta benzopäissään sekoilu voi aiheuttaa kaikenlaista muuta “mukavaa” lieveilmiötä, kuten tiedät ja niin tiedän minäkin :neutral_face: .

Toivottavasti onnistuisit pysymään nyt normaaleissa annoksissa, vaikket lääkettä ottaisikaan aina, kun se on otettavaksi määrätty. Se on toki vielä parempi, jos pärjäät oikeasti vähemmällä, mitä lekuri on kirjoittanut, kunhan ne jemmanapit eivät sitten lopulta mene “viihteeseen”.

Tsemppiä edelleen :slight_smile: .

Teretulemast!

Sanoisin, että bentsot on alkoakin vittumaisempi tie. “krapula” kestääpi pitkän käytön jälkeen viikotolkulla. Lyrica vaikuttaa käsittääkseni gaba-b reseptoreihin. Ex alkon nauttijalle ehkä parempi tie, kun alko vaikuttaa pääasiassa gaba-a. Lyrican kanssakin pitäisi annostus pitää todellakin hanskassa, ei vaikuta läheskään niin “päihdyttävästi” Toki siitäkin saa kuolan poskelle, mutta pitää tosissaan väärin käyttää ja sitä en todellakaan suosittele.

Oma kuuden vuoden bentsokoukkuni on johtanut mut luontaistuotteiden pariin, mutta tätäkään tietä en voi suositella, koska tuntematon tie vielä itsellekin. En niitä sen enempää ala mainostaa. Henkilökohtaisesti koitan lääketehtaiden tuotoksista jatkossa pitäytyä irti.

Paras ois olla vetämättä yhtään mitään, mutta tiedän varsin hyvin omasta kokemuksesta, että kaikilla ei vaan onnistu. Olo ilman mitään enempi vähempi perseestä jne. Vaikee mitään yksiselitteistä sanoa.

.

^ Tervehdys taas, Vieteri.

Pohdin, mahtaako tuo Lyrica olla sulle lainkaan hyvä vaihtoehto :confused: . Se kun tosiaan puoliintuu niin nopeasti, että pitoisuuden laskiessa elimistössä, alkaa herkästi puskea kitkutusta, vaikkei mistään varsinaisista refloista vielä olisikaan kyse. Lisäksi se aiheuttaa ihan sen fyysisenkin riippuvuuden yleensä nopeammin, kuin benzot, vaikka benzojen kohdalla riippuvuus onkin pahempi, ei välttämättä muuten, mutta ainakin vieroitusoireiden keston kannalta. En ole tyystin Lyricaa lyttäämässä, ts. monille ihmisille siitä on apua, mutta jos on taipumusta lääkkeiden väärinkäyttöön ja sattuu pitämään Lyrtsyjen vaikutuksesta, niin kyseinen lääke on usein vielä nopeampi tie helvettiin, kuin pitkävaikutteiset benzot. Mun ehdotukseni olisi, että koettaisit toistaiseksi pärjätä pelkällä Diapamilla. Tosin, jos Lyrica onkin sellainen lääke, josta on sun oloosi oikeaa apua, mutta annostus ei ole vielä kohdillaan, niin asiat saattavat parantuakin tuon annosnoston myötä :confused: .