Olen ollut nyt yli kaksi vuotta onnellisesti raittiina, mutta ennen nykyistä raitistumistani minulla oli vuosien varrella lukuisia epäonnistuneita yrityksiä lopettaa juominen. Yritin lukuisia kertoja antabuksen kanssa ja pari kertaa A klinikan avustuksella, mutta epäonnistuin aina. Syy epäonnistumisiin ei ollut antabuksissa tai A klinikassa vaan ihan 100% minussa itsessäni, en vain kertakaikkiaan loppujen lopuksi ollut valmis tai rehellisesti halukas raittiuteen.
Jouduin kännimokien takia niin monesti hankaliin tilanteisiin ja helpoin pääsy niistä ulos oli valehdella perheelle, muille ja itselleni, että nyt lupaan lopettaa ja säälin/valheitten kautta kun taas pääsin jaloilleni, niin taas mentiin ja juotiin. Voi luoja, että olin kova ja hyvä valehtelemaan ja sen tein säälittä jotta mahdollistin itselleni pääsyn juomaan, suoraan sanottuna, niin olin täys persreikä kun valehtelin ja käytin kaikkia keinoja hyväkseni perhettäni ja ystäviäni säästämättä.
Join ja masennuin, masennuin ja join. Kaikki muuttui harmaaksi mössöksi ja kun lukuisista lopettamis yrityksistä huolimatta en “kyennyt” lopettamaan, niin elämästä muodostui lähes sietämätön olotila. Pahin oli vaihe kun en enää oikein itsekkään tiennyt, että haluanko juoda vai en, siitä muodostui oikein helvetin kehä ja masennus sen kuin lisääntyi, olin täysin neuvoton.
Apua en oikein kehdannut enää hakea mistään ja AA oli minulle täysin pois suljettu vaihtoehto ja olinkin itselleni ja vissiin tänne plinkkiinkin vannonut, että AA:han en koskaan tule astumaan.
Sitten koitti eräs ilta kun olin jälleen juomassa ja mukavissa nousuissa vauhti päällä. Sattui eräs tapahtuma jossa koin jotain ennenkokematonta ja tajusin täysin kirkkaasti kesken humalan, että näin en voi enkä HALUA jatkaa. Kiersin viinapullon korkin kiinni ja annoin pullon pois, lähdin kotia ja kun selvisin viimeiset höyryt pois seuraavana päivänä, niin soitin AA:n auttavaan numeroon jossa selvitettiin minulle sopivaa ryhmää johon sitten menikin. Petin siis lupaukseni siitä, että koskaan en tule AA:han menemään
.
Tällä kertaa tiesin, että raitistuisin koska kokemukseni ja tunteeni siitä olivat erittäin voimakkaat. Minä uskon, että olisin raitistunut myös ilman AA:ta, mutta haluni raitistua oli niin massiivinen, että en halunnut ottaa minkäänlaista riskiä asian suhteen ja siitä olen aivan helvetin onnellinen, että uskalsin ottaa ja löysin AA:n tuekseni.
Nyt kun viimeisestä ryypystä on kulunut aika kauan, niin alkaa rehellisesti näkemään ja ymmärtämään minkälaisessa kuluttavassa ja valheellisessa helevetissä sitä elikään juovana aikana. Enää en kertakaikkiaan voi keksiä yhtään syytä joka minut saisi juomaan ja kun taas juovana aikana niitä keksi kuin liukuhihnalta tuosta vaan
.
Siihen kuinka sinä tai joku muu onnistuisitte raitistumaan, siihen en osaa enkä edes halua vastata koska siitä ei kuitenkaan olisi mitään hyötyä, mutta sen tiedän, että se joka sydämestään aidosti haluaa raitistua myös onnistuu siinä.
T. Pryssä