Hei, olen juuri tullut kuukauden kuntoutuksesta ja kaksi viikkoa sen jälkeen ratkesin taas juomaan. Nyt viime kahden päivän putkesta on kulunut viikko ja tänään iski aivan uskomaton viinan himo, sen myätä tuli ahdistus ja se taas johti siihen, että olisin ollut valmis vetämään mitä vaan. Miten saan viinan himon kuriin, tänään olen joutunut ottamaan rauhoittavia ja kitannut kahvia useamman pannullisen. Otan mielelläni vastaan muitakin vinkkejä joilla saada viinan himo kuriin. Kiitos kaikille asiallisille vastauksille etukäteen.
Ekaks yksinkertanen asia: kofeiini saattaa lisätä viinanhimoa alentamalla verensokeria ja aiheuttamalla hermostuneisuutta. Ja rauhoittavat lääkkeet on myös päihdettä, varsinkin jos niitä käyttää toisen päihteen korvikkeena.
Garion, eikä teillä siellä kuntoutuksessa yhtään käsitelty kuinka ehkäistä retkahdusta tai kuinka hoitaa viinanhimoa raittiina?
Hyviä keinoja lyhyesti lueteltuna: vertaistuki kuten esim. AA, harrastukset (etenkin liikunta), raitis ulkoilma, ihmissuhteet raittiiden ihmisten kanssa, terveellinen mutta tarpeeksi täyttävä ruokavalio joka pitää verensokerin tasaisena, rukoileminen, mietiskely, Päihdelinkin foorumille kirjoittaminen…yms. Listaa voi jatkaa.
Ai niin ja juo tarpeeksi! Siis tarkotan jotain alkoholitonta. Joskus kyse voi olla ihan tavallisesta janosta.
Täältä ääni liikunalle kans. Siinä kertyy iha järjettömästi energiaa ku on niitä viinanhimoja ei sitä uskois. Ite vedin 440 kilsaa (about) siinä ekana kahtena viikkona pyörällä. Siinä sitä oliki nii puhki ja oliki jo valmiiks hyvä olo ku liikku, että ei se viinanhimo tuntunut nii pahalta enää. Sit vaa päätä tyynyyn ja seuraavana päivänä uudestaa.
Ite en söis mitää lääkkeitä mihinkää (etenkää siis rauhottavat, mielialalääkkeet jne), mutta kukin tavallaan.
Ei se mullakaa ole ku 2kk 3 viikkoa (about) selvänä, ja heti jo huomaa että elämä saanu sellasen paremman käänteen.
Se on vaa fakta mitä tulee noihin himoihin (kaikenlaisiin), että kun niitä alkaa iteltää kieltää ni paha oloha siitä tulee. Kyllähän nyt sitä haluis antaa itelleen mitä se “ITSE” haluaa. Tämähä on niin perustavaa laatua oleva tekijä ihmisyydessä (halut,himot), että sen varjoo on kehitetty monta uskontoa ja moni filosofi käyttänyt koko elämänsä näitten tutkimiseen. Ehkä joku voi löytää helpotusta tohon viinan himon käsittelyyn sieltä päin.
Vaikea se o toiselle purkkaa valmiiksi purra. Tsemiä!