Hei! Olen lukenut tätä palstaa jonkin verran, mutten ole koskaan kirjoittanut. Olen yrittänyt löytää keskusteluista vastausta kysymykseeni, mutta en ole löytänyt.
Minun mittani on täynnä alkoholistin kanssa elämisestä. Olemme asuneet yhdessä yli 20 vuotta ja meillä on 11 vuotias lapsi. Alkoholi on maistunut miehelle aina, mutta varsinainen alkoholisoituminen alkoi ehkä noin 4 vuotta sitten. En tosin tajunnut sitä silloin. Mies ei rieku baareissa, vaan on aina tissutellut kotona. Jossain vaiheessa aloin vain ihmetellä, miten kahdesta kaljasta tulee niin hirveään humalaan. Sitten alkoi löytyä piilopulloja – lapsihan ne ensimmäisenä äkkäsi, minä kun en ole ollut (aikaisemmin) erityisen kontrolloivaa sorttia.
Viimeisen vuoden parin aikana juopottelu on pahentuntut ja pahentunut. Olemme myös riidelleet asiasta jatkuvasti. Olen kyllä lukenut, että pitäisi antaa vain olla ja keskittyä omaan jaksamiseen, mutta edelleen velton, sössön, mistään mitään tajuamattoman zombien näkeminen saa minut raivoihini. Joka tapauksessa olen tajunnut, etten halua jatkaa enää elämääni hänen kanssaan, ellei hän raitistu. Eikä hän raitistu.
Vasta hiljattain on päästy niin pitkälle, että hän edes myöntää olevansa alkoholisti. Lupasi ja lupasi varata lääkäriajan, muttei ikinä varannut. Ei ollut kuulemma aikaa, koska on töissä. Minä annoin vuodenvaihteen deadlineksi. Jos hän ei ennen sitä tekisi elettäkään raitistumisen eteen, alkaisin katsella hänelle vuokra-asuntoa.
Ei tehnyt.
Loppiaisviikolla oli sitten arkivapaita, ja muistutin, että nythän hän voisi soittaa. Silloin hän suuttui silmittömästi, että v* ei varmana soita kun kerran pakotetaan. Ja löi nyrkin pöytään. Niin kovaa että sattui. Illan mittaa pikkusormi turposi ja muuttui siniseksi. Aamulla hänen oli pakko lähteä lääkäriin, sormi oli poikki. Samalla hän kertoi, miksi oli loukannut kätensä ja pääsi avokatkaisuun. Sairaslomalla siihen oli aikaa.
Lupaavasti katkaisu ei alkanut. Hän meni päihdehoitajalle mielestään selvin päin ja puhalsi 0,7 promillea. Sinä iltana hän vaikutti olevan kohtuullisen selvä, ja keskustelimme ensimmäistä kertaa pariin vuoteen niin kuin aikuinen aikuiselle. Nyt vasta oikein käsitin, miten kännissä hän on koko ajan ollut, myös työpäivinä. Myöhemmin illalla hän kuitenkin joi taas, koska välissä oli viikonloppu. Samoin seuraavana päivänä. Sunnnuntaina hän ei juonut enää aamun jälkeen, ja puhalsikin sitten nollat maanantaina. Sai lääkityksen. Oli sitten seuraavat päivät lääketokkurassa, flunssassa ja ripulissa, koko päivät sängyssä. Oli aidosti selvä ehkä kaksi päivää. Viime maanantaina paketti otettiin kädestä pois, saikkua viikko lisää. Puhalsi nollat. Sitä hän sitten juhlikin juomalla. Tänään on menossa viides päivä putkeen, on ihan zombiekunnossa taas, ja vanha rankkitynnyrin lemukin on täällä taas. Luulen, että tuosta ns. katkaisusta tuli vain alamäen alku. Saa nähdä onko työkunnossa maanantaina…
Minä vain en jaksa tätä enää. Ongelma ei siis ole, etten minä osaisi tehdä eropäätöstä, vaan se, että mies ei ota sitä kuuleviin korviin. Olemme avoliitossa, eli mitään virallisia papereita ei tarvita. Asumme yhteisesti omistamassamme asunnossa, johon minulla ja lapsella olisi mielestäni oikeus ja myös taloudellisesti paremmat mahdollisuudet jäädä. Eli mies pitäisi saada lähtemään. Minun pitäisi ilmeisesti löytää hänelle vuokra-asunto, maksaa vuokravakuus ja luultavasti järjestää muuttofirma kantamaan hänen tavaransa pois. Mutta en varmaan voi tehdä vuokrasopimusta hänen puolestaan. Miten ylipäänsä voin löytää hänelle asunnon, kun hän ei suostu edes keskustelemaan asiasta? Hän ei halua erota. En voi häntä heittää uloskaan noin vain, koska hän omistaa asunnosta puolet. En pysty kieltämään kotona juopottelua, koska hän on täällä ja juo kaiken aikaa, kielsin tai en. Muun ajan nukkuu.
Olisiko ratkaisu lähetyä asiaa lastenvalvojan kautta? Voisinko hakea yksinhuoltajuutta, vaikka asumme samassa osoitteessa? En kyllä sittenkään tiedä miten hänet saisi fyysisesti pois. Miten te olette ratkaisseet tällaisen tilanteen?