Miten pysyä 10 viikkoa juomatta? Juoppo esittäytyy.

Olen tissuttelija. Ja juoppo. Pakko tunnustaa asia anonyyminä. Olen ollut juoppo jo siitä lähtien, kun maistoin ensimmäisen kerran alkoholia.

Kaikki tapahtuneet ikävät asiat sekä alisuoriutuminen elämässäni johtuu alkoholista. Siis ihan kaikki. Voisin kirjoittaa kirjan, niin kuin varmaan jokainen juoppo.

Nuorena join todella rajusti ja humalahakuisesti. Sattui ja tapahtui ja heräsin milloin mistäkin enkä muistanut mitään. On kai ihme, että olen hengissä. Tästä käytöksestä pääsin aikuistuttuani onneksi eroon.

Päältäpäin ei kuitenkaan uskoisi. Olen korkeakoulutettu, hoikka, reilu kolmekymppinen aviossa oleva, ja äiti. Harrastan väkisin liikuntaa että pysyn kuosissa ja voin sitten palkinnoksi vähän juoda. On omakotitalo ja kaksi hienoa autoa pihassa. Ei pitäisi olla mitään ongelmaa. On merkkilaukut ja asusteet. Mutta kun se ei auta.

Reilu vuosi sitten hakeuduin päihdelääkärille kun juomiseni oli jokailtaista ja arvioin, että viikossa meni varmaan sellaiset 40 annosta. (Tyypillisesti tissuttelin, kun olin nukuttanut lapsen ja aamulla olin suht kunnossa, vaikkakin nuutunut). Päihdelääkäri lähetti minut psykiatrille, joka totesi minulla vaikean masennuksen, ja sain lääkityksen joka on auttanut vähentämään juomistani merkittävästi. Jaksaa toimia päivällä ja pystyy yöllä nukkumaan. Mutta tissuttelen edelleen. Jotain alkoholinhimostani kertoo sekin, että kerran kokeilin Revia -lääkettä, mutta se johti siihen, että join sitten ihan kunnolla niin kuin kunnon alkkis ainakin. Säälittävää :frowning:

Hiljattain otin jopa personal trainerin, että pääsisin hyvään kuntoon ja olisi motivaatiota olla juomatta. Yritän siis panostaa. Mutta tissuttelen viikollakin vähäisiä määriä edelleen ja aina viikonloppuisin vedän pienet sievät.

Nyt ilmoittauduin erääseen 10 viikkoa kestävään nettivalmennukseen kuntoilun parissa, ja aion olla sen 10 viikkoa juomatta. Onkohan realistista? Neljän vuoden sisällä olen ollut pisimmillään 9 päivää kokonaan juomatta. Mahtavaa, eikös?

Siis tämä ei VOI olla totta! Tämä tissuttelunhimo! Masennuslääkitys ja väsyttävät lääkkeet auttavat aika paljonkin, mutta haluaisin lopettaa hetkeksi kokonaan ja palata taas kohtuukäyttöön.

Saako täältä kanssaihmisten mielipiteitä? Auttakaa :frowning: Voi että olen kateellinen ihmisille, joilla ei ole tätä kamalaa persoutta alkoholille!! Vaihtaisin kaiken omaisuuteni sellaiseen ominaisuuteen, oikeasti!!! :cry:

Nyt tänään en ole juonut ollenkaan. Eilen tissutteln ehkä 5 annosta. Kun oli kaapissa ja järkeilin, että nehän kannattaa juoda pois, kun nyt olen kuitenkin juomatta pidemmän aikaa :unamused: Onneksi talossa ei nyt edes ole viinaa kun olen kaikki niin tarkasti vetänyt :unamused:

Miehellä on meillä homma paremmin hallinnassa sikäli, että ottaa vain pe-la mutta ns. fiksusti, mutta pitääpä hänenkin se viinipänikkä perjantaina ostaa. Krapulapäiviä meillä ei vietetä eikä mölistä kännissä, ja kai meininki voisi pahempikin olla.

Seuraavassa juopon työkalupakki mikä saattaa auttaa:

• Jos kotona on tänään juotavaa, kaada viemäriin.
  • Jos eilen joit, älä käy kaupassa tänään.
  • Jos tänään et juo, niin huomenna on helpompaa olla juomatta.
  • Jos perjantaina et juo, on helpompaa olla juomatta viikonloppuna.
  • Jos maanantaina et juo, on helpompaa olla juomatta arkisin.
  • Jos et juo 10 päivään, voit olla juomatta 10 viikkoa.
  • Jos et juo 10 viikkoon, voit olla juomatta 10 kuukautta.

Yritä saada miehesi mukaan nenänvalkaisuun, sillä perjantain vakiopönikkä on ISO kompastuskivi! Siis ihan vaan yksi pönikkä väliin ensi perjantaina, muuta ei tarvita, jotta saat sen 10 päivää kasaan. Parasta olisi jos pe-su ette kävisi kaupassa lainkaan, eikös vain? Tehkää viikonlopun ostokset jo torstaina, niin vakiokaava menee rikki eikä rutiini ota valtaa niin helposti.

Kiitos vinkkilistasta! Kyllä se pistää miettimään ja heti saa tsemppiä kun mieltää asian noin.

On totta, että kun on ollut sen muutamankin päivän juomatta, olo on mahtava. Tuntee, että hallitsee itsensä ja olemisensa ja kaikki sujuu. Työt, kotihommat, you name it.

Ongelma on se itsekurin puute, että kun sortuu. Olen lukenut täältä muidenkin juttuja, ja kaikille tuntuu olevan yhteinen piirre se, että retkahtaa voi milloin tahansa.

Minullakin on se ongelma, että jos maistelee perjantaina, niin sitten menee lauantaikin vähän kuin itsestäänselvyytenä. Sitten sunnuntaina voikin vielä tissuttaa, kun kaapissa kumminkin on. Ja jos tiistaiaamuna ei ole mitään pakottavan vaativaa työn osalta, niin voihan tissuttaa maanantainakin. Ja niin edelleen.

Voisin käyttää tätä ketjua vähän kuin päiväkirjana, kai täällä saa tehdä niin? Eli raportoin tänne tuntemuksiani, varsinkin jos meinaa lipsua. Mutta tänään en ainakaan juo. Huomenna onkin haastava ilta, kun “joudun” työn puolesta erääseen tilaisuuteen, jossa muut ottavat ainakin ruokajuomat mutta minun ei pitäisi ottaa mitään, jo liikuntatavoitteenikin takia. Koskaan en ole voinut vastaavassa tilanteessa olla ottamatta vaikka miten olisin etukäteen päättänyt että en ota :cry: Viimeistään silloin, kun tarjoilija tiedustelee että mitä aperitiivia tulee niin silloin unohtuu päätökset!

Tottakai! Useimmat kirjoittajat ovat perustaneet oman päiväkirjansa / tsemppiketjunsa, johon päivittävät kulloistakin tilannetta. Joten ole niin hyvä, ja kirjoita vaikka päivittäin taisteluraportti tissuttelun vastaisesta kamppailusta.

Valmistaudu etukäteen! Lausu peilin edessä 100 kertaa: “Vettä vain, kiitos!” :wink:

Voi kiitos Arkkitehti tsempistä! :smiley:

Pitänee ihan oikeasti käydä mielessä tilannetta etukäteen. Yleensä aina kuulen vain sanovani: “Mitä suosittelisitte?” tai sitten ihan suoraan suusta tulee joku juoma suoraan. :open_mouth:

Pahin juttu minulla on se, että olen opetellut tissuttamaan sohvan nurkassa kotona. Tämä taitaa olla todella yleistä. Siten ei voi oikein välttää niitä paikkoja, joissa ajautuu juomaan. Juuri siksi yritän tosissani kehittää muuta puuhaa. Viime talvena, jolloin heräsin tilanteeseeni tosissaan, hankin jopa koruompelusetin jota voisin tehdä iltaisin :blush: Voisin viimeinkin aloittaa sen. Tai lukeminen voi olla myös hyvä.

En nyt vastaa kysymyksiin, mutta pisti vain silmiin, että sinulla on todettu vaikea masennus ja olet saanut siihen lääkityksen. Mietittiinkö mitään muuta hoitoa, esim. terapiaa tai keskustelutukea? Eiköhän tuon juomisenkin syynä tai ainakin vahvana taustavaikuttajana ole masennus, näin ainakin itse olen itsestäni uumoillut, että juon mielialaa kohottaakseni. Suosittelisin lämpimästi lääkityksen rinnalle keskustelutukea.

10 viikkkoa juomatta olisi itselleni liian kova haaste, jos olisin juonut lähes päivittäin. Mutta toivon sinulle onnistumista! Sinulla on liikuntaharrastus, se varmasti auttaa, samoin ehkä lapsi, hyvä parisuhde, miksei omaisuuskin, ei ainakaan tarvitse tuskailla rahattomuutta. Jonkinmoista apua voisit ehkä hakea jostain suunnasta, tämäkin on yksi paikka. Vertaistuki ei kuitenkaan ehkä aina ole sitä kaikkein parasta apua… Mielipiteitä on monia ja joskus niin ristiriitaisia, että äidytään riitelemäänkin.

Mutta valkaise nenää päivä kerrallaan, ehkä pian 10 viikkoa on saavutettu, you never know.

Hähhää, meikällä just nyt eka viikko juomatta! Mites muut juopot? :wink:

2,5 kk putki tässä taitaa jo olla alla ja olo tuntuu päivä päivältä aina vaan paremmalta. :smiling_imp: