Miten pystyisi vähentämään ottamista?

Minä olen jo 10 vuotta, 15v asti melkein joka vkl ollut kovassa humalassa. Eikä 10vuodessa ole montaa viikkoa että olisin ollut selvinpäin. Myös nyt vanhempana viikollakin on tehnyt mieli. Vkl kaverit saa aina houkuteltua juomaan. Joskus tuntuu että en edes halua olla selvinpäin, koska humalassa on mukavempaa ja rennompaa. Seuraava pv taas ei siltä tunnu. Myös terveydellisiä ongelmia on koitunut siitä minulle. Juon kerralla aivan älyttömästi, ja pelkään että kuolen jos juon yliannostuksen. Sydän ei kestä liikoja :frowning:

Voin olla ottamatta, parikin vkl ilma mutta joskus vaan tuntuu että ei huvita. En varmaan ole tarpeeksi yrittännyt olla pitempään, yli kk juomatta. Psyykkeni tasaantui ja oloni henkisesti, ja myös fyysisesti normalisoitui kun olin kerran 3vko juomatta. Haluan saman olon takaisin, ja haluan lopettaa liiallisen alkoholin käytön. Kavereista ei ole tukea, ja apua koska kaikki heistä on alkoholiongelmaisia ja ne vaan puolustavat juomista. Itse en pidä että alkoholin käyttöä kehutaan koska se on kaikkea muuta kuin mukavaa. Olen kyllästynyt pitkiin krapuloihin, rahan vähyyteen ja huonoon terveyteen… Olen myös pahalla päällä ja allapäin välistä.

Toisille (mm. ketjun aloittajalle) sopivia mahdollisuuksia en tiedä mutta omia kokemuksiani voin kertoa.

Minua on joskus (itse asiassa useitakin kertoja) motivoinut se kun olen käynyt mittauttamassa herkimmin reagoivan maksa-arvon (gamma-gt) ja se on ollut koholla ja olen halunnut sen alas. Siinä saa muutaman viikon raittiudesta sitten aikanaan palkinnon kun arvo on pudonnut ja hyvä.

Joissakin tapauksissa on tuo gamma-gt mitattu A-klinikalla, joissakin tapauksissa muualla. Myös muita A-klinikan palveluja olen käyttänyt. Antabus-kuuria en ole kokeillut. Mutta muistan yhden tapauksen että olin A-klinikalla odotushuoneessa ja vaikeassa krapulassa. Silminnähden iloinen ja hyvinvoiva kaveri tuli sisään ja kysyi olenko antabus-jonossa. En ollut ja kaveri meni antabushoito-ovesta sisään. Hän palasi hetken kuluttua ja oli edelleen iloinen ja hyvinvoiva, ja poistui. Siitä sain mielikuvan että ei antabushoitokaan liene kovin kamala hoitomuoto, vaikka siihenkin joutuisi joskus turvautumaan.

Mutta, kaikenkaikkiaan. Minun on vaikea olla juomatta jos en saa siitä mitään palkintoa, mutta jos
saan jonkin palkinnon (maksa-arvot laskee, krapulan aikainen vapina ja hikoilu vähenee ja lakkaa,
tai asiat paranee jotenkin muuten) niin sitten voin olla juomatta.

Itsellä toimii muun tekemisen suunnittelu, siten että esim käskee vieraita selvinpäin käväisemään tai tekemistä josta pitää… siis ihan esim käsitöitä. Meillä on myös koiria niin ei viitsisi olla liian usein kankkusessa. :slight_smile: