Hei!
Ensimmäistä kertaa kirjoittelen tänne, toivottavasti joku jaksaa lukea loppuun ja kommentoidakin ![]()
Meillä on muodustunut pikkuhiljaa ongelmaksi miehen juominen.
Mies ei juo juuri arkisin (lasin viskiä tai pullon pari olutta ehkä kun tulee jokin jalkapallopeli tv.stä). Mutta minua välillä häiritsee tämä arkijuominenkin, onko pakko juoda alkoholia ollenkaan, jos tulee peli telkkarista?
Viikonloppuisin mies haluaisi ottaa aina molempina iltoina ainakin muutaman (niin että ei enää ajokunnossa ole, mutta ei missäään kännissäkään) ja jos menee esim. katsomaan urheilupeliä pubiin ei sinne voi mennä autolla viikonloppuisin. Jos on sovittu, että ottaa vain pari ja tulee kotiin niin usein haluaakin jäädä pidemmäksi aikaa ottamaan enemmänkin pelin päätyttyä ja jos tuleekin suoraa kotiin (vain käskystä ja kiukutteluni jälkeen) on usein ottanut enemmän kuin pari olutta. Noh tämä johtaa sitten lähes aina riitaan, koska itse en juuri ota enkä pidä siitä, että puolisokaan ottaa humalaan asti ilman ns. mitään syytä (juhlia tms.). Monesti sitten saattaa juoda vielä riidan seurauksena ihan piruuttaan kun ottaa päähän minun nalkutukseni jne.
Mies ei itse näe juomistaan ongelmallisena, vaan pitää minua liian tiukkana valittajana. (ehkä olenkin tiukka juomisen suhteen, mutta mielestäni sitä vaan ei tarvitsisi ottaa aina molempina viikonloppuiltoina välkttämättä ollenkaan ja pubissa pitäisi pystyä käymään vaan parillakin tai siotten pysyä poissa sieltä.)
Sanoin joulua ennen, kun miesjäi taas baariin väkisin vielä kahden jälkeen öllä kun olin häntä siellä jo kaksi tuntia odottanut että koska voisimme lähteä kotiin, että mielestäni hänellä menee juhliminen ja juominen turhan usein minun edelleni ja tämä huolestuttaa sekä surettaa minua . Mies väitti ymmärtäneensä mitä tarkoitin ja korjaavansa tapansa, mutta tuntuu, että näin ei tule käymään, koska hän ei ymmärrä ongelman ydintä.
Viime viikonloppuna mies oli peliä katsomassa pubissa ja oltiin sovittu, että juo vain muutaman ja tulee siitä äitini luo vielä iltapalalle jossa itse olin (peli loppui siis jo puoli kahdeksalta illalla). No mies tuli kyllä kuten oli sovittu, mutta humalassa ja heti kun oli iltapalansa syönyt niin halusi mennä takaisin baariin vaikka oli sovittu, että vietetään loppuilta yhdessä. No en suostunut ja tästä syntyi kauhea riita. Mies syytti minua kahlitsemisesta ja täysin turhasta haukkumisesta. Itse yritin saada häntä ymmrtämään kuinka loukkaavaa se on, että taas alkoholi ja kaverit baarissa olisi mennyt meidän yhteisen illan ohi (ei ole ensimmäinen kerta). Sanoin myös, että voiko tosissaan väittää että olisi pubissa limsaa juonut, vastauksena oli hiljaisuus… Kotona mies joi taas viskiä koska minä otin häntä niin pahasti päähän (eli juominen muka minun syyni). Sunnuntaina lähdin jo aamusta kun mies vielä makasi sängyssä ja tulin vasta illalla kotiin. Kotiin tullessa mies oli mielestäni tasoitellut (olemuksesta päätellen) mutta ei tätä myöntänyt…
Sitten aloin järjestellä kaappeja ja järkytyksekseni löysin 3kk sitten Viron reissulta tuomani vodka ja likööripullot (5 kpl 0,5L pulloja) tyhjänä kaapistamme! Kysyin tietysti mieheltä miksi ja koska on juonut minulta salaa näin paljon. Ei kuulemma ollut juonut salaa eikä muistanut koska oli nämä juonut… En tätä usko!
Otin ensimmäistä kertaa ihan tosissani esiin eron mahdollisuuden, koska jos mies juo minulta salaa, en voi häneen enää luottaa ja silloin suhteelta katoaa mielestäni lopullinenkin pohja. Mies taisi oikeasti huomata, että olen tosissani, mutta ei siltäkään suostunut esim. näistä tyhjistä viinapulloista puhumaan rehellisesti vaan edelleen väitti ettei muista ja minä kyttään (on varmaan osin totta, koska en ole täysin pystynyt aina hänen sanaansa luottamaan).
Kerroin myös, että meidän olisi ehkä syytä mennä yhdessä pariterapiaan tms. Mutta mies ei suostu pariterapiaan tulemaan, ei ole kuulemma hönen juttunsa.
Rakastamme toisiamme kovasti ja suhteemme on muutoin hyvä, mutta tämä asia alkaa nyt rapauttamaan todella suhdettamme kokonaisuudessaan liikaa ja tuo mukanaan lisääntyvää riitelyä. Minä yritän kontrolloida liikaa ja mies vastaavasti salailee ja kapinoi.
Olisiko jollakulla jotain vinkkejä tilanteeseen? Mielestäni ongelmaa ei voi kuitenkaan enää kieltää, kun ollaan siinä pisteessä, että juodaan salaa kotona. Tätä ei ole koskaan ennen tietääkseni tapahtunut ja tilanne on pahentunut viimeisen vuoden aikana. Olemmeko vain liian erilaisia suhtautumisessamme alkoholiin vai mitä tässä pitäisi tehdä?
Neuvoton