olen suhteessa jossa olen ollut jo lähes kymmenen vuotta,emme kumpikaan ole seurustellut kenenkään muun kanssa kuin toistemme,aloimme olemaan jo teini ikäisinä yhdessä.jos kertoisin koko pitkän tarinan siitä tulisi niin pitkä ettei se tähän mahtuisi.meillä on ollut ongelmia enemmän ja vähemmän koko meidän seurustelu aikana mutta viimeisen puolenvuoden aikana tämä on ollut yhtä helvettiä…
mies juo lähes joka viikonloppu(jos ei ole töissä)ja lomillaan ja muutenkin aina kun on mahdollista niin ottaa pitkiä ryyppyputkia muutamasta päivästä aina viikonkin pituisiin.lupailee aina kaikkea,esim.mitä pahaa jos muutaman kaljan ottaa…siitä parin tunnin päästä sanoo että otan vielä 12pacin mutta sitten en varmasti ota enempää,minä lupaan!ja siitä seuraa taas lisää tyhjiä lupauksia…
mies myös harrastaa katoamis temppuja,perjantaina kun korkki aukeaa,saattaa miehestä vasta kuulla sunnuntaina(ma kun on työpäivä niin on pakko lopettaa juominen ja tulla kotiin…)puhelin menee yleensä kiinni,minä kuulemma vain nalkutan.
viikolla on aika neutraalia,mies käy töissä minä hoidan huushollin,lapsia meillä ei onneksi ole.olen siinä mielessä viikkoisin onnellinen kun tiedän ettei mies voi juoda kun on töitä,mutta kun perjantai alkaa lähestymään muhun iskee mieletön ahdistus kun rupean pelkäämään ja jännittämään juoko mies viikonloppuna…siitä seuraa se että hoen miehelleni että ethän juo,ethän ja mies vakuuttaa olevansa selvinpäin.melkeimpä aina kuitenkin kun se pelätty perjantai koittaa mies rupeaa ottamaan vain sen muutaman kaljan,ja kyllähän sen sitten tietää…
tämä on ihan kauhea oravanpyörä ja todellisuuden tajuni on hämärtynyt,olen tiedostanut olevani läheisriippuvainen ja oireilen myös fyysisesti rajusti ainaisen pelko tilan takia(ripuli,vatsakivut,väsymys,ahdistus,paniikkikohtaukset…)yritän kontrolloida miestäni vaikka se ei mitään auta,pakotan sen lupaamaan kaikkea minulle vaikka tiedän että lupaukset eivät pidä mutta saan niistä hetkellistä mielihyvää,ennakoin kaikkea miehen menoja yms,(milloin on lomat,ketkä kaverit ovat samaan aikaan juomassa…)haluan tietää mieheni menot ja tekemisensä minuutin tarkkuudella.selvitän aina kun se on ollut juomassa että missä se on ollut ja kenen kanssa yms.yleensä tiedän paremmin hänen tekemisensä kuin hän itse,olen kehittynyt aikamoiseksi salapoliisiksi.
oma elämäni pyörii täysin miehen ympärillä,suunnittelen menoni ja tekemiseni miehen mukaan(hän ei kontrolloi minua olen itse kehittänyt tämän tavan) viikonloppuisin en sovi mitään menoa enkä harrasta silloin mitään vaan olen miestäni vahtimassa kotona ja kyttäämässä hänen menojaan ja jos hän häipyy ryyppäämään niin siltikin olen yksin kotona tekemättä juuri mitään,olo on silloin kun junan alle jäänyt ja jotenkin on turvallista olla kotona.tällöin ruoka ei maistu eikä oikeastaan mikään muukan tekeminen,yleensä makaan sohvalla tai yritän nukkua mutta uni ei oikeen meinaa tulla kun vain mietin missä mies on ja mitä se tekee…
olemme eronneet lukuisia kertoja ja viimeisimmästä erosta on noin kuukausi ja silloin erottiin miehen juomisen takia,valehtelun ja sitten mies oli halaillut ja pussaillut erästä toista naista.silloin olin varma erosta ja helpottunut että pääsen huonosta suhteesta.mutta mites kävikään,minä menin ja soitin miehelle ja itkin ja kysyin miksi oli tehnyt niin ja sattuttanut mua sillä tavoin,mies sanoi että jos saa mahdollisuuden niin muuttuu ja alkaa syömään antabusta ja mitä kaikkea se lupailikaan…annoin anteeksi ja nautin kun sain kontrolloida häntä ja hän oli kuin eri ihminen ja uskoin oikeasti muutokseen mutta se onni ei kestänyt kuin kolme viikkoa kuin korkki taas aukesi ja viikonloppu juominen jatkui…
olen itkenyt ja ruikuttanut miehelleni että miksi on sellainen ja kohtelee mua kuin paskaa!mies on itsekkin sanonut että eikö olisi parempi että erottaisiin ettei minun tarvitse kärsiä.ja minä idiootti en pyty eroamaan saan siitä vaan lisä kimmoketta että ei musta niin vain erota!
en tiedä mitä tehdä,mulla ei ole omaa elämää vaan kaikki pyörii mieheni ympärillä koska yritän onnistumatta hallita häntä.tieän että olisin onnellinen yksin enkä joutuisi pelkäämään tai murehtimaan mutta en vain pysty lähtemään,tavaroiden pakkaus ja muutto tuntuu liian ahdistavalta.enkä ole edes ikinä asunut yksin!mua ahdistaa tosi paljon enkä tiedä mitä tekisin.tiedän että tämä ei ole normaalia ja järki sanoo että jätä se paska ja lähde mutta tunteet sanovat että jos se siitä vielä muuttuisi…
onko kellään antaa vertaistukea tai neuvoja?