Olemme mieheni kanssa olleet yhdessä yli 30 vuotta, näistä avioliitossa 15 vuotta. Mieheni on juonut joka viikko viimeiset kymmenen vuotta. Viikonpäivät on selvinpäin, mutta perjantai-iltana hän haluaa viettää ns. omaa aikaa, ja juo itsensä känniin. Jos on juhlapyhiä, eli yksi tai kaksi ylimääräistä vapaata, silloin juodaan kahtena iltana.
Olen itsekin juonut, mutta noin viisi vuotta sitten jätin vähemmälle ja samalla aloin sanomaan miehelleni voisiko hänkin pitää välillä selviä viikonloppuja. Noin 2,5 vuotta sitten minulla diagnosoitiin epilepsia ja sen jälkeen en ole juonut lainkaan.
Mieheni ei ole pitänyt raittiita viikonloppuja.
Parhaimmillaan (tai pahimmillaan) kaljaa on mennyt esimerkiksi 24 tölkkiä, tai pullo vodkaa, tai kaljan lisäksi viinipullo. Alkoholi pitää juoda mahdollisimman nopeasti, jotta känni tulee mahdollisimman nopeasti. Esimerkiksi vodkapullo on mennyt alas parissa tunnissa.
Kännissä hän aloittaa kaikenlaisen syyttelyn ja paskan puhumisen. Loppujen lopuksi hän haluaa eron minusta. Kaikenlaista henkistä väkivaltaa olen saanut osakseni. Seuraavana aamuna hän on katuvainen ja tähän asti olen antanut hänelle anteeksi.
Aina silloin tällöin olen krapula-aamuna puhunut hänelle ns. järkeä ja kertonut, että meidän elämä ei voi jatkua tällä tavalla. Muutaman kerran hän on yrittänyt vähentää juomista, mutta se on onnistunut vain yhden viikonlopun verran ja sen jälkeen on siirrytty vanhoihin tapoihin.
Viime itsenäisyyspäivänä kerroin, että tämä oli nyt tässä, en jaksa enää. Samana päivänä hän lähti katsomaan pikkuveljeään, joka oli juonut jo useamman päivän. Pikkuveljen näkeminen karmeassa krapulassa sai hänet vähäksi aikaa heräämään.
He ovat käyneet yhdessä AA-kerhossa muutamia kertoja.
Mieheni ei halua luopua alkoholista kokonaan, vaan hän haluaa vähentää juomista. Itselläni on pelko, että tämä ei tule onnistumaan, koska ei se ole aikaisemminkaan ole johtanut mihinkään. Olen kertonut tämän pelkoni hänelle, mutta hänen mielestä en luota häneen ja sen takia puhun näin. Haluan uskoa ja toivoa, mutta pelko on takaraivossa koko ajan.
Nyt hänen suunnitelmansa on, että hän on joka toisen viikonlopun selvänä ja joka toisena hän juo. Voiko tällainen onnistua?
Olen sanonut, että en halua nähdä häntä enää kännissä lainkaan, en halua olla henkisen väkivallan uhrina enää.
Näin ollen hän menee mökille juomaan joka toinen viikonloppu.
Onko tässä suunnitelmassa mitään järkeä? Voiko tällainen onnistua?