No tuohon sun lainattuun tekstiin multa; se alku oli vain sulle osoitettu, siinä on 2 tyhjää riviä yleiseen pohdiskeluun. Kaikki ovat sanoneet ettei pelkkä kuuntelu riitä. Mitä itse katsoin (ilm. tuota) auttamiskohdetta, niin mun mielestä mikäli (SPR?) ei anna koulutusta tai valitse henkilöitä todella tarkkaan, ongelma on heidän. Jos kyse on näistä vankilassa istuvista huume-ongelmaisista, moni on varmasti huumeettomalla puolella. Epäilen (ja luin muistaakseni asiasta) et kyse olis näistä ketkä tahtoo eroon, eli uskoisin et osa olis muuttamassa paikkakuntaa yms. Tällöin toinen vain kuuntelisi joka auttaa jo paljon. Mulla nuo tukihenkilöt ovat vain kuunnelleet mitä puhun ja se auttaa kun saa ongelmia puhua jollekin.
Mun mielestä tuo aloittajan teksti ei ollut millään lailla sen oloinen, et motiivit olis kieroutuneet. Iteasias oli todella rohkeaa kysyä kuinka auttaa, harva tekisi niin. Mä uskon, että joillain ihmisillä kellä asiat ovat hyvin itsellään, mutta jotka kuitenkin miettivät maailman kaikkea pahuutta; heillä on silloin kongreettinen halu auttaa vähempi-osaisia. Ihmisestä riippuen ryhmä on eri, mut monesti käyttäjät koetaan pelottaviksi ja ennalta-arvaamattomiksi ja osa ihmisistä kyllä tahtoo nähdä sen asian ihan itse ennenkuin leimaa muita. Mä itse auttaisin vanhuksia jos nyt vapaa-ehtoistyöhön menisin, koska musta on kamalaa et joka 4. itsemurha on vanhuksen tekemä. Harva kehtaa pyytää apua tai myöntää yksinäisyyttään. Mulla on tuttuja töissä vanhusten parissa ja monelle se 2krt/vko kaupassakäynti ja kahvienjuonti on koko viikon koho-kohdat kun ei tarvitse yksinään katsoa telkkua tai kutoa koko päivää. Mun mummo on 90v ja hän kertoo parin viikon tapahtumat 20 min. aikana 3 kertaa, niin vähän asiaa on, mutta kaikki asiat liittyy kun joku on häntä käynyt katsomassa!
Mulla tuli vain mieleen että useammat täällä ovat kääntäneet asian niin, että “mä en tarvi apua ja vaikka tarvisin ni SÄ et pysty mua auttamaan”. Silloin ei ainakaan tarvi törmätä kieroihin asenteisiin yms. Kyllä mä sen ymmärrän, itekin noin ajatellu ja osasta ajattelen edelleen mut mun mielestä tosiaan aloittajan viesti oli hellyyttävä ja näyrä, ja toiseksi mä luotan et se kuka tuollaisen vapaa-ehtoistyön järjestää, niin oikeasti olo-suhteet ovat sellaiset että tämä ihminen on vankilassa ja aivan ilman ystäviä; ehkä perhettä myös.
Mulle joku on joskus sanonut, et “mä en oo hyvä puhumaan enkä kovin hyvä monessa muussakaan asiassa, mut kuunnella mä osaan” ja se on tosi hyvä ominaisuus. Linnassakin jos päihteettömällä osastolla on ja vanhempien kans välit poikki ja ois tarkoitus eri paikkakunnalle tuomion jälkeen et irtautuis kuvioista ni jo se et joku kuuntelee ja sanoo oman mielipiteensä ihan vaikka mielipiteistä tai kertoo mitä mieltä ihmisestä on; se voi auttaa. Jopa niin paljon, että kun luotto kasvaa, niin vaikeampiakin asioita kerrotaan luottohenkilölle.
Mäkään en kannata sitä että mentäis kenelle tahansa käyttäjälle kysymään et “kuinka voisin teitä auttaa et pääsisitte huumeista eroon?”, mut tätä tuskin tyrkytetään! Eipä tyrkytetä sitä vanhusten-auttamisjuttuakaan tms. Harva yksinäinen vanhus kehtaa ottaa yhteyttä järjestöön, tuskinpa kovin moni linnassa istuva käyttäjäkään tahtois juttu-seuraa; etenkin kun noista avustustyöntekijöistä ei tiedä onko ikää +20 ja kiloja -60 vai ikää +50 ja kiloja +90. Sieltä varmasti on karsittu myös määrätyt rikolliset ja voisin jopa epäillä että osa viettäis eristyksessä aikaa mikäli velkoja takana paljon ja karkuun olis lähdettävä. En tiedä mut en voi uskoa että sais tehdä töitä vaikeiden tapausten kans ilman koulutusta! Ainakaan IH:n auttavaan luuriin tms.iin ei pääse ilman koulutusta!
OT. Tosiaan sairaanhoitaja-koulussa opetetaan et 1/100 alkoholistista pääsee alkosta eroon ja huumeista paljon harvempi! Mun entinen kaveri vertas et maahanmuuttajat sopeutuu paljo paremmin et vaihettais kaikki alkit ja narkit maahanmuuttajiin; sen jälkee en tosin sen idiottin kans tekemisis ole ollut! Sillä ei oo sellaista inhimillistä ominaisuutta kuin suvaitsevaisuus!
Tässä nämä mitä epäilin et olis tuo auttaminen… Ekana vangeista.
[i]Vankien tekoja ei tarvitse hyväksyä, mutta myös he tarvitsevat luotettavaa kuuntelijaa ja yhteistä tekemistä ryhmässä. Tämä ajatus ohjaa Suomen Punaisen Ristin vankilatoimintaa, jonka tavoitteena on edistää inhimillisyyttä tuomittuja kohtaan.
Punainen Risti kouluttaa vapaaehtoisia niiden vankien tueksi, joihin juuri kukaan ei pidä yhteyttä vankilan ulkopuolelta.
Kuka voi toimia vankilavierailijana?
Vankilavierailija tuo tuulahduksen muurien ulkopuolelta, jonne vanki jonain päivänä palaa. Voit hakeutua vankilavierailijaksi, jos olet tasapainoinen ja luotettava aikuinen. Lisäksi olet hyvä kuuntelija, nautit ajatustenvaihdosta ja tulet toimeen myös ryhmässä.
Vankilavierailijoina on niin miehiä kuin naisiakin ja Punainen Risti kouluttaa kaikki tehtäväänsä. Ystävätoiminnan peruskurssin lisäksi vapaaehtoiset osallistuvat vankilavierailijakoulutukseen ja toiminnassa mukana olleessaan heillä on mahdollisuus saada työnohjausta.
Kuinka mukaan?
Vankilavierailijatoimintaa on useissa Suomen vankiloissa. Vankeja tavataan pääosin ryhminä ja tapaamisia on pari kertaa kuukaudessa Halutessasi voit tavata myös yhtä vankia kahden kesken.
Jos haluat vankilavierailijaksi, täytä yhteystietolomake tai ota yhteyttä oman alueesi ystävätoiminnan yhteyshenkilöön.[/i]
Ja tässä sit huumeista… Ekaan tarvitaa koulutus, tokaan ei…
[i]Päihdetyön toimintamuotoja
ovat ehkäisevä työ, varhainen puuttuminen ja jälkityö.
Ehkäisevää työtä tekevät vapaaehtoiset koulutetut päihdeneuvojat, jotka on koulutettu keskustelemaan päihteistä erilaisten kohderyhmien kanssa. He voivat tukea koulujen päihdekasvatusta ja ohjata lapsille ja nuorille suunnattuja En Käytä – toimintapaketteja.
Haluaisitko saada lisää tietoa päihdeasioista ja jakaa tietoa muillekin? Tule päihdeneuvojakurssille, joita järjestetään erityisesti syksyisin ympäri Suomen.
Varhainen puuttuminen kuuluu niin Punaisen Ristin ensiapu- ja turvatalotoimintaan, katutyöhön kuin hiv-neuvontaankin. Lisäksi varhaiseen puuttumiseen erikoistuneet päihdetyön vapaaehtoiset toimivat kesäisin festareilla, Punaisen Ristin osastoissa päihdetyön voimavarana ja tietysti myös lähiympäristössään. He ovat saaneet varhaisen puuttumisen VarPu-koulutuksesta valmiuksia päihteiden käyttäjien tunnistamiseen, kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen, päihteiden puheeksi ottamiseen, hoitoon ohjaamiseen ja päihteiden käyttäjän tukena toimimiseen. Jos haluat esimerkiksi festareille päihdetyön vapaaehtoiseksi, tule keväällä VarPu-kurssille! Kurssi on suunnattu yli 18-vuotiaille.
Jälkityössä Suomen Punaisen Ristin rooli on puolesta puhuminen ja päihteettömän toiminnan tarjoaminen. Jälkityöllä tarkoitetaan varsinaisen päihdehoidon jälkeen päihdeongelmasta toipuvalle tarjottavaa tukea ja apua. Siinä korostetaan toipujan omia voimavaroja ja kykyjä sekä tuetaan itseluottamuksen syntymistä. Vuonna 2004 Punainen Risti teki kartoituksen jälkityön palveluista ja sen pohjalta todettiin tarpeelliseksi korostaa jälkityön merkitystä tärkeänä osana päihdetyön hoitoketjua.
Suomen Punainen Risti on tuottanut Stakesin kanssa yhteistyössä nettiportaalin jälkityöstä. nuolioikealle.GIF Tutustu portaaliin[/i]
Eli tuota ajattelin juuri, että vaikka ei kokemusta ole, niin tuo järjestö on vastuussa missä tilassa olevia ihmisiä autetaan. Kyllä tuolla saa sen kuvan että kuka tahansa kelpaa auttajaksi… 
Tässä linkki1 ja Tässä linkki 2.