Miten alkoholista tuli perheenjäsen?

Olen palannut tänne 15 vuoden aikana useamman kerran ajatuksena lopettaa, jonka jälkeen olen jatkanut alkoholin käyttöä. Aikamoisessa kierteessä olen ollut. Nyt on meneillään jälleen uusi yritys selättää ongelma.

Myönnän sen. Alkoholista on tullut perheenjäseneni ja minä olen alkoholisti.

Lueskelin noita tehtäväkirjoja aiheeseen liittyen. En tilannut vielä mitään valmennusta. Ajattelin, että katson varovasti päivä kerrallaan.

Ajattelin, että nyt voisin aloittaa jälleen sen pohtimisen, miten ja milloin tämä tiivis suhde alkoholiin alkoi.

Kokeilin ensimmäisen kerran alkoholia joskus 7. luokan lopussa. Vanhemmat koululaiset tarjosi ja sitä kuului koviksiin kun lähti mukaan. Vanhemmat ovat alkoholisteja ja sitä kautta alkoholi on ollut perheenjäsen koko lapsuuden ajan muutenkin. Tuolloin yläasteaikana vanhemmilla oli sellainen ajatus, että kun juottaa nuorta kotona niin se on jotenkin turvallisempaa- ei sekoile kylillä ensimmäisiä kertoja.

Siitä se sitten lähti. 90-luvun lopulla oli ainakin minun piireissä aika normi se juominen. Ajatus, että “Ilo ilman viinaa on teeskentelyä”. Alkoholi teki minusta hauskemman, kauniimman, vitsikkäämmän ja ennen kaikkea rohkeamman joka kerta. Normaalisti porukassa puhun kyllä mutta paljon varovaisemmin ja vähemmän. Alkoholia juoneena sitä on yhtäkkiä kunnon seurapiirikuningatar. Alkoholin vaikutuksen alaisena olen löytänyt kaikki parisuhteeni ja tuona aikana, kun oli nuorena myös baarissa töissä, se kuului asiaan jäädä työnkin jälkeen joko omalle työpaikalle ja siirtyä sieltä sitten jatkamaan johonkin muualle tai lähteä suoraan johonkin muihin paikkoihin- joka tapauksessa juomaan.

Sitten myöhemmin kun baarielämä jäi taakse, tuli perhettä ja kotona oloa enemmän, alkoholin juominen ei suinkaan loppunut. Se pari olutta tai siideriä tai viinilasilliset oli tapa rentoutua, palkita itsensä siitä että jaksaa elämää ja arjen vastuita.

Vuosien varrella ne pari alkoi lisääntyä, määrät kasvaa. Alkoholi on ollut osa arkea vaikka sen käyttö ei ole ollut pitkiin aikoihin enää millään tavalla hauskaa. Se on ollut vain tapa ja harrastus. Perheenjäsen, jota ei ole kutsuttu asumaan mutta jotenkin se vaan tuli ja jäi.

Siinäpä alkuun. Tänään siis 2 päivää ilman alkoholia. Kiitän itseäni nyt näistä kahdesta raittiista päivästä ja yritän taas huomiselle tehdä suunnitelman, miten pidän tuon riivaajan, alkoholin poissa käteni ulottuvilta.

7 tykkäystä

Alkoholi on kuulunut ihan kaikkialle. Ravintolaan, mökille, ulkomaanmatkoille, kotimaanmatkoille, lentokoneeseen, junaan, festareille, konsertteihin, illanistujaisiin, kesän pihagrillauksiin, kaikkiin juhlapyhiin, valmistujaisiin, syntymäpäiviin, Euroviisuihin, afterit työkavereiden kanssa, eläkejuhlat..kaikkiin näihin koska ne kuuluu iloon. Hautajaisten jälkeen kuuluu juoda suruun.

Sitä vaan tässä mietin, ja stressaan etukäteen kuinka monta edellämainittua tilannetta tulee eteen, koska niiden edessä en ole vielä koskaan pystynyt pysymään päätöksessä. Vain kotona on ollut mahdollista joitain päiviä päättää että tänään en juo.

3 tykkäystä

Hyvä kysymys. Itse olen luopunut melkein noista kaikista. En uskalla mennä ravintolaan, koska juon ihan varmasti. Lomalla pitää olla joku raitis mukana, niin en kehtaa juoda. En voi asua kävelymatkan päässä ravintolasta tai kaupasta jne. Toivon, ettei sinun tarvitse koskaan elää näin rajoittunutta elämää. Onnea raittiista päivistä!!!

Mietin aikoinaan, että enkö voi muka koskaan enää juoda edes juhannuksena!!!? Nyt on niin monta raitista juhannusta takana, etten kaipaa juhlapäiviin alkoa yhtään.

4 tykkäystä

Eletäänkö me samaa elämää? Kuulostaa niin tutulta, kaikki! Jos minäki pystyn tähän, niin pystyt sinäkin! En olis IKINÄ kuvitellut, että pystyn olemaan juomatta viikon!! Ja nyt ollaan reilussa kuukaudessa. Alku oli tosi vaikeaa ja taistelin juomishimojen kanssa paljon. Nyt ne on alkaneet löystää otettaan ja oon selvinnyt vaikeistaki paikoista ilman alkoa tässä välissä.

Mua auttoi eniten rutiinien rikkominen, teen kaikki vaikka päinvastoin ja väärässä järjestyksessä niin ei triggeroi niin paljon! Ite käyn lenkitki eri kautta nykyään tän vuoksi. Ja toinen mikä mua autto on ollut korkki kiinni ja selvinpäin kirja, ne sai ajattelemaan omaa alkon käyttöä ja suhdetta siihen. Koen, että oon saanu työkaluja nuista niihin vaikeisiin eipäsjuupas hetkiin! Ja tietysti täältä, kirjottaminenkin vaikeassa hetkessä auttaa sen yli.

Ihanaa, että oot täällä ja löytäny motivaation!

4 tykkäystä

Kiitos kirjavinkistä! Pitää ottaa tuo luettavaksi tai jos löytyy äänikirjana niin vielä parempi. Kuuntelin eilen Youtubesta toipuvien tarinoita ja rentoutusharjoituksia. Itseasiassa nuo rentoutusharjoitukset toimi. Nukahdin ja nukuin viime yön yllättävän hyvin. Vaikka vieläkin on tämä henkinen pahaolo niin otan tän päivän fyysisesti paremmin voivana ja paremmin nukkuneena kuin eilisen.

2 tykkäystä

Tuli mieleen, että jos alkoholi on kuulunut Euroviisuihin, niin tuskin päihdelinkkiä haittaa, jos avaan tänne vaikka finaalipäivänä alkoholittoman ketjun aiheesta!!!

4 tykkäystä

Hei @brenda avaa ihmeessä! Aina olen ainakin Euroviisun finaalin katsonut, ja kaksi viimeisintä vuotta on mennyt oikein hyvin selvinpäin. Itseasiassa niistäkin karkeloista saa enemmän irti ihastellen, tai kauhistellen, mitä tunteita se nyt kenessäkin aiheuttaakaan, eikä se suurin huimio mene enää promillien ylläpitämiseen.

Ja tervetuloa @puutiainen pastalle uudelleen!

4 tykkäystä

Äänikirjoina oon kuunnellut! Molemmat löytyy esim bookbeatista! Nuita on kiva kuunnella iltaisin vanhana ”juoma aikana” minusta, niin vie ajatukset hyvin muualle​:grinning_face_with_smiling_eyes: Mua on myös rentoutumis harjoitukset auttaneer! Mulla oli tapana kuunnella niitä ennen alkon riistäytymistä käsistä, ja on tuntunut hyvältä palata nuihin rutiineihin! Huomaan myös nukkuvani paljon paremmin niiden jälkeen!

1 tykkäys