mitähän pitäis ajatella ja tehdä ...

Tämä nyt varmaan kuuluisi tuonne tilapäinen tasanne vai käänne parempaan -ketjuun, mutta kun tää on tätä tavallista puhetta, eikä yhtään analyyttistä, niin avaan uuden ketjun …

Poika on siis esittänyt toiveen, että hommaisin hänelle terapeutin. Kokee olevansa terapian tarpeessa, koska ei pysty tekemään mitään, on vaan neljän seinän sisällä ja masentunut. Omien sanojensa mukaan on päihteetön ja yrittää pysytellä erossa käyttäjäkavereista. Valitettavasti ei ihan kokonaan usko tätä.

Olen nyt sitten kuitenkin sitä terapeuttia hakenut kissojen & koirien kera melkein. Tosiasia on se, että terapeuttia ei saa edes rahalla, ennenkuin on psykiatrin B-lausunto ja Kelan korvauspäätös.

Yhtäkkiä alkoi ihan käsittämättömästi väsyttämään tämä edestakaisin soittelu ja meilailu. Mitä, jos tämä kaikki on ihan täysin turhaa? Jos pojalla ei ole mitään sen kummempaa motivaatiota tai edes aikomusta muuttaa elämäänsä? Jos mä turhaan tässä häärään ja kulutan vapaata aamupäivääni?

Toisaalta: kyllä poika on ihan hirveästi muuttanutkin elämäänsä. Ihan eri poika hän on nyt kuin vaikka viime vuonna tähän aikaan. Vastaa puhelimeen. Tulee tyttöystävän kanssa kahville, kun kutsun. Nauraa, kun olemme miehen kanssa perushölmöjä vanhempia ja kerromme tyttöystävälle, minkälainen hän oli 4-vuotiaana.

^Onhan paljon sellaisia terapeutteja, jotka ei saa edes ottaa kelakorvaus-asiakkaita vastaan. Oon luullut, et suurin osa terapeuteista ottaa tyyliin kaikki potilaat vastaan riippumatta siitä, onko lausuntoa tai kuka maksaa.

Oon tosi yllättynyt, ettet oo terapeuttia löytänyt! Kun sitähän pitää olla jo terapeutilla muutaman kuukauden käynyt, jotta sais sen lausunnon psykoterapiaa varten ja Kelalta korvauksia. Varmasti vielä löytyy terapeutti, mut tietty jos on pieni paikkakunta, niin siellä voi olla vähän terapeutteja…

Senjamilena, jos haet terapeuttia yksityiseltä puolelta, niin täältä löytyy luettelo: http://www.psyli.fi/psykoterapeuttiluettelo/hae_psykoterapeuttia

Kannattaa kysyä, onko terapeutilla kokemusta päihde-ja huumeasiakkaista. Kokemuksesta tiedän, että on sekä poikasi että terapeutin etu, jos sitä on. Se ei tietenkään ole välttämätöntä, mutta siitä on hyötyä.

Mikäli olet pk-seudulta tai Lahden ympäristöstä, niin voin halutessasi antaa vinkin terapeutista joka osaa myös päihde- ja huumepuolen.

Senjamilena, tartu ihmeessä tilaisuuteen, jos poika kerran haluaa terapiaa. Kelakorvauksen saamiseksi pitää kuitenkin olla tarkka eli pitää tehdä asiat oikeassa järjestyksessä (toisin kuin minä tein). Jotta voi hakea kelalta korvaavuutta, pitää ensinnäkin olla 3 kk lääkärin hoidossa ennen kuin hakee psykiatrilta B-lausunnon. Myös diagnoosi (esim. masennus) pitää olla 3 kk ennen B-lausuntoa. Lausunnon saamisen jälkeen haetaan terapeutti (netissä on lukuisia listoja) ja vasta tämän jälkeen tehdään hakemus kelaan. Terapian voi aloittaa joko ennen kelan päätöstä tai kun se on saatu. Joka tapauksessa kelan hakemuksessa pitää olla tulevan terapeutin nimi. Kelan sivuilla on lisää tästä.

Itse toimin väärässä järjestyksessä, minkä seurauksena poikani sai kelalta kielteisen päätöksen. Yksityinen psykiatri, jolle vein pojan lausuntoa varten, ei näköjään tiennyt kelan systeemistä tarkkaan. Poika kävi kuitenkin terapiassa puoli vuotta (kerran vk), minä maksoin (68 e kerta). Uskon että terapiasta oli hyötyä pojalleni, vaikka hän ei kaman käyttöä kokonaan lopettanutkaan.

Jos on valmis maksamaan itse terapiat, ei kelaa eikä B-lausuntoa tarvita ollenkaan.

Pieneltä paikkakunnalta voin olla hankalaa löytää terapeuttia, isoissa kaupungeissa niitä kyllä on. Poikani asui terapiavaiheessa isossa kaupungissa, mutta terapeutin löytäminen ei ollut silti kovin helppoa. Lähetin sähköpostia tai soitin yli sadalle terapeutille, näistä kolme vastasi myöntävästi ja niistä kolmesta yksi pystyi aloittamaan heti.

Jos terapeutin löytäminen on vaikeaa, voisit kehottaa poikaa menemään terveyskeskuslääkärille. Lääkärillä on velvollisuus järjestää masentuneelle hoitoa. Lääkkeitä varmaan kyllä pitää ensin kokeilla, ennen kuin terapiaa tai muuta keskusteluapua ruvetaan järjestämään.

Tsemppiä teille!

Meillä pitää ainakin olla terapiaan tuo lausunto. Sen tosin sain itse klinikan lääkäriltä ja käsittääkseni ihan arvauskeskuksen lääkäriltä saa myös. Sen jälkeen täällä on tuo 0-6vkoa (julkisella ja 0 vkoa on ne ketkä ovat päässeet mielisairaalasta tms.) odottelua jonka jälkeen on 4-6krt julkisella (3kk). Tämän jälkeen varataan psykiatrille aika (ajat menevät yli kk:den päälle) ja hän antaa lausunnon Kelalle onko hän terapian kannalla. Tämän jälkeen odotetaan Kelan papereita, saako terapiaan tukea. Mulle oli 1 ainoa ihminen joka julkisella suostui/pystyi ottamaan (ei tulla oikein toimeen kun hänellä on ennakkokäsitykset narkomaaneista joten parin vkon päästä palaveerataan 4 ihmisen kanssa miten jatkon kanssa)…

Mikäli itse maksaa kaiken, niin arvauskeskuksen kautta luulisi lähetteen irtoavan. Täytyyhän terapeutin tietää syy terapiaan jotta osataan valita oikea suuntaus. Mikäli vaativat psykiatrin lausuntoa, asiassa voi kestää ellei saa aikaa yksityiseltä… Täällä julkisella ensin jauhetaan kaikkea turhaa tuo muutama kk, jotta nähdään onko hlö edes sitoutunut käymään terapiassa. Mikäli käyntejä jää väliin (peruuttamisia ei lasketa, mutta ne tulee aina soittaa itse), “motivaatiota terapiaan ei ole”…

Täällä ainakin ohjataan uudet asiakkaat yksityiselle (maahanmuuttajia & entisiä asiakkaita luk. ottamatta, tosin nyt laitetaan porukkaa pihalle ja reilulla kädellä :unamused: ), joten voi olla että yksityisilläkin on ruuhkaa. Varaa/ pyydä poikaa varaamaan lääkärille aika; varmasti asia aukenee enemmän.

Sitä terapia-lähetettä tulee vaatia, tai lyövät pilleripurkin kouraan… :unamused: tässä tietoa Kelan sivuilta. Mun mielestä tuo b-lausunto kertoo vain siitä, että terapiasta maksetaan (ehkä) korvausta. Yleensä kaupunki maksaa yksityisen terapian ja kelan korvaaman summan välin sosiaalitoimistossa, jos on työtön tms. Täällä vaikka ohjataan suoraan yksityiselle, sosiaalitoimisto ei suostunut maksamaan sitä väliä (15-40€/krt) joten ilmoitin jättäväni terapian väliin kokonaan. Tällöin suostuivat katsomaan josko talon sisältä löytyisi terapeutti… Tämä sotii kyllä täysin lakia vastaan, koska mikäli kaupunki ei pysty tarjoamaan terveyspalvelua; asiakkaan tulisi saada se samaan hintaan ostettuna alihankintana yksityiseltä (tässä tapauksessa ilmaiseksi). Tosin täällä tuo sama asia pätee mm. erikoislääkäreihin. Itse yritin toista kertaa päästä naistenlääkärille (jossa en ole koskaan edes käynyt ja äippä ilmoitti että maksoi 200€ hänellä; mulle tehtäisi samat tutkimukset, joten vaivaiset puolet kk:den masseista menee yksityiselle o/ Jess!), mua haukuttiin ensin 20 minsaa kun tulen saman asian takia (melkein kun reilu ½v aiemmin) ja kun viimeisenä oljenkortena ymmärsin puolustautua uudella oireella; pääsin verikokeisiin… :unamused: Tuloksista en tiedä kun en ole toimittanut yksityisen puolen papatuloksia… Mikäli olisin asian tiennyt (olisi pitänyt tietää, klinikan työntekijä joutui varaamaan ajan kun eivät aikaa antaneet muuten), olisin ottanut äidin mukaan; tällöin kohtelu on paljon asiallisempaa… :smiling_imp: Tällainen hyvinvointi-paikkakunta meillä… :frowning:

PS. Kela ei voi vedota rahapulaan, mutta se saa vedota liian vaikeaan tapaukseen jolloin maksimi (=3v) ei riitä tms. :unamused:

Voimia ja toivottavasti terapeutti löytyy!

Mitä te nyt sekoilette?!

Jos on menossa yksityiselle terapiaan ja ITSE maksaa sen terapian, ei siihen tarvi mitään lähetteitä tai lausuntoja. Itse pitää tutustua niihin suuntauksiin ja sit jos päätyy johonkin, esim. ratkaisukeskeisyyteen, niin sit etsii sen koulukunnan terapeutteja. Kyl ihminen itse tietää miksi terapiaan hakeutuu, joten jos itse maksaa, ei siihen tarvi psykiatrin tai muunkaan lääkärin lausuntoa. Jos sit tulee lääkitykset tai diagnoosit ajankohtaisiksi, voi hakeutua psykiatrille, VAIKKA jo kävisi terapiassa. Oikeasti pätevä terapeutti ei tarvi lääkärin tekemiä diagnooseja terapian aloitukseen.

Ja jos päätyy hakemaan Kelalta korvausta psykoterapiasta, sen voi tehdä, vaikka jo kävisikin terapiassa. Sit vaan käy psykiatrilla muutaman kerran jne. Edelleen siis jos kyse yksityisen puolen terapeutista. (niin kuin ymmärsin senjamilenan tarkoittaneen.)

Julkinen puoli on oma lukunsa, ja sinne tarvii tietty alusta asti lääkärin lähetteen jne. YKSITYISELLE PSYKOTERAPEUTILLE HAKEUTUESSA EI TIETENKÄÄN TARVI LÄÄKÄRIN LÄHETETTÄ.

Mitä sä itse sekoilet; viestiä luettaessa huomaa selkeästi että rahalla on yritetty hankkia! Kun sä Nasaalisti joskus ymmärtäisit että asiat ovat paikkakuntakohtaisia! Kaikkialla terveydenhuolto ei toimi!

Tosin jos ilmoitat maksavasi koko summan itse, et tarvitse Kelan korvauspäätöstä. Jälkikäteen sitä ei saa niiltä kerroilta jotka on jo käyty.

^Kelakorvauksen saa kyl jälkikäteen, muttei kaikista kerroista. Riippuu siitä, kuinka kauan on ehtinyt terapiassa käydä.

Tiedän kyl, et julkisella sektorilla on paikkakuntakohtaisia eroja. Yksityisellä puolella on samat periaatteet riippumatta siitä, missä on, eli lääkärin lähetteellä ei tee mitään. Pystyisin suoralta kädeltä sanomaan ainakin 20 terapeuttia, joille ei lääkärin lausunnot oo edellytys terapian aloitukselle. Eikä mitään puoskareita, vaan oikeasti päteviä ja monipuolisesti kouluttautuneita henkilöitä. Eli senjamilenalla on käynyt huono tsägä tai ko paikkakunnalla on pieni tarjonta. Toki myös suuntaus voi vaikuttaa.

Jos terapeutti piiloutuu lääkärin taakse, eikä uskalla ilman lausuntoa ottaa ihmistä hoitoon, on se terapeutti epäpätevä. Sellaiselle terapeutille ei kande edes mennä. Lääkärin lausunnossa ei oo sellaisia asioita, joita potilas itse ei osais kertoa. Terapeuteilla on pääsääntöisesti myös osaamista, jonka avulla osaavat itse päätellä diagnoosin, vaikkeivät sitä virallisesti teekään. Eli ongelmat tunnistetaan ilman, et jonkun ulkopuolisen pitäis se kertoa. Potilas itse kun kertoo lääkärillekin ne asiat itsestään, aivan kuten terapeutillekin. EDELLEEN PUHE YKSITYISESTÄ SEKTORISTA.

Mä alan mennä aivan SEKAISIN näistä teidän puheista :slight_smile: Mutta joo, olen löytänyt yksityisen päihdeasioihin erikoistuneen terapeutin, jolla oli kalenteri täynnä, mutta kehoitti hankkimaan B-lausuntoa psykiatrilta Kelaa varten. Toisaalta puhui myös tuosta 3kk hoitosuhteesta, jota ei siis ole. Eikä myöskään mitään diagnoosia, josta Kelan sivulla puhutaan … En tiedä eikö hän ihan tajunnut, että olen halukas itse maksamaan ainakin ne kolme kuukautta vai mitä.

Mun pitää nyt AJATELLA. Tosi tylsää :frowning:

Huomenta!

Jos terapeutilla oli kalenteri täynnä, hän ehkä kehotti hakemaan B-lausuntoa, jotta lausunto asia olisi vireillä mahdollisimman aikaisin. Koska poikasi on juuri nyt kuitenkin halukas terapiaan, ja kolme kuukautta on pitkähkö aika kun joskus tuntikin voi olla liikaa, niin ei ehkä olisi hassumpi idea soittaa terapeutille ja varmistaa ymmärsikö hän asiasi: siis sen että olet valmis itse maksamaan terapiat kelan päätökseen asti. Itse terapiaan menoon ei tarvita lausuntoa, vaan siihen, jos hakee Kelalta rahaa terapiaa varten.
Jos hän ei kykene ottamaan uusia potilaita, voisin kuvitella että hän osaisi suositella toisia terapeutteja?

Voimia!

Soitin uudestaan terapeutille ja hänellä oli edelleen “kalenteri täynnä”. Sanoi myös, ettei terapia ole katkaisuhoito. No, tämän mä kyllä ymmärränkin. Eli pojan pitäsisi ensin setviä tuota riippuvuutta jossain muualla, paikoissa, joihin ei suostu menemään. Miksei suostu, on hyvä kysymys.

Joka tapauksessa mulle on tullut tässä terapeuttia metsästäessä todella outo, jostain nuoruusajoilta tuttu fiilis. Ikäänkuin olisin jotenkin melko huono ihminen, sellainen aika typerä. Todennäköisesti nää terapeutit ei tarkoita suhtautua muhun alentuvasti, mutta mulle vaan tulee se fiilis. Onkohan pojalla sama tunne?

No mä nyt en soita enää yhdellekään terapeutille. Poika saa niellä ylpeytensä ja mennä nuorisoasemalle. Siellä on useita psykologeja. Tietty yritän vielä kysellä häneltä, että mikä siinä mättää, kun ei sinne voi mennä.

Mulla ei oo yhtään joulutunnelma!

senjamilena olen vähän samoilla linjoilla tuon yhden terapeutin tokaisun kanssa eli, että terapia ei ole katkaisuasema. Kuulostaa raa´alta, mutta pitää sisällään ainakin osan totuutta. On tutkitusti todettu, että terapiasta on aidosti hyötyä vasta sitten, kun henkilö pystyy elämään päihteettömästi (siis vähän pidemmän ajan). Terapia on intensiivistä, vaativaa ja siihen pitää sitoutua. Tiedän tämän oman kohta kolmen vuoden kokemuksesta.

Olisikohan poikasi kohdalla kuitenkin paras vaihtoehto tässä kohtaa tuo nuorisoasema? Siellähän on työntekijöitä, joita voi tavata keskustelun merkeissä tiiviimminkin. Sieltä löytynee apua myös päihteettömään elämään muutenkin. Terapia ei ole mikään nopea ihmekeino, joka laittaa ihmisen pään järjestykseen. Ehkä poikasi ei oikein tiedä, mitä koko terapia tarkoittaa? Ja pelkääkö sitä, että nuorisoasemalla puututaan vahvemmin myös päihteiden käyttöön? Onko käynyt kenties siellä jo aikaisemmin ja mennyt sukset ristiin? Näin kävi omalle tyttärelle ja itse asiassa on saanut muutama vuosi sitten porttikiellon koko paikkaan. Hoito siirrettiin päihdepsykiatriselle…

Ei sinun kannata mieltäsi pahoittaa noista soittamistasi puheluista. Terapeutit ovat käsittääkseni oikeasti kovasti työllistettyjä ja päihdeongelmaisen hoito on sieltä vaativimmasta päästä. En usko kenenkään mitään pahaa tarkoittaneen. Mutta laitahan poikasi koville tuon nuorisoaseman suhteen…

Ja se joulumieli - osta muutama joulukukka, laita joululiina, jouluvalot ja paljon kynttilöitä palamaan. Sitten jouluista musiikkia ja glögiä mukiin ja rauhoitut sohvan nurkkaan vaikka lueskelemaan. Sen yhden joululaulun sanoin “itsestä on löydettävä ihmisen vain rauha” pitää aika hyvin paikkansa. Ei ole aina helppoa, mutta koitetaan kuitenkin! Ja joululauluja voi mennä laulamaan :slight_smile:

Terapeutit voi kyllä valikoida asiakkaansa, niitä nimittäin riittää. Kerroin, miten vaikeaa oli löytää pari vuotta sitten pojalleni terapeutti. Laittaessani sähköpostikyselyjä terapeuteille en edes kertonut pojan päihderiippuvuudesta, puhuin vain masennuksesta ja sosiaalisesta fobiasta (joka muuten oikeesti johtui nimenomaan aineista, muuten sitä ei ole ollut). Silti ei meinannut löytyä terapeuttia, jolla olisi ollut tilaa. Lähes kaikki yli sata terapeuttia, joihin otin yhteyttä, vastasivat pahoittelivat, että ei nyt mahdu ketään, täyttä on. Kun minä sitten hain itselleni terapeuttia, hämmästyin todella, kun heti natsasi, eli useampi kuin joka toinen, jolta kysyin, oli valmis ottamaan minut asiakkaaksi. Neljä heistä jopa tapasin ja sain itse oikein valita. Ilmeisesti useimmat terapeutit eivät halua vähän yli parikymppistä nuortamiestä, keski-ikäinen, työssä käyvä nainen on paljon houkuttelevampi ja varmaan helpompi asiakas.

Se yksi terapeutti, joka suostui poikani ottamaan, oli varmaan ihan hyvä. Hänellä oli kokemusta myös päihderiippuvaisista. Silti tällä hetkellä olen samaa mieltä kuin Petunia. Täytyy olla valmis lopettamaan kaman käyttö ja todella valmis muutokseen. Silloin julkinen sektori toimii kyllä (tai ainakin pitäisi, Malibun teksteistä päätellen ei aina näin ole). Nyt en enää aio maksaa poikani terapioita, hän ei itsekään sitä halua. Jos hän haluaa, menköön tk-lääkäriin ja sitä kautta eteenpäin. Jos poikasi kuuluu vielä nuorisoaseman asiakkaaksi (alle 22v meilläpäin), on se hyvä vaihtoehto. Siellä oltiin asiakkaana aikaisemmin, ja palvelu oli kiitettävää.

Olen samaa mieltä Laurin kanssa. Etenkin huumeet on vielä (valitettavasti) niin paljon ajatuksia jakava, että on hyvä jos terapeutilla on kokemusta niistä. Huumeiden osaa ei saa väheksyä, mutta on tärkeää että terapeutti pystyy katsomaan myös päihdekäytön ohi ja näkemään muunkin tilaan vaikuttavan.

Ohjaaja Lauri vinkkaatko tuntemistasi terapeuteista?

Mitä itse olen kokenyt käytäjänä, mun mielestä päihdeongelmista johtuvia ongelmia siellä terapiassa kyllä pystyy käsitellä… Tai terapia kun pohjautuu syihin, miksi alkoi käyttää aineita… Usein ne syyt ahdistavat ja erittäin helposti voi palata vanhoihin kuvioihin… Mä olen kokenut terapian erittäin rankaksi, vaikka oon ollut aika pitkään ok-kondiksessa (virallisesti kh ei ole raittius joten; enkä kuitenkaan ole absolutisti tms. mutta lääkeriippuvainen). Kuitenkin tämä, et mut laitettiin “tilastoksi” eli melkein 9 vuoden tukipaikka jäi; on aiheuttanut lisä-ongelmia; etenkin kun omahoitsua ei ole mahdollista nähdä ja entinen omahoitaja joka oli mulla sen 5v, teki tämän päätöksen…

Terapia on todella rankkaa ja mulla se on aiheuttanut järkyttävän tunnekuohun joten ollut todella koetuksella. Mikäli en olisi näin pitkään ajatellut eri tavalla huumeista; olisin taatusti vetänyt jotain ja alkanut sekoilemaan. Lisäksi se vaatii 100% motivaation… Mulla ainakin, muuten paikka menee jollekin muulle… Meidän kunnassa terapia julkisella vaatii ½v:n selvänä olon ilman aineita ja itseltäni ilm. julkisella annetaan mahdollisuus terapiaan vain, jos pystyn täysin luottamaan että he osaavat hoidon siellä, enkä soita klinikalle mikäli on ongelmia; toisaalta eivät he hoida mua joten harvemmin sieltä ketään kiinni saa.

Mä itse epäilin omaa terapeuttiani, itseasiassa asiasta keskusteltiinkin että pitääkö hän minua narkomaanina korvaushoidon takia ja onko kapeakatseinen ihminen. Mä uskon kun sanoi että ei ole todellakaan tarkoittanut sanoa niin ja on pahoillaan mikäli on niin sanonut, eikä sellainen ihminen voi alalla työskennellä. Silti virallinen suositus on, että päihdeongelma on kunnossa. Meillä se vaatii jonkunnäköisen terapian klinikalla; jotta saadaan paperi että päihdeongelma on varmasti kurissa… :frowning:

Voisiko kyse tuossa pelosta mennä päihdepaikkaan johtua siitä, että näkee siellä tuttuja?? Mä itse vihasin tuota paikkaa yhteen aikaan, kun aina joku oli valmis myymään piriä, nappeja tai subuja… Lisäksi jos on huonoja kokemuksia (vääränlainen hoitaja tms. tai kokee tulleensa katsotuksi alaspäin), rima edes lyhyehköön hoitojaksoon sekä tod. näk. ½v:n seuloihin (=yhteiskunnan mukaan tarpeeksi raitis eteenpäin meillä ainakin; eli julkiseen terapiaan pääsee vain ½v:n raittiuden jälkeen ellei ole rahaa yksityiseen). Mikäli poika suostuisi käymään edes hakemassa paperin eteenpäin; hän saisi klinikalta suositukset terapiaan jolloin asia etenisi… Meilläpäin mun ei edes olisi pitänyt päästä hoitoon; kaikki kaupungin terapeutit olivat varattuja. Kun ilmoitin että mulla ei todellakaan ole ensi vuonna rahaa maksaa yksyisen omavastuuta opiskelijana (pienessä kaupungissa työttömyys todella korkea sekä päivät helposti 10h), lupasivat yrittää. Sen jälkeen oli joku terapeutti, hän peruutti. Tämä nykyinen on ainoa vaihtoehto… Hän otti mut haastattelun perusteella, kuitenkin tuo mun riippuvuus klinikan henkilökuntaan; on aiheuttanut ongelmia. Tosin siitä on nyt neuvottelu ja tiedän että tarvitsen terapiaa. Se ei silti ole mitään “lastenleikkiä”, kun on muisteltava asioita joita ei tahdo muistaa… :unamused: Eikä oman käytöksen tarkastelu suurennuslasin alla, etenkin kun itse tajuaa kuinka käyttäytyy tai ajattelee; asiaa auta… En osaa sanoa muista käyttäjsitä, mutta tuntuu että aika pitkään vaikuttavat aineet persoonassa… Toisaalta meillä vanhemmat yms. uskoivat vuosia mun olevan kunnossa vaikka satunnaisesti olisin käyttänyt… Vaikea sanoa todellakin… Onko mahdollista saada “kerta-terapia” jolloin vain katsottaisiin, kohtaavatko kemiat ja onko valmius ja halu todellakin juuri terapiaan? Mulle ehdotettiin (tosin suosituksen jälkeen), että kokeilisin maksamalla itse terapeuttia kerran jotta tiedän kenet tahdon…

Mä kirjoitin tän tekstin nyt oma kokemuksen pohjalta ja toivon että se ei ainakaan loukkaa… Toivottavasti ratkaisu löytyy joka tyydyttää kaikkia… Voimia teille todella paljon, toivon että asiat selvitävät nopeasti… Mulle sanottiin Järvenpäässä, että nyt kun olen suorittanut hoidon; seuraavaksi asiat alkavat mennä todella nopeasti eteenpäin ja eteenpäin positiivsessa mielessä… Itseasiassa pitkälle se on mulla niin mennytkin, osa ihmisistä varmasti tajuaa nopeammin, koska mä olen todella äkkipikainen ja välillä oudosti käyttäytyvä ihminen… Lisäksi mulla on tapana tutkia liikaa eleitä ja ilmeitä joten ilmeet ja äänensävy voivat aiheuttaa tilanteita, jolloin tilanne menee aivan yli, mä ylireagoin ja sen jälkeen pitää pohtia että kuka sanoi ja mitä jotta tietää onko oikeasti loukattu kunnolla… Eli mä olen todella impulsiininen jos koen että mua vastaan hyökätään… En väkivaltaisesti vaan muilla tavoin… Onko pojallasi tällaista luonteenpiirrettä?? Tuntuu olevan haitaksi, mutta jos tulee tasan 50-50 vastaan, niin näyttää olevan toivoa…

Mä niin toivon että tämä on se aika ja oikea tuki pojalle jolloin koko perheenne pääsisi toipumaan <3 <3 !

Hei Marjattall

Ohessa terapeutin yhteystiedot josta Ohjaaja Lauri vinkkasi

• Jouni Helenius, [Kaikkien kaupallisten linkkien linkittäminen on valitettavasti kiellettyä Päihdelinkissä - Päihdelinkin toimitus], kognitiivinen
    psykoterapeutti (VET), työyhteisövalmentaja, puh: +358 40 7166087, Email:
    jouni.helenius@kolumbus.fi

Terv. Ohjaaja Kerttu