Kaipaisin ajatuksia, tukea ja tietoa. Miehelläni joka on nyt 40 vuotias, on taustalla päihdeongelmaa nuoruusvuosilta. Ilmeisesti huumeita ja lääkkeitä ainakin.
Enää käyttää alkoholia omien sanojensa mukaan. Olen kuitenkin havainnut erikoista käytöstä joidenkin kertojen aikana, jolloin on käytetty yhdessä alkoholia. Mies humaltuu kohtuu helposti, ainakin joskus. Joinakin kertoina hän on saanut niinsanotusti raivokohtauksia ja uhannut hakata muita ihmisiä. Hän on saanut päähänsä jonkun asian joka ei pidä paikkaansa ja ollut todella uhkaava. Noissa tilanteissa hän on ollut mielestäni todella sekaisin. Hän ei kysyttäessä myönnä muun, kuin alkoholin käyttöä.
Voiko jonkun lääkkeen tai huumeen yhteiskäyttö alkoholin kanssa aiheuttaa tällaista käytöstä? Tietysti joillain voi seota pää ihan vain alkoholista.
Moi, Aster.
Ei mulla tietoa mitä käyttää, mutta samanlaisia kokemuksia on kaveripiirissäni.
Tämä kysymyksesi, alkoholi+lisukkeet, on minunkin mieltäni vaivannut.
Muistan kyllä ajan jolloin Diapameja käytettiin ilmeisesti aika vapaasti pienempiinkin vaivoihin, masennus yms. ongelmiin. Kahdeksankymmentäluvun puolivälissä olin myös tuon coktailin aiheuttamassa vakavassa tilanteessa. Tekijä käytti alkoholia ja diapamia, sekosi ja alkoi väittämään olemattomia asioita todeksi.
Nykyään tunnen erään kaverin joka käyttää alkoholia joka päivä. Hänellä on myös reseptilääkkeitä, opamox ja joitain muitakin.
Olen havainnut muutamia kertoja hänen juopuneen (puhelimessa keskusteltu) todellakin poikkeuksellisen nopeasti. Puhe muuttuu myös katkonaiseksi.
Kysyit onko käyttö satunnaista vai jatkuvaa? Tässä suhteessa tuntemani henkilö elää rahatilanteen mukaan. Ilmeisesti lääkkeet on halvempi vaihtoehto.
Alkoholi+lääkkeet ovat kyllä arvaamaton yhdistelmä.
Käytä harkintaa ja ole erityisen varuillasi kyseisessä tilanteessa!
Kai tunnet asian parhaiten, joten oletuksesi lienee oikea.
Kuitenkin pelkkä juominen voi aiheuttaa tuollaista.
Juo vaikka salapullosta nopeita huikkia.
Tätä kannattaa kysyä myös noilta päihdekäyttäjien sivuilta, ellet ole niin jo tehnyt.
Kyllä moni puhdas juoppokin osaa olla tai muuttua vaaralliseksi ja arvaamattomaksi.
Asiasta kannattaa koettaa puhua hänen kanssaan jos se mahdollista ja ei vaaranna siinä omaa turvallisuuttaan.
Ja sellainen näkökohta eräästä näkemyksestä lainaten ja muuntaen:
Päihderiippuvuus on paheneva, kuolemaan johtava sairaus.
Vaikka olisi välillä pitkäänkin esim. juomatta, käyttö jatkuu siitä mihin se on jäänyt hyvin pian.
Ainoa toimiva hoitomuoto, mitä itse tiedän, on olla käyttämättä päihteitä ollenkaan.
Olin naimisissa juovana aikana toisen alkoholistin kanssa ja hän kyllä muuttui ihan toiseksi kun joi. Ei ollut lääkkeitä eikä huumeita, ihan perus viina sekoitti pään. jatkuvasti oli tappelemassa muiden kanssa ja uhkasi aseilla jopa minua, löi ja pahoinpiteli minut ihan tyhjänpäiväisten syiden takia. En osannut olla mitenkään oikein, aina tein väärin. Siinä leikissä mieleni meni sekaisin, muserruin ja taidan yhä edelleen parsia mieleni traumoja. Mutta onneksi sen jo tiedän, enkä syytä enää itseäni huonoksi vaan ymmärrän että toisen ihmisen käytös aiheutti minussa nämä traumat ja niistä voi toipua tai ehkä ne on lopun elämää minussa, niiden kanssa vaan pitää oppia elämään.
En voi tietää, mitä aloittajan mies käyttää ja voipi hyvinkin olla sekakäyttäjä, mutta vanha totuus on sekin, että viinasta se paras rähinä lähtee, jos yhtään on taipumusta rähinäviinan ottamiseen.
Hyvää iltaa. Minusta tulee juuri tuollainen kun olen juonut olutta ja syönyt bentsoja. Miehesi varmasti myös napostelee bentsoja kun juo väkijuomia. Se on erittäin arvaamaton yhdistelmä. Olen onnistunut sotkemaan/tuhoamaan monia ystävyyssuhteita ja rakkaussuhteita. Seuraavana päivänä olen katuvainen ja pyydään anteeksi, mutta anteeksi ei voi pyytää loputtomasti jossain vaiheessa ihmiset eivät enää jaksa ja katkaisevat välit lopullisesti.
Mulla aiheutti citalopraami aikoinaan tuollaista. Sitä kesti muutama vuosi lääkekuurin loppumisesta, että juodessa meni muisti ja kun heräilin niin ihmiset jotka ei tunteneet, kyseli usein että olinko ottanut muuta kuin alkoholia. En osannut yhdistää masennuslääkkeeseen silloin, mutta kun tämä loppui muutama vuosi lääkekuurin jälkeen, vaikka en lopettanut juomista niin oon järkeilly, että se oli varmaan se. Mulle alkoi tulla muistinmenetyksiä ja toisten kertoman mukaan olin agressiivinen näiden aikana.