Nyt reiluvuosi juomatta, Vieläkin tullee ajoittain tunne että jotain puuttuu? onko se henkistä oiretta vai fyysistä? tosin vähemmissä määrin kun ennen,
Juoma historia ei ole hirveän pitkä 14v-18veehen asti jotain pieniä kokeillua vain, sitten 18veenä alkoi reilumpi juominen, lähes joka viikon loppu vähintää se 6 pulloo nollapiste kolmosta noin puolentoista vuoden ajan, jonkin tasosta pakon omaista se oli. Tosin alkaa muistamaan ennen ku aloitin reilun juomisen , persoonallisuus pirteet alkaa palautuu jossain tasolla.
hei, olen vähän samassa tilanteessa kuin sinä. Vuoden verran olen nyt ollut ilman alkoholia, ikää minulla on tosin parikymmentä vuotta enemmän.
Ensimmäinen vuosi on ollut uuden tilanteen tunnustelua, en ole kovin tietoisesti etsinyt mitään toimintaa juomisen tilalle. Menen aikaisin nukkumaan viinipullon avaamisen sijasta. Liikunan määrä on minulla myös lisääntynyt paljonkin. ¨
Olen vuoden ajan antanut itseni vältellä tilaisuuksia ja paikkoja, joissa juodaan ja juhlitaan. Tunnen epäsosiaalisuudestani huonoa omaatuntoa ja tiedän, etten saisi enää jatkaa välttelyä. Mutta kyllä ihmisten kohtaaminen pelottaa.
PeaceLife kirjoitti
Onnittelut raittiista vuodesta!
Iän karttuessa, päiväkin kerrallaan, ihminen tarvitsee aina jotain sisältöä elämäänsä. Puuttumisen tunne ja kysymyksesi noussee siitä että pelkkä juomaton raittius ei riitä sinua tyydyttävään elämään.
Friina kirjoitti
Ihmisten kohtaaminen voi tietenkin pelottaa. Oletko ajatellut, mistä se sinun kohdallasi johtuu? Ja vastavuoroisesti, oletko ajatellut pelottaako muita kohdata sinua? Jotenkin uskon, että sinun kohtaamistasi eivät muut pelkää kovasti, joten mielestäni sinullakaan ei ole kovin suureen pelkoon syytä.
Ujouteeni ja jännityksiini olen saanut ratkaisevan helpotuksen säännöllisestä vertaistuesta. Sellaiseen minut ajoi pelko juomisen johtamisesta ennenaikaiseen tuhoon. Sain AA:sta raittiuden ohella kyvyn kohdata ihmisiä, keitä tahansa ja missä vain samanarvoisina mutta arvostaen heidän erityispiirteitään. Palavereissa on naisia ja miehiä, joista toiset ovat ensimmäisiä päiviään raittiina, toiset jo kauan sitten raitistuneita. Pääsyvaatimuksena on halu lopettaa juominen ja sehän sinulla jo on. Olet siis tervetullut milloin tahansa!
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
AA ei taida olla minua varten.
Mutta olen nyt aloittamassa uutta ryhmäliikuntalajia ja toivon, että sitä kautta löydän muuta ajateltavaa ja pääsen ihmisten joukkoon, edes täysin pinnallisella tasolla.
Ehkä tämä tästä helpottuu.