Mitä tehdä kun ei saa unta?

Varmaan jokainen joskus kokenut sen että vaikka kuinka pyörii sängyssä niin uni ei tule silmään. Mitkä ovat ne parhaat tavat jolla sais nukku-matin narrattua käymään luona?

Mun mielestä, yöllinen kävelylenkki ja rööki tai ison maitolasin juonti. Nyrkkikyllikin jälkee hyvin nuutuu myös :slight_smile:

^Mulla on tuutupillerinä 4 x 50 mg Doxalia. Toistaiseksi lääke on toiminut todella hyvin, kunhan sen ottaa vain kaksi tuntia ennen kuin on syytä mennä nukkumaan. Mitkään muut lääkkeet eivät tuo minulle hyviä unia…

Arpa

Mul on noitten perus sinisten 4 kipaletta yön aikaan lisäksi aika takuuvarma konsti, jota käytän päivittän. Ainoa sivuvaikutus on että pärähtää diabeteksen kakkostyyppi aika sukkelaan. Eli rasvalla ja nopeilla hiilihydraateilla verensokeri kattoon. Mulla ihan normisti kattilallisen jälkeen kermaan keitettyä perunamuussia alkaa mennä kyky lukea, kun silmät ei toimi ja sitten kohta ollaan koomassa. Jää ne pamitkin aamuyön tunneille, jos niitä aina edes tarvii. Sit ei kyl voi vetää ku yhen setin safkaa vuorokaudessa, muuten lihoo. ps. Lidl:ssä on 0,5 litran kermapurnukat 2 egee (kuohukermaa). Yksi sellanen per muussi on ok. (Ai niin, hintatietojahan ei saanut antaa).

Älkää tehkö niinkuin minä, vetäkää vanhentuneita masislääkkeitä tai leptejä, ne himmentää kuupan. Koska mä en sellaseen voi alentua levottomien jalkojen takia se on sitten sokerikooma. Ei kannata nostaa verensokrua yli 15 jos alatte tällaiseen idiotismiin.

Unta saa ryyneillä, jos ei ole omia, niin sitten muitten. Jos ei ole muidenkaan ryynejä saatavilla, niin sitten pitää soveltaa. Esimerkiksi jotkin ensimmäisen polven antihistamiinit väsyttävät. Näissä neurolepteissä, trisyklisissä masennuslääkkeissä ja väsyttävissä antihistamiineissa on vaan se vika, että vaikutusta joutuu odottelemaan vähintään tunnin.

Toi oli aika hyvä. Ensin vedetään muitten ryynit ja sitten vasta hommataan itse :laughing:

Joo ja sitten kanssa sellanen vika että joudut hoitamaan lekurin ja selität sille miksi juuri haluat unettomuuten neuroleptejä tai ensimmäisen polven antihistamiineja jos oot jo kaveris tai mutsis ryynit syöny.

Joo ja unettomuuta voi hoitaa muillakin kun ryyneillä. Itse syön unettomuuteen 400mg Ketipinoria mutta ilman kunnollista “unihygieniaa” ei uni ole taattu.

ryynejä, pilvee tai alkoholia näillä täällä nukutaan :laughing:

Ei mitenkään. Mulla jos pyörii ajatukset päässä ni voin kokeilla ottaa Halcionin mut erittäin useasti mä “säpsähdän” jollain tavalla hereille ku oon nukahtamassa ja lääkkeen vaikutus on jo niin vähäinen että se ei toimi enää.

Mä sit nousen ylös ja saatan laittaa jonkun tylsän ohjelman pyörimään ja alan vaikka kutomaan, tutkimaan jotain kirjaa tai harjottelemaan joitain uusia juttuja mulle kuten virkkausta. Siinä huomaa ku alkaa aivot väsymään jos ei enää pysty keskittymään ni voi sit taas kokeilla saisko sitä unta. Jos ei saa ni nousee ylös ja siivoilee vaikka vähän (enkä tarkoita taulujen paikkojen vaihtamista keskellä yötä tai huonekalujen, tuli edellises asunnos ainakii varoitus ku piri-päissää pari kertaa hakkas taulukoukkuja seinään kolmelta yöllä :mrgreen: :open_mouth: ), mut häiritseviä tavaroita oikeisiin huoneisiin luk. ottamatta makuuhuonetta koska mun avokki nukkuu siellä. Mä oon välillä jopa pessy ikkunat 4-5 aamulla et kaikki ei oo päissään vaikka pesis ikkunoita siihen aikaan, ne ei vain tahdo et muut katsovat kun roikkuu ikkunoissa; mä ku olen niin lyhyt et saan varvistella et edes ylimmän vedon saan vedettyä vaik käytössä on korkein jakkara joka talossa on… :stuck_out_tongue:

Ku on valvonut sen 2-3vrk:tta ni kyllä sitä alkaa väsyttämään. Toisaalta mulla oli koulus välillä niin järjetöntä stressiä et mä en vain pystyny nukkumaan. Siihen sit päälle yks informaatiokatkos opettajien välillä josta kärsin mä itse (=tuo stressin aiheuttaja ei tullut valmiiksi tänä lukuvuonna vaan vasta ensi vuonna), ni kas kummaa kun alkoi nukuttaa samantien.

Itelläni on ollu muksust asti uniongelmia ja ku päässä pyörii samaan aikaan sekä biisit että asiat ni se pään hiljentäminen olis paras keino. Sen saa tarvittaessa hiljennettyä neurolepteillä mut mä en siedä sitä aamun tokkuraisuutta. Tuo ongelma helpottui heti ku lukiossa tajusin et mä en kuole vaikka valvoisin pari yötä tai en edes vaikka nukkuisin vain tunnin-pari muutaman päivän ajan. Kyllä mä itse katsoin ku avokilla ollut 1½kk:tta järkyttävä kiire töissä (vieläkin töissä vaikka kello puol yks ja näitä päiviä on useampi/vko työn luonteesta johtuen)m, avokki yleensä nukahtaa istuvilteenkin ku on niin väsyny ja jos ei ½h:tiin saa nukuttua niin on “ongelmia nukahtamisessa”; normisti ku pää menee tyynyyn ni se on se alle 5min ku alkaa kuorsaus kuulua ku mulla sama aika on ½-2h normistikin. Lauantaina heräsi ennen klo 10 vaik olis saanu nukkua ja oli täys zombie koko päivän, et stressi vaikuttaa tuohon nukkumiseen aivan hemmetisti. Normaalisti mä olisin herättäny sen yhden jälkeen… :unamused:

Viimeistään sit ku on mennyt rytmi niin sekaisin että mikään koti-konsti ei tunnu auttavan niin kandee hakea lääkäriltä unilääkkeet korjaamaan rytmi. Itsehän voi korjata rytmiä jos nukkuu “väärään aikaan” esim. 4.00-13.00 kunhan aikasemmin vain alkaa heräämään, mut mikäli on aivan tajuttoman väsynyt ja ei vain pysty nukkumaan ni silloin pitäis saada apua asiaan. Mulla oli tosiaan keväällä tuo ongelma ja kuulinkin jo sellasta pään sisäistä melua sekä aivot kävi aivan tajuttoman hitaalla, se sit lähti ku stressi unohtui… Mut mua siivoaminen auttaa nukkumaan, mä tiedän et on kiva herätä siistimpään kämppään, tosin se on asia joka myös stressaa välillä niin että se vaikeuttaa nukkumista; paras keino on silloin tehdä asialle jotain ennenkuin se alkaa stressaamaan.

PS: Myös päivällä sellainen kunnon tunnin zumba-tunti tai joku muu urheilu auttaa kummasti nukkumaan. Eikä maistu alkoholikaan sen jälkeen ku vettä on saatava sen hyvä fiiliksen jälkee… :slight_smile: Samoin metsässä samoilu vaikka ei olekaan mitään kalori-kuntoilua. Ihminen on kuitenkin vasta viimeisen 100 vuoden aikana alkanut viettää aikaa näin paljon sisällä, ennen korjattiin sadot, kalastettiin, marjastettiin, kehrättiin (se tehtiin sisällä mut talvella ja illalla) sekä muutenkin aikaa vietettiin ulkona ja liikkuen. Suomen kesä <3 :slight_smile:

tässä tosiaan pulma :question: Pöhinöitä alas santuilla, mutta eipä taas tehoa. Päässä ajatuskehiä, taidan luovuttaa, joku todellakin muilutti nukkumatin huolella.
Toisaalta yöllä rauhallista ja välillä nautinkin valvomisesta.

Ilman enemmän ketjua lukemista, voin sanoa, että kaikki bentsopohjaiset unilääkkeet käyty läpi ties millä annoksilla, myöskin noita ketiapiineja yms käyty läpi. mutta parhaiten todettu on, että ei nuku koko yönä minuuttiakaan ja seuraavana yönä vasta nukkumaan eli pysyttelee sen about 48tuntia hereillä ja menee sitten nukkumaan. Näin ainakin itse teen, että kerään “univarastoa” ja koitan olla nukkumatta edes pieniä päivä unia. Ei ehkä terveellisin vaihtoehto, mutta tiedä sitten onko noitten jäätävien lääkeannostuksien ottaminenkaan terveellistä pidemmän päälle.

Yleensä 25-30 km lenkki päivällä auttaa, mieluiten luonnossa (rauhottava vaikutus). Auttaa muuten melkein kaikkeen. Etenkin sitä kautta, että jos tuollaisia harrastaa, niin millekkään häiriökäyttäytymiselle ei jää aikaa :wink:

Ainakin sopivalla lajikkeella kannabista, saa unta ja varmasti! Mut humeettahan se täällä persesilmässä on…

Minä ainakin käytän kannabista uniongelmiin. Kohta meen nukkuun ja varmana nukahdan, sen verran “high” täällä päässä ollaan. Jos yrtti olis laillista, veikkaisin uniongelmiin käytettävien bentsojen/bentsojohdannaisten, neuroleptien, ataraxin ja mirtatsapiinin käytön vähintään puolittuvan.

Mut eihän budii saa lääkkeeks ottaa. Helvetin vaarallista ja tuhosaa mun nytkin istua koneella, kuunnella musiikkia ja fiilistellä. Aamulla hyvin levännyt ja positiivisella yleisfiiliksellä.
Enpä ole kannabiksesta saanut koskaan mitään negatiivisia oireita, satunnaisesti käytettynä (paitsi yksi flipauttava kokemus vahvan kukan kanssa, tosin sekään ei tuntunut kovinkaan pahalta, lähinnä vain pelästyin kokemuksen rajuutta).

Jos pitää ittensä tipauttaa, niin itse teen sen kyllä mieluummin poltettavalla kasvilla kuin synteettisillä kemikaaleilla.

Mutta jos synteettisistä pitäs valita, niin tällä hetkellä valitsisin dormicumin yli 30mg annoksella (mikään muu bentso ei toimi unettomuuteen, paitsi tenox, mut niitä pitäis aina ottaa purkillinen kerralla). No kukaan lekuri nyt ei tollasia respoja kirjoittele. Joten välillä “sorrun” ja tipautan ketiapiini+mirtatsapiini combolla. Sirdaludilla en tipahda vaikka vetäisin 16-20mg nokkaan, siihenkin jo tullut toleranssit. Ja nuo luontaistuote kaupan rohdot on ollu rahan tuhlausta.

Onneksi uni tulee kuitenkin yleisestiottaen edes kohtuu hyvin “luomuna”. Olen parantanut ruokavaliotani huomattavasti ja alkanut käymään salilla ahkeraan, ne ovat auttaneet. Mutta voiko tällänen hampuusi, yhteiskuntamme vihollinen ja kannabinisti rikollinen käyttäytyä edellä mainituilla tavoilla? :unamused:

Mitä tehdä kun ei saa unta yhtenä yönä? Nyrkkikyllikki, maito, pieni liikunta tai yksinkertaisesti valvo se yksi yö!

Mitä tehdä kun ei saa unta 3vrk? Käy mieletön juoksulenkki, vältä kofeiinia, tuuleta nukkuma huone, juo vahvaa kamomillateetä 1-4 kuppia.

Mitä tehdä kun ei saa unta viikkoon? A) sekoa, juttele peilikuvallesi, eristäydy kaikesta. B) hae lekurilta ketipinoria, ota 100-200mg kerralla ja nauti +12h univelkojen lyhentämisestä.