Mitä teen

Hei, la lähestyy, 5.1. Silti mies meni hakemaan olutta(6kpl) ja ollut siis noin viikon nyt ottamatta edes yhtä. Meillä ongelmana ollut miehen tissuttelu, viikossa kerran pari pitää tuo 6 kpl juoda ja viikonloppuisin myös. Määrät ei siis hurjia ole mutta mielestäni nyt ollaan ongelman äärellä kun näin lähellä laskettua piti rikkoa lupaus olla juomatta ja jos lähtö tulee, ei hän olekkaan käytettävissä. Kaikki kuulema lähti siitä kun käskin laittamaan esim maidon aina kaappiin käytön jälkeen yms omat sotkut pois. Tuntuu että keksii syitä miksi juoda ja että juominen on minun vika. Meillä myös kohta 4v. lapsi joten jos lähtö tulee niin en voi jättää häntä tänne vaan lähteä yksin viemään taksilla kaverilleni hoitoon. Onko tämä siis alkoholismia ja mitä minun tulisi tehdä tässä tilanteessa?

Hei,
olen uusi vertaiskeskustelija tällä kanavalla. Minulla on lapsuuteni kokemus päihdeperheessä elämisestä.
Kirjoitit vuoden vaihteessa ja Teille on jo syntynyt uusi perheenjäsen. Onnea ! Onko kirjoittamaasi tilanteeseen tullut muutosta ? Ymmärrän hyvin huolesi, vaikka sanotkin, että määrät eivät ole hurjia. Jatkuva tissuttelu muuttaa henkilöä, eikä hän ole läsnä “omana itsenään”. Perheenjäsenet aistivat tämän. Jatkuva käyttö saa aikaan mm. ärtyneisyyttä ja toisen syyttämistä milloin mistäkin. Kerrot, että hän keksii syitä juomiselleen ja syyllistää Sinua juomisestaan. Alkoholismi on riippuvuussairaus, jossa henkilö ei voi olla juomatta. Kertomasi syyt ovat tavallisia. Taustalla on usein syyllisyyttä, huonommuuden tunteita ja häpeää.
Mitä tehdä ? Oletteko keskustelleet asiasta vakavasti, jossa kerrot huolesi itsesi ja lastenne kannalta ? Jos/kun esim. puoliso haluaa puhua asiasta, tavallista on, että toinen suuttuu eikä halua puhua. Jos näin on ollut, katso sopiva hetki ja ota asia puheeksi uudelleen. Monenlaista apua on saatavilla eikä hänen tarvitse yrittää tai jäädä asian kanssa yksin. Oma halu avun hakemiselle kuitenkin tarvitaan, mutta onhan hänellä paljon pelissä. Ketään ei tietysti voi pakottaa. Sinun ja lastesi hyvinvointi on tärkeintä. Jos haluat, laita lisäviesti millä paikkakunnalla asutte, niin selvitän eri apuvaihtoehtoja. Voimia Teille molemmille !