Mitä on kohtuukäyttö

Ihan OK

Ehkä miehesi ei ole niin riippuvainen alkoholista kuten omani, sillä uskon vakaasti juomisen vaikuttavan perheenkin elämään vahvasti kun alkoholiongelma on tarpeeksi paha. Jos kärsit miehen juomisesta, mutta et voi asialle mitään, etkä sano mitään… onko se hyväksi sinulle? Perheessä varmasti säilyy rauha, mutta samalla mies jatkaa juomistaan eikä hänellä ole syytä lopettaa.
Tietysti sivistyneet ihmiset voi selvittää asiat rauhallisesti keskustelemalla, mutta hyödyttääkö se jos mies pettää lupauksensa, valehtelee, juo salaa ja sotkee raha-asiat sekä välit sukulaisiin? Tarkoitan että ainakaan meillä ei keskustelusta ollut paljoakaan hyötyä. Siedin kaljan juomista vuosia, sitten se alkoi häiritä normaalia elämää joten yritin saada miehen vähentämään… kesti useamman vuoden ennen kuin tajusin että hänellä on alkoholiongelma. Mies pystyi myöntämään ongelman vasta parin vuoden päästä siitä. Alkoholi on muuttanut miestä ja humalassa hän on aivan eri ihminen. Lapset ainakin tietävät ettei juominen ole normaalia ja että myös alkoholista voi tulla riippuvaiseksi.

En osaa lainata tekstiä paremmin, mutta seuraava teksti on nim. Peace and love:“En tiedä mikä just omalla kohdallani ajoi minua pois niistä kilteistä miehistä, mutta luulen yhden syyn olevan siinä että en tuntenut mitään turvallisuuttakaan heidän lähellään, liian kiltti luonne ja arkuus ei ole se mikä muhun iskee.
Ja kun sanotaan että tytär etsii samanlaista miestä itselleen kuin oma isä niin sitä kai mä etsin, en löytänyt koskaan sitä turvallista ja jämäkkää miestä joka osaa myös aidosti rakastaa ja silti olla mies sanojensa ja tekojensa takana, niin kuin mun isäni oli!”

Tunnistan itseni tekstistä. On totta että kiltti mies ei uskalla myöskään puolustaa perhettään. Mutta miksi tarvitsen turvallisuutta ja puolustamista aikuisena? Ehkä se johtuu siitä että oma isäni ei puolustanut minua esim opettajien mielivaltaa vastaan. Olin vilkas ja kekseliäs tyttö ja se yhdistelmä ei ollut hyväksyttyä niillä vuosikymmenillä kun olin lapsi ja nuori. Lähdin aikaisin pois kotoa ja jouduin hakemaan sosiaalitukia vaikka isäni mielipide “yhteiskunnan varoilla” eläjistä oli painunut syvälle mieleen. Miesvalintani ovat aina olleet vanhempieni mielestä epäonnistuneita vaikka he näennäisesti ovat toimeen tulleetkin. Olen tarvinut miestä puolustamaan itseäni, koska minua ei opetettu pitämään puoliani ja vanhempani ovat arvostelleet valintojani vuosia. Itsetunto ja konfliktien sieto on alhainen.

Olen mieheni hyväksynnän tukemana opetellut antamaan negatiivista palautetta ja minut on otettu vakavasti. Mies taas loukkaantuu ja hermostuu helposti ja antaa tulla tuutin täydeltä. Hän on valmis viemään asiat eteenpäin ja usein ylireagoi. Siinä sitä puolustamista liiankin kanssa.

[quote=“Moninainen”]
Ehkä miehesi ei ole niin riippuvainen alkoholista kuten omani, sillä uskon vakaasti juomisen vaikuttavan perheenkin elämään vahvasti kun alkoholiongelma on tarpeeksi paha. Jos kärsit miehen juomisesta, mutta et voi asialle mitään, etkä sano mitään… onko se hyväksi sinulle? Perheessä varmasti säilyy rauha, mutta samalla mies jatkaa juomistaan eikä hänellä ole syytä lopettaa.
quote]

Tilanne ei tosiaan meillä ole paha, mutta niin paljon on huolestuttavia merkkejä, että en voi olla miettimättä sitä, mihin tämä on menossa. Se tässä eniten omaa elämääni häiritsee. Mies kyllä tietää kantani ja olen lähinnä yrittänyt seurata sitä neuvoa, että puolison ei pitäisi ryhtyä ajattelemaan, että juomisen kontrollointi olisi jotenkin hänen vastuullaan. Siksi yritän olla puuttumatta liikaa, ellei tule selviä käänteitä pahempaan, mieluummin yritän keskittyä omiin juttuihini. Lapset eivät vielä tajua, koska juominen tapahtuu pääosin heidän nukahdettuaan, mutta siitä olen tosi huolissani, että missä vaiheessa ja millainen juominen heitä alkaa haitata. Onko sinulla Moninainen siitä kokemusta? Entä koska olit varma, että kysymys on alkoholimista? Mies ei vielä muutaman kaljan jälkeen eikä krapulassakaan käyttäydy kovin erilaisesti, mutta loppuillasta en ikinä ole itse hereilläkään.

Tajusin miehen olevan alkoholisti ehkä viisi vuotta tapaamisestamme. Sitä ennen olin tietenkin huolissani juomisesta, mutta en ymmärtänyt riippuvuuden osuutta asiaan. Ajattelin ettei mies välitä minun tunteistani ja tein kaikkeni että olisin saanut juomisen vähenemään. Mies joi tuolloin päivittäin, iltaisin töiden jälkeen vähintään pienen sixpäkin, useimmiten ison. Viikonloppuisin hän aloitti aikaisemmin ja joi enemmän. Ehkä siksi en tajunnut miehen olevan alkoholisti eli riippuvainen alkoholista, koska mies itse kielsi asian, hän ei jättänyt juomisen takia mitään tekemättä, ei pitänyt rokulipäiviä, ei ottanut krapularyyppyä, kävi työssä ja hoiti asiansa. Luin aiheesta ja tein erilaisia testejä miehen juomatavoista. Testit eivät antaneet suoraa vastausta että mies olisi alkoholisti, mutta suurkulutuksen rajat hän ylitti jo alkuviikosta.

Raskausaikana pyysin miestä vähentämään ja hän lupasikin monesti, mutta juominen jatkui. Hän joi entistä enemmän ja alkoi olla näkyvästi humalassa. Kun menin nukkumaan, hän jäi juomaan ja heräsin pikkutunneilla herättämään hänet olohuoneen lattialta sänkyyn nukkumaan. Juominen rassasi minua joten nalkutin, kaadoin kaljoja viemäristä alas, piilottelin täysiä pulloja, tein listan juomamääristä jääkaapin oveen… mitä ikinä keksinkään. Mikään ei auttanut. Vauva saattoi kontata olohuoneessa hänen päällään kun hän makasi sammuneena lattialla. Hän haisi yöllä vieressä niin viinalle että pelkäsin (ihan oikeasti) vauvan hengittävän ilmasta alkoholia yön aikana. Selvänä ollessaan ja nousuhumalassa hän osoitti kuinka rakastaa lapsiaan, teki kotitöitä ja oli muutenkin hyvä mies.

Miehen käytös on muuttunut vuosien varrella. Hän on sotkenut meidän molempien talouden vuosiksi eteenpäin. Hän salasi laskuja joita ei maksanut ja myöhemmin valehteli maksaneensa ne, valehteli olevansa sairas vaikka oli kännissä (ihmeen usein uskoin), hän alkoi varastaa lompakostani rahaa ja myöhemmin kun en enää pitänyt käteistä, käytti pankkikorttiani salaa valehdellen siitäkin. Jouduin vaihtamaan tunnusluvun. Hän nosti lasten tilit tyhjiksi, on lainannut rahaa tuttavilta ja jättänyt maksamatta, on jättänyt vuokria ym laskuja maksamatta ja piilotellut laskut minulta. Hän valehteli kahdesta työpaikasta, joissa ei olikeasti ollut vaan joi kotona minun ollessa töissä ja lasten hoidossa. Eli ihan uskomatonta kusetusta ja paskapuhetta. Ja asiat vain paheni.

En ole vuosiin voinut keskittyä omiin harrastuksiin, koska en ole voinut jättää lapsia iltaisin miehen hoiviin. En ole voinut jättää huomioimatta miehen juomista, koska hän ei anna minulle hetken rauhaa kun on kännissä.Vaikka hän juo pari kertaa kuussa, ongelma on todellinen. Kännissä ollessaan hän kävelee perässäni puhuen taukoamatta jostain itselleen tärkeistä jutuista, joita en jaksa kuunnella. Hän saattaa haukkua, karjua ja käydä käsiksi omasta päästään keksimien syiden vuoksi. Kun hän on selvä, pelkään jo seuraavaa juomakertaa ja etsin merkkejä siitä. Olisin eronnut jo ajat sitten mutta mies on kieltäytynyt lähtemästä eikä viranomaiset voi asialle muuta kuin käydä heittämässä riehujan aina pyydettäessä pihalle. En voi edelleenkään pitää käteistä kotona tarkistamatta jatkuvasti onko ne vielä tallella, korttini numeroa en enää anna miehelle, tarkkailen jopa puhelimessa onko hän humalassa, jännitän onko hän kännissä kun tulen töistä kotiin, en luota miehen juttuihin yhtään, en anna hänen hoidettavaksi mitään rahaan liittyvää. Ei kovin normaalia.

Näin jälkikäteen en voi ymmärtää miksen vain lähtenyt ajat sitten. Asiat vain pahenivat niin huomaamatta ja toivoin miehen lopettavan juomisen mikä mielessäni olisi korjannut kaikki ongelmat. Nyt en välitä mitä mies tekee kun ei ole täällä. Asumme virallisesti eri osoitteissa, mutta mies on usein meillä.Vain näin saan oman talouden pidettyä jotenkin reilassa. Olen rennompi ja huomaan stressitasoni laskevan selvästi kun hän on muualla. Olen siirtänyt vastuun juomisesta miehelle. En silti siedä että minulle valehdellaan juomisesta. En maksa hänen laskujaan vaikka rahaa olisi enkä anna hänelle rahaa. Jos on rahaa juoda, on rahaa maksaa laskutkin itse. Jos hän osoittaa väkivallan merkkejä, soitan poliisit. Tämä suhde ei tyydytä minua ja tunnen olevani ansassa. Mies ei vapaaehtoisesti lähde, “koska rakastaa meitä”. Hän ei tajua että voisi osoittaa olevansa tosissaan tekemällä toitä ja maksamalla itse aiheuttamia velkojaan. Hän voisi ottaa vastuun itsestään ja antaa rauhan meille muille. Uskon että juuri juominen muutti ahkeran ja sosiaalisen miehen osin syrjäytyneeksi ihmisraunioksi mikä hän nyt alkaa olla.

Toivon että tästä vuodatuksesta oli jotain apua. Asiaa on niin paljon ettei sitä pysty kovin lyhyesti kertomaan.

Tuota itsekin usein mietin, mikä on kohtuukäyttö…onko silloin kohtuukäyttöä, jos käyttö häiritsee muita-lähimmäisiä, ystäviä, tuttavia, VAIKKA se tapahtuisi vain joskus-esim 1xkk.???missä raja on…
Olemme olleet naimisissa jo yli 20v…rakastan miestäni paljon, ainakin uskoisin niin…meillä on lapsia kolme yksi 14v asuu vielä kotona.lapsenlapset ovat jo myös mukana elämässämme.Luulisi etä meillä on kaikkea mitä elämältä voi toivoa…miksi siis viinaa ei voi juoda pitäen hauskaa…miksi siitä aina pitää kärsiä niin itse juoja kuin kanssaihmiset.
Mieheni ei ole väkivaltainen.Hän vain käyttäytyy typerästi, uhittelee, laukoo todella tyhmyyksiä, on vain muissa maailmoissa kuin joku vanha juoppo.Mieheni on vasta 47v.Örisee ja kaatuileekin välillä ja hoipertelee ja naurahtelee ja laukoo typeriä juttuja.silmät pyörii päässä.
Häpeän miestäni tuolloin…
Kun hän juo viinaa, ei pysty lopettamaan, loppua ei näy ja vasta kun sanon et pitäisi lopettaa-tulee riita: "mitä vittua jne…"kyläilyt menee pieleen, koska juo “yli sallitun määrän” ja ei meinaa kulumallakaan lähteä kotiin vaikka muut lähtee…
keksii tekosyitä lähteä nuorimman poikani kanssa laivalle, raveihin tms, jotta voisi vetää siellä päänsä täyteen ja sit mainostaa enenn lähtöään et ei juo mitään, ei varmasti.Mutta alkoholi on kuningas!!!ei se häntä jätä rauhaan…
mieheni on yrittäjä ja tehnyt aina pitkää päivää ja pakenee kaljan avulla omiin maailmoinsa, rentoutuu=(…silloi ok, mut kaksi kaljaa jo tekee silmät punaiseks yms…nyt teki topin kk sitten ja jouduttiin laittaa tahdistin.sydän löi 34x min…kylläkin viikolla töissä…
sen jälkeen ottanut kahdet kunnon kännit ja aivan seko.nyt tällä hetkellä kello kohta 15 ja en tajua pitäisikö mennä herättelemään…olen aivan pihalla…pelkään et tahdistinkin jo lakkaa toimimasta kun en tiedä yhteisvaikutusta alkoholin kanssa…
mieheni ei siis juo joka vkl -ehkä joka toinen, hauskaa ei ole koskaan juodessaan.pilaa muidenkin iltoja ja siksi emme juurikaan missään/kenenkään kanssa käy, koska kaikki ystävämme aika hyviä ottamaan viinaa.mutta he osaavat silti pitää sen kanssa hauskaa, mikä kai sen tarkoituskin…jos sitä ottaa…
mieheni unohtaa kaikki asiat mitä tapahtunut ja pyytelee anteeksi…
nyt en vain tiedä, mitä tekisin…annanko kaiken jatkua/vai hankinko oman elämän ja lähden…sekään ei helppoa, koska yhteiset velat ja talot ne…
mieheni sanoo aina että tie on vapaa , senkun menet…ei usko että voisin lähteä…

emme tee muutenkaan mitään yhdessä, emme harrasta mitään-lapsenlapset ja lapset ovat tärkeitä…ja ne ovat yhteistä meille…

luulen että poikkesin o aiheestakin …mitähän tekisin kun aivan pihalla…itkettää vaan muiden ja mieheni puolesta ja kai itsenikin…

Tää on kyllä “hyvä kysymys” eli vaikea siis… Voisko tän ajatella sen vastakohdan kautta? Eli kohtuukäyttöä on se mikä ei ole ongelmakäyttöä - ja ongelmakäytön määrittelemiseen löytyy noita “10 kysymystä”-testejä!

Itse luokittelisin kohtuukäytön jotakuinkin näin:

• yksi tai kaksi annosta vaikka joka ilta (iso lasi viiniä tai iso olut ruoan kanssa)
  • TAI viinipullo puoliksi perjantai-iltana (aloitetaan ruoan kanssa ja lopetataan telkkaria katsellessa)
  • TAI noin puolet edellisistä per viikko ja yksi “oikea känni” kerran kuukaudessa juhlissa/kyläillessä

Tuohon tarkennuksena että minkäänlainen ongelmakäyttäytyminen = ongelmakäyttö. Siis jotain siihen tyyliin, että “ylimääräinen hilpeys” ja pieni huojahtelu vielä sallittua, mutta kaatuilu/oksentaminen/sammuminen/kiroilu/haistattelu/tavaroiden särkeminen/jne ei.

Yhdet lievät “överit” muutenkin railakkaammissa juhlissa/tms voisin ehkä vielä jotenkuten sietää kerran parissa vuodessa tai yhdessä tapauksessa puolestatusinasta. Jos nimimerkin ‘ilkeä käytös’ kuvaamasti jokainen kerta päättyy huonosti, on selkeästi kyseessä ongelmakäyttö. Ja mielestäni yksi tärkeä kriteeri on se että pystyykö “parin” jälkeen vielä lopettamaan - jos useinkin (määritelmä?) käy niin että ei, on selvästi ongelma.

-tsr- “…vaimoni on alkoholisti”