Huomasin vastauksena kysymykseen: “mitä teet tänään?” vastauksena “olen juomatta”.
Laiskuudesta ajoittain nauttivana ja helppoon elämään viehättyneenä mietiskelin sitten mitä kaikkea mahdan minäkin olla tänään tekemättä.
Ainakin olen
-aloittamatta rahankeräystä mahdollista vuoristokiipeilyharrastustani ja siihen tarvittavaa retkikuntaa varten
-jäädyttämättä uuninpellille kusilevyä aikomuksena työntää se sitten naapurin postiluukusta sisälle
-syömättä kylän akkojen linnuille tarkoittamia talipalloja jotka houkuttelevina roikkuvat lähes tieltä ulottuvissa
-ostamatta netistä lypsykoneita tai rikkinäisiä lentokoneenpotkureita
-lähettämättä joulukortteja
-keräämättä postimerkkejä tai eriskummallisen muotoisia koiranjälkiä kipsivaloksina
-silittämättä alushousuja varmuuden vuoksi ennen ja jälkeen pesua
-repimättä kulmakunnan sanomalehtilaatikon sisältöä iloisenkirjavaksi joulukoristelusilpuksi tienvarteen
-huutamatta kadunkulmissa itsepainettuja onnenlehtiä kaupitellen
-lyhentämättä keittiötuolien jalkoja kymmensenttisiksi siinä toivossa että oppisin pakon edessä harrastamaan niin suositeltua kyykkyliikevoimistelua
Ja kun joskus ennen iltaa olen nuo kaikki asiat ollut tekemättä, niin olen vielä soittamatta paikallisradion puhelinpäivystykseen kysyäkseni saanko laulaa itsesäveltämiäni joululauluja suorassa lähetyksessä.
Siinä minulle yhdeksi päiväksi ohjelmaa jo onkin. Vallan tässä rasittuu pelkästä ajatuksesta että noin paljon voi olla tekemättä heti tekemättömyysharrastuksen ensimmäisenä päivänä. Etten vaan aloittaisi liian rankalla ohjelmalla?