Tosiaan tämmöinen kysymys tuli mieleen eli mitä muuttaisit/poistaisit nykyisestä maailmasta jos saisit nyt päättää? Taustalla on siis ajatus, miten yhteiskunnasta saisi nykyistä paremman paikan. Keinoihin ei tarvitse niinkään pureutua.
Minä poistaisin nälänhädän, ahneuden, itsekeskeisyydyn, väkivallan…
Tämä on sinällään varsin mielenkiintoinen aihe. Olisi kovin helppoa luetella lista asioista, joiden toivoisi poistuvan kokonaan, kuten esimerkiksi nälänhätä. Sen jälkeen siirryttäisiin aina hieman pienempiin ongelmakohtiin, kunnes alettaisiin lähestyä täydellistä maailmaa. Ainoa ongelma tässä täydellisessä maailmassa olisi enää ihminen, jonka perusluonteeseen kuuluu olla tyytymätön, vaikka kuinka täydellisessä ympäristössä elelisi. Kohta taas saisi poistaa jotkin, jota alkuvaiheessa pidettiin yleisesti hyvänä asiana.
Nooh, tämä on minun näkökulmani, joten ei siitä sen enempää. Totean vain lopuksi sen, että niin kauan kuin minulla ei ole valta muuttaa olosuhteita mieleisekseni, pyrin parhaani mukaan mukautumaan voidakseni elää tasapainossa oli olosuhteet mitkä hyvänsä. Toisinaan se jopa hetkellisesti onnistuu.
Poistasin noita saasteita ja maapallon kärsimiä ekologisia vaurioita ainakin sen verran, että tämä rakas planeetta nyt kestäisi asumiskelposena ja kauniina vielä hieman useamman sukupolven eikä hajoaisi käsiin hetkenä minä hyvänsä.
Nuo muut ongelmat ja epäkohdat ihmiskunnan on ratkaistava yhdessä, eivätkä ne saa olla yhden ihmisen päätettävissä.
Pitää toki jättää yrittämättä. Kaik on mänt! Myö hävitää tää sota.
Vitsi! Only kidding!
Tottakai voidaan vähentää saasteita yhdessä, ihan ilman konditionaalia (-isi)! Hötkyilin hieman omin päin edellä, koska nyt alkaa olla aika tulenpalava kiire ja pessimistisimmät povaavat, että katastrofia ei voi enää peruuttaa vaan enintään hidastaa.
Mutta: aloittakaamme yrittämään heti tänään! Siinäkin on yksi asia, joka voi avartaa näkökulmaamme ulospäin minä-keskeisyydestä ja omien pikku murheidemme pitämisestä maailman tärkeimpänä asiana.
t. nimim. Optimistinen kuntavaaliehdokas vm. 2016, Vihreät, De Gröna. → :mrgreen:
Eiköhän tässä kuitenkin koko ajan muuteta maailmaa kukin omalla sarallamme? Paikallaanpysyvää olotilaa ei ole, johonkin päin ollaan aina menossa.
Pienillä teoilla ja varsinkin asenteilla, tiedonvälityksellä, henkisen ja joskus materiaalisenkin tuen antamisella niille jotka jaksavat kovemmin yrittää, me jokainen vaikutamme joka päivä.
Pään pensaaseen laittaminen on vaikuttamista sekin. Silläkin tuetaan aina jotain, sallitaan jotain tapahtuvan, jonkun asian kehittyvän johonkin suuntaan. Mitä se milloinkin on, sen tietää vain kumarteleva itse.
Moneen asiaan minäkin vaikutan päivittäin. Olkoonkin että se minun tekemiseni ja maailmanmuuttamiseni on vain …perhosen siiven heilahdus metsässä tai linnun varjon häivähdys… tai jotain sinnepäin.
Itseni takia, jotta edes itseni kanssa toimeen tulisin ja voisin hyväksyä itseni, vaikutan sittenkin ihan tietoisesti. En edes halua sopeutua ja nöyrtyä. Ei minulla oikein ole vastausta siihen miten muuttaisin jos…
Mutta kun joku aloittaa ketjun aiheesta "miten muutan maailmaa tänään ja vaikkapa seuraavan vuoden aikana " niin ehkäpä täältä metsänreunastakin, melko pienillä muuttamisen resursseilla, jotain positiivista löytyisi.
No tämähän nyt…että sellainen valta olisi…
Aika paljon sormet syyhyäisivät muuttaa ihmistä siihen suuntaan, että ihmisellä ei olisi aina mielipidettä itsestään.