Mitä mieltä olette, sori koskee huumeita..

Mä kysyin tänää klinikalla tuosta “Jehovasta” joka on synteettinen THC. Sitä on kuulemma myynnissä paljon koko maassa, tässäkin kaupungissa mut netti on kaikilla vaikka kaduilla myydää myös tietty. Netistä hankitaan ja imeytetään johonkin yrtti-sekoitukseen. Mulle ei osattu sanoa muuta ku et "pysy erossa siitä et Lekuri (=mun 3 paikkakunnan päihdelääkäri joka oli siinä tutkimuksessa ja joka käy myös mt-sairaaloissa analysoimas mitä eri aineet saa aikaan “uusimmat trendit”) sanoi et jatkuvasti tulee potilait ketkä ei ole saattan vetää tuota kuin muutaman kerran psykoosis sairaala-hoitoon… :open_mouth:

Varotin sitä kuka ois myyny sitä mut sano et vaik menee tosi sekasin ekast kerrast etenkii, saa vainoi helpost eli överit psyykkisest kukast, ei kukaa oo joutun mihinkää. Tosin tienny aineen oikeaa nimeäkään eikä sitä mitä se on, tosin ala-ikäisille ei myy mut ostaa sitä muutkin., Aion katsoa onko sama ku spice (ei oo luokiteltu huumeeks tääl, en oo varma onko edes lääkkeeks). Sitä haukutaan päihde-palstoilla ettei se toimi monella mut mä itse pelkään et nää uhrit olis ekakertalaisia alle 19-vuotiait… Noissa uusissa dokkareissahan sanotaan että vain joka neljäs psykoosiin hoitoon tuleva alle 19v, ei käytä ganjaa. Osa tulee ajan kanssa, toiset hiukan helpommin. Etenkin kun ei oo sitä cannabinoidia estämäs sitä mikä on “hippien-hatseis” yleensä. Tää olis siis puhtaimmillaan pelkkää THC:tä. Tosin labrassa tehtyä…

Mitä mieltä olette asiasta? Pitäiskö tästä varoittaa ala-ikäisiä että cannabis (joka on joillekin paljon miedompaa) aivan eri aine ennenkuin useampi muksu kellä altistus psykoosille myöhemmällä iällä todennäköisempi ja jonka stressi saattaisi laukaista? Meinasivat nimittäin luokitella nämä super-ganja-lajikkeet joissa THC:tä 20-25% jolloin todennäköisemmin saa psykoosin eri aineeksi kuin hippen pilvi. Ei mul itelläni ole tällaiseen virallista tilastoa ku aine on ollut kaduilla muutaman kk:den ison joukon saatavilla. Nykyään kun netti on yleisin huumeidenostopaikka ja niitä voi tilata kuka vain… Tuo on tosiaan korkeintaan lääke-kasvi kun ei tarvi kun yhden hiili-atomin (eniten maailmassa) eri paikkaan niin aine on eri.

Mä pelkään et vaikka ei ole “virallisia todisteita” (eikä niitä hetkeen eli vuosiin hankitakaan), nuoria tulee paljon menemään psykoosiin tuosta… Jos mä meen varoittelemaan mun “lekurin” tiedon pohjalta ni sanotaa et se määrää liian helposti korvauksee eikä uskota. Silti se ennusti miten vaarallista lakka sen sijaan oli; mulla meni todella moni vain välillä bilettävä frendi teholle sen takia. Pitkäaikaisvaikutuksia ei tunneta… Mistä päihdelinkki esim. kerää tiedon tuohon, kuuluuko mun doktori siihen, koska on yks Suomen “parhaista”. Seuras aikoinaa tätäkin palstaa pysyäkseen tiedon tasalla…

Oonko mä turhaan huolissani??? Mistä mä revin todisteet asialle, lääkäri vaitiolo-velvollinen ja lomalla että vois kysyä ikäryhmää jonka aina kertonu?!?

Todellakin pitää olla siitä huolissaan mutta itse muotoilisin sen näin:

Ase ei tapa vaan ampuja, Aine ei tapa vaan käyttäjä.

Monille nuorille varmasti tulee ongelmia jehovan kanssa juuri siitä syystä että sitä kaupitellaan mitä todennäköisimmin ganjan korvikkeena tai “vastaavana” polttona. Annostushan on kuitenkin 1/10 ganjan annostuksesta.
Jos kuvitellaan 1gramman cannabis jointia se ei herätä suurempia huolia, päihtynyt voi olla mutta helpot laskut + loppupeleissä miedot vaikutukset jäävät varmasti nuorelle mieleen. Sitten eteen tulee jehovaa ja sanotaan että “cannabiksen kaltainen aine mutta toimii hurjemmin”. Varsinkin vähemmän tietoa päihteistä omaava nuori on varmasti halukas kokeilemaan tuota halvempaa vaihtoehtoa, ja koska se on kerta ganjan kaltainen niin tottakai sitä annostellaan myös 1gramma…

Tervehdys Jokinjossain ja Malibu,
jehovasta psykooseja ja muita mielen häiriöitä saaneet ovat saamieni tietojen mukaan olleet lähes kaikki 15-18 vuotiaita. Siis vakava juttu kaikenkaikkiaan, sekä heille että heidän läheisilleen.

^Eli tuosta pitäis saada samantien kun koulut alkavat varoitus ala-ikäisille koska juuri he ovat kohderyhmä. Ainetta saa helposti netistä ja eka kerta voi riittää. Joukossa tyhmyys tiivistyy eikä siinä ole mitään vasta-aineita jotka psykoosia estävät, toisin kuin pilvessä. Tuohan on eri aine kun pelkkää THC:tä.

Pystyykö joku IH ilmoittamaan tuosta varoitusta ja plinkkiin vois kans pistää. Ois hyvä että nuoret tietäis että tuo ei ole sama asia ennenkuin psykoosien määrä lisääntyy. Tuo on se et jos on taipumusta, saa psykoosin ja se on sit loppuelämän ongelma ku on sairastunu mielisairauteen… :frowning: Parempi vaikka se tulis myöhemmällä iällä kuin joillain muutamilla pilvi-kokeiluilla jotka eivät edes ole pilveä. Tuon ikäisille kun myydään oreganoakin pilvenä mut kun itse tilaa niin ei tiedä tarkkaan mitä edes saa… :frowning: Olis hyvä ku tietoisuus lisääntyis nopeasti, että jos joku aikoo kokeilla ni ystävä sanoo vieressä et ei ehkä kannata!!

Moi Malibu,
jehovasta on mennyt runsaasti varoituksia, jotka pääosin kaikuvat kuuroille korville. Kuten tiedät, niin halutaan kokeilla lähes mitä vaan eikä haluta tietää riskeistä mitään. Varoitukset siis pääosin kaikuvat kuuroille korville, kun asenteet ovat kaikkeen päihdyttävään positiiviset. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö kannattaisi asiasta tiedottaa, päinvastoin. Toki IH voi tiedottaa, THL tai Suomen Vanhempainliitto voisi olla siinä mukana jolloin kokonaisuudessa olisi sekä virallinen taho THL että kolmas sektori eli IH ja THL. Otan tämän asiakseni, hyvä että heitit idean!

Kavereiden/ystävien huumeidenkäyttöä on tullut seurailtua useampi vuosi vierestä, hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Itseäni ei ole vuosien saatossa kiinnostanut muu kuin kannabis (puhdas kukka), sitäkin korkeintaan kerran kuukaudessa, yleensä kerran kahdessa, eli kohtuullisen harvoin. Viime joulukuussa tuli kuitenkin synteettista THC:ta vastaan. Siitä ei oikeastaan minkäänlaista tietoa ollut missään, vaikka kuinka googlettelin.

Tuolloin tätä ei edes kutsuttu Jehovaksi, vaan kaikki kertoivat sen olevan ihan samanlaista kuin aidon ganjan. Yksi sairaalareissu kaveripiirin muutaman kuukauden käytön aikana tuli, itse erehdyin pari kertaa polttamaan. Pidän kuitenkin aina huolen kukankin kanssa, etten onnistu överöimään itselleni huonoa oloa, joten tämän kanssa ei sinällään ollut mitään ongelmaa. Muuten kuin, että pisti pään aivan sekaisin.

Euforinen olo kylläkin oli, mutta jatkuva tunne siitä, että on totaallisen hukassa, oli todella karmaisevaa. Tutussa asunnossa en osannut vessaan, en osannu vetää pönttöä ja sitä rataa, jopa kävely sun muut itsestäänselvyydet alkoivat “unohtua”. Sitä sitten vain venyi sohvalle jumittamaan ja ne hetket olivat tyyliin sellaisia, ettei minkäänlainen ajatus kulkenut. Pari päivää käyttökerran jälkeen olivat varsin sekavat myös siinä mielessä, että asioita unohteli, eikä ainakaan autoa pystynyt mitenkään ajamaan.

Näihin kokemuksiin jäivät omat Jehovat. Ganjaa on toki sen jälkeen tullut polteltua, muttei suuremmin kuitenkaan. Usealla kaverilla tätä jatkui muutaman kuukauden, kunnes tajusivat vaaran. Oman kokemuksen perusteella tietenkin yritin toppuutella, mutta porukka ei ottanut kuuleviin korviin ennen kuin jollekin sattui jotain konkreettista/sattui omalle kohdalle. Ihmiset rupesivat olemaan todellakin hitaalla ja unohtelemaan asioita, vaikka savun ei olisikaan enää pitänyt vaikuttaa millään tavalla. Nyt paska on kuitenkin täysin poissa kuvioista, ei ole tullut muutamaan kuukauteen nyt ollenkaan vastaan. Ihmiset ymmärsivät olla hommaamatta sitä, mikä on todella hienoa, kun hyvin usea erityisesti aluksi markkinoi tavaraa “ihan tavallisena kannabiksena”.

Voitko oikeasti sanoa ystäville ja keskeä heidänkin levittää eteenpäin että tuo on aivan eri aine kuin kukka. Osalle riitti muutamat savut ja psykoosiin. On jo muutenkin todisteita että ne kenen geeneissä on mahdolllisuus saada vaikeita mielisairauksia kuten skitsofreniaa (kukaan ei tiedä kuka on vaarassa ja kenen pää kestää), THC tod. näk. puhkaisee psykoosin. Tosin silloin on poltettava paljon ja pitkään. Koskaa alle 20 vuotiaita kun aivot eivät ole kehittyneet…

Laboratoriassa kehitetty cannabiksen 1 vaikuttava ainesosa eli THC olisi pahimmillaan noissa 100% kun hipit polttivat 4-5% kukkaa, nykyiset lajikkeet 20-25% jopa ja aiheuttavat nuorille psykooseja ja nyt aivan eri laji jossa ei ole mitään ainetta joka estäisi ahdistusta ja paniikkia… Kyllä nuoriso alkaa havahtumaan kun kavereita lähtee sairaalaan mutta on aika suuri hinta pienestä asiasta kun koko lopunelämää saattaa lääkkeet tarvita eikä mieli välttämättä koskaan palaudu ennalleen… :frowning:

Olis hienoa jos nuoret tietäisi tämän vaaran.

PS. Mä kuulin itse siitä silloin kun tän topicin aloitin enkä löytäny suurempaa tietoa, “ei toimi”. Kuulun omalääkäriltä asiasta. Lisäks taustatietoja päivittänyt uusimpia… Kuinkakohan moni ehtii vielä sairaalaan ennenkuin asiasta ilmoitetaan? :frowning: Tän ketjun aloituksest pari vkoa aiemmin lääkäri oli sanonut et stadissa sairaalassa noin parikymmentä ihmistä tuon takia ollut ja jatkuvasti tulee lisää porukkaa. Mikäli ei oikeasti ole varautunut siihen olotilaan että “kestää jonkun aikaa palautua jos tulee ahdistava olo enkä tunne itseäni”, saattaa tulla paniikki päälle. Silloin taas alkaa aika hidastumaan ja tuntuu että syke nousee. Alkaa oikeasti tulemaan paniikki ja ahdistuksen stressioireita. Hienoa että itse tajusit lopettaa :smiley: . Ovat pääasiassa kuulemma alle 19v joten kyllä luulisi jo hinnan takia että nuoriso valitsee turvallisemman vaihtoehdon jos vain tietävät eron?? Mitä mä sitä testasin ni aika mietoa oli… Tästä on niin eri mielipiteet mut nuorilla se eniten toimii kun aivot kehittyvät… Joissain maissa puhutaan jo testeistä jossa kaikki testataan ne ihmiset ketkä omaavat tämän geenin saada THC:sta psykoosin tod. näk; heille ilmoitettaisiin asiasta että tietäisivät minkä asian kanssa ovat tekemisissä… :unamused:

Nykyään ei tule mieleen ketään joka ei olisi sisäistänyt Jehovan vaarallisuutta, mikä on erittäin hyvä kun sitä ei enää tuoda mistään. En onneksi tunne ihmisiä, jotka tieten tahtoen haluavat kaupata jotain paskaa jonakin ihan muuna. Itselläni tämä kokemus vain vahvisti sitä, että jos jotain laillisten päihteiden lisäksi otan, niin ihan luonnontuotteita. Sekin rajoittuu puhtaaseen kannabikseen. Olisi harvinaisen ikävä kun jonkun hetkellisen mielihyvän (oli se sitten kuinka suurta ja upeaa) vuoksi elämän onnistuisi valuuttamaan viemäriin.