Mitä mieltä olette, mistä tiedän onko ongelmaa vai ei?

Hei kaikille:)

Olen löytänyt tämän sivuston jokin aika sitten ja miettinyt tovin tänne kirjoittamista. Olen vähän alle 40v perheetön nainen ja tapasin nykyisen miesystäväni noin vuosi sitten. Hän on minua noin kahdeksan vuotta vanhempi, perheetön ja erittäin pitkästä avoliitosta eronnut. Hän on entinen urheilija, kouluttautunut ja menestynyt omassa työssään, arjessa kiinni, läheinen lapsuuden perheensä kanssa sekä hänellä on hyviä ystäviä. Valtaosa ajasta kuluu töissä, kotitöiden parissa, urheillen, golfaten tai urheilua seuraten telkkarista. Hän on hyvä minua kohtaan sekä huolehtivainen.

Olemme nyt tapailleet noin vuoden ja koko vuoden ajan minua on kalvanut kaksi asiaa: ensimmäinen on kysymys perheestä. Hän ei tiedä haluaako koskaan lapsia, koska kokee olevansa vanha eikä tiedä, olisiko hänestä siihen. Toinen asia liittyy alkoholiin. Oma näkemykseni on, että mies on alkoholin riskikulutuksen rajoilla. Alkoholin käyttö on viikottaista ja joka viikonloppuista. Hän käyttää sitä rentoutuakseen töiden jälkeen sohvalla, palkintona sekä tyhjien tuntien täyttämiseen. Hän sanoo ottavansa hyvään fiilikseen. Se on opittu tapa, joka on ollut käsitykseni mukaan tosi kauan. Hän tietää omat rajansa ja osaa laskea, milloin ei enää voi ottaa, jotta pääsee seuraavana aamuna anivarhain golfkentälle. Hän kuitenkin hoitaa mallikkaasti työt, harrastukset, kodin ja velvollisuudet. Ei makaa krapulassa ja menee ajoissa aina nukkumaan. Yhdessä ollessamme on alkoholin käyttö tosi maltillista ja arkisin läsnäollessani hän ei ota ollenkaan. Minua kalvaa kuitenkin intuitio, että yksin ollessaan tilanne on toinen.

Suhteemme alkoi vuosi sitten keväällä. Heti ensimmäisellä vierailulla hänen kotonaan, huomasin keittiön nurkassa pari kaupan muovipussia tyhjiä oluttölkkejä. Ajattelin vain, että hänellä on ollut kavereita ehkä kylässä. Joskus kysyin, minkälainen alkoholinkäyttäjä hän on. Hän vastasi ottavansa perjantaisin viskipaukun työviikon päätteeksi sekä viikonloppuisin joskus pari sauna- tai grillauskaljaa. Erikseen on sitten ns. poikien reissut, joita on muutama vuodessa. Golfin jälkeen on tapana ottaa yhdet lopetuskierrosoluet. Arkisin ja sunnuntaisin hän ei kuulemma koskaan ota.No tämä kuulosti mielestäni ihan normaalilta ja hyvältä. Toisaalta kesällä lomalla hänen mukaansa voi ottaa vaikka joka päivä.Huomasin ensimmäisen kesän aikana, että hän nauttii yksin tissuttelusta terassilla ja saattaa suunnitella iltapäivän niin, että on maistissa loppupäivän takapihallaan nautiskellen. Hän kuitenkin sanoi, ettei alkoholi ole mikään ongelma hänelle. Hän myös sanoi, että ei koskaan makaa krapulassa, ei hengaile baareissa, hoitaa hyvin työt ja kodin. Huomasin kuitenkin, että vaikka kaikki velvollisuudet hoituu, on jääkaapissa aina uusia puolen litran oluttölkkejä Ei paljon, mutta hyvin säännöllisesti kuitenkin sen verran, mitä kuluu. Aloin kiinnittämään huomiota, että tyhjät muovipussit keittiössä täyttyvät pikkuhiljaa viikon mittaan. Huomasin itsessäni nousevan ahdistuksen, koska tuntui, että jokin ei täsmää. Yhdessä ollessamme saatoimme ottaa yhdet oluet ta juoda vichyt saunan jälkeen. Yhdessä ollessamme, minulle tuli olo, että hän tavallaan ottaa nyt minun mielikseni holittoman juotavan.

Kerran huomasin, että edellisen viikonlopun ja seuraavan viikonlopun välillä keittiön muovipussi oli täyttynyt aivan täyteen taas tölkeistä. Kysyin mieheltä, onko tölkit tulleet viikon aikana, mistä hän suuttui heti. Hän vastasi “minulla saa olla niin paljon tölkkejä kuin haluan, jos se ahdistaa sinua, se on sinun ongelmasi. Sitä paitsi ne ovat vanhoja viime kesältä”. Olin varma, etteivät ne olleet siinä aiemmin, enkä usko hänen tuoneen niitä mistään muualtakaan. En sanonut mitään siihen, mutta huomasin alkavani tarkkailla ympäristöä ihan eri tavalla. Tämän jälkeen jääkaapista katosi oluttölkit, keittiöstä katosi muovipussit.. vaikutti, että kaikki oli “siivottu” pois. Jääkaapissa saattoi olla pitkään yksi, kaksi samaa tölkkiä. Aluksi olin helpottunut. Sitten aloin miettimään, ovatko nämä jotain kulissitölkkejä. Jokin sairas tarkkailun tarve kasvoi minussa. Huomasin, että aloin tutkimaan jääkaappia, kurkkaamaan kauppakasseihin jne. Aloin epäillä, että mies oikeastaan tissuttelee enemmän kuin myöntää, mutta peittelee sitä. Tarkkailun tarve lisääntyi myös sen myötä, että mies myös saattoi valehdella joistakin pienistä asioista liittyen alkoholiin. Esimerkiksi minun luona syksyisenä perjantai-iltana kyläillessä mielestäni haistoin lievästi alkoholin. Kysyin rennosti ohimennen, onko ottanut oluen (missä ei nyt olisikaan mitään pahaa), mihin hän silmät pyöreinä intti juoneensa vain kotikaljaa lounaalla, eikä koskaan joisi treenien jälkeen. Kuitenkin myöhemmin huomasin kauppakassissa kuitin oluesta. Itseni harmitti valehtelu - tavallaan näinkin pienestä asiasta. En ollut vihainen, en vain oikein voinut ymmärtää. Tällaisia pieniä vastaavia tilanteita oli muitakin, joista en edes viitsinyt sanoa hänelle.

Huomasin itsessäni sisäisesti jonkin kiristävän tunteen rinnassa. Jos olimme yhdessä,tunnetta ei ollut, mutta jos olin muualla, alkoi mieltäni kalvaa ajatukset mahdollisesta tissuttelusta. Esimerkiksi eräänä syksyisenä sunnuntaina olin omissa puuhissani päivän ja menin hänen luokseen illaksi. Huomasin kaksi isoa oluttölkkiä tiskipöydällä. Kysyin niistä ja hän loukkaantuneena vastasi juoneensa vain yhden. Tavallaan pieni juttu, mutta oikeastaanhan se on kolme annosta. Myöhemmin aloitteestani keskustelimme alkoholista ja hän lupasi, että ei valehtele, jos on ottanut. Hän myös sanoi, ettei arkisin ja sunnuntaisin hänellä ei ole tarvetta ottaa mitään. Tavallaan tuntui, että olemme samalla sivulla, mutta samaan aikaan hän saattoi sanoa, ettei tiedä, voiko mennä minun muottiin jne. Tavallaan se tuntuu hassulta, koska puheissa näkemyksemme oli samat, mutta teoissa eri. Tavallaan ajatukset alkoholista olivat ristiriitaisia; hän saattoi sanoa, että olen tehnyt hyvän “väliintulon” hänelle, toisaalta olen niuho, toisaalta hän saattoi sanoa, että herkuista on helppo luopua, mutta ei oluesta tai kommentoida, ettei nyt ota, koska lipsahtaa herkästi. Edellisen eron myötä huomas,i että alkoholinkäyttö oli lipsahtanut, minkä jälkeen piti sanojensa mukaan pitkän tipattoman. Miehen mukaan tipaton ei tuonut lopulta mitään hyvää, niin palasi entiseen, mitä se sitten tarkoittikaan.

Joulun vietimme omien lapsuuden perheidemme kanssa eri paikkakunnilla. Tiedän, että heidän jouluperinteisiin kuuluu pieni tissuttelu vanhempien kanssa saunan ja paljun yhteydessä. Välipäivinä hänen tulessaan takaisin kotiin, veimme ulkovaraston pakkaseen marjoja. Varastossa oli kaksi kassia.Toinen täysi tölkeistä, toinen puolillaan. Mies kommentoi saman tien niiden olevan vanhoja viime kesästä. Hän sanoi löytävänsä parempiakin piiloja, jos haluaisi piilottaa.Halusin uskoa, ja samalla olo oli epäileväinen. Tännekö ne tyhjät siivottiin?

Kevään mittaan olen huomannut alkoholiasian alkaneen vaivaamaan minua enemmän ja enemmän. Olen muuttunut sairaalloiseksi kyttääjäksi, joka tutkii kuitteja, varaston pullokasseja, viinakaapin sisältöä, jääkaapin sisältöä jne. Vihaan itsessäni tätä piirrettä ja se kuluttaa ihan sairaasti omaa energiaa. Olen myös välillä huomannut, että joskus arkisin, kun olemme keskustelleen illalla puhelimessa, on hän kuulostanut hieman juoneelta. Jos olen kysynyt, mitä puuhastelee, saattaa vastata juovansa limsaa sohvalla jne. En voi tietenkään tietää totuutta, koska emme asu yhdessä.

Pääsiäisen mies vietti kotipaikkakunnallaan. Loman aikana he ovat tissutelleet varmasti maltillisesti, ja mukaan on mahtunut serkkumiesten kanssa yksi kunnon baarireissu pikkutunneille saakka. Pääsiäismaanantaina juttelimme puhelimessa ja hän oli saunan lämmityspuuhissa. Kuulin heti, että oli pienessä maistissa. Jäin miettimään, että onko juhlapyhät kosteita? Mielestäni poikien baarireissussa ei ole mitään pahaa, mutta en haluaisi itse viettää sellaisia juhlapyhiä, johon kuuluu alkoholi vahvasti, vaikka ei humalassa oltaisikaan.

Pääsiäisen jälkeen, hänen palattua takaisin, menivät seuraavat viikonloput mukavasti yhdessä aikaa viettäen ja grillaillen. Varastossa käydessäni huomasin tölkkien joukossa kevään uutuuslonkeroita ja seltzereitä. Saunassa olessamme, mies saattaa sanoa, että voitaisiin joskus maistella yhdessä uutuuslonkeroita. Mielessäni vain mietin, että hänhän on jo maistellut. Miksi hän haluaa antaa mielikuvaa, ettei olisi? Tavallaan tosi pieni juttu, mutta miksi sanoa näin?

Olimme yhden perjantain yhdessä ja otimme miehen ehdotuksesta ruokaoluet. Lauantaina hän oli aamusta heti golfissa ja olimme puhuneet tapaavamme myöhemmin.Tulin hänen luokseen alkuillasta ja huomasin hänen olevan maistissa. Näin sen heti silmistä ja haistoin alkoholin. Mies sanoi, että olisi hyvin voinut lähteä myös minun luokseni, mutta eihän mies autolla olisi voinut edes lähteä. Huomasin terassilla olevan yhden seltzerin.Ruoan kanssa hän avasi ison oluen. Mietin mielessäni, mitä muuta hän on ottanut kuin yhden golfoluen ja terassilla seltzerin. Seuraavana aamuna olin yksin hänen luonaan, koska hän oli lähtenyt taas golfiin. Terassilla seisoessani avasin puutarhakalustelaatikon. Siellä oli muutamia vanhoja tyhjiä tölkkejä, sekä selkeästi eiliset muutamat uudet tölkit. Tajusin heti miehen “piilottaneen” tölkit tai ainakin siivonneen ne pois silmistä ennen tuloani kylään. Laskeskelin mielessäni alkoholia kuluneen noin kuusi annosta päivän mittaan. Luulen myös, että hän oli ostanut juotavat meille yhteisiksi, mutta koska tuloni viivästyi, alkoi terassilla puuhastellen kylmä juoma maistua. Seuraavana päivänä joimme terassilla kahvia ja kysyin, olisiko hänellä pehmusteita terassituolille. Halusin katsoa, mitä mies sanoo tölkkeihin. Avasin kyseisen terassilaatikon ja huolettomasti tokaisin täällä olevan tölkkejä. Mies kommentoi niiden olevan menossa kukkapurkkeihin salaojiksi. Kysäisin rennosti, kumpi näistä eilisistä seltzereistä oli paras. Tästä mies raivostui välittömästi ja alkoi huutaa niiden olevan vanhoja tölkkejä, jotka ovat olleet ikuisuuden laatikossa, minun vain kyttäävän eikä meidän kannattaisi olla yhdessä, kun tämä on tällaista.Pysyin rauhallisena ja tunsin, miten ahdistus kasvoi sisälläni. Olin varma, että tölkit olivat uusia ja eilisiä.Mies jopa sanoi todistavansa tämän kuiteilla. Kysyin myös varastossa olevista lonkeroista, johon mies vastasi niiden olevan hänen serkkujensa, joita kyyditsi autossa. Että hän olisi kuljettanut toiselta puolelta Suomea tyhjiä tölkkejä omaan varastoonsa…Samalla mies alkoi haukkumaan itseään valehtelevaksi paskaksi, ja samaan aikaan sumutti minua. Aloin lopulta itkemään ja kerroin, etten ole vihainen mistään. Pyysin anteeksi sitä, jos olen aiheuttanut hänelle kyttäämisellä häpeää ja riittämättömyden tunnetta. Sanoin, että molemmat tiedämme totuuden ja koen olevani arvoton, jos hän ei pysty pysymään totuudessa - asia, josta olemme aiemmin jo puhuneet. Sanoin, että jos hän haluaa, hän saa näyttää kuitin. Siitä mies kiemurteli, ettei ala nyt kuitteja kaivelemaan. Lopulta hän rauhoittui ja sanoi valehtelevansa. Kiitin häntä rehellisyydestä, enkä ollut vihainen. Surullinen vain. Itselleni tulee mielisairas olo - epäilen häntä, samalla epäilen itseäni. Mietin olenko muuttunut vainoharhaiseksi ja omalla toiminnallani demonisoinut normaalin alkoholinkäytön riippuvuudeksi.

Koen olevani omien ajatusteni vanki. Koen olevani jatkuvassa löysässä silmukassa, jossa hullunlailla haen merkkejä siitä, onko hän jollain tapaa riippuvainen? Itse ajattelen sen olevan petollista,jos alkoholista tulee ystävä, joka kuuluu sohvakaveriksi, grillaukseen vähän, nurmikon leikkuuseen vähän… se kuuluu niin moneen ja se on palkintona niin moneen asiaan.

Myöhemmin seuraavalla viikolla kävimme rauhallisen keskustelun. Hän totesi meidän olevan noidankehässä, jossa epäilee minun kyttäävän ja minä epäilen hänen valehtelevan. Kerroin, miten tilanne luo turvattomuutta minulle, enkä todella haluaisi kytätä. Ei kai kukaan sellaista roolia itselleen halua? Pyristelen siitä irti,mutta en vain oikein pysty luottamaan. Pelkään myös, että tämä piilottelu on jäävuoren huippu. Samalla pelottaa, mitä todellisuus on yksin ollessa, koska en ole näkemässä.Ehdotin, että kävisimme yhdessä keskustelemassa jossakin, koska tämä on asia, joka kytee koko ajan pinnan alla. Vaikka se ei olisi alkoholiongelma, se on ongelma meidän suhteessa. Hän itse heitti ilmoille ajatuksen aa-kerhosta. Jos hän pääsisi alkoholista eroon, kuten on nikotiinistakin päässyt, kertoi ajatelleensa. Myöhemmin hän on todennut, ettei halua mennä yhdessäkään minnekään, koska ei jaksa tehdä sitä työtä itsensä kanssa. Epäilee työn menevän hukkaan, jos ei pystykään muutokseen. Hän myös esitti kysymyksen itsestään “mitä jos olen sairas?”

Hämäävää tässä kaikessa on se, että aina yhdessä ollessamme alkoholin käyttö on hyvin maltillista,täysin normaalia. Hän jopa usein kieltäytyy kuten jos olemme vaikka esim. konsertissa ja itse ajattelen, että tällaisessa sosiaalisessa tilanteessa voi kuoharilasin ottaa. Kaikkien näiden keskusteluittemme jälkeen seuraavana viikonloppuna hän esitteli alkoholittomia radlereita, joita oli ostanut sixpäkin ja limsasixpäkkiä. Se viikonloppu sujui kotona puuhastellen holiton tölkki kädessä. Miehen ollessa hetken poissa, sorruin tutkimaan viinakaappia. Huomasin lähes täyden yhden litran viskipullosta tyhjentyneen noin kolmasosan sekä litran rommipullosta haihtuneen ison osan. Laskin mielessäni tämän tapahtuneen sen puolentoista viikon aikana kriisin jälkeen, jolloin löysin tölkit terassilaatikosta.

Tiedän miehen entisen avopuolison. Hän oli alkoholin suurkuluttaja. Erittäin paljon töitä tekevä, joka teki kovaa businestulosta,huolehti itsestään,tissutteli paljon viiniä ja juhli rankasti. Tiedän, että heidän suhteessaan alkoholin käyttö on varmasti ollut ihan erilaista kuin, minkälainen alkoholin käyttäjä itse olen.Olen itse seurustellut joskus aiemmin miehen kanssa joka oli tissuttelija. Olut kuului kaikkeen pikkupuuhasteluun, seitinohut oli tavoiteltava olotila ja kommentit olivat hyvin samanlaisia. Olin silloin samalla tavalla ahdistunut. Sen jälkeen tapasin miehen, jonka kanssa alkoholi ei ollut mikään ongelma. En ikinä tutkinut kaappeja, epäillyt hänen juoneen tai miettinyt yksin kotona, onkohan hän ajokunnossa enää viikonloppuillalla. Hän piti enemmän holittomista oluista, lahjaviinat pölyttyivät kaapissa ja silti joskus kavereiden kanssa saatoivat juhlia tai nautimme yhdessä viinistä. Tiedän sen, etten siis ole tällainen kaikissa parisuhteissa. Olen myös kasvanut perheessä, jossa toisella vanhemmista oli paha lääkeriippuvuus, jota peiteltiin, salattiin jne. Tavallaan tiedän, että saatan katsoa tilanteita välillä värittyneiden lasien läpi. Toisaalta olen myös herkkä huomaamaan asioita. Olen omaa lapsuuttani aikoinaan käsitellyt terapiassa ja tunnistan sen olemassaolon. Sen takia kamppailenkin nyt; onko kyse vain minun lapsuuden traumasta vai onko tässä oikeasti jokin ongelma.

En myöskään ole itse absolutisti, vaan saatan joskus ottaa vähän seurassa ja joskus enemmän, jos olemme esim. naisporukalla juhlimassa. Toisaalta en juuri koskaan osta alkoholia kotiin, ellei vierailta ole tulossa kylään, en juo yksin. Ei ole ongelma olla kuukausiakin joskus ilman alkoholia. Ylipäätään alkoholin merkitys on vähentynyt, mitä vanhemmaksi tulen.

Oma pahin pelkoni on, että eläisin suhteessa, jossa myöhemmin havahtuisin siihen, että elän salailun, kulissien ja peittelyn keskellä.Pelkään sitä, jos asuisimme yhdessä. Pahenisiko tissuttelu? Entä jos meillä olisi lapsi? Miten katkonaisia yöunia ja stressiä hoidettaisiin?

Kiitos jos jaksoit lukea osittain sekavan sepustukseni loppuun.

4 tykkäystä

Moikka! Voisin yrittää vastata näin entisenä riippuvaisena ja kahden pienen lapsen isänä (1v ja 3v). Omalla kohdallani ennen ekaa lasta alkoholia meni aktiivisesti, viikolla 1-4 kertaa yleensä. Nollia tuli myös välillä pidettyä mutta pääsääntöisesti alkoholi oli kyllä osana kaikkea. Ennen lapsia en piilotellut juomistani ja ajatus olisi että se siitä vähenisi jotenkin taian voimalla, kun ensimmäisen lapsi syntyy. Ensimmäiset viikot menikin selvinpäin, mutta sitten kun tajusin että voin ottaa ja siitä ei tule isoja seurauksia muuten kuin väsymystä, niin minähän otin.

Käytännössä ensimmäisen lapsen aikana aloin kuitenkin työstämään riippuvuuttani ja meni siihen asti että seuraava syntyi kunnes totesin että olen väsynyt siihen samaan karuselliin ja haluan ihan oikeasti lopettaa. Lopetuksia siis ehti olla useampi, kestäen muutamasta viikosta pariin kuukauteen, mutta aina tuli palattua takaisin. Viimeisen 6kk aikana ennen lopetusta otin lähinnä enää salaa, eli kun olin yksin ulkona tai lapsen kanssa, puistossa tms. Siinä vaiheessa alkoi tajuta ettei hommassa ole enää mitään järkeä. Kaikki ne alkuperäiset syyt miksi otti eivät olleet siellä enää, se oli lähinnä enää oman aivokemian korjausta kun ei tiennyt muuta tapaa käsitellä asioita.

Lopetettuani tajusin että en koskaan ollut hyväksynyt sitä että elämä on pysyvästi muuttunut lasten myötä. Sitä jotenkin vielä oletti että kunhan tuo vauva tuosta kasvaa niin olen taas kohta ulkona kaljoittelemassa kavereiden kanssa. Kun niitä kaljoitteluja ei tullutkaan piti ne kehitellä sitten yksin. Tosi kummallinen yhtälö.

Mitä siis voin sanoa: älä luota siihen että lasten syntyminen jotenkin ratkaisisi päihdeongelmaa. Se saattaa siirtää sitä, mutta jos käyttö on ollut ongelmallista tai vakinaista, se käyttö kyllä tahtoo jatkua. Koen itseni onnekkaaksi, että havahduin ongelmaani ja työstin sitä oikeasti. Nyt on yli vuosi alkoholitta.

Vastaan vielä otsikon kysymykseen: mistä tietää onko ongelmaa? Minusta ongelma on olemassa jos käyttö häiritsee sinua tai on vaikea luottaa toiseen. Itse heräsin ongelmaani siinä kohti kun vaimoni sanoi että luotto on nollassa. Siinä kohti aloin kunnioittamaan ainakin luvattuja kotiintuloaikoja ja oikeasti työstämään ongelmaani. Siitäkin meni vielä kuitenkin päälle vuosi että lopetin täysin.

6 tykkäystä

Hei @Pelargonia , tervetuloa palstalle. Kuvaat ja jäsentelet hyvin toisaalta puolisosi toimintaa (juomisen vähättely, salaaminen) toisaalta omaa kontrolloivaan suuntaan muuttunutta käytöstäsi. On hyvä, että purat tilannetta.

Jäin pohtimaan kirjoituksesi luettuani erityisesti tätä lausetta: “Oma pahin pelkoni on, että eläisin suhteessa, jossa myöhemmin havahtuisin siihen, että elän salailun, kulissien ja peittelyn keskellä.” Kannustaisin sinua tarkastelemaan, elätkö tässä tilanteessa jo nyt? Voisi pohtia sitenkin, että alat havahtumaan asiaan, koska kirjoitat tänne. :heart:

4 tykkäystä

Tervetuloa Pelargonia.

Paljoa en voi neuvoa, mutta sen ainakin, että koita löytää tasapaino toisen ihmisen tarkkailun ja omien voimavarojen ylläpidon välillä. Muitten ihmisten valintoihin emme mitenkään voi vaikuttaa.

Alkoholi on niin lipevä aine… Mun mies sanoo ottavansa pari ja se tarkoittaa yleensä vähintään paria mäyräkoiraa. Kun alettiin tapailla, niin oli ainakin jokatoinen viikko selvinpäin kun hänen lapset olivat paikalla, mutta nyt yleensä tissuttelee ainakin pari päivää viikossa oli lapset paikalla tai sitten eivät. Energiaa vievä tapa minulla, mutta pitkään laskeskelin aamuisin yön aikana kertyneitä tyhjiä tölkkejä. Usein oli jopa 15. Mies sanoo, että monet suomalaiset juovat kaljaa. Okei… Vappuna meni 3 päivää, uutena vuotena 4 päivää, jouluna 3 päivää. Kuinkahan monella suomalaisella se on tapanaa.

Olen usein ajatellut niinkin, että jos mun mies sanoisi, että kaikesta kokemastaan johtuen hänellä ei ole hyvä olo alkoholin lähellä, niin minä en haluaisi hänen lähellään sitten juoda ollenkaan, vaan haluaisin mun puolisolla olevan hyvä olo mun kanssa. Alkoholistan “nauttijan” itsemääräämisoikeus menee vain jotenkin kaiken sellaisen yli. Päihde tekee itsekkääksi. Jos olisin tämän kaiken tiennyt tulevaksi, niin en olisi hypännyt mukaan ollenkaan. Samalla vaikea hypätä kyydistä pois, kun ollaan naimisissa yms.

2 tykkäystä

Kiitos kaikille vastauksista​:blush:

Hienoa @flux, että olet pystynyt käsittelemään asiaa ja lämpimät onnittelut lopettamisesta! Jäin miettimään, että niin se varmaan on, että halu muutokseen täytyy lähteä ihmisestä itsestään. Mietin omassa suhteessani juuri tuota ns. vakinaista käyttöä, miten sillä käytöllä on tapana ehkä siirtyä ja piiloutua. Pysyvä muutos tarkottaisi jo muutosta ajatteluun ja toimintatapoihin.

Oon myös itse ajatellut samoin kuten @Vaimo82, jos kumppani sanoisi alkoholinkäytön aiheuttavan jotain negatiivista, niin kai sen lopettaisi, kun toisesta välittää. Eikä nyt alkaisi valehtelemaan? Ja varsinkin jos kyseessä on ihmissuhde, jonka haluaa pysyvän. Meneekö alkoholi todella suhteen ja yhteisen tulevaisuusen edelle? Onko se juuri se “oma pyhä toimintatapa”, mitä suojellaan. Jotenki sitä ajattelee, että elämässä on niin paljon muutakin mielenkiintoista, kuin kotona yksin alkoholilla nautiskelu.

On totta, mitä @Karpalo sanoit; täytyy uskaltaa pysähtyä tarkastelemaan, elääkö nyt jo suhteessa, jossa on salailua ja piilottelua. Tavallaan kyllä. Toisaalta sitä miettii, jos lopettaisi kaiken tarkkailun, niin olisiko mitään salailua. Ei toisi omia näkemyksiä esille, suhtautuisi myönteisesti vain, niin silloinhan se todellisuus näkyisi. Mutta se taitaa olla jo liian myöhäistä.

Oon myös ajatellu, että se valehtelu on jonkinlainen ongelmanratkaisukeino, millä suojellaan omaa egoa ja mielikuvaa itsestään. Jos sitä kiinnijäämistä ei olisi tullut, olisko se vahvistanut vaan valehtelun kannattavuutta ja kannustanut piilottelemaan juomista. Jokatapauksessa luottamusta se rikkoo.

3 tykkäystä

Itse olen raitistunut alkoholisti ja kirjoitan sen taustan mukaisesti. Alkoholismi on etenevä sairaus, käyttömäärät kasvavat ajan myötä. Alkoholismi on myös itsensä kieltävä sairaus, muistan kaikenlaisia jippoja, joilla yritin saada itseäni ruotuun ja hämätä, etten oikeasti niin paljon juo kuin join. Krapulaisia aamuja, jolloin häpeissäni päätin, että tänään en juo ja iltapäivällä sitten kuitenkin menin ruokakauppaan viereisen Alkon kautta. Alkoholisti on parisuhteessa alkoholin kanssa, puoliso on se kolmas pyörä. Riippuvuus on niin voimakas, mitä ei-alkoholistin on vaikea ymmärtää.

Itse suhtaudun alkoholismiin kuten ruoka-aineallergiaan: kun se kerran on puhjennut, niin sitten on paras välttää kokonaan. Ja muutos lähti minusta itsestäni, kun mitta tuli täyteen tai saavutin pohjani eikä raitistuminen ollut helppoa vaan vaati itsensä uudelleen ohjelmointia ajattelun ja toimintatapojen suhteen.

Kirjoitat, että jos lopettaisit tarkkailun, suhtautuisi myönteisesti - alkoholistin puolisolla on vaarana alkoholisoitua itse puolison rinnalla. Piilottelu ei välttämättä loppuisi, sillä mies saattaa piilotella alkoholin käyttöä itseltään.

Pelargonia, päätät itse, mitä teet elämäsi ja parisuhteesi kanssa, mutta minä näen varoitusmerkkinä tuon, että teillä on eri käsitykset perheenlisäyksestä ja että miehen alkoholinkäyttö on kuvaamasi kaltaista ja että se häiritsee sinua.

7 tykkäystä

Moi

Alkoholisti ei voi ottaa yhtä, kun siitä ei ole mitään iloa. Se aiheuttaa vaan sen, että on pakko saada lisää ja nopeasti. Ne mieluummin kärvistelee selvinpäin ja ottaa sitten suoraan pullosta, kun tilanne sen sallii. “Suorittava alkoholisti” on se termi, jota tässä tapauksessa käyttäisin. Kaikki “pakolliset” hommat hoituu jopa 10 tasoisesti. Tämä aiheuttaa juuri sen, ettei ongelmaa myönnetä. “Käynhän töissä” tai “enhän minä makaa krapulassa koko päivää” on niitä fraaseja joita tykätään viljellä. Alkoholiriippuvuus on aivan järjettömän vakava sairaus, joka pahenee kaikilla ja johtaa hoitamattomana kurjuuteen ja kaaokseen.

Ei kannata kuvitella tulleensa hulluksi. Kyllä se on se oma intuitio johon ihminen voi tänä päivänä luottaa, ei oikeen mihinkään muuhun.

Mitä asialle sitten voi tehdä onkin sellainen kysymys, johon ei ole vastausta, ainakaan hyvää sellaista. Jotenkin ne asiat kuitenkin yleensä suttautuu. Kannattaa lukea näitä viestejä tällä forumilla, niistä voi poimia tärkeitä asioita.

5 tykkäystä

Lasisi ei ole millään lailla värittyneet. Luin aloitusviestisi monta kertaa. Se on niin hyvin jäsennelty, yksityiskohtainen ja niin monelta kantilta punnittu, että minulle ei jää pienintäkään epäilystä, että lukisin jotain vääristelyä tilitystä. Kyllä siellä ollaan nyt suurkulutuksen ammattilaisen kanssa tekemisissä. Tästä ei kahta sanaa. Taustoista nousee erityisesti tuo, että miehellä on jo ollut korkki kiinni kokonaan. Sille on ollut jokin syy, eli jonkin rajan ylittäminen on saanut hänet aiemmin yrittämään ratkaisua. Voit täältä alkoholiosiosta lukea, että aika harvassa ovat tapaukset joille kohtuukäyttö on onnistunut kovan liikakäytön jälkeen. En väitä ettei niitä ole lainkaan ja monethan seilaavat liika- ja kohtuukäytön välillä oikein taitavasti juurikin puolison ja muiden velvoitteiden rajoittamana.

Minulla on todella paha tapa neuvoa vaikka astronauttia, että näin sitä alusta ohjataan, mutta nyt en halua kuin korostaa, että et varmasti ole väärässä siinä mitä näet ja miten itse ennustat tulevaa.

3 tykkäystä

Kiitos kaikille kommentoijille taas :blush:

En oikein tiedä, mitä ajatella. Olen solmussa eniten itseni kanssa. Ehkä pelkään eniten sitä, mitä en tiedä. Toisin sanoen pelkään arkitotuuden olevan jotakin muuta ja tulevaisuutta, mitä se voisi olla esim. yhdessä. Samalla suren aivan valtavasti sitä, että meissä ja suhteessamme on paljon hyvää, potentiaaliakin, välittämistä ja huolehtimista. Ja samalla pelkään tummia pilviä; muuttuuko ajoittainen riskikulutus suurkulutukseksi - onko se kausittaista kohtuuköyttöä, minimikäyttöäkin. Sen kuitenkin tiedän, että alkon merkitys on meille eri. Ja sen, että sen ympärillä velloo, tai ainakin on vellonut, jonkinlaista peittelyä. Tuntuu, että itselläni on hänen kohdallaan hämärtynyt se, mikä on kohtuullista. Olen huomannut miehen olevan häpeälle herkkä, soimaa itseään herkästi ja mielellään antaa itsestään sellaisen mielikuvan, joka mielyttäisi toista. Tämä on osatekijänä peittelyssä.Olen myös miettinyt, voinko enää ollaa kenenkään kanssa parisuhteessa, jos en itse muutu. Tai onko suurin osa miehistä sitten alkon säännöllisiä mitälie-]kuluttajia. Toisaalta lohdutan itseäni, etten ollut tällainen edel.suhteessa.

Tähän liittyen on yksi juttu, mitä en ymmärrä. Hänelle tuli välilevyn pullistuma, jonka seurauksena sai panacod-reseptin. Kysyin, ettei varmaan kannata ottaa olutta golfissa, jos ottanut lääkkeen. Vastasi, ettei tietenkään! Kuitenkin sanoi myöhemmin, että voi hyvin ottaa oluen, koska laski lääkkeen puoliintumisajan olevan sellainen, että voi aamulääkkeen jälkeen ottaa yhden, puhui miedommasta 3,3% oluesta, eikä se vaikuta mihinkään. Tätä en ymmärrä, miksi ei voi ottaa alkoholitonta, jos syö kolmiolääkekuuria? Ei tee mitään omia koktaileja, eikä tarkoitus ole päihtyä lääkkeestä ja ajaakin autolla golfista, mutta silti? Onko se niin tärkeää. Samalla jostain kuiteista näen että on viikonloppuna ostanut neljä seltzeriä, ja samalla lääkekuuri päällä (aamulla ja/tai yöksi tabu).

Inhoan itseäni siitä, minkälaiseksi olen muuttunut. Tuntuu, että lähtökohtaisesti epäilen puheita, vaikka ne ei edes liittyisi enää alkoon. Sehän tietysti tekee kaikesta vuorovaikutuksesta epänormaalia. En kuitenkaan ole ihmisenä sellainen, että epäilisin lähtökohtaisesti muita ihmisiä. Meillä on ollut joitakin tilanteita, joissa tiedän hänen valehdelleen, tai pieniä valkoisia valheita, ja ne kummittelevat edelleen. Ja samalla tiedän, etteivät minunkaan nuuskimiset ole olleet avointa ja rehellistä toimintaa, päinvastoin. Tiedän myös, että useimmiten puhuu totta.

Olen päättnyt etten enää hae todisteita tai vahvistusta hainnoilleni, koska se ei muuttaisi enää mitään. Meillä on asioita jo taustalla, joita olisi hyvä käsitellä jossakin. Hän taas kokee, ettei näistä asioista kannata mennä minnekään keskusteleen, koska taustalla on isompia kysymyksiä (kuten kysymys perheestä, joka on ollut oma toiveeni), joihin hän ei oikein pysty muodostamaan omaa kantaa.

Minun pitäisi alkaa jo uskoa sitä, minkä tiedän.Haluan vapauttaa itseni, koska tarkkailu voi tuoda hetken helpotuksen tai lisätä varmuutta päätöksenteosta johonkin suuntaan, mutta loppupeleissä ahdistus vaan lisääntyy.

Koko tämä homma on muuttanut omaa suhtautumistani alkoon. Olen menettänyt kaiken ilon alkoholin nauttimisesta. Varmaan koska olen tästä teemasta ollut ahdistunut,niin tuntuisi hullulta nauttia itse alkoholia, enkä myöskään halua lisätä omaa ahdistusta alkolla. Koitan tehdä asiouta, jotka helpottaisivat minua itseäni, kuten liikkuminen, lukeminen ja muiden ihmisten kanssa oleminen.

5 tykkäystä

Laitan tähän erään kaverin tilanteesta, jossa tunnistan yhtymäkohtia. Kaveri siis mies.

Pitkä liitto, lapset +10v, kaikki kulissit ja asiat oikeastikin kunnossa, mutta juhlintaa aina kun oli paikka niin pitkälle kuin muistan ja muistanhan minä, koska olin mukana. Samaan aikaan kovaa suorittamista ja onnistumisia monella rintamalla. Piti välillä tasan vuoden tipattomankin. Siitä sitten aikanaan ero (mielestäni ei ainakaan täysin alkon vuoksi, vaan ihan perinteinen lässähdys). Kohta uusi suhde, jossa mies vähensi juhlintaa, mutta muuten runsaasti ns. sivistynyttä runsasta alkon käyttöä kuten tässä ketjussa on kuvattu. Pari vuotta noin, kunnes huomasin, että miehellä juhlinta kiihtyi ja aina oli tulossa tai menossa ties missä radalla. Sitten kuulin, etteivät ole yhdessä. Minä sitä ihmettelemään, johon mies, hyvä ystäväni siis, sanoi ettei halua sitoutua niin voimakkaasti mitä toinen alkoi haluta ja tämän vuoksi lähtivät eri suuntiin. En tiedä koko totuutta, enkä utele, mutta vähän uumoilen, että meniköhän ihan noin.

Suhdehan oli kaverilleni win-win, eri osoitteet, kuitenkin hammasharjat toistensa luona, tavatessa porealtaassa ja makuuhuoneessa varmaa seuraa, jolle jaksaa hetken antaa itsestään parhaat puolet. Hän on tätä varmasti naistenkin näkökulmasta. Komea, toimeentuleva, aikaansaava, huumorintajuinen, huomioiva ja sosiaalisesti älykäs myös ottaneena. Jotenkin kovin tutun kuuloista tai ainakin näen yhtäläisyyksiä. Kivaa ja mukavaa, mutta alkoholin vuoksi oltava ns. “itsenäisen ja dynaamisen aikuisen tilaa ja omaa aikaa.” Sitoutuminen tarkoittaisi, että tietyt kivat asiat (lue: juomismahdollisuudet) vähenevät.

En linkitä, mutta Youtubesta löytyy parin minuutin “Louis CK- Divorced and Best Dad”, joka kuvaa omalla tavallaan tätä mielenmaisemaa.

Onko realistista, että nykyinen ymmärtää tavalla tai toisella yskän ja vähentää tuntuvasti siten, että luotat rajojen pitävän loppuelämän JA alkaa vielä perheen perustamiseen? Voiko urheilutaustaisen, toimeentulevan ja huomioivan, mutta alkoholia käyttävän ihanuuden vaihtaa toiseen samanlaiseen, mutta vähemmän alkoholia käyttävään ja vielä perhettä haluavaan? Onko tuollaisia vapaana? Yhtälöt ovat hankalia, niin hankalia, että ei ihmekään, että mietit niin paljon kuin mietit. Ei noihin ole sellaisia vastauksia, jotka eivät sisältäisi riskejä, luopumista tai tyytymistä.

Sellainen olennainen pointti vielä, että olet ihastunut ja aloittanut suhteen hänen kanssaan kun hän on jo kuluttanut pitkään alkoholia. Jos hän nyt ns. ottaisi onkeen ja rajaisi vilpittömästi juomista, niin se ei tapahdu ilman muita muutoksia. Osa ihanista hyvistä puolista voi vaihtua kireyteen tai apeuteen, sellaiseksi joita tällä palstalla lopettajat ja vähentäjät itsessään ja puolisoissaan kuvaavat. Mieshän oli itsekin todennut tipattomastaan, että ei seurannut mitään hyvää. Jos hän vähentää sinun vuoksesi, mutta vastentahtoisesti, niin alkoholin ja hänen välissä olet silloin sinä. Näin se olisi myös hänen päänsä sisällä. Kaikkein parasta olisi, jos hän tekisi päätöksen itse.

Vaikka juomamäärät (ne joista olet tietoinen) saattavat olla alle suurkulutuksen, niin onhan tässä oppikirjaesimerkki termistä functional alcoholic. Kulissit kunnossa, työt hoituvat ja urheilu sujuu, mutta alkoholi ohjaa valintoja ja elämänrytmiä. Päälle vielä valehtelu, piilottelu, määrien vähättely: check, check, check. Kun luet omat viestisi, niin et tarvitse enempää vahvistusta.

Alkoholisti ei ole tyhmä tai lyhytnäköinen, vaan monet toimivat alkoholistit osaavat pelata todella pitkää taktista ja sosiaalista peliä siten, että eteen on pedattu mahdollisuuksia sihauttaa. Sibelius, Eino Leino, Alvar Aalto, Hemingway, Churchill, Hitchens… Samalla kun sällit toimivat kiistatta kiitettävästi alallaan, niin jos heillä oli kotona joku, se olisi varmasti halunnut keskustella alkoholinkäytöstä.

Tilanteesi ahdistaa, mutta hyvästä syystä. Moni vastaavassa tilanteessa ollut toivoo nyt, että olisi ymmärtänyt ahdistua ajoissa.

5 tykkäystä