Kesäistä päivää kaikille lopettajille!
Raittiudesta kiinni saaminen ja raittiin elämäntavan ja ajatusmaailman opettelu on välillä pirun työlästä hommaa. Toipuminen tuntuu junnaavan paikallaan, ja juuri silloin, kun pitäisi muistaa viisaat sanat ”hiljaa hyvä tulee”, oma luonne asettuu kärsimättömänä vastahankaan ruoskimaan, vaatimaan ja monimutkaistamaan asioita. Monesta matalapainevaiheesta olen päässyt yli sillä, että listaan positiivisia asioita, joita raittius on elämääni tuonut. Jo parin viikon juomattomuuden jälkeen kummastelin, että ”joko näin moni asia on toisin”, puhumattakaan siitä, kun raittiutta oli kertynyt puoli vuotta tai kun aikanaan vuosipäiväkin tuli vastaan.
Siispä haastan kaikki raittiuskonkarit ja lyhemmän aikaa selvänä olleet miettimään ja kirjoittamaan, mitä hyvää raittius on juuri sinulle tuonut tullessaan ja mihin kaikkeen selvällä päällä pystyykään. Niitä asioita kun tuppaa monesti pitämään itsestäänselvyyksinä, kun alkottomia päiviä kertyy ja muistot entisestä helvetistä himmenee. Tiedä vaikka joku lukija saisi tästä potkua ja kannustusta lähteä kokeilemaan raittiutta omalla kohdallaan.
Tässä päällimmäiset asiat, joita raittiina oleminen on minulle antanut ja mahdollistanut:
- minulla on valinnanvapaus elää itseni näköistä elämää - olla, tehdä ja mennä ilman että pullonhenki kahlitsee minut seurustelemaan vain itsensä kanssa
- saan kokea aitoja, selvän ihmisen tunteita
- olen oppinut rehellisyyttä itseäni kohtaan, mikä tietysti heijastuu myös suhteessa muihin ihmisiin (voi taivas, miten kyllästynyt olin valehteluun, salailuun ja roolien vetämiseen!)
- olen vähitellen oppinut pitämään huolta hyvinvoinnistani ja jaksamisestani. Olen sen arvoinen!
- yöunet on parantuneet ja herään aamuisin virkeämpänä
- itsetuntemus, itsetunto ja -arvostus on kohentuneet reippaasti
- pussiin on kertynyt uusia keinoja vaikeiden tilanteiden ja tunteiden käsittelyä varten
- kanssaihmiset ovat tätä nykyä huomattavasti vähemmän ärsyttäviä idiootteja ja hankalia tyyppejä kuin kännilasien läpi katsottuna (kappas vaan!
)
- tärkeimmät ystävyyssuhteet ovat syventyneet ja saaneet ihan uusia merkityksiä. Uusiakin ystäviä on tarttunut matkaan
- olen saanut 8 kiloa kevyemmän vartalon
- olen yli kymmenkunta vaivaa ja sairautta köyhempi ja tunnen oloni terveeksi
- perhe-elämä alkaa hitaasti mutta varmasti kääntyä kiviriipasta kiitollisuuden arvoiseksi rikkaudeksi
- työtä tekee ihan eri asenteella ja energialla kuin ennen
- omavoimainen jääräpää on oppinut pyytämään apua ja saanut sitä yli odotusten
- jatkuva pelko ja näköalattomuus ovat kääntyneet hiljalleen luottamukseksi tulevaan. Kyllä elämä kantaa, minun ei aina tarvitse yrittää hallita ja kantaa sitä
Nyt on sinun vuorosi.