Kiitos vain!
Tuskin tulisi riitaa. Pahimmat ärisijät olisivat jo kääntyneet takaisin. Yleensä ne eniten ääntä itsestään pitävät jossain vaiheessa matkaa tulevat toisiin aatoksiin ja kääntyvät pitkospuilta varmasti takaisin. Varmasti tsemppailtaisiin toinen toisiamme. Ainakin itse voin nähdä itseni ja sinut kävelemässä tunturissa. Joen uomissa kalastelemassa. Silleen tsempata, että tuon tunturin toisella puolella on mukava paikka jne jne… Varmasti lapin erämaissa olisi niin paljon nähtävää ja koettavaa. Varmasti sitä muitakin uusia tulokkaita tsemppailisi samalla, että ei kannata vielä luovuttaa. Tuolla on ihana paikka nuotiolle missä voi sitten levähtää.
Tiedä sitten ketä mukana tuon reissun jälkeen olisi nuotion nyt jos sammuneen. Silleen siristää silmiään niin näkeekö siellä Metsänreunan miehen lisäksi muita. Näkeekö vaikka Lintuannan, Bim Koskenkorvan, Maria-Magdaleenan… Mahdollisesti Piilojuopporouvan. Mietin tosiaan mahtaako Mankikapseli, Mitrillo, Pumpkin olla lähistöllä. Ehkäpä Kynsilaukkakin jossain on. Liekkö ehkä Heliseekin. Onkohan Lukijatar lukemassa kirjaa jossain puunjuurella… Ehkä joku Winstonkin kömpisi jonkun erämaamökin saunasta ulos… Enkä tiedä olisiko Korkkari jossain myös. Luultavasti Andantekin jossain lähistöllä olisi. Myös voisin Lomapuistonkin nähdä. Ketähän niitä muita sitten… Tundratyttö ja joku Pandakarhu mieleeni muistuu. Myös Nainen-25(?)… Rahvas, Grip alkutaipaleelta muistuu mieleeni myös. Totuus ja Tequila… Uusista Memesti olisi kiva nähdä liikuskelemassa jossain. Sai tuossa hymyn huulille ja melkein taas heittäytyä tarinoimaan urakalla ilman turhaa sensurointia. Mutta joo… Vadelmamunkki, Soikannel, Narkkis ja jne on paikalla myös kuten tarinoista voi lukea. Kanteleen voisin hihasta nykästä kortille, myös Arkkitehdin nyk. Narkkiksenkin. Onhan näitä Prossa, ikzu, Dave… 1970, Tapsa… Lizzy… Akseli, TMS72… Fernetti vielä mieleen tulee… Saattaa siitä joku puuttua, kun ei kaikkia muista… Punatulkku ei ehkä jaksa tappeluita katella. Jos semmoisia ilmenee, niin katoaa tunturien lumoihin, koskien kuohun pauhuihin, tuuliin…
" Ihminenhän menee lukkoon tommosesta", sanoo yksi hahmo yhdessä elokuvassa. Kaverin nimi on Keijo. Hän haluaa mustaa makkaraa, mutta lippalakkiselle kaverille äyskäistään pahasti, että “… Et sinä saa mitään… … Apina!”. Itse pyrin silleen pitämään kaikista lähtökohtaisesti. Olemaan ennakkoluuloton ketään kohtaan. Huomannut ihan livenäkin, että kun viitsii morjestaa ja hymyillä kaikille, niin joku voi pysähtyä rupattelemaan. Hiukan ujostelen ehkä alussa, tunnustelen… Taitaa olla, niin että joskus humalassa selitellyt teineille hurjia tarinoita, niin eipä nekään vittuile enää. Huutele, että “Bööö!”. Aikaa on kulunut. Huomannut varmaan muutoksia. Vähän tulee ihmisiä tarkkailtua, mutta humalaton hymyilevä Punatulkku saa hymyn takaisin. En minä jaksa kenenkään kanssa alkaa riitaa kehittelemään tai tappeluita järjestämään. Ei ole mun juttu. Ei vaan ole. Rauhaa ja rakkautta vaan kaikille tasapuolisesti. Omistan lehmän hermot, niin kun mietit semmoista otusta laitumella. Voi sen otuksen sisällä olla kyllä pantterikin. Mene ja tiedä. Eteenpäin. En minä ehtoja tai rajoitteita ihmisiä kohtaan aseta. Jos tosiaan alkaa juttu luistaa, niin voi unohtaa tosiaan tittelit, heikkoudet muut menneet jutut pois. En minä jaksa mielessä maalata kenestäkään mitään kuvaa etukäteen. Joskus kadunmiehen kanssa vielä itse täysissä sielun ja järjen kunnossa rupateltiin niitä näitä. Lopuksi sitten saattelin pysäkillä kovassa humalassa olevan tyypin. Joka tosiaan joi sitä vinettoa, niin että litran pullo kauaa kestänyt. Vatupassissa. Huomasin ihmisen silmissä jotain, olisin saanut pullon kouraan mutta se särkyi maahan. Hän sanoi, että se olisi ollut minulle. Taisin rauhotella, että semmosta sattuu kun oli pahoillaan tapahtumasta. Mutta vanha kauan aikaa sitten tapahtunut juttu. Luulin tosin, että kaikki menisi omassa elämässä putkeen. Kaippa sitä jossain vaiheessa huomasin, että ykkösellä se vodkapullokin parveella salaa juotuna hupeni. Nyt tosiaan voi todeta, että pullossa on enää vissyä, eikä muuta.
Palataan tuijottamaan nuotiota. Samalla voisin hörpätä kuksasta pannussa muhineen aamukahvin loput ja nousta jalkeilleen. 
…
Edit. Katsos vaan!
Löydän itseni tekemässä sitä mitä ihan in real lifessä… Muistelemassa, miettimässä ja sitten tosiaan havahdun kuten tässä. Palaan takaisin nuotion äärelle havahtuen aatoksista. Noitahan ihmisiä mietin tosiaan tässä nuotiolla ja lisää nimiä tupsahtelee muistin lokeroista. Hyviä muistoja.
Jos osaatte kuvitella semmoisen hahmon tuijottelemassa nollat taulussa nuotion äärellä hyvin hiljaa. Saatan hymyillä siinä, tirauttaa pari kyyneltä… Mitä sitten mieleeni muljahtelee milloinkin… Näen itseni haaveilemassa siinä…