^ Kyllä ne asiat hoituvat Tosiaan kyllä ainankin meikällä on Tramal poretablettina olemassa, ja varmaan auttaa nopeammin tuo poretabletti kun taas pitkävaikutteinen tai perinteinen nopea tabletti.
Mielestäni Tramalin lopetuksen yhteydessä ei oikein muuta vieroitusoiretta tule, kun jotakin flunssan kaltaista renkkaa ja toki saattaa olla jonkin hetken nervit vähän tiukoilla, mutta melko pienellä pääsee. Tietenkin jos annokset ovat olleet eeppisiä ja käyttö jatkunut oikeen pitkään niin vieroitusoireetkin voivat olla aavistuksen hankalampia. Kylmä-kuuma-aallot ja hikoiluoireet ovat vielä kovinkin kesyjä refloja ja kaipa ne vaan tulisi jollain lailla kestää, jos siis nyt käykin niin, että lääkitys lopetetaan, mutta tietenkin toivotaan, että lääkitys sinulla pysyisi.
Sinne meni Tramalit ja muutkin lääkkeet ilmeisesti. Tuosta nuin vaan.
En tiedä mitä tehdä… Mistä vitusta löydän lääkärin, joka asiaan suhtautuu omalla älyllä eikä katsele muiden tekstejä!?
^ Voihan pahus sentään ja vittumoinen tilanne todentotta. Eipä se mieltä ylennä jos lääkitys tuosta vaan lähtee kävelemään, päinvastoin sehän aiheuttaa sekasorron sekaisen paniikin, niin siinä kyllä käy ja päässä ei kyllä muu pyöri, kun että mistähän sitten saa lääkityksensä hoidettua, että kestää kasassa eikä tyystin sekoa ja tule hulluksi
Edelleenkään en näe kovinkaan suurta ongelmaa asiassa, vaan menisinkin samoin tein yksityiselle lääkärille, että saisi lääkityksensä asianmukaisesti ja tietenkin samalla saisi itselleen mielenrauhan . Ei se yksityinen niin jaksa niitä kaikkia tekstejä kiikaroida luulen minä. Ja jos kiikaroikin niin sanoo vaan miten asiat ovat
Tietenkään ei ole mikään itsestäänselvyys, että se yksityinen lääkärisetä kirjoittaa ne lääkkeet, mutta kyllä prosentuaalinen mahdollisuus siihen on erittäin hyvä. Varaa ihmeessä aikaa yksityiselle. No joo kyllä sen sitten huomaa, kun alkaa reflojakin pukata, niin saattaa aika helpolla hakeutua lequrille, kun muistelin, että siulla oli Tenox myös lääkkeiden listalla. Kyllä toki Tramalistakin saa vähän reflamaista oloa aikaisiksi, jos sen seinään pätkii. Yksilöllisiä asioita kuitenkin melko pitkälle.
Voimia! Et ole yksin tilanteen kanssa, jos lohduttaa. Mulla roikkuu ikivanha merkintä oppareiden väärinkäytöstä, joka on valheellinen muutenkin, mutta kun lekurit uskovat mielummin toisiaan kuin potilasta! Mulla siis myös Tramalit nyt katkottu seinään uuden tk-lekurin toimesta. Yks pilleri tuolla kierii pahimpaan hätään, mutta on tää vitullinen tilanne. Mullakin kun on oikeita kipuja, joihin ne tarvitsisin. Panadol on ihan haistavittu-lääke, kun sattuu ja lähinnä tekis mieli paiskata lekuria sillä Panadolpurkilla.
On kyllä aika epätodellinen ja heitteille jätetyn oloinen olo. Varsinkin kun tässä lopetus pitäisi tapahtua viikossa kun kuulin muilta, että heillä on ajettu kipulääkkeitä alas useita kuukausia ennen kun pitäisi lopettaa tyystin.
Onneksi minulla on hieman vielä lääkkeitä jäljellä mutta kyllä tässä kiire silti tuntuu tulevan. Samalle lääkäriasemalle tuskin kannattaa hakeutua, kun siellä jokainen voi lukea tekstit ja sanoa vaan, ettei ota kantaa asiaan vaan myötäilee hoitavaa lääkäriä. Että mieluummin menisin jonnekin toiselle yksityiselle asemalle, ettei tekstit heti hypi silmille. Mietin vaan, että tuskin kannattaa sanoa, että toinen lääkäri lopettaa lääkkeet, määrääppä sinä lisää, vaan mennä sillä, että piti vaihtaa syystä tai toisesta lääkäriä ja pyytää vaan lisää, siis tietysti asian läpi käyden, ei niin, että nonniin, määrääppä nyt minulle puolen vuoden Tramalit, kiitos ja näkemiin.
Oma lääkäri nyt kuitenkin sen verran laittoi asiaa eteenpäin, että kipupolille teki lähetteen. Toivoisin, että siellä voitaisiin kokeilla sitä hermoon pistettävää piikkiä, vai minne se nyt tuleekaan, jonka siis hyvällä lykyllä pitäisi viedä kivut 3-6 kuukaudeksi. Tämä olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten. Pyysinkin sitä jo aiemmin mutta lääkäri ei tuolloin ollut sitä mieltä, että sitä voitaisiin tehdä ja niitä pistetään vaan sellaisille, jotka ei tyyliin kivun takia voi kävellä.
Kipupolilla taitaa olla enemmin sellainen tyyli, ettei lääkkeenä käytetä opioideja… Ainakin tulee mieleen. Kävin jo katsomassa paikkakuntani kipupolin sivuja ja siellä on kiva teksti “Hoidon tavoitteena on lievittää kipua, kohentaa toimintakykyä ja parantaa elämänlaatua.” Minulla kaikki toteutui kun sain Tramalit. Mietin vaan, että kumpi on oikeasti pienempi paha, joku mieti opioidi vai se, että menettää työnsä ja makaa vaan sängyssä kun muuhun ei pysty. En aina ymmärrä nuita lääkäreitä. Oma sanoi, että hänestä se ei ole hyvää hoitoa, että lääkkeillä pidetään minut työkykyisenä. Että vain siksi syötetään Tramaleita että pystyn käymään töissä. No voi vittu.
Minua melkein eniten tässä nyt huolettaa se Tenox. Minulle on hyvin tärkeää ja tarkkaa, että unta tulee, koska jos unta jää väliin niin iskee tosi helposti mania sekä nopeasti siitä mennään niin alas, että henki on uhalla.
Eikö tuollaisetkin lääkkeet pitäisi lopettaa pikku hiljaa? Minulla toki ei sitä menekään joka yö eikä joka toinenkaan.
En tiedä muistiko lääkäri edes sitä, että Sirdalud ja Tenox menee siitäkin syystä, että minulle tulee tosi herkäsi sellaisia tiloja, ettei pysty olemaan paikkoillaan kun yrittää alkaa nukkumaan. Se on ihan kamala tunne.
Mistä tietää olevansa lääkeaineeseen riippuvainen? Tämä taisi olla alkuperäinen kysymys. Siis koukussa ja käyttää lääkettä humala- ja huumaustarkoitukseen.
Lääkkeet loppuvat ennen kuin uusi lääkäriaika tai tarkoitusuusia resepti
Kerää lääkettä muilta lääkäreiltä tai ostaa kadulta
Ei pysty hallitsemaan käyttöä
Haitat ovat suuremmat kuin höydyt
Kun lääkkeet loppuvat, saa voimakkaat vieroitusoireet ja yrittää muita saman lääkeryhmän lääkkeitä saadakseen edes jotenkin pysyttyä kasassa
Lääkettä ei käytä enää tarkoitettuun oireiluun vaan käyttää huumaantuakseeen tai pitääkseen vieroitusoireet poissa
Kannattaa aina mennä päivystykseen, jos kyseessä voimakas bentsokoukku, sillä epileptinen kohtaus on tulossa, mikäli on epilepsia diagnosoitu tai vaikka ei, on hyvin mahdollista saada moinen. Kohtaus voi olla epämielyttävä ja piipaa-auto tulee hakemaan, pahimmillaan löyt pääsi tai kaadut keskellä katua auton alle. Jos kyseessä on opiaatit loppu, eikä saa mistään lisää, ole lähellä vessaa ja osta apteekista imodiumia. Imodium saattaa auttaa pahimman yli, mikäli otat 2-4 pureskeltuna. Amerikoissa porukka on vetänyt 10 tablettia kerralla (eli 20mg) ja sydän on heittänyt kuperkeikkaa. Muut pkv-reseptilääkkeet sama homma eli kärsi, ei nuo yleensä 4-7 päivää kauempaa kestä, paitsi buprenorfiini, metadoni, ja bentsot. Bentsojen kanssa kannattaa varmistaa, että lääkkeet riitävät oli sitten mik tahansa bentso käytössä.
Oppareiden kanssa on tosiaan tällä hetkellä hieman samankaltainen tilanne kuin benzojenkin kanssa, eli niitä ei kauhean mielellään määrätä, etenkään päivittäiseen käyttöön. Räikeimmillään käy niin, että kipukroonikoilta katkotaan toimivia lääkityksiä ja tilalle ei oikein tarjota mitään.
Mitäs kipuja sulla olikaan; mistä ne johtuvat ja miten niitä on hoidettu? Saatko muuta kuin lääkkeellistä apua? Mulla on itselläni kroonisia kipuja (hoitamattoman välilevynpullistuman aiheuttamia hermokipuja sekä hypermobiliteettisyndrooma) ja itse päädyin viime vuonna lopettamaan säännöllisen panacodin ja sirdaludin käytön osittain sen vuoksi, että kuulin useammalta taholta että niiden saaminen tulee jatkossa olemaan hyvin nihkeää. On mulla varalta 100kpl boksi codeja, mutta en mä ole ottanut niitä kuin muutaman viime kesän jälkeen. Mulla on Doxal pienellä annoksella kipukynnyksen nostoon ja se kyllä itse asiassa toimii ihan hyvin, noin muuten yritän sitten pärjäillä lääkkeettömillä keinoilla. Veemäistähän tämä kyllä on, etenkin silloin kun selkä on tulessa ja jalat menee tunnottomiksi, mutta toisaalta tajuan vasta nyt jälkeenpäin että olin todella sumussa panacodien vuoksi vaikka aika pienellä annoksella niitä käytinkin. En itse enää aloittaisi päivittäistä oppareiden käyttöä kipuun, tarvittavina lääkkeinä ne on kyllä hyviä.
Hyvää on se, että sait lähetteen kipupolille. Tosin sen tiedon perusteella mikä mulla on kipupolista, niin en ehkä usko että tulet sitä kautta saamaan ainakaan päivittäisen Tramal-lääkityksen. Tiedän kyllä moniakin ihmisiä, joilla on säännöllinen opparilääkitys kipupolilta määrättynä, mutta se ei ole yleensä se ensisijainen lääkitys mitä sieltä määrätään, harvemmin ketään hoidetaan pelkillä oppareilla ja lisänä tulee olla lääkkeettömiä kivunhoitokeinoja. Riippuu toki paljon lääkäristä, mutta tämä sen perusteella mitä itse tiedän ja olen kuullut.
Mä jäin miettimään, että puhuiko se lääkärisi koskaan aiemmin Tramalien lopettamisesta tai onko mahdollista, että hänellä oli jotain aiempia epäilyjä väärinkäytöstä tms? Luin hieman aiempia viestejäsi ja käsitin, että pidät oppareista muutenkin kuin kivunlievityksen vuoksi (vähän pölösti muotoiltu, sori). Olen itse kokenut sen, että lääkkeiden kanssa ruvetaan nihkeilemään ja määräämään pienempiä määriä yms. mutta tuommoinen totaalinen muutos suhtautumisessa ihmetyttää.
Voit toki mennä hakemaan jostain toisen mielipiteen. Mietin myös, että olisiko mitenkään mahdollista ehdottaa lääkärillesi hieman inhimillisempää lopetustahtia? Tai ainakin sitä, että kaikkia noita lääkkeitä ei lopetettaisi kerralla, koska voisin kuvitella että sirdaludille ja tenoxille tulee käyttöä kun tramalia lopettelet… Eikö hän siis tosiaankaan määrännyt mitään lääkkeellista apua tilalle? Tai sairaslomaa?
^^ Kyllä se näkyy ihan kaikille lääkäreille ihan samalla tavalla mitä sinne ollaan kynäilty, koska nykyään on olemassa omakanta, eli kanta.fi. Sieltä siis kyllä näkyy tietosi kaikille lääkäreille. Ainankin minun tietoni näkyivät ihan suoraan yksityiselle lääkärille, mitä siis oltiin sitä ennen julkisella puolella minusta tarinaa laitettu. Minä sanoisin, että nykyinen mulkkulääkärini ei kirjoita enää lääkettä ja että tarvitsen sen lääkkeen ja siksi olen täällä ja korostaa seikkaa ettei vaan viihdekäytä tai väärinkäytä lääkettä. Toki voit sanoa vaikka, että sinulla ja nykyisellä lääkärillä on suuria näkemiseroja ja että on siksi vaihdettava lekuria.
No hyvä, että siulla se Tenox on noinkin kivasti hanskassa, jos tuo käyttö on tyyliin joka toinen ilta tennaria, niin ei ole tiedossa kamalia refloja jos annoksesi olettaen on 20mg/ennen nukkumaan menoa ? Tuo ainankin on kovin yleisesti käytetty annos. Mutta kun kyse on benzoista, niin aina on vieroitusoireita luvassa. Tuppaa olemaan miljoona kertaa vittumoisempaa lopetella benzot, kun taas jokin Tramali. Tämä on asia jonka takaan ja alleviivaan . Mut lähetäänhän nyt siitä, että saat lääkkeesi ja ei tarvitse alkaa ajamaan alaspäin yhtään mitään Jos jostakin kummasta syystä et saisikaan lääkettä ja edessä olisi vieroitus niistä, niin lupaampa laatia vieroitusohjelman, luullakseni paremman mihin lequritkaan pystyy
Loretta kysyit "mitäs kipuja sulla olikaan; mistä ne johtuvat ja miten niitä on hoidettu? Saatko muuta kuin lääkkeellistä apua? "
Välilevyongelmaa minullakin ja nykyisin myös joku ihme ristiluunkiertymä, josta ei ole mitään hajua mistä se on tullut ja mikä siinä aiheuttaa niin vittumaista kipua. En ole enää edes varma mikä kipu on nyt se pahin, varmaan tuo uudempi löydös. Lääkkeillä on hoidettu lähinnä kokoajan, ja fysioterapeutilla, joka korjaa tällä hetkellä lähinnä sitä virheasentoa sekä omalla kuntoutusohjelmalla, siis kotiliikkeillä. Fysioterapeutin käynnit ei kuulu työterveyssoppariin joten siellä pystyy käymään lähinnä kerran kuussa, mutta niistä on ollut tosi paljon hyötyä. Harmi vaan kun ei pysty käymään enempää.
Katsoin nyt lääkärini tekstejä tältä päivältä ja siellä oli ihan mielettömän törkeää tekstiä. Ensinnäkin toinen lääkäri, joka on nimetty työterveyslääkäri, jolla en ole käynytkään oli kirjoittanut “Tvalla vo-käyntejä massiivisen paljon. Tramal-riippuvuus sekä muiden PKV-lääkkeiden käyttö runsasta selkäkipujen vuoksi. Fysiatrialla tutkittu, ei selitettävää selkäkivuille”. Siis anteeksi mitä!! Mistä hän on päätellyt ensinnäkin, että minulla on lääkeriippuvuus, koskaan minua nähnytkään ja lisäksi ei selitettävää kivuille, no onhan siellä magneetissakin näkynyt pullistumat ja rappeumat! En vaan tajua.
Lisäksi oman lääkärin teksti oli niin perseestä, että en voinut olla laittamatta tosi vihaista viestiä, että pois nuo asiattomuudet. Tuo teksti estää kaiken avun saannin missään lääkärissä! Kipupolillekin kun tuo teksti levahtaa eteen niin sieltä annetaan Burana resepti ja soronoo! “Tramalia ei enää meiltä uusita, eikä myöskään unilääkkeitä tai muita PKV-lääkkeitä kuten yskänlääkkeitä”. Epäilyjä lääkkeiden ongelmakäytöstä, mm. Tenox mennyt ja välillä Somnor iltaan, sirdalud selkäkipuihin." Siis millähän perusteella voidaan todeta, että kyseessä olisi ongelmakäyttöä?
Minulla kiehuu niin että korvista savuaa!
Lääkäri ei ole puhunut aiemmin lopettamisesta, on vaan todennut välillä, ettei ne ole pitkäaikaiseen käyttöön. (uusittu kaksi vuotta jo)
Eikä tosiaan lääkäri laittanut mitään tilalle. Kylmiltään vaan siitä sitten elämään. Ai niin no melatoniinia kyllä. Onhan nuokin jo käyty läpi… Huoh. Ja siis Tenoxin lopetus olisi kamalin asia ikinä. Sitä en pidä edes vaihtoehtona. Pitänee seota ensin, että sen tarve otetaan tosissaan.
Omakantaan onneksi kirjautuu nuo tekstit aika hitaasti mutta jos tuollainen teksi tosiaan sieltä ensimmäisenä löytyy niin ei kukaan lääkäri ala mitään kirjoittamaan. Minun elämäni oli siinä.
Olen jotenkin niin pöyristynyt tästä kohtelusta ja tuosta lääkkeiden eväämisestä oikein yleisellä tasolla joidenkin ihme johtopäätöksien perusteella, että olen melkein sanaton. Miten ihmistä voi näin kohdella? Kunnallisella on jo minulla joku ihme leima, enkä edes tiedä miksi ja nyt sitten tuollakin lääkäriasemalla olen narkki. Mitäs sitten jos tulisi vaikka joku oikeasti vielä vakavampi tilanne, niin eikö sieltä siltikään irtoaisi mitään lääkkeitä vain koska oma lääkäri on kirjoittanut noin? Aivan sairasta.
On aika toivoton olo. Eikä itkukaan oikein mitään auta.
^ Mulla kun lopetettiin unilääkkeet seinään ja käskettiin pärjäämään Ataraxilla, niin menin psykoosiin nukkumattomuuden vuoksi. Eli niiden oli pakko aloittaa uudelleen unilääkkeet. Mutta eipä se psykoosiin valvominenkaan kovin mukavaa ole. Saati sitten mitä yhteiskunnallisia kustannuksia siitäkin taas syntyy, kun tulee saikkua ja sairaalahoitoa, jotka ois voitu välttää pitämällä työkykyisenä lääkkeiden avulla. No, mä olen sairaseläkkeellä, niin mun kohdalla niitä tuskin kiinnostaa itkenkö kipuja kotonani ilman Tramalia, kun siinä ei menetetä työpäiviä. Sun tapauksessa luulis työn painavan.
Mä en tiedä ollenkaan, että miten tämä toimii työterveyspuolella, mutta mites potilasasiamies? Jos heillä ei ole osoittaa mitään väitteidensä tueksi, niin kyllähän tuo nyt aivan älyttömältä ja kohtuuttomalta kuullostaa. Kipupiireistä olen kuullut tapauksia, että ihmiset ovat vapaaehtoisesti menneet päihdelääkärin juttusille tai A-klinikalle ja saaneet lääkkeensä takaisin mikäli sieltä on todettu että lääkkeet tulevat tarpeeseen.
Tsemppiä! Mä itse sain vähän aikaa sitten merkinnän bentsodiatsepiiniriippuvuudesta uudelta lääkäriltäni, syynä se että olen käyttänyt rivatrilia päivittäin vuodesta 2011 saakka ja sen lisäksi tarvittavana lääkkeeni oxaminia. Rivatriliin toki löytyy fyysinen riippuvuus, mutta tämä lääkäri kyllä vouhkasi vähän muunlaisesta riippuvuudesta ja oli jo päihdepolillekin pistämässä… Sain asian (toivottavasti…) hoidettua keskustelemalla ko. paikan ylilääkärin kanssa, joka oli sitä mieltä ettei lääkkeidenkäyttöni ole huolestuttavaa… Tämmöistä tappelua tämä on…
Tuosta tietojen näkymisestä: Kyllä potilaalla on(ainakin vielä toistaiseksi…) täysi oikeus päättää, mitkä lausuntonsa/tietonsa ympäriinsä näkyvät. OmaKannan asetuksista vain Kiellä tietojen luovutus ja sitten sieltä raksimaan ne kohdat, joita ei halua toiselle lääkärille näyttää. Saman lääkäriaseman sisällä tuo ei päde, eli siellä kaikki mestan lääkärit kyllä näkevät, mitä yksi on kirjaillut, mutta jos vaihtaa lääkäriasemalta X lääkäriasemalle Y, niin siellä ei tietoja nähdä, mikäli on estänyt niiden luovuttamisen. Tämä pätee myös julkisella puolella siten, että jos on ollut asiakkaana vaikkapa Mikkelin TK:ssa ja siirtyy Jyväskylän TK:n, niin Mikkelin tiedot eivät siellä näy, jos tietojen luovutuskielto on päällä.
Reseptitiedoista ei saa piiloon PKV-lääkerespoja, vaan ne näkyvät kyllä kaikille, jotka suinkin Kantaa pääsevät katsomaan, mutta ei kai se nyt tässä tapauksessa mikään ongelma ole, jos pitää lääkkeet saada uusittua. Helpommin se kai niin käy, että potilaalla on ollut jo pidempään käytössä se ja se lääkitys, kuin että kylmiltään vain menisi ilmoittamaan, että tarvitsen Tramalia, koska keksin nyt tarvita sitä. Mutta siis näitä lausuntoja, että:“potilaalta on murtunut sormi, on vihreäsilmäinen ja lääkeriippuvainen, sekä kärsii ilmavaivoista” ei ole mikään pakko levitellä eri hoitoinstanssien välillä.
Kyllä. Juuri näin kuten Winston kertoikin. Tiedot näkyvät aivan ympäriinsä, mutta niitä voi itse ruksia näkymättömäksi jos vaan niin haluaa, sitä en lainkaan osaa sanoa näkeekö lääkäritäti, että tietoja ollaan nyt ruksittu pois muiden lääkäreiden näkyviltä ja kuinka se lequri siihen sitten suhtaantuu. Itsellään siellä tiedoissa on benzodiatsepiiniriippuvuus sekä päihde-diibadaabaa. Tämä ei kuitenkaan minua ole lainkaan haitannut yksityisellä sektorilla enkä ole ruksinut yhtään mitään estoja päälle ettei tietoni näkyisi, päinvastoin sanoinkin, että olen täysin riippuvainen benzoista, että siksi olenkin vastaanotollasi, että kirjoitappa 30mg diazepamia per päivä ja tietenkin sinisiä pameja, eikä tuossa ollut pienintäkään ongelmantynkää. Tietenkin vähän fuulasin, koska enhän käytä benzoja kun ainoastaan kankkusiini, jota en tohtinut kertoa, koska voi olla että olisi jäänyt lääkkeet saamatta. Kyllä minulla oli mainintaa myöskin pitkäaikaisesta Tramalin syömisestä, mutta ei se mitään haitannut lääkärin silmissä, ihan päinvastoin vaan, luullakseni kirjoitti ne helposti juurikin kun on entisyyttä asian tiimoilta samoin kun benzoihinkin. Mutta joo PKV-lääkkeet näkyvät kyllä kaikki reseptikeskuksessa ja niitä tietoja ei voi pois ruksia yhtään mitenkään käsittääkseni. Mielestäni lääkkeiden saaminen vaivoihin ei kyllä ole minkäänmoinen ongelma, jos käy tuolla yksityisellä, mutta mitäpä sitä tässä enää mainostamaan
Ketjun aloittajalle tietenkin paljon voimia ja tsemppiä !!!
Laitoin viestiä potilasasiamiehelle asiasta, siis lausuntojen siistimisestä ja yleisesti tuosta mustamaalaamisesta. Ei tunnu kovin asiallaiselta nuo tekstit, jotka ei pidä millään muotoa paikkaansa. Tuntui varsinkin pahalta, että se oma lääkäri kirjoitti tuollaista selän takana kun ei hän sanonut mitään, että pitäisi minua riippuvaisena nuista mistään. Vai onko se sitten joku yleinenkin asia kipulääkkeiden ja muiden kohdalla jos niitä on syönyt yhtää pidempään? Tuntuu myös tosi tyhmältä moinen teksti kun hän on itse mahdollistanut nuiden kaikkien läääkkeiden syömisen.
Lääkehistoria tosiaan ei haittaa jos näkyy, samaa mieltä itsekin, että pikemminki hyvä asia, ei ainakaan tarvitse tosiaan alkaa hirveää stooria kehittelemään ja se pitkä historia nyt luulisi ennemmin kertovan, että niitä on syöty tarpeeseen.
Pitää nyt tässä katsoa minne asti lääkkeet riittää jos niitä syö suht. samalla määrällä kun tähänkin asti. En kuitenkaan ihan usko, että se kipupolille kutsu tulee kovin nopeaa. Saattaa siis hyvinkin olla, että joutuu käymään piankin jossain toisessa paikassa. En tiedä pitäisikö yrittää käydä ensimmäisenä ihan kunnallisella juttelemassa asiasta vai mennä suoraan toiselle yksityiselle. Kun olisikin jotain suosituksia mutta täältä pohjoisemmasta ei taida plinkkiläisiäkään niin paljon löytyä, että tietäisi minne mennä.
Pitäisikö tässä hakeutua ihan yleislääkärille toiselle yksityiselle vai jonkun spesialistin luo…? Mietin vaan kovasti sitä, että mitä ne lääkärit yleisesti on mieltä kun yhtäkkiä olenkin toisella lääkärillä. Kannattaako siis olla täysin avoin vai olla mieluummin vähäsanainen? Siis lähinnä, että kerronko, että toinen lääkäri haluaa lopettaa lääkkeet vai jättää se sanomatta…?
Minulla olisi tosiaan yksi lääkäri tiedossa, joka aiemmin minulle nopeat Tramalit silloin määräsi toiselta asemalta. En tosin ole häntä tavannut enää vuosiin. Olisiko se outoa palata hänen luo?
^^ Kuten tosiaan jo aiemmin sanoin, niin yleinen linja tuntuu olevan se, että opparit pois. Kuulun facebookissa erääseen kipuryhmään ja siellä näkee lähes päivittäin ihan samanlaisia kertomuksia, että lääkäri on vain yhtäkkiä päättänyt katkaista kipukroonikon toimivan lääkityksen vedoten riippuvuuteen ja siihen, että noita lääkkeitä ei tule käyttää pitkäaikaisesti. Kuitenkin, tiedän myös että monet ovat kyllä saaneet sen lääkityksensä tavalla tai toisella takaisin.
Mä olisin itse rehellinen ja sanoisin, että lääkäri haluaa lopettaa pitkäaikaisen ja toimivan lääkityksen naurettavan lyhyessä ajassa ilman että on määrännyt tilalle mitään muuta lääkkeellistä apua. Sulla on työkyky uhattuna, eikä tietoa tietoa siitä, että milloin mahdollisesti pääset kipupolille. Ja itse varmaan suuntaisin sellaisen lääkärin luo, joka on mulle jo tuttu.
Minulle yksityinen lääkäri sanoi ettei ole edes realistista käydä minulta benzoja ottamaan pois tai edes alkaa niitä tiputtamaan, koska heidän silmissään olen käyttänyt benzodiatsepiineja 28 vuotta reseptillä ja näin onkin asian laita. Todellisuudessa olen niitä syönyt sen 25 vuotta. Noissa vuosissa voi olla vuoden heitto suuntaan tai toiseen, koska en vaan muista tarkasti, kun benzodiatsepiinit ovat rikkoneet kasettini. Toisaalta nyt 2.5 vuotta syömättä benzoa takana, ja ylläri aivotoimintakin ja muutkin kyvyt alkavatkin palata normaaleiksi, toki voi vibaa vielä kuulaan jäädä muttei mitään kai ihan kamalia. En siis ole lekurille kertonut, että lopetin benzot onnistuneesti, ja että enää niitä käytän viinaputkien katkaisuun mammuttimaisia annoksia. Jos olisin laukonut, että lopetin benjamiinit, niin voi olla että darrabenzojen määrääminen olisikin lopetettu
Missään nimessä en sinuna enää edes katselisi kunnallisten humpuukkilääkäriasemien ja ihmisarvoa riistävien teekookeskusten piiriin vaan ehdottomasti menisin yksityiselle. En näe mitään outoa myöskään palata sinulle Tramalia määränneen lequn luo, mutta kun vuosia on kulunut on saattanut sen lequrin takki kääntyä kovinkin Tramalia vastaan, koska sehän on nykyinen trendi. Ja niin se lienee meneekin jos kyseessä on julkisenpuolen lafka.
Mie valitsin yksityisen lekurini siten, ettei missään nimessä ollut Suomalainen nimi tohtorilla, koska ulkomaalaisilla ei ole aivan niin käsitykset hanurista, kun taas mitä on finskilequilla, ja joo poikkeusia toki taas mahtuu joukkoon, että ei pidä yleistää, niinkun juuri tein
Edelleen tsemikkää paljon. Kyllä sie lääkkeesi vielä saat
Turhauttavaa ja ihan älyttömän stressaavaa taas joutua miettimään, mistä lääkkeet jatkossa saa. Niin kuin taisit Loretta sanoa niin on nimenomaan ainaista tappelua asian suhteen. Aikoinaan silloin pari kolme vuotta sitten piti itkien todistella lääkkeiden tarvetta ja kun vihdoin työterveyslääkäri oli myönteinen niin sai huokaista helpotuksesta, että enää ei tarvitse todistella mitään. Nyt taas sama homma alkaa alusta.
Kannasta ruksin piiloon nuo viime käyntien tiedot erikseen mutta mitenkäs kun siellä Kannassa on myös kohta Terveystiedot, jossa on myös joitain lausuntoja. Niitä ei voinut erikseen piilottaa. Pitääkö minun kumota kokonaan tuo potilastietojen luovuttamis suostumus, ettei nekään näkyisi?
Ihme kyllä resepteistä pystyi raksimaan myös kaikki PKV-lääkkeet mutta Kannan ohjeissa kuitenkin luki, ettei niiden saamista voi rajoittaa. Silti ne voi tosiaan raksia pois. Sitä nyt ei toki tarvitse tehdä. Mielenkiintoista olisi tietää, että näkyykö nuo piilotetut sitten miten lääkäreille, että tietääkö ne minun piilottaneen jotain vai eikö ne vain näy siellä.
Ahaaaaa, ihan muuten totta voi olla Lavuska, että ulkomaalaisilla lääkäreillä voi tosiaan olla eri kuva lääkkeistä.
Tuntuu vaan, että olen kohdannut niin saakelin monta lääkäriä, joka on vaan todennut, että ei tod mitään buranaa vahvempaa, että usko on koetuksella, että sellainen lääkäri sattuisi kohdalle, joka asiasta jotain ymmärtäisi, eikä heti tulisi leimaa otsaan, että haetaan huvikseen lääkkeitä. Onneksi toki omaa tarvetta tukee magneettikuvien löydökset (jotka kyllä siellä Mehiläisellä yhtäkkiä kumottiin täysin) ja pitkä lääkehistoria, että ainakin jos itse näkisin sellaiset tiedot, niin en ensimmäisenä ajattelisi, että tuo varmaan vaan huvikseen haluaa lääkkeitä. Mutta liekkö sitten tosiaan saaneet jotain valistusta pkv-lääkkeistä ja muista, että niitä nyt ei vaan pitäisi määrätä kellekään.
Minä vaan en tajua sitä, että lääkäreistä on parempi se, että potilas viruu kotona ilman lääkkeitä ja riippuvuuksia niihin, kun että elää ja käy normaalisti töissä mutta joutuu muutaman napin syömään, että se onnistuu, ja nauttii elämästä. On se omasta mielestä pienempi paha. Tietty jos sitten mennään tosi koviin lääkkeisiin niin onko ihminen muutenkaan siinä kunnossa, että pystyisi töihin. Jos minulla menisi työt niin olisin ihan äärettömän kusessa. Minulla on 5 numeroinen laina, ja sitä ei tod makseta millään tuilla. Että siinä on kans kyllä sellainen hemmetin iso tekijä, miksi minun on pystyttävä käymään töissä. Täytyypä muistaa tämä sanoa jos pitää alkaa jotain todistelemaan.
MInullakin luultavasti ei olisi mitään hätää tässä jos en olisi sattunut möläyttämään juuri sille päihdelääkärille, joka sattui olemaan päivystyksessä, että olinkohan ottanut vahingossa enemmän kun piti. Minä ja minun tyhmä suuni. Tosin oma lääkärikin sanoi, että on sillä ollut mielessä, että ei pitäisi pitkään enää jatkaa mutta just ennen tuota minun käyntiä oli uusinut ihan jopa minun "määrä"toiveitteni mukaan Tramalin. Perhana kun en ehtinyt hakea sitä respaa…
^ Älähän nyt ittees vaan soimaa sillä, että vahingoissa vähän möläytit. Nykylinjaus on muutenkin aivan saatanasta ja tiedän ja tunnen useita ihmisiä joilta ollaan katkottu täysin toimivat benzo-tai kipulääkitykset. Niin olisi sinullekkin saattanut käydä ilman mitään möläytyksiäkin ja vähän kummalle tuntuu, että pienen möläytyksen takia onkin lääkkeet pannassa. Mutta joo jos on väärinkäytösepäilyjä lekurilla se todellakin laittaa lääkkeen saannin huonoon valoon ja tekee potilaasta suorastaan kovanluokan rikollisen, mutta nykyäänhän tuntuu, että on jo rikollinen jos käyttää jotakin PKV-lääkettä. Mutta älä nyt itteesi vaan syyttele vaikka kuinka osaa vituttaa.
Miulle ainankin ulkomaalaiset lequrit ovat olleet paljonkin ymmärtäväisempiä, kun taas Finski lekurit. Heillä on vähän eri kulttuuri tuolla muualla, jossa potilasta oikeasti autetaan eikä suorastaan kiduteta henkisesti uhkaamalla lopettaa lääkkeet, joka sitten toki muuttuu fyysiseksikin kidutukseksi, kun ne lääkkeet ollaan poistettu. Mutta joo kyllähän Valvira valvoo ulkolaistenkin lekurien lääkemääräyksiä. En osaa sanoa koskeeko yksityisiä ja julkisia laitoksia samat pelisäännöt. Luullakseni yksityisiä ei niin valvota, kun taas julkisia, mutta en nyt jaksa alkaa esittämään poliittisia näkökantoja.
Paska tilanne jollei voi duunejaan hoitaa määräämättömien lääkkeiden takia, kun vielä on pankkilainaakin, tai siis jos lääkkeet lähtee kävelemään niin kyllä se duunikunto lie heikkenee Mutta joo mie kiertäsin yksityiset lekut, ja uskoakseni jo ensimmäinen yksityinen lequ laittaa asiaankuuluvat lääkkeet.