En enää haluaisi enkä edes jaksaisi juoda. Viimeisen vuoden aikana vain yksittäisiä selviä päiviä. Ei kuitenkaan yhtään krapulapoissaoloa töistä. Normisetti arki-iltaisin on 3-4 olutta ja puolet pienestä brandypullosta. Sillä saa jotain mielihyvän tapaista hetkeksi aikaa ja sen jälkeen unen.
Viimeisenkin mielihyvän lähteen menettäminen pelottaa. Mitä tilalle? Mistä te saatte mielihyvää?
En voi kieltää ehdottamasta liikuntaa, mutta en ihan heti näe siihen hurahtavani. Olen kotona arkisin puoli kuuden - kuuden aikaan, koirat ovat siihen mennessä olleet jo keskenään vähintään yhdeksän tuntia. Ulkoiluttajan/hoitajan hankkiminen niille on liian hankalaa, sitä on kokeiltu, mutta kuka tahansa ei pärjää niistä toisen kanssa. Lisäksi naapurustossa on isoja koiria, joiden kanssa äkkinäisellä syntyy vaaratilanteita. Sen verran vanhoja ovat, ettei niiden kanssa enää tehdä pitkiä lenkkejä, joten niiden kanssa ei enää liikuta aktiivisesti.
Ajatus, että työpäivän jälkeen jättäisin ne vielä vähintään kahdeksi tunniksi käydäkseni salilla tms. on kohtuuton.
Töiden ohella opiskelen uutta tutkintoa, se vie oman aikansa. Pieni tissuttelu on yleensä vain helpottanut oppimistehtävien tekemistä, mutta nyt jo tulee liian usein jätettyä tehtävät kesken ja vaihdettua opiskelu television katsomiseen tai eräällä täysin turhanpäiväisellä keskustelupalstalla roikkumiseen siinä vaiheessa, kun alkoholi alkaa nousta päähän.
Mielialalääkitys on aloitettu jo vuosituhannen alussa ja siitä olen vähitellen päässyt kokolailla irti. Niin kauan kuin somaattiset oireet eivät palaa, en aio tarttua enää lääkkeisiin. Useampiakin merkkejä on kokeiltu ja kaikissa on ollut omat ongelmansa. Yksi teki lähes kirjaimellisesti hulluksi; pelkäsin, että kohta tapan jonkun. (Lääkäri ei suostunut kirjaamaan siitä ilmoitusta enkä jaksanut tapella.) Viimeisimmät aiheuttivat myös kummallisia pakkoajatuksia. Ei yhtä väkivaltaisia, mutta huomasin saavani sellaisia päähänpistoja, että “mitä jos tönäisisin tuon ihmisen metron/auton alle” tai “haluaisin potkaista tuota edelläni liukuportaissa (alaspäin) menevää ihmistä”.
Viikonloput vietän seurustelukumppanini kanssa. Hänelle alkoholi ei ole ongelma. Suhde on kestänyt reilun vuoden verran. Keväästä alkaen minulla on ollut hänen luonaan aina piilopullo, se rakas tuttu pieni brandy. Yhdessä juomme oluen tai pari pihatöitä tehden, sen jälkeen ruoan kanssa viiniä, sitten hän yleensä keittää itselleen teetä ja minä käyn piilopullollani. Krapulaan en ole tullut enää pitkään aikaan.
Suhde ei ole onnellinen. Minä rakastan mutta hän ei halua puhua sitoutumisesta tai rakastamisesta. Tätä ennen olin vuosia yksin enkä tiedä jaksaisinko enää yksinoloa, joten yritän uskoa, että tämä kuitenkin kantaisi johonkin. Kuitenkin juomiseni lisääntyy samaa vauhtia kuin epävarmuuteni siitä, tuleeko tästä mitään, ja kun juomiseni lisääntyy niin riidat lisääntyvät ja kierre on valmis.
Toissa syksynä joskus näihin aikoihin olin edellisen kerran juomatta. Jouduin silloin ottamaan em. mielialalääkkeitä, kun somaattiset oireet menivät niin pahoiksi (huimaus, rintakivut, päänsärky, selkäsärky, yleinen kiputila). Yhtenä iltana otin mielialalääkkeeni ja sen päälle normiannokseni alkoholia. Yöllä kun menin vessaan, havahduin yhtäkkiä kylpyhuoneen lattialta takomasta päätäni lattiaan. Pelästyin niin paljon, että olin kolmatta kuukautta kokonaan juomatta. Otsaan ei jäänyt jälkiä eikä samanlainen kohtaus ole koskaan sittemmin toistunut, mutta terveyden menettäminen pelottaa.
Pimeä vuodenaika on minulle raskasta muutenkin ja nyt tuntuu, että en kerta kaikkiaan jaksa enää lipittää viinaa mutta kun en tiedä sille mitään vaihtoehtoja. Enkä tiedä miten onnistua nukahtamaan ilman puuduttavaa annostani. Melatoniini ei auta, nukahtamislääkkeitä en työterveydestä haluaisi lähteä hakemaan. Sitä paitsi tiedän kokemuksesta (vuosien takaa), että niilläkin saa “kivan pöhnän”, kun ei mene nukkumaan vaan valvoo niiden voimalla.
Tässä oli vain raapaisu tilanteestani, pitää tutustua muiden kirjoituksiin ennen kuin tiedän, kuinka avoimesti tällä palstalla uskaltaa pyytää vertaistukea.