Mistä apua liikaa juovalle?

Hyvä, että apua on saatavilla, mutta kyllä tässä vielä jotenkin pärjätään… Tuntuuko tutulta? Alleviivaako se jotain lopullista, jos hakee itselleen apua?

Muistan kuulleeni joskus vitsin AA:sta. Mies matkusti sukulaisensa hautajaisiin Australiaan. Perillä ollessaan hän kuuli, että sukulainen oli juonut itsensä hautaan. Mies kysyi muilta sukulaisilta ’eikö teillä täällä Australiassa ole AA:ta?’, johon sukulaiset vastasivat ’kyllä toki, mutta ei haudattavalla nyt sentään NIIN huonosti mennyt että AA:han olisi pitänyt turvautua…’

Tälläkin palstalla moni nimimerkki on kertonut saaneensa apua, miksi et sinäkin? Ei kannata odottaa siihen asti, että on avun ulottumattomissa.

Listatkaa vapaasti lisää yhteisöistä tai keinoista, joista olette saaneet apua.

Lyön tiskiin omat tärkeimpäni:

aa.fi/
aa.org/?Media=PlayFlash
a-klinikka.fi/
kalliola.fi/Paihdepalvelut/k … fault.aspx
toimipaikka.a-klinikka.fi/jarvenpaa/

.

Onko kenellekään tuttua Naistenkartanon järjestämä tukiryhä alkoholismista ja muista riippuvuuksista kärsiville naisille? Ryhmä kokoontuu kerran viikossa noin 4-5 kuukauden ajan ja siellä käsitellään asioita 13 teesin mukaisesti. Tämä perustuu kansainväliseen WFS (Women of Sobriety) ohjelmaan. Suomessa sen nimi on NOVAT ja sen on kehittänyt Naiset yhdessä irti päihteistä ry.
Kirja: Jean Kirkpatrick; Täyskäännös.

Kaipa tuo auttaisi naisia paremmin kuin AA? En tiedä. Mutta tämä teesi nro 13 on hyvä:Olen vastuussa itsestäni ja teoistani. :unamused:

naistenkartano.com/

Ihan kylmän objektiivisesti ja analyyttisestikin ajatellen näkisin, että kyllä AA (ja NA) sekä naistenryhmineen että sekaryhmineen on kuitenkin auttanut jo pitkän historiansa ja jäsenmääränsä ansiosta tuhatkertaisesti useampia naisia kuin jokin yksittäinen Naistenkartano. Tämä ei tietenkään tarkota etteikö Naistenkartano ja NOVAT:kin olisi oikein hyvä juttu! :smiley:

Mun oman päihdeongelman hoitopaikat rajottuu aika lyhyeen:

toimipaikka.a-klinikka.fi/espoo/
aa.fi
aagsoindia.org/
mehilainen.fi

Viimeksi mainitussa kävin mm. kallonkutistajalla, ja joskus lääkäriltä itkemässä itselleni pari pami-reseptiä. :sunglasses: :blush:

Eihän noissa mainituissa käyminen aikoinaan mihinkään pysyvään raittiuteen heti johtanut, mutta nyt jälkeenpäin ajatellen sitä on hiffannut että kyllä niistäkin jotain apua pitkässä juoksussa oli. Jokaisesta hoidosta voi jäädä jotain hyödyllistä päihderiippuvaisen tajuntaan, vaikkei välitöntä raitistumista tapahtuisikaan.
KIITOS Espoon A-klinikka, KIITOS Mehiläisen tohtorit ja kallonkutistaja joiden nimiä en enää muista, KIITOS AA, NA ja AAL… joista kaksi viimeksi mainittua on uusinta tuttavuutta.

Ja kiitetään nyt vielä tätä foorumiakin kun kiittelemään alettiin! Kiitoxia kiitoxia raittiista päivästä. :slight_smile:

Minun auttoi usko muutamaan minulle tärkeään asiaan. Elämä maan päällä (iso E!) tärkein.
Aa ei auttanut. Ei ammuta yli mainoksessa

Olisi kumma jos yksikin maininta AA:sta laskettaisiin “yliampumiseksi mainostamisessa”. Tässä ketjussa on mainittu myös kahteen kertaan A-klinikka ja minä mainitsin jopa yksityisen lääkäriaseman (eli liikeyrityksen), mutta jostain syystä jälkimmäistäkään ei kukaan ole syyttänyt mainokseksi. :smiley:

Tässä ketjussa on kai ideana kertoa mistä on itse saanut apua päihdeongelmaan, ja kukin mainitkoon ne mistä on saanut apua, ilman “mainostamis” syyttelyitä.

Tärkeä tuo Ketostixin huomautus, että kerrotaan se, millä tavoin on saanut apua päihdeongelmaansa. Minulle apua tuli, kun otin selvää AA-ryhmien kokooontumisista, päätin mennä sellaiseen ja, kaikkein tärkeintä, menin eräänä iltana ryhmän kokoukseen.Siitä asti olen saanut olla raittiina.

Mistään varsinaisista hoidoista minulla ei ole kokemusta. Niistä tiedän siksi vain toisten kertomaa. Senpä vuoksi, kun joku alkoholiongelmainen kysyy miten olen raitistunut, voin kertoa vain, että AA auttoi.