Niin, nyt oman pään sisäisten pohdintojen jälkeen rohkenen kysellä muiltakin sitä, missä kulkee raja. Milloin läheisellä on alkoholiongelma, vaikka hän ei itse sitä sellaisena näe.
Kumppanin alkoholinkäyttöä mietin, koska se on alkanut rasittaa suhdettamme yhä enemmän. Olen miettinyt paljon, olenko itse nipottaja ja tiukkis vai onko kumppanillani alkoholiongelma. Kerronpa vähän, miksi tätä olen alkanut miettimään. Kumppani käyttää alkoholia, siis olutta, viiniä, lonkeroa ja/tai viinaa viikonloppuisin yhtenä tai kahtena päivänä, annoksia menee päivässä yleensä 10-16. On toisinaan perjantai tai lauantai, että ei juo noin paljon, mutta yleisemmin juo humalaan vähintään kerran viikossa. Arkena ei juuri juo, joskus saunaoluen tai pari. Mutta viikonloppuun känni hänellä kuuluu, on kuulemma kuulunut jo kolmisenkymmentä vuotta.
Annosten määrän lisäksi olen huolestunut, kun hän ei voi tai halua pysäyttää juomista. Jos viinaa tarjotaan, kaverit, sukulaiset tai tutut, hän ottaa aina melkein niin kauan kuin juomaa tarjotaan. Ja aina on joku, joka tarjoaa. Hänellä on vuosien runsaan käytön johdosta kova sietokyky viinan suhteen eikä hän örvellä, riehu eikä lyö tai huuda. Sillä hän kehuu itseään, kun on kännissä vain puhelias ja iloinen. Itse en niin koe, hän saattaa olla juovuksissa riitaisa ja jankata ja on mielellään seurueen keskipiste ja kertoo alatyylin vitsejä nauttien huomiosta. Hänen persoonansa muuttuu ja koen hänet humalassa epämiellyttävänä. En halua jutella enkä olla silloin hänen kanssaan enkä herätä vierestään aamulla, kun henki haisee vanhalle viinalle pitkälle puolen päivään. Olen alkanut ahdistumaan ja stressaamaan ja kun hän juo, en voi hyvin. Häneltä menee muisti, kun on humalassa. On alkanut hieman piilottamaan viinapullojaan, koska tietää etten pidä ryyppäämisestä. On myöntänyt, että joskus tulee juoduksi enemmän kuin oli tarkoitus. Käyttää juomisestaan itse sanoja ryypätä ja juopotella, mutta näkee silti homman olevan täysin hanskassa. Minun vuokseni on hiukan hillinnyt juomistaan, mutta mietin onko se vain vaihe.
Hän itse kertoo, ettei alkoholinkäyttö vaikuta hänen työhönsä ja näin on tähän asti varmaan ollutkin. Hän ei myöskään näe, että viina millään lailla haittaisi elämäänsä eikä hän koe sitä lainkaan ongelmana. Kuitenkin meidän suhteeseen se vaikuttaa jo tosi paljon. Suunnitelmiimme se on vaikuttanut, jos olemme ajatelleet viikonloppuna tehdä jotain yhdessä se viivästyy, kun odotamme hänen krapulansa menevän ohi. Mun ideat tekemisistä jäävät paitsioon, jos on tiedossa jokin tilaisuus tai meno, jossa on tiedossa alkoholitarjoilua. Hän on vahvatahtoinen ja haluaa tehdä asioita, kuten on aina tehnyt. Suhteemme ei siis ole pitkä ja vasta nyt silmäni ovat auenneet tälle viina-asialle.
Minusta hänellä on ongelma alkoholin kanssa, vaikka hän itse on toista mieltä. Olemme puhuneet asiasta ja hän tietää, mitä ajattelen. Mietin, millaista elämä hänen kanssaan olisi, jos se jo nyt tuntuu tältä. Hän on kuitenkin monessa mielessä hyvä ja kiinnostava mies, mutta olemmeko liian erilaisia tässä. On asioita joissa minä haluan ja voin joustaa, mutta en usko tämän asian olevan sellainen.
Jos joku on kokenut samantapaista, olisi tosi kiva kuulla siitä ajatuksia.