Mirtatsapiinin lopetus

Onko kellään kokemuksia mirtatsapiinin lopettamisesta? Olen käyttänyt mirtatsapinea unilääkkeenä yhdeksän vuotta 7,5mg annoksella. Reilu viikko sitten lopetin ottamasta tätä enää, koska en koe sille tarvetta. Joskus oon ottanu joka tosta 7,5mg puolet! Neljä yötä meni hyvin ja sitten helvetti repesi. Sähköiskuja ja nipistyksiä jonka jälkeen nipistys kohtaa kutittaa tulee ympäri kehoa. Aluksi vaan ennen nukahtamista nyt päivä 11 menossa ilman ja näitä nipistyksiä on koko ajan. Tuun kohta hulluksi tähän hommaan. Lääkäri kirjotti triptyliä tilalle. Toivon todella, että se auttaa tämän pahinman yli ja pääsen eroon mirtan vierotusoireista ja voin jättää sen triptylinkin ennen, kuin siitäkin seuraa riippuvuus. Lopetusoireistahan näiden kanssa puhutaan, vaan kyllä tämä on jo sen verran kauhiaa paskaa, että täytyisi ihmisiä varoittaa! Vertaistukea kaipaan ja kokemuksia.

En ole itse testannnut kyseistä myrkkyä kuin pari kertaa joka tosiaankin pitkässäkäytössä aiheiuttaa vieroitusoireet. Minä varaisin aikaa jo pikaisesti yksityiselle lääkäriasemalle psykiatrin luokse. Se triptylkin saattaa olla väärä lääke.

Kiitos vastauksesta! Lääkärille ois aika taas keskiviikkona. Täytyy siellä sitten avautua tästä… en haluais vielä luovuttaa ja jatkaa mirtoja. Pää tätä ei kyllä enää kovin kauaa kestä. Tuota triptyliäkään en haluais ottaa. Pakko kuitenkin jotaki olla näiden vierotusoireiden aikana. Jos tämän oisin tiennyt en ois moista lääkettä näin kauaa syönyt. Oletin, että ei se ole, kuin lopettaa ja nämä ei koukuta. Juupa juu. Kusetettu olo

Ne valkotakkiset käärmeet psykiatrian puolella ja muuallakin kusettaa ihan sumeilematta eikä tiedä edes niistä lääkkeistä paljoakaan varsinkaan pitkäaikaiskäytössä joista voi tulla haittoja.

Suosittelen edelleen kokenutta psykiatrian erikoislääkäriä yksityispuolelta joilla on psykofarmakologia oikeasti hallussa.

Näin se täytyy tehdä. Huomenna jälleen lekuriin ja täytyy mainita tästä asiasta. En ymmärrä miksi määrätä triptyliä tilalle, samaa kuraa se sekin on ja ilmeisesti vielä pahemmat vierotusoireet mitä mirtasta. Luulisin, että olis olemassa järkevämpiäki vaihtoehtoja nyt tämän lopetusprosessin ajaksi, entä vaihtaa huono vielä huonompaan. Triptylillä pääsee kyllä uneen, mutta heräilen 1,5h välein ja lisäksi ummettaa. Tässä ois nyt kuitenki tarkoitus luopua kaikista lääkkeistä. Masennukseen olen syönyt voxraa 300mg päivittäin vuoden ajan. Sekin pitäis ajaa alas. En uskalla edes ajatella jos siitäkin seuraa jotain vierotusoireita. Hermot jo niin tiukalla huonon unenlaadun suhteen, lisäksi ummetus ja tukkoinen olo (kiitos triptyl) seuraavaksi vielä jotain kivaa kenties voxran lopetuksesta. Tämän rulianssin jälkeen en syö enää ikinä mitään mielialalääkkeitä joita pitää päivittäin kiskoa. Ei aiheuta riippuvuutta on aika harhaanjohtava selostus.

^ Varsin kettumaisia vaivoja osaa teettää mielipahalääkkeiden lopettaminen tai sen lopetuksen jälkeen olevat olot on kyllä joskus sangen Vantaalta. Itse olen syönyt pitkään Mirtazapinia, mutta aina jonkinmoisissa sykleissä kylläkin ja varmaankin semmmoisia puolen vuoden kuureja tahi vuoden kuureja useimmiten 7.5mg annoksella iltaisin. Suuremmat määrät alkoivat minua lihottamaan ja itseasiassa tuo 3.75mg takaa parhaan unen. Tästä asiasta olen keskustellut farmaseuttien kanssa sekä erään erikoislääkärin tykö ihan tässä taannoin. Turhaa hommaa unettomuuteen ottaa 15mg annoksia. Kaikki yli 7.5mg annoksen käyttämiseen on tarkoitettu muuhun kun unettomuuteen.

Ite taas lopettelin tuossa jokin kuukausi sitten ihan seinään Mirtazapinin, mutta en huomannut oikeastaan mitään vieroitusoiretta, tai ne olivat sitten jotenkin niin arkisia ettei niistä jaksanut välittää. Sertralin eli Zoloft teetti minulle vastaavat oireet kun sinulle. Aivan eeppisiä sähköiskuja tuli päähän ja tuntuikin, että koko aivosto ikäänkuin kääntyy ympäri, kun se tälli tuli, samoin tuli täysin ihmeellisiä nykyjä niskan seudulle jotka olivat sangen kiusallisia kun niitä slaageja sai yleisillä paikoilla. Myöskin koko koordinaatiokyky ikäänkun katosi vaan lääkkeen lopetuksen yhteydessä. Muistaakseni tuota kesti muutaman kuukauden sitten ne katosivat. Eli kyllä olosi tulee helpottamaan eikä niihin viekkareihin kuole vaikkakin ovat aivan perseestä. Joo ja missään nimessä ei kannata mieltä ronkkiviin mömmöihin kajota, vaikkakin väitetään, että ne saattaa marginaaliryhmää auttaa ongelmissaan. Minä en siihen potaskaan usko lainkaan. Kyllä tuossa puhuu valtava rahamassa ja uskomaton korruptio. Tsemppiä sinulle !!!

Kiitos tsempistä :slight_smile:
Luulin jo, että oon tulossa hulluksi, kunnes osasin yhdistää lääkkeen lopetuksen näihin sähköiskuihin. Tänään jo helpottaa, ehkä kaikista pahimman yli on jo sitten menty. Mulla varmaan tuli siksi niin vahvat lopetusoireet, kun olen syönyt tätä joka ilta monta vuotta. Joskus, kun mirtan käyttöä oli takana vuosi niin vaihdoin sen melatoniiniin ja sillon ei kyllä tullut mitään oireita. Mietin, että ehdottaisin lääkärille ataraxia jos ottaisin sitä jos tulee tarve.

^ Missään nimessä et ole järkeäsi menettämässä tahi hulluksi tulossa. Mielarilääkkeiden kanssa vaan tulee sähköiskuja sun muutakin renkkaa, mutta tosiaan ne kyllä häviävät ihan varmaan ajan kanssa kun malttaa vähän odotella. Toki mitä kauemmin käyttää lääkettä niin sen runsaammin se varastoituu kroppaankin ja vieroitusoireet ovat sitten ilkeämpiäkin, kun taas ihan lyhyessä käytössä. Atarax auttaa kyllä aikansa unettomuuteen, mutta siihen alkaa toleranssi kehkeytymään kovinkin nopeasti eikä sillä sitten enää saa unta. Eihän Ataraxista tietenkään ole varsinaiseksi unilääkkeeksi, mutta kannattaa kokeilla. Melko vaaraton mönjä vielä tuo Atarax. Luullakseni vähän nuivempikin lääkäri tulee tuon Ataraxin kirjoittamaan.

Kuinkahan kauan nämä vieroitusoireet kestää :cry: nyt on jo jaksaminen koetuksella ja kaduttaa koko roskan käyttö. Miksihän lääkäri ei ole pyytänyt käymään vastaanotolla, kun näin kauan olen lääkettä käyttänyt. Luulis, että tämänki kohdalla aletaan ajamaan lääkettä alas eikä uusita sitä melkeen kymmenen vuotta! Atraxia suunnittelin ottavani tämän pahimman yli, sen jälkeen melatoniinia, kun fyysiset oireet ovat loppuneet. En halua enää siirtyä lääkkeestä toiseen.

^ Lähtökohtaisestikkin lääkettä tulisi syödä ainoastaan lyhyt aikaperiodi, eli tavallaan päästä pahimman yli ja luopua sitten lääkkeestä ja olisi panostettava terapiaan lääkehoidon sijasta. Mutta Suomessa mennään täysin perse edellä puuhun. Täällähän joutuu popsimaan mielarimömmöä ennenkuin terapian voi edes aloittaa. Tämähän on lähtökohtana täysin absurdi. Useimmiten se asiakas syö mielialalääkettänsä vuositolkulla jopa vuosikymmenkausi tolkulla ja loppua ei näy. Lääkeresepti uusitaan uusitaan ja vielä kerran uusitaan.

Varautuisin jonkin kuukauden vieroitusoiremyllytykseen kuitenkin, ettei ala elättelemään toivoa, että koko viekkarit olisi muutamassa päivässä lusittu. Niin se ei tulekaan olemaan, kyllä sitä sähköiskua pidempään tulee riittämän. Tämä on minun kokemukseni asiasta. Toki vieroitusoireet ovat aivan yksilöllisiä. Kuitenkaan mielialalääkevieroitusoireet eivät tule kestämään useita vuosia, kuin vaikkapa benzodiatsepiineista tulevat vieroitusoireet. Ja kyllä se olosi alkaa helpottamaan. Vieroitusoireet on vaan kestettävä. Onnea oikotiehen ei juuri ole, varsinkaan kun olet aloittamassa lääkkeetöntä elämää. Vaan joo eiköhän tätä kautta aina vähän pientä tipsiä ihmisiltä tule sekä tsemitystäkin !!! Mitään suoraa ja absoluuttista vastausta kysymykseen : Kauanko vieroitusoireet kestävät ei ole olemassa. Nämä ovat kovin yksilöllisiä asioita, joskin noudattavat kovinkin samoja kaavoja.

Koska ne julkisenpuolen pösilöt uskoo kaiken mitä lääkefirmat ja eritahot Suomessa puhuu niistä myrkyistä eikä aina välitä paskaakaan potilaasta.

Googlettelin mirtazapine withdrawal symptons niin alko löyty paljon samoja kokemuksia. Monilla tullut samoja oireita vaikka lääkettä ois vähennelty hitaasti alas. Itkuherkkyys on myös ollut läsnä. Kertakaikkiaan sitä itkua ei voi estää ja se tulee kun on tullakseen. Näistä pitäis varottaa ihmisiä. Mitähän tosta voxran lopetuksestaki tulee :open_mouth: nyt on jo pari viikkoa mennyt niin vielä en luovuta. Hoitajalla kävin eilen ja perjantaina olisi aika lääkärille. Hoitaja meinas jos otan mirtan takas pieninä annoksina, vaan siihen en suostu. Koen, että tässä ei ole enää niin paljoa kärsittävää, että tuota paskaa laittaisin taas suuhuni. Edelleen lääkärille ajattelin ehdottaa ataraxia ihan vain siihe asti, että tämä pahin loppuu. Kiitos teille kaikille tsempeistä! Lohduttaa, kun ei tarvitse yksin kärsiä.

Yks lääkäri kehotti jatkamaan mirtaa ja toinen tarjos ketipinoria 25mg. Nuppi lahoaa unen puutteen takia jo. Mitähän tässä tekisi :unamused: triptyliä löytyy myös varalta. Luovutanko ja otan sitä mirtaa vai jatkanko sinnikkäästi ja otan ketipinoria tai triptyliä pahimman yli pääsemiseksi. Loppuuko tää unettomuus edes ikinä. Voi helkkari mikä tilanne! :imp:

Mirtasapiini aiheutti itselleni valtavia painajaisunia. Seuraavaksi julkisen sektorin arvauslekuri kirjoitti minulle reseptin Ketipinorista 100mg unettomuuteen ja ahdistukseen. Sähköiskut päässä on ikäviä. Ketipinorissa vaikuttava aine on Ketiapiini, ja nyt kun olen ollut irti siitäkin, koen yhä säpsähtelyjä yöllä. Sähköiskut päässä oli inhottavia, jaan tunteen kanssasi, Mirtatsapiinia ei pitäisi kirjoittaa kenellekään kenenkään vähääkään ammattiylpeyttä tuntevan psykiatrin omasta mielestäni. Toki kaikki lääkkeet vaikuttaa jokaiseen ihmiseen yksilöllisesti.

Turussa ainakin julkisen sektorin psykiatripalvelut on järjestetty päin peetä, lääkärit vaihtuu ja sijasia on joka kerta eri lääkäri, kun olisi asiaa lääkkeistä.

Oletkin saanut jo useita vastuaksia, mutta kerron nyt silti omat kokemukseni. Sain mirtazapiinin uneen, rivatrillin sijaan. Alkuun toimi ihan ok, juurikin tuolla 7,5mg annostuksella. Lopetin, koska kiloja ja mielialanvaihteluja tuli aivan liikaa. Otin joka toinen ilta, sitten joka kolmas ilta ja siitä olikin helppo olla kokonaan ottamatta. Tosiaan se 7,5mg on niin pieni, että vaikea siitä on kuoria pois :smiley:
Unet palautui, noin 2pv lääkkeen lopetuksen jälkeen.

nostellaan vanhaa aihetta. ajattelin lopettaa tuon mirtazappiinin käytön. johan sitä on varmaan 10 vuotta tullut käytettyäkin. alku meni kokolailla hyvin… siis parit ekat päivät. ei viikkoakaan. sitten alko ilmetä oireita. sellanen perus vilun tuntu, mikä nyt tulee melkein mistä vaan aineesta, kun on reflat. palelee jatkuvasti, mutta ei mitenkään ihan älyttömästi. sillain, että se kyllä häiritsee silti selkeesti. psyykkiset setit on vähän sama, kun benzorefloissa. sellasta säikkymistä ja ihme skitsoomista ilman mitään järkevää syytä. vähän, kun olis ihan hirveessä darrassa. mutta alkoholista ei ole kyse, sitä on mennyt aika minimaalisesti viimeaikoina. ja muista päihteistä/lääkkeistä se ei oikein voi johtua, kun niitä en joko käytä, tai jos käytän, niin käytän jatkuvasti. lisäks on nyt alkanut tuleen yöhikoilua. ei sellasta ihan älytöntä sekään, mitenkä jostain toisista doupeista voisi tulla. mutta sillain, että lakanat kuitenkin vähän märkinä aamulla, kun herään. ja uni on kovin katkonaista. heräilen varsinkin aamuyöstä tämän tästä. kyllä tämä nyt vahvasti viittaisi tuohon mirtazapiiniin, kun ei oikein mitään muutakaan järkevää selitystä löydy. annos on ollut aina tuon 15mg per päivä.

tässä kävi niin, että lääkäri jostain syystä halus yks kaks laskea tuon annoksen neljasosaan. eihän se auttanut mitään, kun oli jo tottunut isompaan määrään. puhuin asiasta lääkärille, että mitä sitä nyt tartti mennä sörkkimään, kun se on ollut ihan hyvä noin iät ja ajat. mutta ei. toimii kuulemma paremmin pienemmällä annoksella. unettomuuteen siis. ja kyllä tiedän, että se toimiikin paremmin jollain 7,5mg annoksella unettomuuteen varmaan ihan hyvin. mutta kun on takana 10 vuotta isommalla annoksella käyttöä, niin eipä se sen jälkeen enään toimikkaan tuolla pienemmällä määrällä. pikkasen vituttaa, kun pillerit on loppu ja olo on tällänen. vähän kaiken kokeneena pidin koko ajatusta ihan huuhaana, että jostain mirtazapiinista vois tulla muka jotain refloja… mutta väärässä olin näköjään. onko muilla kokemusta näistä mielipidelääkkeiden refloista? ja kauankohan mahtaa kestää? kun tänkin olis tiennyt, niin olisin lopettanut keväällä. olisi ollut mukavampi palella ja hikoilla kesällä, eikä nyt, kun on jo muutenkin kylmä ja pakkasta.

ei ne lääkärit kyllä aina tiedä ihan kaikkea. tästäkin aineesta mulle lääkäri oikein kehu aikoinaan, että kyllä tätä voidaan kirjottaa, kun ei tästä ole mitään haittoja ja ei aiheuta riippuvuutta. just joo.

On kokemusta ihan liikaakin erilaisista mielialalääkkeistä. Aiheuttavat todellakin pahojakin vieroitusoireita joilta kokemuksesi kuulostavat.

Mene äkkiä sairaalan päivystykseen tai yksityiselle lääkäriasemalle ja kerro tarinasi. Mirtatsapiinia määrätään kuin karkkia lukuunottamatta jotain ihme puoskariasi ja pyydä lääkkeen nosto entiselleen.

Mikäs fiilis tällä hetkellä? Viestistäsi on nyt noin kuukausi. Kävitkö lääkärillä, millaista ohjeistusta antoi? Onko jotain, mikä sinun kohdallasi toimi hyvin tai huonosti?

Hieman raju pudotus kyllä kertalaakista noin pitkän käytön jälkeen. Sinällään lääkäri oli siinä oikeassa, että pieniannoksinen määrä on parempi unettomuuden hoidossa kuin isompi annos. Mutta siinäpä se juuri olikin: olit jo ennättänyt käyttää isompaa annosta. Unettomuuden hoidossa nimenomaan hyödynnetään mirtatsapiinin aloitukseen liittyvää yleistä haittavaikutusta eli väsyttävyyttä…

Muutama kirjoittaja antoikin varsin hyviä vinkkejä käytön lopettamisesta: ottaa esimerkiksi joka toinen päivä. Mirtatsapiinilla on pitkä puoliintumisaika (20-40 tuntia), joten kokeilun kautta voi hieman yrittää annosta pienentää ja aikanaan lopettaa. Maltilliset muutokset kuitenkin kerrallaan ja riittävän monta viikkoa ennen kuin tekee uusia muutoksia.

Sinun kohdallasi tärkempää lienee saada lopetusoireet kuriin. Saattavat kestää parikin viikkoa (kaikki on yksilöllistä), mutta niiden pitäisi kuitenkin aikanaan lievittyä ja loppua. Lepoa, hyvää ja terveellistä ruokaa ja juomaa, mielenkiintoista tekemistä päiviksi, riittävä väsymystila ennen kuin yrittää nukahtaa ettei mene pyörimiseksi ja ei päiväunia… [size=85]lista lienee yleispätevä kaikkin ikäluokkiin ja elämäntilanteisiin :laughing: [/size]