POKS!!!..prkle…pyyhe ei vaimenna sitä mitä taas teen.
“Mikäs toi oli???” Kuuluu toisesta huoneesta miehen ääni. Lapset tulee keittiöön. Mitä sä juot? No ei tässä mitään, äiti vaan relaa kun on lauantai…
Mies tulee keittiöön…" jaahas, taas juhlat vai???" Miehen ilme on tuima. Huolestunut. Silmät surulliset. Lähdössä lenkille.
" No ei mitään. Nää on näitä juomia mitä jäi juhlista. MITEN NIIN???"
Sitten muistan!!! " Sitä paitsi SÄ juhlit eilen!" Voi mikä voitonriemu!
Mies oli käynyt kaljoilla illalla kaverinsa kanssa.
Juon taas. Niinkuin eilen ja sitä eilen ja sitä eilen ja… Tällä kertaa jäin taas kiinni. Monesti en. Kukaan ei tiedä että juon lähes joka päivä. Nykyään.
Olen juonut nyt alkoholistimaisesti 20 vuotta. Olen edelleen hehkeä ja nätti nelikymppinen. Ainut mikä ärsyttää on kasvava vararengas. Ihme juttu vaikka vedän vihermehuja ja lenkkeilen, jumppaan, joogaan ja meditoin joka päivä!?
Joogaava alkoholisti!? Kyllä.
Lyön vaikka vetoa että meitä on paljon. Hullun lailla itsestään huolehtivia rouvashenkilöitä jotka juo ja jumppaa.
Ettei kukaan tajuis ja huomais.
Ei noin terve ja energinen ihminen voi olla alkkis.
Joka päivä rukoilen että jumala lyö mua lekalla päähän. Tajua jo hyvä ihminen. Sanokaa joku mulle!
Just kävin verikokeissa ja maksa-arvot oli lievästi koholla. Luojan kiitos, vihdoin. Soitan voitonriemuisena sairaanhoitajalle. Maksa-arvot koholla, näettekö??? Pitäkää must nyt huoli ja KYSYKÄÄ jotain mun alkoholinkäyttöön liittyvää!
Sairaanhoitaja lepyttelee. Ei mitään hätää. Ihan vaan pikkuisen koholla. Näin pienestä ei kannata huolestua.
Nieleskelen puhelimessa. Okei, kiitos näkemiin.
En tiedä olenko huojentunut vai pettynyt. Tuli lupa juoda lisää, kukaan ei välitä vaikka maksa-arvot koholla. Kunhan vaan jumppaan ja juon mehuni. Ja taas juon vähän. Joka päivä.
Olen siis juonut yli 20 vuotta. Suvun naiset erityisesti ovat olleet persoja alkolle. Mutta mistä lyödään vetoa että 70-luvulla raitistunut Sirkka ei ikinä juonut näin paljon kuin minä nykyään? Sirkka veti perskännit silloin tällöin ja sitten ei enää ikinä. Sai maineen suvussa: alkoholisti joka raitistui. Minä juon lähes päivittäin nykyään, mutta kukaan suvun jäsen ei tohdi epäillä että tuo on alkoholisti. Koska se on niin normaalia nykyään. Vähän relata ja juoda. Joka päivä.
Mutta mä en jaksa enää.
Joka päivä mietin koska voin taas avata viinipullon ja koska voin raitistua?
En kestä enää krapuloita. En sitä tutinaa sängyn pohjalla ja sata kertaa hoettua mantraa itselleni “anna anteeksi”.
Kuulemma raitistua voi vasta kun käy pohjalla. Mutta kun minun pohjaa ei näy.
Nykyään pystyn olemaan juomatta tasan viisi päivää. Siinä ajassa tulee voitonriemuinen tunne. Näettekö! Voin olla juomatta ja fiilis on mitä parhain. Perjantai. Drinking day! Vain muutama lasi vinksua. sitten huomenna pihvin kanssa muutama enemmän. Sunnuntaina loivennellaan. Sitten taas alusta.
Voi vittu. Voiko ihminen kusettaa enää itseään pahemmin?
Missä se pohja viipyy?