Minun tarinani, nainen30v

Nyt alkaa olla jo niin epätoivoinen olo, että pakko saada tämä ulos.
Olen pelannut kahdessa vuodessa 50 000€ velkaa, järkyttävää edes kirjoittaa tämä tänne…

Olen onnellisesti avoliitossa ja ihanien lasten äiti, minulla on myös vakituinen työpaikka.
En kuitenkaan pysty maksamaan kaikkia eriä monesta lainasta tulevaisuudessa ja lisäksi vielä muut menot, vielä ei ole yksikään laina onnekseni myöhässä.

Aloitin pelaamisen 2015 äitiyslomalla ja olen pelannut tänne asti säännöllisesti. Mieheni ei tiedä koko totuutta ja nyt kaipaisin kannustusta miten kertoa hänelle asiasta.

En jaksaisi enää tätä salailua ja yöllisiä painajaisia veloista… :frowning:

Mielessäni on käynyt myös täältä lähteminen ja vakuutus kattaisi läheisille velat, tiedän ihan hullua mutta mieli ei ole kovin ylhäällä.

Moikka OlenEpätoivoinen Jos tuntuu siltä, ettet enää selviä yksin, niin miehillesi kertominen on ehdottamasti oikea ratkaisu. Kertominen kuitenkin on vaikea. Tee se kuitenkin, älä kaunistele, älä keksi mitään tekosyitä, vaan ole täysin rehellinen ja pyydä vilpittömästi anteeksi. Enempää et voi tehdä, ja luulen, jos miehesi sua rakastaa, hän antaa anteeksi ja on sinun tukena tässä asiassa :slight_smile:
Ole myös täysin avoin. Paha varmasti jättää kertomatta asioita, jotka myöhemmin ehkä selviää. Anna miehillesi oikeutta seurata raha-asioitasi, jotta hänen luottamus sinuun alkaa taas kasvaa. Luottamus nimittäin saa melkoisen iskun.
Oikein paljon rohkeutta ja voimia. Kyllä se siitä :slight_smile:

Kiitos vastauksesta. Ajattelin tänään ottaa asian vihdoinkin puheeksi kun menen töistä kotiin.
Tämä harmittaa kun koko perheen talous kärsii kun itse pelaan kaikki rahat.
Muistan kun viime jouluna tuskailin raha-asioita ja ajattelin että vuoden päästä en ole tässä tilanteessa, mutta olenkin paljon pahemmassa :cry:
Ratkaisu tähän olisi saada yksi iso laina jota maksan, mutta se olisi tehtävä muiden avulla ja en halua sotkea läheisiä tähän soppaan enempää.
Meillä on talolaina miehen nimissä ja ei muita lainoja kun nämä omani.
Molemmat olemme työelämässä ja mies on todella varovainen rahankäyttäjä ja säästeliäs joten siksikin tämä tuntuu kauhistuttavalta kertoa hänelle.

Minun puolestani mies voisi ottaa tilini haltuun ja maksaa laskut puolestani ja pitää tunnukset jne itsellään, kuulostaako tämä hullulta?
Siihen menisi lähestulkoon koko palkka jos en saa järkevämpää lainaa.
Samalla miehen harteille jäisi iso osa perheen muista menoista.
Olen valmis mihin vaan etten tuhlaa ja pelaa enää.

Miehelle kerrottu huh! :blush:
Hyvin ainakin minun edessä otti asian, lupasi ottaa tunnusluvut ja maksuvälineet talteen ja maksan aina kun tili tulee niin velkoja hänen silmien alla…
Se on paras ratkaisu tähän tilanteeseen koska en luota itseeni etten pystyisi pelaamaan ja ottamaan vippejä lisää.
Velat tuntuu olevan iso musta mörkö jossain enkä halua edes ajatella niitä, nyt täytyy vaan jaksaa käydä töissä ja maksaa tunnollisesti ainakin 5v :unamused:

Hieno juttu :slight_smile: On varmasti suuri helpotus nyt kun kaikki on paljastettu. Oikein hyvä asia, että miehesi otti haltuunsa tunnusluvut ja maksuvälineet. Se ei ole mikään häpeä, vaan hyvä ennalta ehkäisevä toimenpide. Myöhemmin kun sinä ja miehesi huomaavat, ettet enää pelaa ja luottamus sinuun ja oma itseluottamuksesi on palautunut, niin ne varmasti siirtyy takaisin sinulle.
Velkasi on suuri, mutta ei mahdoton. Sekin alkaa varmasti helpottua ajan kanssa, kun huomaa että velka lyhenee eikä enää kasvaa :slight_smile:

On helpotus, tästä on suunta ylöspäin! :smiley:
Helpotti jo kummasti kun kirjoitin tänne eilen, viime yönä sain jopa nukuttua suht levollisesti.
Tästä ryhmästä saa paljon tukea jo lukemalla muiden kirjoituksia.

Hyvä, että asiasi järjestyvät. Sinäkin voisit harkita velkaneuvojaa. Pelaamishimot tietty pitäisi saada kokonaan pois, jos niitä vielä on. Oletko soittanut peluuriin? Nyt taitaa se chat olla auki myös vielä yli tunnin.

Eipä muuten pitäisi lukea lehtiä. Vuosaaressa on tapahtunut laajennettu itsemurha, ja mies oli pahasti velkaantunut :frowning: On surullista kuinka pahaksi asiat voivat mennä. Minua huolestutti tuo kirjoittamasi lainavakuutuksista. Ajattelin ihan samoin viime vuonna heikkoina hetkinäni… puoliksi leikkilläni tai siis haaveilin poislähtemisestä :frowning:, en vain keksinyt tarpeeksi hyvää tapaa, jolla olisi saanut kaiken näyttämään onnettomuudelta enkä halunut sotkea siihen ketään ulkopuolista mukaan… Olisi ollut kiva vain kadota, mutta sitten olisin kuitenkin vain huolestuttanut läheiseni ja siis piti haudata noi ajatukset tykkänään :bulb:

Hei ja kiitos vastauksesta.
Velkaneuvontaa olen miettinyt, sieltä voisi saada uusia näkökantoja asiaan :unamused:
Olet oikeassa, ajatukset pois lähtemisestä ovat turhia vaikka tuntuu välillä ettei tähän löydy muuta ratkaisua. Avasin suuni eilenilalla miehelleni asiasta ja hän sanoi että heti pois nuo jutut mielestä. Rahalla ei minua saa takaisin ja hän sai puhuttua järkeä päähäni.
Ehkä hänestä on vaikea ajatella miten paljon tämä minua vaivaakaan ja miten ison asian mittakaavan tämä on saanut mielessäni :open_mouth:
Olisikohan velkaneuvonnalla ideoita talouden hoitoon kun lainaerät veisivät koko palkan ainakin vuoden ajan?
Maksukykyä on mutta minulla on yksi iso laina 37000€ ja loput pieniä kalliita+luottokortti 15000€.
Vieläkin järkyttää summat kun kirjoitan nämä itseni ja muiden näkyville!
Miehelleni jätin tänään tunnuslukutaulukon ja pankkikortin. Jotenkin helpottaa kun pelaaminen käy mielessä mutta en pysty heikkona hetkenä sitä tekemään ennenkun kohtaan mieheni ja hän saa sitten järjen siihen hetkeen.
Leikkasin myös luottokorttini osiin ja heitin pois, käytetty se tosiaan on tappiin asti eli ei olisi voinutkaan käyttää…

Velkaneuvonnassa nimen omaan he auttavat sinua järjestämään nämä maksut maksukyvyllesi sopiviksi, esimerkiksi käsittääkseni neuvottelevat lainanantajiesi kanssa ja pystyvät pienentämään esimerkiksi noita sovittuja korkoja jne, mutta itse kerran vain sinne soitin syksyllä 2015. Tietenkin voit itse lähestyä maksusuunnitelmaehdotuksilla lainanantajia… se vain, että tämä on heille niin hyvä liiketoimi, että ehkä se maksusuunnitelma on mahdollista vasta, kun huomaavat maksukykysi heikentyneen, esimerkiksi perintäyhtiössä velan jo sinne siirryttyä…

Nämä ovat niin vaikeita vielä maalikkolle. Minäkin nyt ensi kertaa menossa ulosottoon. Surutar on viesteissään kertonut paljon erilaisista ratkaisuista.