Minun päätökseni ja elämäni.

Kerronpa oman tarinani. Monta samanlaista olen lukenut mutta tässä minun.

Tapasin reilut kolme vuotta sitten mieheni joka on suunnilleen saman ikäinen kuin minäkin. Kummallakin on lapsia edellisestä avioliitosta ja molempien lapsista osa asuu vielä kotona. Asumme eri paikkakunnilla.

Se oli suurta ihastusta ja rakkautta? heti ensi tapaamisesta. Tapasimme vain viikonloppuna koska välimatkaa oli ja työt haittasivat viikolla tapaamisia. Itse en juurikaan käytä alkoholia mutta kun tapasin hänet niin alkoholi tuli aluksi kuvioihin viikonloppuisin. Mies kosi ja niinpä kaksi kuukautta tapaamisesta menimme kihloihin. Minulla oli yksi ehto ennen sormuksien ostamista: yksi viikonloppu ilman alkoholia. Sen hän teki. Itseäni oli jo noin lyhyellä aikaa alkanut mietityttämään miehen alkoholin käyttö ja vaadin tämän ehdon.

Kaljaa meni viikonloppuisin laatikollinen ja muuta päälle. Itse en kaljaa juo ja muutakin vähän. En ole lähipiirissäni tai tuttavieni kautta tottunut että joka viikonloppu juodaan. Joten tälläinen juominen oli minusta ihan outoa, Itsellä on vuosikymmenien urheilutausta johon ei alkoholi kuulunut.

Niinpä meni kaksi vuotta. Mies joi kaljaa viikonloppuisin ja lomilla, oli enemmän tai vähemmän humalassa. Oli hauska, ei ollut väkivaltainen eikä tehnyt katoamistemppuja. Itse join jonkin verran, ehkä kerran kuussa koska alkoholin juominen ei ole mun juttu, mutta annoin toisen juoda eikä se minua haitannut, silloin.

Eräänä viikonloppuna hän joikin sitten itsensä todella humalaan ja haukkui minut sekä ilmoitti että suhde on päättynyt. Lähdin. Kun hän oli selvinnyt niin ei muistanut illasta mitään ja pyysi anteeksi käytöstään, sovimme ja elämä jatkui. Tälläistä oli hiukan ollut jo aiemminkin parina viikonloppuna talven aikana mutta ei näin pahaa tilannetta ja sanomista. Itse olin ollut joka kerta selvinpäin enkä ollut osallistunut keskusteluun, kuuntelin vain. Olin aivan äimistynyt ja häkeltynyt tilanteista. Puhuimme kaljan juonnista. En pyytänyt vähentämään koska tiedän että toisen sanominen lopettamista ei auta, vaan vähentäminen pitää tulla juojalta itseltä. Enkä ota tässä siihen kantaa onko mies alkoholisti vai ei.

Parin viikon kuluttua sama taas toistui ja vielä pahempana. Ei ollut fyysisesti väkivaltainen mutta henkisesti oli. Hän sanoi että suhde on loppu ja samaa sanoin itsekkin. Häneltä todella kauheaa huutamista ja haukkumista. Päätin silloin että nyt on suhde oikeasti loppu. Mies on mitä ihanin selvinpäin mutta kun joi liikaa niin sitten alkoi.

Selvittyään hän yritti että palaisimme takaisin yhteen mutta pidin pääni ja erosimme. Hän ei tahtonut ensin tajuta että olin tosissani ja lopetin suhteen. Ensin oli maanittelua yhteen palaamisesta ja kun ei onnistunut niin sitten alkoi haukkuminen. Sitä kesti aikansa.

Kunnes sitten tapasimme muutaman kuukauden kuluttua… Tunteillehan ei sitten voinut mitään ja keskustelujen sekä miettimisen jälkeen päätimme palata yhteen. Mies lupasi taas kerran vähentää, vähentihän hän mutta ehkä pariksi kuukaudeksi. Aina oli joku tärkeä syy miksi piti juuri tänään ottaa. Kirkasta ei ole juonut enää uudelleen aloittamisen jälkeen. Itse en enää alun jälkeen juurikaan juonut ja silloinkin ehkä siiderin.

Pari kuukautta uudelleen aloittamisen jälkeen alkoi todella ottamaan päästä toisen kaljan juonti. Kerroin siitä hänelle mutten tuominnut, en huutanut jne. Kerroin vain miltä minusta tuntuu ja että tykkään hänestä kun hän on selvinpäin mutta kaljaa juovasta en tykkää. Kertoi että haluaa rentoutua ja omasta mielestäni on paljon muitakin tapoja rentouta. En “paasannut”. Annoin juoda kun halusi. Sanoi minulle etten osaa pitää hauskaa kun en juo.

Nyt olen sitten katsonut tätä juomista muutaman kuukauden ja päätös kypsyi: ero. Mietin, haluanko tälläistä elämää? Katsoa kun toinen juo? En.
Lisäksi hän ei pystynyt harrastamaan seksiä jos oli juonut joten seksielämämme hiipui todella olemattomiin. En itsekkään kaipaa seksiä joka päivä mutta kerran kuussa on liian vähän. Pari kuukautta sitten humalassa hän sanoi että juo mieluummin kuin harrastaa seksiä.
Lisäksi en useinkaan tullut paikalle jos tiesin että kavereita tulee kylän vaan annoin heidän juoda ihan rauhassa, en halunnut katsoa enkä kuunnella heitä.
Jotenkin vain toisen kunnioittaminen, ihailu ja rakastaminen katosivat vain jonnekin, aloin inhoamaan. Huomasin että kaljan juonti oli tärkeämpää kuin minä.
Esim. kaveri tuli pari viikkoa sitten yllättäen kylään kun olin jo tullut (en olisi mennyt paikalle jos olisin tiennyt), joivat illan ja aamulla sama meno jatkui, mitä ei ollut juurikaan aiemmin tapahtunut. Mies kertoi myöhemmin että oli kaverille aamulla sanonut: Juodaanpa nyt niin nainen lähtee. En tiennyt hänen sanomisistaan vielä silloin päivällä. Päivä ja iltahan heillä siinä meni, olin kuskina yms., en sanonut yhtään poikkipuolista sanaa vaan annoin juoda. Katselin ja mietin huvittuneena? itsekseni tälläistäkö elämää haluan elää ja katsoa. No, todellakaan en.

Antaa toisen juoda jos niin kerran haluaa mutta itse en halua alkaa kyttäämään ja kieltämään toisen juomista. En halua.

Viikonloppuna erottiin. Nyt on tietty haikea olo ja ikäväkin tätä selvänä olevaa miestä mutta sitä humalaista miestä inhoan. Mietin miten haluan elää loppuelämän ja tämä on lopputulos. Voin elää yksinkin jos niin käy.

Meillä eroaminen oli sikäli helppoa kun yhteisiä lapsia ei ole, emme asuneet yhdessä, yhteinen omaisuus jota oli hiukan myytiin jo ensimmäisen eron aikana jne.

Varmaan melkein kaikilla teistä on paljon pahempia kokemuksia mutta tällä kirjoituksellani halua kertoa että jokaisella meistä on oma korkuinen kynnys minkä sietää toiselta ihmiseltä, minulla se oli alkoholin suhteen matala. Jokainen määrittelee oman “kynnyksensä” korkeuden. Siihen vaikuttaa varmasti myös aiemmin eletty elämä, onko tottunut lähipiirissä alkoholisteihin yms., lapset, elämäntilanne.

Tämä oli minun elämääni ja päätökseni.

Hei, näin se oli meilläkin. Erona se, että mies joi viiniä ja kirkkaita( hengitys ei haise samoin) ja käytti lääkkeitä. Ja joi salaa, piilossa.
Käytös tuota samaa. Erolla ei uhkaillut koskaan tosin, mutta haukkui ja ilkeili.
En jaksanut enää, eikä tarvikaan. Ihmiselämä on liian lyhyt viettääkseen sen sellaisten kanssa, jotka kohtelevat toista näin.
Pidä pintasi! Minua maaniteltu jo vuosi takaisin, mutta ei onnistu enää. Päihteet vääristävät kaiken.
Voimia!
V

Kiitos Himmu ja tsemppiä sinulle.

Tähän millainen nyt olen on ollut pitkä matka. Olen oikeasti ollut todella läheisriippuvainen. Minua vietiin kuin “sikaa säkissä” aikoinaan avioliitossani. Yritin kaikkeni ettei minua olisi jätetty, halusin uskoa miestäni vaikka näin että kaikki oli valetta. On uskomatonta kuinka toinen ihminen voi manipuloida toisen ihmisen tekemään mitä vain, enää se ei onnistusi. Ei sitä ymmärrä vieläkään. Alkoholi ei ole ollut koskaan ongelma tätä edellisissä suhteissani. Olen ollut elämässäni onnekas tässä suhteessa.

Kävin avioeroni aikoihin ja sen jälkeen kahdeksan vuotta psykiatrilla ja lopuksi kaksi vuotta traumaterapiassa. Masentunutkin olin ja mielialalääkkeitä meni täydellä annoksella n. 10 vuotta. Viime syksynä pääsin siitä vihdoinkin eroon ja olo on nyt hyvä. Olihan se kokemus vieroitusoireineen. Hyvä lääke kaikesta huolimatta.

Nyt on jotenkin hyvä olla kun tein päätökseni ja erosimme. Osasin/uskalsin pitää rajani kun en halunnut sellaista loppuelämää itselleni. Omien rajojen pitäminen on ollut minulle aiemmin todella vaikeaa. Jotain pikkuasiaa olen saattanut miettiä viikkoja kun olen tiennyt että päätökseni/tekoni on saattanut tuntua toisesta ikävältä. En ole halunnut kenellekään pahaa mieltä. Toisaalta nyt tuntuu välillä että on kauhean itsekäs mutta kun tarkemmin ajattelen niin en ole.

Mietin että edellinen minäni ei varmaan olisi lopettanut suhdetta vaan olisi yrittänyt jaksaa ja uskoa suhteeseen viimeiseen asti. olisin tehnyt kaikkeni suhteemme eteen ja samalla ehkä tuhonnut itseni.
Toisaalta mietin että annoinko liian helposti periksi, mutta kun olen vuoden verran lueskellut esim. Kotikanavaa ja tutustunut tätä kautta alkoholistien ja läheisten elämään niin tuskinpa miehen elämä olisi miksikään muuttunut. Muutamassa vuodessa näki jo mitä se on ja kun toinen haluaa rentouta ja juoda, tehnyt sitä jo parikymmentä vuotta niin eipä tässä ole vaihtoehtoja. Minusta vaan ei ole normaalia juoda laatikollista olutta illassa/joka viikonloppu, miehen mielestä se on. Siinäpä kiteytettynä eron syy.

Monesti olen näitä sivuja lukiessani miettinyt kuinka alkoholistin läheiset jaksavat, ja jaksavat yhä uudelleen ja uudelleen, uskoa parempaan ja kuinka monesti läheinen saakaan pettyä todella rankasti alkoholistiin. Tämä on ollut minulle ihan uusi maailma ja avannut silmäni alkoholismiin.

Ikäväkin on sitä selvinpäin olevaa miestä mutta täytyy heti perään miettiä millaista elämä on kun kaljakin on siinä kolmantena mukana.

Onneksi olkoon rohkeasta päätöksestä, aawa!

Minä nostan niille naisille hattua, jotka kykenevät irtiottoon epäterveestä suhteesta; oli se sitten muutaman vuoden kestänyt seurustelu tai kymmenien vuosien avioliitto. Älä siis mieti, teitkö oikein vai väärin, vaan luota tuohon sisäiseen ääneesi, joka kertoo, että suhteessanne ei asiat olleet hyvin.

Toivotan sinulle ihanaa riippumatonta kesää :slight_smile:!

Onnea aawa!

Aivan samanlaiset miettimiset minulla on takana ja samaan lopputulokseen tulin kuin sinäkin.
Erosin suhteesta alkoholistiin lopullisesti viime joulukuussa. Epäonnistuneita seurusteluyrityksiä hänen kanssaan kerkesi kertyä kymmeniä kymmenen vuoden aikana. Aina jompikumpi lopetti suhteen. Ja taas jatkoimme.
Miehen ilkeilyt humalassa ja välillä ihan selvänäkin menivät koko ajan pahemmiksi, samoin muisti alkoi pätkiä yhä useammin. Häntäkään ei enää edes seksi kiinnostanut.
Sitten mies petti lupauksensa tehdä autolleni pieni korjaustyö, jonka oli luvannut 2 kuukautta hoitaa. Hymähti vaan, että oli unohtanut. Se oli mulle se viimeinen niitti. Ei se auto mulle tärkeä ole vaan petettyjen lupausten sarja oli jo liian laaja. Lisäksi 24 tölkkiä kaljaa voitti minut ja suhteen joka kerta, kun minulla olisi ollut vapaa-aikaa. Kun miehellä oli rahaa kaljaan, ei ollut minulla niin väliä.
Kai se oli viisaammman pakko antaa periksi, eli minun.
En ole katunut, vaikka ikävä on välillä ollut. Meillä oli kuitenkin joskus ollut hyviä hetkiä.
Uutta miestä en ole etsinyt vaan olen etsinyt itseäni: Mitä haluan, mistä pidän, mikä tuntuu mukavalta, missä ovat rajani ja missä olen hyvä. Tämä työ on vielä kesken, mutta ei minulla ole kiirettä “valmistua”.

Onnea sinulle kevääseen ja kesään : ) :slight_smile: