minun helvettini

Hei,

kaipaisin kovasti tukea teiltä muilta viinan taakseen jättäneiltä. Tässä tarinani:

Teini-iässä (13 - 16) halveksin juopottelevia ikätovereita. Pidin laumasieluisina ja heikkoina. Itse kaiken kiusaamisen ja vittuilun kestäen pidin täysraittiin linjan 17-vuotiaaksi. Silloin maistoin perusteinin tyyliin jotain epämääräistä kossu-spraitti -mixiä ja tulin pikku huppeliin. Sinä kesänä aloin satunnaisesti naukkailla siideriä tai kossua, kumpaa satuin saamaan, ja seikkailin kaverien kanssa yöelämässä.

Täysi-ikäistyttiin, ja luokkakaverien kanssa käytiin kerran - pari kuukaudessa baarireissulla. Juotu alkoholimäärä oli sellaista 3 - 6 annoksen tasoa per ilta. Eli ei mitään ongelmaa. Opiskelut hoidin kunnialla, rahaa oli kesäduuneista säästössä ja “omaa elämää” käytiin rakentamaan. Ekan opiskeluvuoden aikana join alkoholia neljä kertaa.

Miesystävä käytti aika runsaasti alkoa. Kävi usein kavereidensa kanssa ulkona, kun ei jaksanut aina rauhaisia koti-iltoja. Annoin hänen mennä. Pikku hiljaa kuitenkin turhauduin ja aloin menettää kiinnostuksen opintoihin (olin valinnut alan ja paikkakunnan mieheni mieltymyksien mukaan). Toisen opintovuoden jälkeisenä kesänä aloin juoda joka viikonloppu. Ensin yhtenä iltana, pian sekä perjantaina että lauantaina. Yleensä annostus oli yksi pullo viiniä pohjiksi, ja 1 - 2 pientä siideriä baarissa. Krapulaa ei tullut. Kuitenkin kouluhommat meni poskelleen kun kotona oli (miehen kanssa) ongelmia ja odotin vain viikonloppua, jolloin pääsin omien kaverien kanssa radalle. Erottiin.

Opinnot menivät aivan vituiksi, ja luovutin. Tein satunnaisesti duunipätkiä jossain kassalla tai raflassa. Olin 22 ja join noin kolmena iltana viikossa. Sixpack maksoi alle 4 euroa ja niitä saattoi mennä kaksikin illassa. Vain kahdesti olen ollut yksin kännissä, aina löytyi joku kaveri mukaan aloittelemaan ja baarissa oli aina vakionaamat naamoissa.

On kulunut viisi vuotta. Täytin juuri 28 vuotta. En ole seurustellut kahteen vuoteen, mutta kavereita on paljon. Olen jatkanut samanlaista elämää - parit, kolmet kännit viikossa. Opiskelupaikka on, mutta en pysty säännölliseen työskentelyyn. Minulla ei ole juuri mitään tavoitteita, olen menettänyt mielenkiintoni elämän tarjoamiin haasteisiin. Välillä olen skarpannut ja ollut pari kuukautta ilman viinaa, joskus on taas ollut karseita viiden kännin viikkoja. Pelkään kroppani menneen lopullisesti paskaksi. En usko, että kukaan haluaisi minusta elämänkumppania.

Join viime viikonloppuna parin viikon tauon jälkeen hurjat jurrit. Aamulla olo oli aivan kuollut, häpesin ja vapisin. Lisäksi pari kaveria huomautteli juomiseni tahdista. Olin pitkään kypsytellyt ajatusta dokaamisen totaalisesta lopettamisesta, ja nyt päätin, että aika on tullut. Joka ilta olen ajatellut “parin” siiderin maistamista tai “yksillä” baarissa käyntiä, mutta en halua kuolla viinaan kolmikymppisenä. En tahdo enää niellä sitä koukuttavaa paskalitkua. Varmaan kestää vielä pitkään, ennen kuin pystyn normaaleihin arkirutiineihin ja ennen kuin voin taas tehdä töitä tai opiskella, mutta olen päättänyt silti yrittää.

Näin täällä tänään. Saapi kommentoida, aukoa päätä tai lohduttaa.

Hyvää ja raitista pikkujouluaikaa kaikille!

Pääasia, että aiot tehdä asialle jotain. Voin kokemuksesta sanoa, että nyt kun olet ton askeleen ottanut, ei juomisesi tulee enää koskaan ennalleen :slight_smile: Aina sitä tulee jatkossa mietittyä ja tarkkailtua todennäköisesti enemmän, ottaa sitten tai ei.

Itse olen useita kertoja vähentänyt ja palannut entiseen, vähentänyt taas jne. Ylämäkeä ja alamäkeä. Silti olen erittäin tyytyväinen siihen, että joku vuosi sitten aloin aktiivisesti ajatella tätä asiaa ja jonkinlainen prosessi lähti käyntiin.

Yritä nyt vain vaikka hampaat irvessä olla ottamatta alkoholia, että voimakkain riippuvuus väistyisi ja pystyt itse ainakin järkevämmin valitsemaan juotko vai et. Ulkopuolisista tahoista on monille suurta apua, kaikille ei.

Kyllä se siitä lähtee, olet vielä kovin nuori!

Niin ja pysyvistä fyysisistä vaurioista en olisi huolissani, koska olet noin nuori eikä juominen sentään ihan päivittäistä ole ollut. Ihmiskroppa kestää kaikenlaista ja toipuu ihmeellisellä tavalla, toki kaikki ovat tämän suhteen yksilöitä mutta kyllä todennäköisyydet on vahvasti sun puolella!

Ei täällä ole tarkoitus päätä aukoa hädässä oleville ihmisille. Tervetuloa lopettamaan. Oma raittius on kestänyt nyt kymmenen vuotta ja se alkoi huomattavasti vanhempana, kuin sinä nyt olet. Kaiken voi tuossa hommassa menettää, sinulla on vielä kaikki tallessa. Se on hienoa ja mitä parhain aika laittaa pillit ja pullot pussiin. Apuja on, itse sain avun AAsta monien katkojen ja yritysten jälkeen. Sinun tiesi ei tarvitse olla niin pitkä ja kivinen, tsemppiä.

Kiitos teille, jotka olette jo kommentoineet tai edes lukeneet tekstini. On niin hyvä tietää, ettei ole yksin.

Ajattelen, että ehkä saisin joillain tavoitteilla lisävahvuutta päätökselleni. Olisi esimerkiksi mielenkiintoista kokeilla, putoaisivatko nuo vuosien aikana hiipineet kymmenisen liikakiloa, kun ei sidulla ja bissellä enää itseään turvota. Ehkä olisi hyvä myös kertoa monille läheisille “nollalinjasta”, että tietäisivät eivätkä ainakaan houkuttelisi seurassaan tinttaamaan. Myös paha velkasotku, johon viinan juopottelu on ollut osasyyllinen, on varmaan vielä ratkaistavissa.

Päivä kerrallaan korkkia avaamatta. Voimia muille samassa tilanteessa.

Hei prinsessa,
Ja tervetuloa lopettajiin. Hienoa, että rohkaistuit kirjoittamaan, olet pohdiskellut asioita. Jokaisella on se oma pohjansa ja kyllä tuo kirjoituksesi kuulosti siltä, että et enää pysty hallitsemaan alkoholia vaan se on vienyt sinua. Jokainen pystyy raitistumaan, aluksi riittää ihan se päivä kerrallaan. Positiiviset mielikuvat auttavat, täällä on monta ketjua, joita voit lueskella. Asiat eivät järjesty tuosta vain, koska pitkän ajan kuluessa ne ovat menneet sotkuun. Minulle sanottiin alussa monesti, että parempaa on tulossa. En tuolloin uskonut, mutta sanon sen saman sinulle, koska se on tullut todeksi kohdallani.

Tsemppiä sinulle rutosti :smiley:

^ Hyvä suunnitelma Princess. Tarinasi kuulosti hyvin tutulta minullekin, itse alotin hieman nuorempana, 15-vuotiaana. Monta vuotta meni sittemin dokaillessa niin kaverien kuin avopuolisonkin kanssa. Avokki on oikeasti kohtuukäyttäjä, mutta hänkin oli vähällä alkoholisoitua minun seurassani. Minä olin hänelle huonoa seuraa.

Kirjoitin krapulassa ylioppilaaksi (magnan paperit), sitten en jaksanutkaan vuosiin tehdä mitään järkevää. Ainoastaan musiikkiharrastus ja bändi pitivät kiinni elämässä, muuten oli tasaista sumua ja pöhnää.

Mutta tulkoon valkeus. Minulle tuli, niin voi sinullekin. Ja paino voi tosiaan pudota kivasti kun lopettaa juopottelun, etenkin jos on ollut taipumusta turvotukseen. :slight_smile: Pitää vaan varoa ettei korvaa juomista syömisellä.

Tervetuloa mukaan lopettajiin :smiley: Siitä se lähtee, niinhän sanotaan että ensimmäinen päivä hirressäkin on pahin… mutta ajan oloon helpottaa. Alkuun vaikka hiukan hampaat irvissä selvin päin niin kyllä ne selvänä olemkisen edut alkavbat sitten voittamaan.
Velka- ja talousongelmat jotka mainitsit, ovat nekin jokseenkin aina jollain lailla selvitettävissä, ja siihen löytyy sitten apua niin ammattilaisilta kuin vertaistukea vapaaehtoisneuvojiltakin, eli ei niitä kaikkia tarvitse yksin pähkäillä.
Tosin siinä on just tuo oikea järjestys, eli ensin pitää saada päihdeongelma hallintaan, muuten ne muutkin hommat ovat aika hankalia.

Kyllä se siitä, sitkeyttä ja voimia toivottelen, tänne kirjoittelu voi olla hyvin tukena ja homman säännöllistäjänä sekin.

Tervetuloa mukaan!

Muut ongelmat on helpompi ratkoa selvin päin, eli ensin juominen pois on minun kokemukseni. Olen ollut jo suhteellisen pitkään raittiina ja nimenomaan AA:ta apuna käyttäen. Tänään lounasseuranani oli viime vuosisadalla tapaamani AA:n jäsen. Oli mukava rupatella puoli tuntia hyvän ruoan parissa, kun viime tapaamisesta oli ehtinyt mennä jo kuukausia. Täällä pääkaupungin alueella on niin paljon ryhmiä, että osa tutuista jää harvojen tapaamisten varaan.
Jos tuntuu, että sinun on yksin vaikea pysyä raittiina, hae apua, sitä on saatavilla.

Toivotan menestystä päätöksellesi!

Velat kyllä hoituvat ja niiden kanssa pärjää. Muut elämän ongelmat
korjaantuvat, jos niihin jaksaa paneutua. Eivät automaattisesti, eivätkä
ainakaan heti, saattavat tuntua välillä jopa suuremmilta, vaan jos kärsivällisyys
riittää kaikki menee takuulla parempaan. Täytyy alkaa sitä miettimään, miten
ajatteluaan ja toimintaansa muuttaa, koska vanhoilla konsteilla palaa takaisin
päihteisiin tai jos ei palaa, niin elo voi olla aika tervanjuontia.
Tai noin omalla kohdalla, on koetettava kohdata itsensä mahdollisimman
rehellisesti.
Voihan sinun tilanne olla ihan toinen ja pelkkä juomisen lopettaminen auttaa
selvittämään elämän sotkut.
Joka tapauksessa ihan alussa kannattaa keskittyä mahdollisimman paljon yhteen asiaan:
miten olla ottamatta, kaikki muu alkaa hoitua ajan myötä, kun pystyy olemaan esimerkiksi
parikin kuukautta ryyppäämättä. Voimia.

Tervetuloa palstalle!

Kyllä sinä saat jo lopettaa, ei ole pakko kännätä keski-ikään saakka.

Pystyt toipumaan niin henkisesti kuin fyysisesti, ei vielä mitään peruuttamatonta ole tapahtunut. Toipumiseen on varattava aikaa (viikkoja, kuukausia), jolloin on vain siedettävä omaa kummallista oloaan samalla kun ryhtyy rakentamaan alkoholitonta arkea ja elämää.

Rakentamaan nimenomaan, eli miettimään mitä muuta voisit tehdä kuin kännätä. Jos istut kotona suremassa ettet voi mennä baariin oluelle, ei ennuste ole pidemmän päälle kovin hyvä. Maltilla kuitenkin, moni asioita pitää opetella uusiksi ja antaa niille aikaa. Minun piti esim. opetella se, kuinka aikuisopiskelija kirjoittaa opintojaksoon kuuluvan raportin ilman että hakee flow’ta kaljatölkistä. Ei ollut helppoa, enkä varmaan sitä vieläkään kunnolla osaa mutta ainakin niin teen.

Älä väheksy mahdollisuutta hakea apua. Täällä plinkissä on monenlaisia tarinoita ja kokemuksia ja keinoja omalle toipumiselle, sekä hyviä että vähemmän rakentavia. Ajatusten ja tuntemusten vaihtaminen on hyödyksi, tapahtui se sitten kirjallisesti tai ryhmässä tai kahden kesken - nimenomaan niin, että se toinenkin tietää mitä se toipuminen sisällään pitää.

Toivoa on meillä kaikilla (väittäköön arvon juomiskollegat täällä ihan mitä tahansa), helvetistäkin voi kavuta ulos. Omasta kokemuksesta sanoisin, että se jopa kannattaakin, se kapuaminen.

Moi,

niin se vaan meni, että viime viikolla sorruin yhtenä iltana kiskaisemaan neljä annosta alkoholia. Kovin oli heppoiset perusteet: en uskaltanut kertoa illanviettokaverille, että aion lopettaa, hävetti jotenkin. Nyt sitten hävettää, että piti mennä maistelemaan.

Muuten on mennyt hyvin, kiitos vaan niille, jotka ovat tsempanneet. Olen vaihtanut monena iltana olsan lipittämisen pitkään kävelylenkkiin. Huomenna aion soittaa A-klinikalle, josko saisi ruveta käymään siellä ja sieltä saisi lisätukea päätökselle.

Kaljaa tekee useinkin mieli, mutta oon selvinny himosta ajattelemalla, että vielä joskus haluisin pystyä synnyttämään ja kasvattamaan mahdollisimman terveen lapsen. Eli en halua itsekkäistä syistä riskeerata tulevan sukupolven asioita.

Hei, muistathan sitä apua hakea? Alkoholismi on sikäli kavala kaveri, että se hyvänä iltana uskottelee että ei sitä ole olemassakaan, asiathan on ihan hyvin ja sitäpaitsi tuo toinen kaveri joi enemmän etkä viime viikonloppuna juonut yhtään.

Itsekkäät syyt ovat ihan oikea syy lopettamiseen. Oikeastaan parhaita. Ethän sinä kenenkään muun hyväksi juo, joten lopettaminenkin on syytä tehdä itsen hyväksi.

Kävely on minulle edelleenkin tosi tärkeä “terapiamuoto”, fyysinen olotila kohenee henkisen lisäksi.

Pärjäile!

Hei!
On mennyt ja pari viikkoa suunnittelemastasi soittopäivästä. Miten kävi, saitko tukea?

Tiernapoikien laulun sanoin ja sävelin

…ja me toivotamm, ja me toivotamm
RAUHALLISTA JA HYVÄÄ JOULUA!

Pukkia odotellessa :slight_smile: Juu, monien yritysten jälkeen sain kiinni a-klinikan sairaanhoitajan. Varattiin aika tammikuulle ja hänen kanssaan jutusteltiin taustatiedoista. Helpottavinta on, kun jo monelta taholta olen kuullut, että hyvin todennäköisesti kropassa ei ole mitään peruuttamattomasti rempallaan. Ja tämä ilta on kahdeskymmenes täysin raitis putkeen. Skarppia joulua ja isosti tsemppiä kaikille lopettamispäätöksen kanssa pähkäileville!

Joo et todellakaan yksin ole. Luin juttusi ja tuli paljon samankaltaisia tuntemuksia. Tuo juomisen kehittyminen ja kaava on ollut pikkusen erilainen mulla, mutta lopputulos sama. Tärkeät asiat pilataan viinalla. Kaikki menee välillä rempalleen ja sitten skarpataan. Ja taas juodaan ja tuhotaan niitä asioita mitä on kovalla työllä rakennettu. Viina turmelee mielenterveyden. Onneksi sulla ei ole tapahtunut mitään peruuttamatonta, niinkun ei mullekkaan. Kai… Tässä vaiheessa kun on vielä nuori, saatttaa kaikki kehossa normalisoitua viinan tuhoilta. Tuo mielenterveys on ensimmäinen, joka ainakin minuun on vaikuttanut. Hyvä et otit yhteyttä johonkin tahoon. Itsellä se on toistaiseksi vielä tekemättä. Tsemppi nyt! Ollaan tämä päivä selvinpäin, etteivät asiat ole huomenna vielä huonommin. :slight_smile:

Moro Prinsessa

Oot käsittääkseni vielä suht´ nuori, ei elämäsi vielä ole pilalla.

A-Klinikan hoitsun kautta minäkin sain “ensiavun” tiellä kohti raitistumistani. Kun retkahtelin ja hain avokatkoja, hän ei suinkaan morkannut, vaan lohdutti tyyliin “alkoholiongelman kehittyminen vie vuosia, niin myös siitä toipuminen”.

Torstaina vietän 1-vuotispäivääni omassa AA-ryhmässäni. AA ei tosiaankaan ole mikään ihmeidentekijä, joka sopisi kaikille, mutta mulle sopii. Kehotan koittamaan.

Tsemppiä sulle.

-Kannusaarinen, selvä päivä nro 363

Hei ja tervetuloa mukaan! Monia hyviä kommentteja oletkin jo saaanut. Mainitsemaasi kohtaan painoon liittyen voin omasta kokemuksesta kertoa, että lopettaminen kannattaa siinäkin suhteessa. Pikku hiljaa laskee turvotus ja kilot alkavat karista. Ja selvin päin pystyy paremmin miettimään syömisiään ja jaksaa liikkua. Eli jatka vaan sitkeästi valitsemallasi raittiilla tiellä, pärjäät kyllä :wink: