Hei! Onko jollakulla tietoa/kokeemusta, että onko nyt SOTE-uudistuksen myötä tehty heikennyksiä päihdehoitoon pääsyssä kaikilla tai joillakin hyvinvointialueilla?
Olisin taas motivoitunut yrittämään. Olen miettinyt, mikä on ennen mennyt pieleen ja, mitkä asiat ovat nyt eritavalla, kuin aikaisemmin. Ja mitä voisi sekä pitäisi tehdä toisin. Avohoito vajaa tunti monen viikon välein ei tunnu riittävän.
Omahoitaja sanoi, että “Ei me voida nyt lähettää sinua -eikä ketään- Minnesotahoitoon”. Kysyin miksi? “Ei tässä mitään perusteluja nyt”. Kysyin tarkoittaako se, ettei tänävuonna (jos tämän vuoden määrärahat on loppu) vai ikinä (jos hyvinvointialue on tehnyt jotain päätöksiä, ettei minnesotahoitoon pääse kuin itsemaksavat ja muut pääsee vain johonkin höpölaitokseen pidennetylle katkolle?).
Tulossa melko pian uusi aika sinne mutta minusta tuntuu, ettei siinä vajaassa tunnissa kerkeä saada sanotuksi asioita, varsinkaan jos keskustelukumppani ei halua kuulla, mitä haluan sanoa ja keskeyttää tai haluaa jaaritella säästä. Tiedän, että koska selitän usein asiat sekä mielipiteeni -jopa kysymykseni- perusteellisesti, monien ihmisten on vaikea kuunnella minua. Viimeksi tällaviikolla ihan muissa yhteyksissä eräs henkilö tuli puheille ja kyseli asioista. Kun aloin vastata hänelle, hän hetken päästä hermostui ja sanoi: “…En minä Päätalon romaanejakaan jaksa lukea!”. No en minäkään, ainakaan niitä Tampereen ajoista kertovia… Mutta en mene sitten kyselemään ihmisiltä talonrakennusurakoista.
Olen peloissaan, stressaantunut ja väsyksissä. Ja sanoi se hoitajakin, että tulen pian tosissaan sairaaksi jos juomista ei saada loppumaan. Kuulemma voi tihentää tukikäyntejä, mutta eihän siellä, vaikka se olisi esimerkiksi kaksi kertaa viikossa mitään terapiaa saa vaan keskustellaan kissanruoan hinnoista ja kesälomasuunnitelmista. Mielestäni hyötyisin niistä tiheämmistä tukikäynneistä sitten, kun olisin saanut intensiivihoidossa selvittää, mitä riippuvuussairaus kaikkinensa on ollut ja aiheuttanut ja mitä mahdollisesti on vaikuttanut taustalla…
Toinen hoitaja höpisi tarviinko kotiin jotain apua? No voishan tänne tulla joku asentamaan vaikka kiinteät hyllyt katonrajaan, että kaikki kirjat mahtuisi, kun minulla ei ole iskuporakonetta, eikä oikein taitoakaan tuollaiseen ja on kiviseinät. Tuskin se kuitenkaan alkoholismiani ratkaisisi. Tuskin myöskään se, että joku täti tulisi kauhistelemaan kerran viikossa siivoani, joka on poikamieskämpäksi pahimmillaankin varsin kohtuullinen, mutta minulla kun on hame päällä, pitkä tukka ja tissit…
Stressaa saatanasti.