Minnesotahoitoihin ei enää maksusitoumuksia SOTE:n myötä?

Hei! Onko jollakulla tietoa/kokeemusta, että onko nyt SOTE-uudistuksen myötä tehty heikennyksiä päihdehoitoon pääsyssä kaikilla tai joillakin hyvinvointialueilla?

Olisin taas motivoitunut yrittämään. Olen miettinyt, mikä on ennen mennyt pieleen ja, mitkä asiat ovat nyt eritavalla, kuin aikaisemmin. Ja mitä voisi sekä pitäisi tehdä toisin. Avohoito vajaa tunti monen viikon välein ei tunnu riittävän.

Omahoitaja sanoi, että “Ei me voida nyt lähettää sinua -eikä ketään- Minnesotahoitoon”. Kysyin miksi? “Ei tässä mitään perusteluja nyt”. Kysyin tarkoittaako se, ettei tänävuonna (jos tämän vuoden määrärahat on loppu) vai ikinä (jos hyvinvointialue on tehnyt jotain päätöksiä, ettei minnesotahoitoon pääse kuin itsemaksavat ja muut pääsee vain johonkin höpölaitokseen pidennetylle katkolle?).

Tulossa melko pian uusi aika sinne mutta minusta tuntuu, ettei siinä vajaassa tunnissa kerkeä saada sanotuksi asioita, varsinkaan jos keskustelukumppani ei halua kuulla, mitä haluan sanoa ja keskeyttää tai haluaa jaaritella säästä. Tiedän, että koska selitän usein asiat sekä mielipiteeni -jopa kysymykseni- perusteellisesti, monien ihmisten on vaikea kuunnella minua. Viimeksi tällaviikolla ihan muissa yhteyksissä eräs henkilö tuli puheille ja kyseli asioista. Kun aloin vastata hänelle, hän hetken päästä hermostui ja sanoi: “…En minä Päätalon romaanejakaan jaksa lukea!”. No en minäkään, ainakaan niitä Tampereen ajoista kertovia… Mutta en mene sitten kyselemään ihmisiltä talonrakennusurakoista.

Olen peloissaan, stressaantunut ja väsyksissä. Ja sanoi se hoitajakin, että tulen pian tosissaan sairaaksi jos juomista ei saada loppumaan. Kuulemma voi tihentää tukikäyntejä, mutta eihän siellä, vaikka se olisi esimerkiksi kaksi kertaa viikossa mitään terapiaa saa vaan keskustellaan kissanruoan hinnoista ja kesälomasuunnitelmista. Mielestäni hyötyisin niistä tiheämmistä tukikäynneistä sitten, kun olisin saanut intensiivihoidossa selvittää, mitä riippuvuussairaus kaikkinensa on ollut ja aiheuttanut ja mitä mahdollisesti on vaikuttanut taustalla…

Toinen hoitaja höpisi tarviinko kotiin jotain apua? No voishan tänne tulla joku asentamaan vaikka kiinteät hyllyt katonrajaan, että kaikki kirjat mahtuisi, kun minulla ei ole iskuporakonetta, eikä oikein taitoakaan tuollaiseen ja on kiviseinät. Tuskin se kuitenkaan alkoholismiani ratkaisisi. Tuskin myöskään se, että joku täti tulisi kauhistelemaan kerran viikossa siivoani, joka on poikamieskämpäksi pahimmillaankin varsin kohtuullinen, mutta minulla kun on hame päällä, pitkä tukka ja tissit…

Stressaa saatanasti.

Minä en osaa sanoa Minnesota-hoidosta, mutta toivottavasti saat haluamasi hoidon ja tulin toivottamaan myös kovasti tsemppiä ja jaksamista!

Vastaus tähän löytyisi varmaan paremmin sieltä oman kotipaikkakunnan päihdehoitoihin ohjaavalta taholta, kuin täältä keskustelufoorumilta. Asiaa voi varmaan kysyä myös siltä minnesota-hoitolalta, jos sellainen on jo mielessä. He tietävät ainakin sen, mitä kautta asiakkaita/potilaita heille tulee.

Sote-uudistus ei tietääkseni vaikuta päihdehoitojen valikoimaan juuri mitenkään, mutta niissä on vaihtelua ihan muista syistä vuodesta toiseen. Monet kunnat (tai nykyisin hyvinvointialueet) esim. kilpailuttavat ostopalveluitaan säännöllisin väliajoin, joiden perusteella sitten valitaan ne palveluntuottajat joita käytetään, eli joihin maksusitoumuksia annetaan.

Päihderiippuvuudesta toipumiseen kuuluu kyllä monia muitakin osasia kuin se hoitopaikka, jossa ollaan kuitenkin ehkä vain kuukausi.

Pystytkö muuten tukeutumaan vertaisryhmiin tai saatko apua esim. AA:sta? Minnesota-hoidothan pohjautuvat hyvin paljolti AA:n ideologiaan ja ongelman työstämiseen ryhmässä (johon pohjautuu kyllä monet muutkin päihdehoidot).

Paljonko sinulla kuluu kuukaudessa rahaa alkoholiin?
Eikös se ole sama käyttää pitkässä juoksussa hoitoon, senhän saa käsittääkseni maksaa osamaksulla.

Kuulostaa helpolta mutta niinhän se on. Kannattaa ainakin kokeilla jos arvelee että siitä on hyötyä.

T: Zika

Niin, sillä minä kyselen täällä, jos jollakulla olisi tietoa, koska sieltä oman kunnan a-kilinikalta ei suostuttu kertomaan mitään, kun kysyin. Moniin muihinkin palveluihin tehdään heikennyksiä nyt. Meillä mm. ikäihmiset eivät saa enää palveluseteliä kylvetyspalveluihin ja päihde- ja mielenterveyskuntoutujien päiväkeskus lopetettiin. Pitää yrittää selviytyä tästä riippuvuudesta sitten ominavuin, ettei satu vahinkoja, kun kylvettää omaa vanhustaan humalassa/krapulassa tai jää kylvetykset välistä.

Aa-ryhmiä on vähän heikosti täälläpäin (kerran viikossa käytännössä mahdollista käydä) enkä ole niistä saanut oikein otetta kymmenen vuoden yrittämisestä huolimatta. Jotenkin minua jännittää siellä, kun siellä on iso ryhmä ja niin struktuoidusti ne puheenvuorot. Tai osaankohan selittää mikä siinä on… Se on jotenkin hankalaa. Minulle säännöt ovat helppoja silloin, kun ne niin ne ovat niin kuin ne ovat ja piste. Jos pitäisi soveltaa, niin en osaa. Esimerkiksi aa:ssa sanotaan, että toisten puheenvuoroja ei keskeytetä eikä kommentoida. Minun on vaikea siellä olla sitten, että joku sanoo, vaikka omalla puheenvuorollaan läheisensä kuolleen. Toiset rikkovat sitten sitä sääntöä ja sanovat “otan osaa”… Minä en pysty ja sitten kun siinä on monta puheenvuoroa välissä niin tuntuu, ettei omallakaan kehtaa enää palata sen surun kohdanneen asiaan ja vaivaannuttaa, että luulevatkohan toiset minua tunteettomaksi.

Olin kokeilemassa minnesotahoitoa kolmisen vuotta sitten, mutta se keskeytyi oikeastaan hoitofilosofiaan liittymättömistä syistä. Se oli kumminkin paras hoito, missä olen ollut ja vakuutuin siitä, että myös asiallista ja vaikuttavaa päihdehoitoa voidaan järjestää. Siellä minnesotahoidossa virallisten palavereiden ja ohjelman ulkopuolellakin ollaan kuitenkin tiiviisti yhdessä toisten toipujien kanssa ja on eritavalla mahdollisuuksia myös epävirallisempiin keskusteluihin. Kaikkea ei ehkä halua jakaa kaikkien kanssa.

Harkitsin tuota itsemaksamistakin. Mieluumin tekisin sen tietenkin niin, että maksaisin kuukausierän etukäteen vaikka niin kauan, että puolet on maksettu ja sitten vasta hoitoon. Hirvittää luottotiedotttomana ottaa monen tonnin lainaa, joka jonkun pitäisi vielä taata, kun siitä ei ole raitistumisesta kuitenkaan takeita. Niistäkään, jotka olivat minun kanssa yhtäaikaa (tosi pieni ryhmä) ei raitistunut kukaan vaikka olivat sen kuukauden jakson kokonaisuudessaan. Tai yksi raitistui ilmeisesti hetkeksi, mutta noin puolen vuoden päästä törmäsin häneen sattumalta ja oli takaisin kentällä.