Minnesota-hoito

Eipä minunkaan puoliso raitistunut minnesotahoidolla, mutta minä itse sain kiinni oman elämän elämiseen. Olisi ollut pitkä tie ominpäin päästää irti juovasta alkoholistista ja olisin mahdollistanut hänen juomisen kuolemaansa saakka, jos olisin jäänyt häntä auttamaan/raitistamaan.

Alkoholismisairaus etenee sairauden ehdoilla. Läheisriippuvuus etenee samoin syöksykierteenlailla. A-klinikalta saa luvan ryyppäämiseen muutaman kuukauden/muutaman vuoden ajaksi. Minnesotahoidossa hoitaminen perustuu sairauden hoitamiseen - täysraittiuteen, ei siihen että annetaan sairaalle lupa juoda “sivistyneesti”, mikä ei sairaalle ole mahdollista.

Jokainen elää oman elämänsä niinkuin haluaa. Jos jokin asia alkaa ketuttamaan, niin ainoa, mitä voitte muuttaa on oma itsensä muuttaminen. Jos et tykkää katsoa juopon juomista ja et halua elää siinä epävarmassa elämäntilanteessa, missä normaali eläminen rytmittyy juovan ihmisen määrämän rytmin mukaan, niin miksi siihen pitää jäädä? Kysykää itseltänne: “haluanko tällaista elämää?”

Niinkauan kuin on varaa arvostella alkoholismin hoitoa, niin kauan ei ole mitään tarvetta hoidolle. Alkoholismi on alkuperäinen, krooninen ja parantumaton sairaus, jolle on luonteenomaista kontrollikyvyn menetys. Aluksi osittain ja lopulta kokonaan.

Aivan mahtava kesä alkaa kohta olla takanapäin. Aivan mahtavista mahtavin - lomalla ei mitään stressiä ja sai nauttia löhöilystä ja olla lasten kanssa ja tuoreen “morsiamen” kanssa. Vielä kaksi vuotta sitten lomaa ei edes odottanut, kun tiesi mitä se tuo tullessaan. Nyt on elämä mallillaan. :slight_smile:

Mukavaa loppukesää ihan jokaiselle!

Pyykkipoika,
Ilahduin viestistäsi. Alkoholistin läheinen voi saada hyvän elämän, kunhan vain uskaltaa tehdä välttämättömiä ratkaisuja.

Ei mikään hoito raitista pakolla, ja kannattaa jo ajoissa luopua ajatuksesta että tulee joku iso käsi jostain joka ohjaa miehen ruotuun, tai jokin mahtava taho jossa on vastaukset kaikkeen.
Sellaista ihmettäkun odottaa, tulee vain itse istuneeksi omien peukaloidensa päällä, kunnes on kasvattanut juuret penkkiinsä.
Luottamus että elämä kantaa, ei ole sitä että luottaa kuinka joku viranomainen tai lääkäri laittaa alkkiksen kuriin johon itse en ole pystynyt.
Pitää aina yrittää kaikkensa itsensä eteen ja kertoa läheiselle että sulla on ongelma ja mene hoitoon. Ja jos hoito on mahdollista niin turha sitä on kyseenalaistaa, mutta asenne että jokin hoitotaho joko laittaa ihmisen juomaan tai antaa ihmisen juoda, tai sitten joku hoito on sellainen jossa otetaan luulotpois ja siksi siellä raitistuu. Ei asiat mene sillätavoin. Jokin toimii toiselle, toiselle ei toimi se sama.

jollekin toimii täysi irtiotto kierteestä esim laitoksessa alkuun. Joillekin tämä voisi olla väärä lähestymistapa, joka aiheuttaa ainoastaan tilanteen pahenemisen. Odottavan aika on aina pitkä, ihmerohtoja ei ole keksitty.

fi.wikipedia.org/wiki/Minnesota-hoito

Itse olen raitistunut Minnesota hoidolla. Raittiina oleminen ei ole ollut vaikeaa, kun vain olen sen itse päättänyt.
Tärkeää hoidossa on käydä 48 kerran jatkohoito, joita on useilla paikkakunnilla.
Maksoin itse hoidon 6500,-, mutta tuo summa olisi varmasti tullut käytettyä viinaan ja muihin toilailuihin , jos vain olisin vaan pysynyt vielä hengissä jonkin aikaa.
Myös läheiset saavat terapiaa.
Suosittelen ehdottomasti, mutta alkoholistin on itse haluttava päästä irti päihteistä.
Minulle ei pelkkä AA riittänyt. Tämä hoito ratkaisi loppuelämäni suunnan.

Ei rahasta kiinni, kyllä kunnalla rahaa on. Mutta vaimo meni pahemmaksi siitä hoidosta. Ryyppykausia kuten ennenkin mutta lisäksi pää sekaisin se on yhdenlaista uskonnollisuutta se hoito.

Onnea sinulle, vieras. Olen iloinen puolestasi!

Minunkin mieheni raitistui Minnesota-hoidolla ja mekin maksoimme hoidon itse. Mieheni juomat maksoivat ennen hoitoa n.400 euroa/kk, joten hoito oli kuitattu vajaassa puolessatoista vuodessa :slight_smile:
Vaikka kaikkea ei voi arvioida rahassa, niin tämä laskeminen laittoi hinnan perspektiiviin.

Hei, myös minun mieheni pääsi toipumisen tielle Minnesota, Myllyhoidon avulla. Minusta se on hyvä hoito! Ruotsissa Minnesotahoitopaikkoja on 3000 kun Suomessa niitä on n.100 hoitokotipaikkaa.

Hoito on rankka, mutta rankka sairaus vaatii sen. Loppujen lopuksi oli valtava helpotus, kun kaikki se valhe ja itsepetos kuorittiin pois minusta. Alussa se vähän sattuu, mutta sitten seuraa helpotus, äärimmäisen vapautunut tunne. Pääosin hoidossa oli siis myös hauskaa, hyviä keskusteluita, aitoa iloa, mielenrauhaa.

Itse käymäni Minnesota hoito oli: [Poistettu kaupallinen linkki. -Päihdelinkin moderaattori]

Minulla ei ole kokemusta muista, mutta täällä ainakin alkoholismin hoito oli hyvinkin ihmisarvoa kunnioittavaa. Ihmistä kohdeltiin ihmisenä. Kaikki olivat samalla tasolla, myös henkilökunta. Ei syyttelyä, moralisointia jne. Ei uskonnollista messua, lainkaan.

Kuten sanoin, en tiedä muista. Mutta ainakin Fenix-klinikoilla pidettiin sitä vahvasti esillä, että heidän Minnesota hoito on uudistettua modernia Minnesota hoitoa. Lääkäreitä ja muita ammattilaisia ei haukuttu, vaan arvostettiin. Paljon perustettiin kaikki juuri tieteelliseen tutkimukseen (ehkä vähän liikaakin). Mutta lääketieteen uusimmat tutkimuslöydökset tuotiin hyvin esiin, siten että tyhmempikin tajuaa.

Minnesota hoito [Poistettu kaupallinen linkki. -Päihdelinkin moderaattori] on mielestäni ainut oikeasti toimiva hoito alkoholismiin. Olen käynyt fenix-klinikoide minnesota hoidon ja se täräytti kyllä kerralla niin, ettei ole sen jälkeen tarvinnut juoda. Eikä ole oikeastaan tehnyt mielikään. Ihan ensimmäisinä viikkoina ehkö tuli “refleksejä” juomatottumuksista, mutta nekin menee ohi. Sen jälkeen raiitius on ollut oikeastaan helppoa, vaikka itsemurhan partaalta hoitoon ajauduin.

Tämä nyt ei liity aloittajan kysymykseen, mutta pakko kysyä, että oletteko te minnesota-hoidon käyneet/puolisot maksaneet hoidon itse? Omalla paikkakunnalla ei maksusitoumusta (2 vuotta sitten) myönnetty ko. hoitoon…a-klinikan omaan hoitolaitokseen (hoito tismalleen saman hintainen) olisi mies päässyt, mutta hän ei tuolloin halunnut lähteä isoon laitokseen, ei kokenut sitä omaksi kodinomaisen pienen minnesota-yksikön rinnalla , joka vielä olisi ollut lähellä kotipaikkakuntaa. Yritin a-klinikan johtoa myöten saada sitoumusta siirretyksi juuri minnesota-hoitoon, mutta ei se onnistunut…Itsellä ei mitenkään ole rahaa hoitoa maksaa, alkkis tietysti työtön ja minä perheen ainoa tulontuoja… tilanne on taas sietämätön, ja laitoskuntoutusta toivoisin nyt viimein, mutta a-klinikan kautta taitaa olla turha minnesotaan maksusitoumusta hakea? Nyt puoliso jo 3 viikkoa odotellut päihdetyöntekijälle pääsyä!! Ja viimeksi vaadittiin 6 käyntiä ennenkuin maksusitoumus luvattiin (jonne ei sitten lähtenyt em.syistä)… nyt mielestäni kävisi mikä paikka vaan, että saisimme lapsen kanssa edes pienen hengähdystauon, mutta jo valmiiksi pelottaa, jos taas joutuu 6 viikkoa todistelemaan ongelmaa, ja sitten jos tilanne on kuuden viikon jälkeen vähääkään parempi, mieli on puolisolla ehtinyt jo muuttua hoidon suhteen… kaiken kaikkiaan uskoisin että minnesota olisi meidän tapauksessa paras vaihtoehto, mutta avunsaanti tuntuu todella vaikealta :frowning:

Moikka! Itse kävin minnesota-hoidon puolisen vuotta sitten ja kaikki mennyt mahtavasti sen jälkeen. Nyt ajattelin alkaa kirjoittelemaan tännekin vähän kokemuksia raittiista elämästä, josko se edistäisi toipumistani. :slight_smile:

Maksoin hoidon itse, mutta moni potilas oli tullut maksusitoumuksella. Hoidossa olin Kantamossa Kärkölässä. Käsittääkseni terapeutit ovat alkujaan lapualta lähtöisin, ja ainakin omasta mielestäni osasivat asiansa. Tässä vielä linkki: [Poistettu kaupallinen linkki. -Päihdelinkin moderaattori]

Kannattaa kysyä rohkeasti hoitolaitokselta mikäli he voisivat avustaa maksusitoumuksen saamisessa jotenkin.

Kaikkea hyvää sinulle!

Olen käynyt Minnesotahoidon Lapualla 4 vuotta sitten. Siitä asti täysin raittiina.
Suosittelen sellaiselle ihmiselle joka tosissaan halua täyden muutoksen elämäänsä.
4v on mennyt “helposti”, kun ymmärrän sen, että yhdestäkin ryypystä entinen paska elämä on takaisin.
En halua enää sitä nuorallataitelua kuoleman kanssa.
Maksoin hoidon itse. Se tuntui silloin kalliilta, mutta olisin törttöilyt ja juonut ne rahat jo monen monta kertaa tänä 4 v aikana.
Tosissaan täytyy olla asian kanssa ja ymmärtää vaihtoehdot.
Tämä oli ainoa hoito joka minua auttoi.
Minnesotahoidon hyvänä puolena on myös potilaan pitkä jatkohoito ja myös läheisten hoitomahdollisuus. Lisäksi elinikäinen mahdollisuus käydä Lapuan hoitolaitoksessa keskustelemassa ja tapaamassa muita samaa sairautta pitevia niin kauan, kun en ota ensimmäistä ryyppyä.
En olisi enää hengissä ilman tämän hoidon aikaansaamaa ymmärrystä tilanteestani.

Minnesota-hoito on hyvä hoito. Harmi on, että Lapuan Minnesota-Hoito meni nurin. Oikeastaan ainoa hoito joka toimii alkoholismiin ja päihderiippuvuuteen. Onneksi Suomessa on hoitomallin jatkajia ja itse olen ohjannut jo pitkään minnesota hoito Fenixiin [Poistettu kaupallinen linkki. Luethan keskustelualueen säännöt. -Päihdelinkin moderaattori]