Minnesota hoito. Mikä paras Fenix, Lapua vai Rehappi?

Haluisin kokemuksia minnesota hoidoista, mikä näistä kolmesta on paras? Fenix, Lapua vai Rehappi…
Olen menossa alkuvuodesta johonkin näistä. Olen alkoholi- ja lääkeongelmainen. Olen paikallisen päihdeklinikan asiakkaana ollut jo muutaman vuoden, käynyt terapiasssa, lääkäreillä ja kaikkea mutta tuntuu, että valun vaan syvemmälle. Tarvin nyt kunnon hoitoa.

Tosta Fenix-klinikasta kuullut tosi paljon hyvää nyt viiime aikoina. Rehapista myös aiemmin, mutta joku kertoi että kaikki kunnon terapeutit lähteneet loikoamaan kun myyty jonnekin terveystaloon? Lapuasta liikkuu kaikkia kovia tarinoita ja pitäjä kai joku jo 80v pappa, mutta silti kai ihan ok?

Asiallista kommentointia/kokemuksia toivoisin…

Janne M. kirjoitti

Omaa vertailukelposta kokemusta kaikista kolmesta tuskin on kellään. Näiden lisäksi pitkään toiminut myllyhoito on Kalliola.
Raittiiden vuosieni aikana olen tavannut lähinnä Lapuan ja Kalliolan käyneitä. Kummastakin on ollut suurta apua pysyvän raittiuden alkuun pääsemiseksi. Mikään 100% taikakeino tuollainen neljän viikon jakso ei ole, vaan sen aikana on otettava tosissaan päivä- ja viikko-ohjelmaan kuuluvat asiat. Neljässä viikossa alkoholistin silmät kuitenkin useimmiten avautuvat ymmärtämään ja uskomaan sairauden todellisen ja kohtalokkaan luonteen. Tuolta palattua ei ole hyvä jäädä yksin.

Hyvää itsenäisyyspäivää!

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Rehapin käynyt muista en osaa sanoa mitään.
Hoito asiallista.

Kaikkihan on kiinni itsestäsi:

• Millä asenteella hoitoon lähdet?
  • Miten hoidatat itseäsi tuon kuukauden jälkeen?

Lähtöä ei kannata pitkittää ja ennakkoluuloton asenne mukaan.
Kun hoitoon kerran menee niin ottaa sen tosissaan.
Tsemppiä t:zika

Minulla on kokemus Fenix-klinikoista ja voin suositella!

Olin kuullut paljon ns. “minnesotahuhua” ja jännitti mennä, mutta en oikeastaan hoidossa Fenixissä tunnistanut näistä mitään. Ei höyryämistä ja vaahtoamista, ei uskontoa, ei muiden hoitojen vähättelyä vaan kaiken päihdetyön arvostamista, ei potilaan pystyyn haukkumista/ syyttämistä, painavaa palautetta kylläkin. Ei lääkevastaisuutta, päihdyttävät kyllä tietenkin pois. Kaiken kaikkiiaan tosi fiksusti toteutettu.

Verraten rankka on hoito, mutta vapauttava. Henkilökunta on huippua ja hyvä henki. Lisäksi vielä tosi kaunis paikka. Ei siis muutakuin hoitoon vaan ja tsemppiä! Kuten edelläkin todettiin, ei kukaan sinua 28 päivässä raittiiksi taio, vaan kaikki on itsestä kiinni “jokainen raitistuu, joka sitoutuu kunnolla ohjelmaan”. Hoidossa saat kyllä kaikki eväät raittiuteen.