Evanescence - Use My Voice
Eternal Tears Of Sorrow - The River Flows Frozen
On bändejä ja artisteja, joiden suosio ylittää kaikki genrerajat. Ja he ansaitsevat sen. Tunnen punkkareita jotka rakastavat näitä bändejä salaa. Tunnen heavy/black/death/speed/thrash metalin harrastajia, joiden rakkaimpia aarteita on joku näiden bändien levy.
Minullekin nämä ovat rakkaita:
Queen: Don´t stop me now
youtube.com/watch?v=HgzGwKwLmgM
Biisi on ikuinen elämänilon luoja. Siinä tuntuu kiteytyvän jotain hyvin olennaista Freddie Mercuryn elämänasenteesta, vaikka hänellä oli tietysti surullinenkin puoli.
Abba: Happy New Year
youtube.com/watch?v=3Uo0JAUWijM
Voisiko olla ihanampaa jo kotoisampaa kuin maailman kaunein ruotsalainen uudenvuoden biisi? Maailma olisi ihana paikka jos maailma olisi vain Abbaa.
Beatles: It´s only love
Biisi, joka on kaunis siksikin ettei se ollut koskaan hitti. Se on kuitenkin hyvin tyypillinen vuoden 1965 Beatles-biisi. Vuodet 1965 - 1966 olivat mielestäni Beatlesin kiinnostavinta aikaa. (en tosin ollut syntynyt)
youtube.com/watch?v=OPiKDHYCkjs
ARCH ENEMY – Poisoned Arrow
Amaranthe - The Nexus
Beast in Black - Highway to Mars
Räpistä, joskus kyllästymiseen asti. Joskus vois kuunnella kevyempääkin.
Loistava bändi nimeltä Lapsuus. Kyseessä vuonna 2018 perustettu melodinen mutta mukavan särmikäs punkviritelmä. Tulee hieman Huora mieleen, eli jos tykkäät Huorasta, tykkäät luultavasti myös Lapsuudesta.
Lapsuuden kanava Youtubessa:
youtube.com/channel/UC7wjxj … /playlists
Epica - Cry for the Moon - Live at Wacken Open Air 2022
Suomi-räpistäkin? Minä kuuntelen ajoittain hieman vanhempaa Suomi-räppiä, kuten Steen1, Setä Tamu & Kuningas Pähkinä, ja onpa Spotifylistallani joku Elastisen biisikin. Se ryyppyralli nimeltä “Loppuviikko”.
youtube.com/watch?v=qVAKBoFKYTw
Stenkan “Itä-Helsinki” on jäätävä klassikko. Todella kova.
youtube.com/watch?v=9xFDTkgDBvM
Joku Majuri puolestaan on niin överi, että hänelle ei voi olla vihainen, vai “mitä likat?” Videokin on hauska. youtube.com/watch?v=cUAp3M_RGn4
Kaikista näistä viinanhuuruisista räpäytyksistä minulle keskeiselle sijalle nousee kuitenkin Setä Tamun ja Kuningas Pähkinän “Likast viimeseen sanaan”. Biisi oli ahkerassa kuuntelussa joskus kesän 2007 huuruisissa katkokierteissä.
youtube.com/watch?v=EnZbIuX__xA
PS. Jotain Cheekiä ja Palefacea en oikein jaksa kuunnella, vaikka viimeksi mainitulla on joitain hyviä ajatuksia. Ja JVG:tä en jaksa enää edes jääkiekon MM-kisojen aikaan.
Lords of The New Church. 1- Method To Our Madness. Live at Rockpalast 1985.
Muutama tunnelmallinen biisi, jotka liittyvät jollain tavalla syksyyn tai joissa mainitaan mennyt kesä.
Pelle Miljoona Oy: Aika
youtube.com/watch?v=Q-uQm79bM-A
Pelle Miljoona & Rockers: Syksy oli erilainen
youtube.com/watch?v=7XYwoDMCk-E
Lapsuus: Viime kesän onnelliset päivät
youtube.com/watch?v=wWhq7WFjo6I
Huora: Sama olo, eri syksy
youtube.com/watch?v=CAd1eOLTbN8
PMMP: Kesä-95
youtube.com/watch?v=y4Dm4PhDI80
JVG: Syssymmäl
youtube.com/watch?v=FLJdCe61gRU
Niimpä, juuri kun olin maininnut etten enää jaksa kuunnella JVG:tä missään tilanteessa, tulikin loistava tv-sarja “Los Angelesin kuningas”, jossa “Syssymmäl”-biisi oli tunnarina. Kolahti, sekä sarja että biisi.
Mick Ronson - Only After Dark
Eilen joukostamme poistuneen Shane MacGowanin muistoksi:
The Pogues - If I Should Fall From Grace With God
youtube.com/watch?v=hp15C-CU5fY
Muita Poguesin rakkaita biisejä minulle ovat mm. Thousands are sailing, Wake of the medusa, Rainy night in Soho, Streams of whiskey, Sally McLennane jne.
Eikä tulevana jouluna etenkään varmaan voi välttyä siltä Fairytale of New Yorkilta.
PS. Joku Poguesia tunteva saattaisi huomauttaa, että linkittämäni biisi ei ole juuri tuolla albumilla jonka kannen laitoin tähän. Laitoin silti, koska tuo levykansi on niin hieno.
Irlannista oli kotoisin mutta asui Lontoossa, viina tuntui maistuvan hänelle kuten irlannissa on tapana. RIP.
Jenni Vartiainen: Seili
Tämä Vartiaisen albumi “Seili” ilmestyi vuonna 2010, joka oli sama vuosi jolloin minä valmistuin lähihoitajaksi.
Se oli toivon, ilon ja voitonriemun vuosi, vaikka nykyhetkessä syyt vaikuttaakin hieman lapsellisilta.
“Seili” oli kuitenkin minulle sen vuoden soundtrack, samaan tapaan kuin PMMP:n musiikki oli ollut muutamana aiempana vuotena.
Tämä Vartiaisen Seili-albumihan sisältää lukuisia aivan ihanan loistavia biisejä, kuten En haluu kuolla tänä yönä, Nettiin, Missä muruseni on, ja Eikö kukaan voi meitä pelastaa.
Olen nyt aivan ihastunut Lady Gagan uuteen Abracadabra-biisiin
Vaikka kysyttäessä tituleeraan itseäni raskaamman musiikin ystäväksi, olen fanittanut Lady Gagaa aina Poker facesta ja Just dancesta asti. Sillä naisella on asennetta.
Laitetaan tähän vielä samaiselta artistilta iki-ihana Alejandro:
Tool - 7empest, lähes 16 minuuttia puhdasta kultaa