Minkähänlaista olis olla Tomppis?

Tomppis oli nuorena aivan helvetin kova juomaan ja sai maksakirroosin jne…

Mutta nyt wanhoilla päivillä ei viina maistu ja voi aivan helposti juoda vain yhden shotin jne…

Ja saa paheksuntaa AA:laisilta, että ei tuo ole mahdollista!!!

Helisellä ja lomapuistolla on porttikielto tähän ketjuun.

Minkähän takia et kysy Tomppikselta?

• Koska häntä ei ole olemassa.

No Tomppis on olemassa.

Tosin ei varmaan sairastanut varsinaista alkoholismia, vaan esim. masennusta, kaksisuuntaista mielialahäiriötä tmv…

Kyllä ihmiset juovat todella rankasti vaikka eivät olisikaan alkoholisteja.

Mitähän jos ei kiinnitettäisi niin perkeleesti huomiota johonkin alkoholisti-titteliin (sitä kun jaetaan niin vaikeiden ja epäselvien määritteiden kautta) ja keskityttäis vaikka siihen rankasti juomisen torjumiseen?

Rankasti juomisen seurausten korjaaminen sen rankasti juoneen elimistön osalta on sekin tärkeää ja tarpeellista inhimillisesti katsoen ihan oikeaa toimintaa, mutta siinä tarvitaan useimmiten ihan laillisia lääkäreitä, lienee parasta etten ainakaan minä puoskariksi ryhdy. Ei riitä järki, ei koulutus, eikä minulla ole semmoisia työkalujakaan millä tulehtuneita maksoja ja tuhoutuneita hermoratoja korjataan.

No kannattaa siihen alkoholisti-titteliin koodilla F.10.2 kiinnittä huomiota.

Jos sairastaa masennusta, kaksisuuntaista, adhd:ta jne… niin niihin on kuitenkin olemassa paremmatkin lääkkeet kuin häppä, mitä aika moni noihin käyttää.

Luultavasti lääkärit tarvitsevat työssään diagnooseja, eiköhän se oikeiden hoitojen ja lääkkeiden määrääminen siihen perustu että tiedetään mikä elin vaatii rohtoa tai puukkoa tai lepoa tai voimistelua, venytystä tai vääntämistä, amputoimista tai sitomista.

Alkoholisteiksi tiukimpien määrittelijöiden mukaan -olen täältä oppinut- määritellään semmoiset ihmiset joilla ei mitään paranemisen toivoa ole . Loppu tulee, eikä toivoa helpotuksesta. Tauti senkuin etenee vaan vaikka minkä tekisi, kuulemma.

En minä ala semmoisesta väittelemään, voi niitä olla, toivottomia tapauksia. Mutta minun asiani ei ole yllyttää ketään tuomitsemaan itseään toivottomuuteen ja kuolemantautiin.
Minusta voisi olla hyväksi antaa tilaa tämmöisissäkin keskusteluissa myös niille jotka eivät ihan parantumattomia ole, ja voisivat vaikka selviytyä. Semmoisiakin kun on, minäkin yhtenä.

Ehkä niitä joilla jotain toivoa on, onkin enemmän kuin ihan toivotomia? Kukapa ne kaikki niin tarkkaan olisi laskenut.

Joskus auttaa ihan se, että pääsee juomisesta eroon, sillä voi olla kovinkin rauhoittava ja voimaannuttava vaikutus elämiseen. Miksi se semmoinen muuten sitten diagnosoitaisiin, jos diagnoosi välttämättä jokaiselle olisi saatava. Mikä semmoinen on joka ei ole tuhoon tuomittu ja parantumaton alkoholisti mutta juo vaan niin helvetisti ettei mistään muusta mitään sitten tulekaan, sotkee asiansa ja terveytensä ja on -kuten vanha kansa sanoo- niin perhanan naali viinalle ettei musta välitä… jos sillä on kuitenkin mahdollisuus siitä parantua niin alkoholisti se ei kai sitten tiukkapipoisimpien mielestä ole -mutta mikä se on?

Vai voisko sen jättää leimaamatta miksikään tautiseksi ?
Ja voisko se semmoinen viinalla itseään tuhoava jättää itse lääketieteelliset terminologiat siksi aikaa sivuun että saisi itseään kasaan, selviämään ja irti vinasta. Kai sitä ehtii myöhemminkin miettimään oliko se tautia vai “vain” viinahimoa.

Ite kirjottelen tätä aika helvetin päissään, joten on suuri mahdollisuus etten ymmärtänyt sun pointtia.

Mutta voi olla, ettet ymmärtänyt mun pointtia.

Jos Tomppis sairastaa vaikka masennusta tai kaksisuuntaista mielialahäiröitä, niin olis aika tärkeetä diagnisoida se ja saada siihen oikea lääkitys, sen sijaan että dokaa. Koska se häppä ei todellakaan pidemmänpäälle auta siihen, mutta kunnon lääkitys voi.

Saatan tuntea morkkista aamulla…

Lienet oikeassa. En ihan tainnutkaan ymmärtää oikein.
Olet mielestäni oikeassa siinäin, että masennus ja kaksisuuntainen mielialahäiriö ovat lääkärin toimialaan kuuluvia juttuja, ja lääkärin tehtävä on just tehdä se diagnoosi että pääsee sitten eteenpäin.

…Ihmettelinkin kun tulee kerrankin, niin asiallista tekstiä… :open_mouth:

Kyllä minä uskon, että suurkuluttaja voi alkaa käyttämään vähemmän alkoholia. Viime päivinä on lehdissä ollut juttua Hectorin kirjasta, jossa hän kertoo kuinka oli jossain kohtaa todellinen suurkuluttaja, mutta nykyään käyttää alkoholia hyvin maltillisesti. Hän kyllä myöntää, että joutuu jatkuvasti tarkkailemaan käyttöään. Se on varmasti monelle entiselle suurkuluttajalle (lue mahd. alkoholisti) todella työlästä ja siksi voi olla helpompaa olla kokonaan ilman. Mutta on noita tapauksia nähtyä moniakin, ihan sellaisia jotka tunnen henkilökohtaisesti.

Maailmassa on niin kauheasti ihmisiä, että kaikenlaisia Tomppiksia tänne mahtuu. Mutta täytyy muistaa, että tilastotieteessä on pointtinsa, Tomppikset on todennäköisesti niin poikkeuksia trendissä.

Kyllähän Tomppiksia olemassa on ihan niinkuin tälläsiä Donttejakin :mrgreen: Ei tosiaan aina rankka juominen johdu alkoholismista vaan ihan muista psyykkeen solmuista. On diagnooseista se hyöty, että kun löytää hyviä lääkäreitä niin saattaa F10.2 muuttua esim. F32.2:eksi ja sitten siihen voi vielä löytää lääkkeen, että sairaus menee täyteen remissioon. Tämän jälkeenhän ei mitään ongelmia ole alkoholin kanssa.

Juice oli suppoajattelua laajentavan ylemmän lahjakkuuden edustajana tollanen tomppis.

Muttei alkoholisti, vaan määritteli taudin uusiksi nimikkeellä alkoholikko.

Ja mainitsi, ettei hänen tarvitse juosta maratoonia, vaan voi ottaa pikamatkoja, viitaten maksavammaansa,
mutta munuaiset olivat sitten sökönä kauan aikaa, vaikka nekin kestivät kyllä koko elämän.

Minkähänlaista olis olla Tomppis?

Mitä sillä on merkitystä ja en minä tosiaan vaan tiedä, eikä ehkä kiinnosta, enkä
ole uhrannut ajatuksella sekuntiakaan, sillä minä olen minä, mallia 7/11 2017,

eikä sitä tarvitse kuvitella.

Katos, oot palannut plinkkiin uudella nimimerkillä, vaikka sanoit uutena vuotena buff buff.

Juicelle tehtiin maksansiirto, vaikka ei hän takuulla ollut puolta vuotta raittiina minkä pitäisi olla toimenpiteen edellytys. Mutta ihminen on jakamaton kokonaisuus, jos yksi filtteri on sökönä, eivät muutkaan osat kokonaisuudesta uuden veroisia ole. Juice kuoli ennenaikaisen, tuskaisen kuoleman, käytti hän itse itsestään mitä nimeä tahansa ja tylsistyi sitä ennen sönköttäväksi ukoksi.

Kuningas Alkoholin mahdista kertoo, että vatvomistaan vatvotaan, tällä ja muilla asiaa käsittelevillä keskustelupalstoilla, tuollaisia teoreettisia tomppis-tapauksia. Vieraannuttamistahan ne ovat, teatteritermiä käyttääkseni. Omaa tilannetta käsitellään johonkin etäiseen kohteeseen projisoituna. Että jos sittenkin olisi joku tapa jolla voisin jatkaa juomista, vaikka nykyhetki elämässä on osoittanut, että päin helvettiä menee, ja vauhdilla.

Minkälaista olisi olla Tomppis joka on juonut maksansa pilalle?
Ei kai se niin hääviä olisi.

Ei kai kovin moni tosissaan halua olla siinä tilanteessa?

Minusta olisi parempi vaihtoehto joko lopettaa juominen tai vähentää kovasti jos tuo tulevaisuudenkuva alkaa todennäköiseltä näyttämään.

Maksasairauksia voi tietysti tulla muistakin syistä, mutta alkoholi lienee yleisin tekijä?

Taitaa ylipaino, epäterveellinen ravinto/ravintopuutokset, lääkeaineet, virukset ja tuntemattomat syyt olla myös mukana menossa mutta alkoholi on silti monen ongelman taustalla ja kenties tosiaan eniten tuhoa niittävänä myrkkynä. Mielenkiintoista on muuten miksi meidän ns. koululääketiede ei neuvo yhtään mitään maksan tukemisesta ja hoitamisesta kun se on kuitenkin aika tärkee elin.

Minkähänlaista olis olla rikas ? - kattelisin tätä nykyistä sosiaaliluokkaani alaspäin.
Minkähänlaista olis olla kuuluisa ja rikas ? - pitäisin itseäni entisestään parempana kuin muut.
Minkähänlaista olis olla kännissä ? - yhtä lailla epätodelliselta kuin nuo muutkin kohdat.

Tom Cruisena saisin patsastella scientolistiikkona ja edistää sen uskonnon sisäpiirin agendaa ja kerätä rahaa !
jne.

You can´t be no one else, you gotta be yourself. So be yourself, no matter what they say !

jee

Kumma, että tän nimimerkkiään vaihtavan trollin jutut innostaa porukan vastaamaan mutta jos sellainen raittiuden tiellä pitää niin hyvähän se vaan on.