Minkä kanssa lutraatte kun rännäätte?

Mihin aineenne sekotatte kun rännäätte? Tyydyttekö kunnan tarjoamaan ilmaiseen vesijohtoveteen vai käytättekö jotain muuta? Itse siirry joitakin kuukausia sitten käyttämään apteekista saatua natriumkloridi tuotetta nimeltään joka on tarkoitettu i.v/i.m käyttöön, tuotenimellä Fresenius Kabi saa ostettua ilman reseptiä, tosin hintaakin löytyy huimat 14.95e 10 x 20ml. Kun siirryin tuohon tuotteeseen vesijohtoveden sijasta ei ole sen jälkeen ollut yhtään tulehdusta. Nyt tosin tuolta välimeren äöriltä löysin Braunin vastaavan tuotteen hintaan 0,30e 20ml joten ostin ja toin suomeen heti 100 pulloa ja hintaa tuli samanverran kun 20 pullolle täällä. Minkä kanssa itse lutraatte? Kirjoitan tämän vaan sen takia että kun niitä tulehduksia tulee ohipistoksista huolimatta joka tapauksessa tässä hieman apua siihen ja toki puhtaat värkit joka kerta. Toivottavasti ette ota tätä minään “kuinka hyvä minä olen” viestinä vaan ihan vilpittömästi ajattelin että tästä voisi olla apua jollekkin ja välttää monta turhaa lääkärin keikkaa tulehduksien takia.

Kylmähköä vesijohtovettä oon aina käyttäny (kuumaan tulee käsittääkseni helpommin johdoista raskasmetalleja ja muuta shittiä). Kyllä ne tulehduksia aiheuttavat jutut tulee aina muualta kuin siitä vedestä, sanoisin.

Minun mielipide on eriävä tuosta, jos on tehty tuote joka on nimenomaan tarkotettu tohon rännäänmiseen ja sitte siinä on ne i.m ominaisuus mukana (ohipistot) niin luulisin että se on paljon parempaa koropallesi kun klooria ja muuta paskaa täynnä olevaa kraanavesi. Ainakin itselläni olen huomannut eron.

Tere!

Mä käytän apon steriiliä vettä tai fysiologista keittistä. Mulle on tullut pieni epäilys siitä, että se 0,9% NaCl:ia jotenkin haittaisi aineiden liukenemista keittikseen… Kyllähän se varmasti jotenkin vaikuttaa, mutta onko sillä mitään todellista merkitystä??? Onko joku tutkinut asiaa? Itse en ole jaksanut tutkia.

Steriili voda tuhoaa verisoluja, mutta ei se haittaa. Sitä Jokeri käytää yleensä. Horkkia ei ole ollut varmaan 10 vuoteen Jokerilla! Horkat on ääliöiden tauti :laughing: .

Jos kaikki sairaalamme käyttäisi noiden liemien tilalla kraanavettä pistoksissa, niin Suomessa delais varmasti 500 ihmistä vuodessa siihen. Nyt kun vain narkit tekee niin, niin kuolleiden määrä lienee vain 1kpl/vuosi joten no big deal…

Jokeri

Mä olen lutrannut sekä hanaveden, apteekin natriumkloridilitkun(en muista merkkiä/merkkejä) että apteekin steriilin veden kanssa. Enimmäkseen sen hanaveden, mutta kyllä noita apteekin tuotteitakin tuli melko paljon käytettyä. En kyllä ainakaan tähän hätään osaa yhdistää pistoskohtien ärtymistä, tulehduksia ja horkkia siihen, mitä litkua milloinkin oli käytössä, mutta kyllä sillä varmasti jotakin merkitystä on, ainakin joissain tapauksissa. Melko vähällä mä onneksi olen päässyt noiden I.V.-käytön aiheuttamien komplikaatioiden kanssa. Nykyisin en rännää enää, eikä mun toivottavasti tulevaisuudessakaan tarvitse vaivata päätäni sillä, mitä litkua suoneensa olisi parasta heittää.

Mä olen aina ihan perus hanavedellä rännittänyt.Olen joskus kyllä miettinyt,että olisi hyvä vaikka ainakin kokeilla jotakin siihen tarkoitettua liuosta.

Joo ei ne varmaan turhaan sairaalassakaan sekota lääkkeitä natriumkloridin kanssa jos kraanavesi ois yhtä hyvin siihen soveltuvaa tavaraa.

Moro Jokeri

En usko että ne sairaalassa sekoittelisi lääkkeitä siihen 0,9% NaCl:iin jos jos se haittaisi aineiden liukenemista.

Sairaala käyttää lääkkeiden IV-käytössä joko IV vodaa tai IV keittistä ihan pelkästään lääkkeen perusteella.

Jokeri

Braunin 0.9% Natriumkloridia käyttävät, olen viime vuoden asunut sairaalassa, teholla, erikois teholla ja osastolla.

Tärkeä aihe!

Kerran sain verenmyrkytyksen, joka hoidettiin sairaalassa. En luojan kiitos menettänyt raajoja tai henkeäni, mutta yhä on vasen nyrkki puuduksissa. Tosin syynä taitaa olla hoito virhe, kun eivät vaihtaneet valtimokanyylin paikkaa, vaikka se vuosi verta, enkä kivun vuoksi saanut hyvin nukutuksi. Mutta pieni hinta loppuejen lopuksi. Lääkärit sanoivat, että jos pistää, on ehdottomasti käytettävä keittosuolaliuosta tai steriiliä vettä, koska vesi johto vedestä voi tulla bakteereita tai viiruksia vereen. En ole sen koommin pistänyt, mutta olen ihmetellyt, miksei esim. vinkeissä jaeta keittosuolaliuosta. Suosittelen ottamaan vaarin opioidirocksin neuvosta.

Tottahan tuo on, vaikka vesijohtovesi Suomessa pääsääntöisesti melko puhdasta onkin. Silloin tällöinhän sitä saa lukea, kuinka juomavesi tai yleensä kotitalousvesi pitää keittää siellä tai täällä päin maata, kun veteen on taas päässyt joitakin bakteereita tahi muita epäpuhtauksia. Kaikki varmasti muistavat Nokian taannoisen vesikriisin. Sitä myrkkyä tuskin ainakaan olisi ollut kovin terveellistä hihaansa tunkea :laughing: .