minkä kaksi tai kolme ihmistä tietää ei ole salaisuus

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005780480.html

Itsesuojeluvaisto. Ensimmäinen asia.

Artikkelissa todetaan kuitenkin, että työterveyshuollossa kerrottu mielenterveysongelma ei saa tulla työnantajan tietoon, mutta jos työntekijä tarvitsee sairaslomaa, sairaslomatodistukseen tietenkin tulee jokin diagnoosi-merkintä.
Sehän voi tietysti tulla työnantajan tietoon myös jonkun mutkan kautta, mutta se ei saa olla irtisanomisperuste, ellei sairaus sitten oikeasti muodosta vakavaa estettä työssä toimimiselle. (itsetuhoinen ei esim. ehkä saisi toimia työssä, jossa on vastuussa muiden ihmisten turvallisuudesta).

Itsesuojelua ei kuitenkaan olisi se, että jättää hakematta apua vakavaan ongelmaansa koska pelkää sen tulevan jonkun tietoon. Nyt kun itsemurhatkin on vihdoin saatu vähenemään, olisi hyvä vähentää niitä entisestään vaikkapa oikea-aikaisella avun piiriin hakeutumisella.
Hautausmailla on jo liikaa sinne ennenaikaisesti joutuneita, jotka eivät kehdanneet lähteä apua hakemaan.

Itse en ole muuten kokenut mitään haittaa töissä tai opiskeluissa diagnooseistani, vaikka olen Antabustakin hakenut joskus niin julkisesta terveydenhoidosta kuin päihdehuollon palveluista, ja ollut sairaslomilla niin päihteiden kuin lievän masennuksenkin takia.
Ehkä mulla on vaan hyvä mäihä. :slight_smile: