mindfulness

muistaakseni Haamu on täällä tästä puhunutkin. Olen koko syksyn käynyt DKT-terapiassa (KG), jossa yhtenä moduulina on mindfulness. Erittäin hyviä keinoja opetella ja käyttää silloin, kun on jälleen kerran pelannut tilit ja kortit tappiin ja se hirveä ahdistus ja morkkis iskee päälle tuhannella voltilla. Tunteet tulevat ja menevät kuin aallot tai pilvet taivaalla, voit kuvitella seisovasi vuorella ja alhaalla virtaa joki, jonka virtaan lähetät kaiken p*skan…jne jne…tästä löytyy esimerkkejä vaikka kuinka paljon. Olen itse opetellut rauhoittamaan itseäni tässä syksyn mittaan, voin suositella lämpimästi.

Minulla tulee ensi viikolla 2 kk täyteen ilman pelejä, ja elämä ja raha-asiat ovat paljon paremmalla tolalla, on turvallisempi olo kuin siinä jatkuvassa vuoristoradassa. Muutaman kerran on iskenyt kova pelihimo, niin kova, että olen kääntänyt kaikki kivet ja kannot päästäkseni pelaamaan, mutta en ole onnistunut. Kaikki porsaanreiät on tukittu, esto-ohjelmat laitettu, pankkikortit ja tunnusluvut annettu pois, käytän vain käteistä enkä pääse sitäkään tallettamaan esim kaupan kassalle ilman korttia…Välillä itkettää, kuin olisi joutunut luopumaan parhaasta ystävästään, mutta ehkä joskus 15 vuoden päästä tai jotain voimme taas tavata, nyt se ei vaan ole mahdollista…

Moi Surutar,

Juu, minä siitä puhuin. Mukavaa että siitä on ollut hyötyä sinullekin. Uskon että siitä on hyötyä suurimmalle osalle ihmisistä.

Itse olen kohta 3kk käytännössä joka päivä tehnyt meditaatio/mindfullness-harjoituksia ja voisin sanoa että pelkästään on ollut hyötyä. :slight_smile: Aluksi käytin Headspace ohjelman ohjattuja meditaatioita. Nyt olen siirtynyt vähän eri tyyppisiin.

Kyllä sitä kannattaa kokeilla. Aluksi se on hankalaa ja ajatukset/tunteet eivät ikinä häviä. Se ei olekaan tarkoitus vaan tarkoitus on oppia tarkkailemaan omia tunteita/ajatuksia ja pyrkiä pitämään keskittyminen jossain tietyssä asiassa esim. hengitys. Huomaamaan että tunteet ja ajatukset tulee ja menee. Se myös vähentää mm. ahdistusta ja stressiä.

Tai on niitä tietysti erityyppisiä meditaatioita, joilla on eri tarkoitus. :slight_smile:

Hyvä että olet päässyt alkuun pelaamattomuudessa. :slight_smile:

Juuri näin. Osasitkin kuvailla tuota paremmin kuin minä. Nyt kun en pääse pelaamaan, olen välillä kuin “kissa pistoksissa” ja on ollut pakko löytää keino rauhoittaa itseään, muuten hyppisin seinille. Siispä olen keskittynyt vain hengittelemään ja mielikuvaharjoituksiin, ja ihan vaan olemaan läsnä tässä ja nyt. Liian monta vuotta olen sulkeutunut pelikuplaan ja elämä on vaan mennyt ohi. Olen ollut todella poissaoleva äiti, kaukana ja syvällä omissa pelimaailmoissani ja aivosumussani.