Minäkin haluan vähentää..

Heipat kaikille!

Huudan nyt teiltä apua ja vertaistukea , koska olen liian laiska ja omaan turhan epäsäännölisen elämän mennäkseni mihinkään ryhmiin.

Keski-ikäinen nainen…pääasiassa tissuttelua kotona…vaativa työ…pitkät työpäivät…työpäivän jälkeinen olut tai kaksi tai kolme…pääasiassa kuitenkin liikakäyttöä viikonloppuisin…viikon aikana humpsahtaa helposti 15-30 annosta riippuen siitä onko työ-vai vapaaviikko.

En tiedä miksi juon…elän yksin…aika usein viihdytän itseäni juomalla tai rentoutan…saan unen päästä helpommin kiinni… kuitenkin unen laatu on surkea ja herään sitten aamuyöstä. Aamulla olo on usein hyvä …krapulaa minulle ei juuri koskaan tule mutta sellainen sumea pöpperöinen olo on ja en saa mitään aikaiseksi.

Millaisia keinoja teillä on ollut vähentämiseen? Mikä on auttanut? En haluaisi luopua alkoholista täysin, mutta sekin on tehtävä jos on pakko.

Nyt olen ollut vapailla ja juonut joka ikinen ilta ainakin muutaman annoksen, usein enemmän. Tätä ennen olin monta päivää 0-linjalla. Tajusin että apua on haettava ja saatava ja en onnistu tässä ilman tukea ja apua. Myös jotain korvaavaa toimintaa tarvitaan.
Olisiko se liikunta, lukeminen, käsityöt…joita voi tehdä kun tekee mieli taas tarttua pulloon?

Masennuslääkityksen sain myös muutama viikko sitten ahdistuneisuuteen pääasiassa.

Pidän tänne päiväkirjaa jos se auttaisi…eilen otin ihan reilusti mutta tänään olkoon eka 0 päivä :smiley:

Hei La Cintura ja tervetuloa joukkoon!

Tarinasi on tuttuakin tutumpi, meitä keski-ikäisiä työssäkäyviä naisia on täällä lukuisa joukko.

Itse kun pohdein aikoinani mitä tehdä juomisen sijasta, niin sain fiksun vastauksen: sitä samaa kuin hiprakassakin. Jos on tottunut lauantaisin korkkaamaan vaikkapa puolelta päivin, niin ei kukaan jaksa urheilla tai istua elokuvissa/teatterissa kymmentä tuntia. Jos tapanasi on tissutellessa katsoa tvtä tai lukea, niin tee sitä jatkossakin mutta ilman viinaa. Erotuksena on ainakin se, että seuraavana päivänä muistaa mitä on katsonut/lukenut.

Itsellä tehokkain tapa vähentämiseen on se että katson kalenterista (teen 3-vuorotyötä) milloin on seuraava passeli päivä tissutteluun ja sen mukaan sitten elän. Minulle ehdotonta on myös se, että kotona ei ole viinavarastoa, koska ne eivät korkkaamattomina säilyisi vaan tahdonvoima loppuisi heti kun työvuorojen puolesta voisi juoda.

Suosittelisin sinulle pätkää tipatonta, selvinpäin on mukavampi miettiä suhdetta alkoholiin. Tsemppiä vähentämiseen ja kirjoittelehan kuulumisia!

moikat La Cintura,
hienoa kun tulit pistäytymään ja toivon että jäät tänne kirjoittelemaan ja lukemaan toisten kaltaistesi tarinoita, mietteitä, tavoitteista ja päämääristä. onnistumisista ja epäonnistumisista.

Millaisia keinoja teillä on ollut vähentämiseen? Mikä on auttanut?

liityin tänne Plinkkiin vajaa kaksi vuotta sitten. tuurilla löysin tämän palstan ja kotiuduin heti. aloitin kirjoittelemaan päiväkirjamaisesti kuulumisiani lähinnä tietysti itselleni. jälkeenpäin on ollut avartavaa lukea menneistä ja vertaistuki mitä olen täältä saanut on merkittävää.
nuorena join valtavasti mutta näin vanhempana ongelmani oli lähinnä tapajuominen kotioloissa. olen olutihmisiä ja tissuttelin olutta, tai viiniä, yksikseni. vielä tuolloin en ollut parisuhteessa kuten nykyisin olen.

en ole koskaan kokenut että olisin fyysisesti riippuvainen alkoholista, mulle ei jää ns putkia päälle enkä tarvitse aamukorjaavia. mutta se jatkuva kierre! ja arpominen ruokakaupassa annanko öölit hypätä ostoskoriin vai en.
ensin päätin että lupalappu tissutteluun on pelkästään perjantaisin. alku oli hankalaa ja välillä retkahtelin keskellä viikkoa. kirjoitin Plinkkiin lähes päivittäin ja kahmin iltalukemiseksi valtavan pinon alkoholismia käsittelevää tietokirjallisuutta. aiheesta olen ollut kiinnostunut tosin nuoresta pitäen mutta kertaaminen oli ja on tärkeää.

opiskelin myös “itseäni”.
aloin kiinnittää huomiotani sellaisiin asioihin että millaiset tunnetilat aktivoivat juomahimoni, millaiset tilanteet.
tökeröintä kohdallani oli se että koska tein töitä kotona, olut suhahteli myös työn ohessa :blush:
enivei, tein siis päätöksen että vain perjantaisin. tätä kesti pitkään tätä harjoittelua. sitten päätin että vain joka toinen perjantai jne.
ensimmäisen Plinkki-vuoteni tammikuussa vietin perinteisen tipattoman ja se oli vaikeaa. se oli sitä sinnittelyä, ei aitoa raittiutta. mutta jostain oli aloitettava.

suhtaudun ongelmaani siten etten tule olemaan siitä koskaan täysin vapaa, vaan se vaatii jatkuvaa tarkkailua; välillä intensiivisempääkin tarkkailua, mutta mitä sitten?
ajattelen siten että tämä on ns ristini jonka kanssa on opittava elämään. hyväksyttävä oma tilanteensa. pahinta mitä kohdalleni voisi sattua olisi se että “unohdan” riippuvuuteni ja antaisin mennä vain. se tosin ei ole enää sekään mahdollista; niin perinpohjin olen kiintynyt riippuvuuteni tarkkailuun ja funtsailuun. jotenkin näin.

sairastuin vakavasti joulukuussa 17 mistä ei tässä kohdassa sen enempää, mutta onhan toki selvää että sairauteni himmaa tapajuomistani eikä mielitekoja synny. silti joudun kamppailemaan välillä, toisaalta on taas helppojakin kausia kun mielitekoa juomiseen ei ole viikkokausiin. mutta höh, esim nyt elokuussa olen juonut humalahakuisesti kaksikin kertaa (seurassa) ja vasta eilenkin lipsui.

tästä taisi tulla vähän sekava kirjoitus.
kannattaa tehdä itselleen oma, henkilökohtainen tavoite. tarpeeksi vaativa mutta silti realistinen. onnistumisen kokemukset kannustavat tsemppaamaan lisää.

taisin kirjoittaa Sulle asioista mitkä toki oivallat itsekin mutta tätä tämä on, samalla kirjoitin itselleni. tämä on sitä asioiden käsittelemistä ja kertaamista. se on valtavan tärkeää.

valtavasti tsemppiä tavoitteillesi! :smiley:

Tervetuloa joukkoon! Kyselit keinoja. Itselleni Jeppe juomapäiväkirja on ollut sellainen konkreettinen apu. Olen kirjannut sinne annokset tunnollisesti jo kolmen kuukauden ajan. Kun kirjaa kaiken rehellisesti, niin saa aika hyvän kokonaiskuvan omasta alkoholinkäytöstä. Ja minulle heräsi halu kerätä nollapäiviä.

Vähentäminen vaatii ainakin alkuun aika paljon säätöä: milloin juon tai en juo, montako annosta jne. Erilaisia sääntöjä olen itselleni asettanut, esim ei alkoholia, jos töitä seuraavana päivänä. Välillä asetan itselleni tavoitteeksi 0-viikon tms. Näillä keinoin olen nyt mennyt, katsotaan mihin tämä johtaa. Täysraittiuskaan ei nykyisellään tunnu ihan mahdottomalta asialta.

Kiitos tuhannesti teille kaikille :smiley: olen iloinen ja onnellinen että olette täällä tsemppaamassa.

Minkähänmittainen tipaton pätkä toimisi alkuun? Ja sen aikana voisi miettiä tavoitetta jatkossa … esim.tuo että ei juo jos seuraavana päivänä työpäivä, voisi olla hyvä… toisaalta minulla on myös pitkiä vapaita joten sekään ei ehkä toimisi…ehkä voisin ajatella että saan juoda pe ja la JOS on vapaa viikonloppu… näin ollen kuukaudessa tulisi keskimäärin 4 juomispäivää… tai voi juoda jos joku matka tai spesiaali tapahtuma…millaisia tavoitteita teillä on?

Tänään on mennyt mukavasti…mutta ajatus on koko ajan alkoholissa…koko ajan… hämmentävää miten paljon sitä miettiikään…kohta käyn saunassa ja juon colaa ja sitten melatoniini voi auttaa nukahtamaan ja lukeminen…olen innostunut e-kirjoista. Näin on sujunut taas eka päiväni ilman alkoholia. Viikonloppuna kaveri pyytää juhlimaan mutta en halua lähteä… tai ehkä lähden ja päätän että en juo alkoholia.

Ainakin tänään olen onnistunut. Iltaa on vielä jäljellä, mutta tänään en sorru :slight_smile:

Moi. Mä olen ajatellut niin että tavallisina viikkoina 7 viikossa olisi yläraja. Tosin olen tästäkin jo vähän lähtenyt alaspäin niin että nollaviikkojakin täytyisi tulla tasaisesti. Erityistilanteet ovat sitten erikseen.
Mulla auttaa liikunta, metsäkävelyt, suklaa, tv… ne nyt ensisijaisesti. Koska mun tissuttelu keskittyy yleensä iltaan niin saatan ottaa mun nukkumista auttavan lääkkeen ajoissa jolloin ei halua kuin mennä nukkuun. Näin se on lähinnä mennyt.

Älä sorru :slight_smile: stay strong sis!

Tervetuloa minunkin puolestani! Tässä on tullut sun pohdintoihisi niin hyviä vastauksia, etten kauheasti mitään uutta osaa sanoa. Mutta, kirjoittelu tänne on auttanut minua tosi paljon kun tekee mieli juoda. Eli kannattaa jatkaa naputtelua tänne. Tai ihan vaan toisten juttujen lukeminenkin auttaa, minua ainakin. Tulee tunne, ettei ole yksin ongelmiensa kanssa. Ja se, ettei ole yksin ongelmiensa kanssa auttaa minua jo sellaisenaan hillitsemään juomista :slight_smile:

Olen myös kokeillut sitä, että kun tulee halu juoda, pysähdyn tunnistamaan ja nimeämään just sen hetkisen fiiliksen (joka yleensä on siellä alla yllyttämässä juomiseen). Jos olen levoton/ärtynyt, lähden kävelylle, jos olen väsynyt, yritän hengitellä ja nukkua/makailla hiljakseen, jos pystyn, jos on nälkä niin syön jne.

Tsemppiä sinulle vähentelyyn ja tosiaan, tervetuloa joukkoon!

Kiitoksia teille ja mukavaa huomenta.

On täysin käsittämätöntä miten eri tunne on aamulla, kun edellisiltana ei ole juonut. Paljon seesteisempi ja pirteämpi. Ja yöllä en herännyt aamuyöllä niin että en olisi saanut unesta takaisin kiinni. Ihanaa! Nyt just tuntuu siltä että ei haluaisi juodakaan enää ikinä mitään :smiley: mutta odotetaas vaan iltaa :smiling_imp:

Päätin, että pidän nyt kuukauden täysin tipattoman jakson. Ajattelin ensin että 7.9 viikonloppuna työrupeaman jälkeen saisin juoda…mutta lähden lomareissuun lämpimään 22.9 ja ajattelen niin että silloin voin halutessani ottaa pari per ilta…matkustan kaverin kanssa joka ei alkoholia juurikaan käytä eli mitään överipelkoa ei ole olemassa silloin. Sen reissun jälkeen sitten taas seuraava suunnitelma ja tilanteen päivitys.

Aamukahvin ja aamupuuron keittoon olen vasta alkamassa, sitten vähän siivousta ja pyykinpesua.

Mukavaa päivää teille kaikille ja pysytään tavoitteessa tänäänkin :mrgreen:

Hei La Cintura! Minäkin toivotan sinut tervetulleeksi vaikka itse kirjoittelen enemmän tuolla lopettajien puolella. Minä olen työelämässä oleva jo reilusti keski-ikäinen nainen. Olet saanut paljon hyviä ohjeita edellisiltä kommentoijilta. Jokainen etsii sen oman tiensä. Oman tavoitteensa ja omat tapansa päästä siihen. Minun alkoholin käyttöni oli viinin juontia yksin kotona. Ei minullakaan ole ollut juomaputkia enkä ole tarvinnut korjaussarjaa aamulla. Mutta joka viikonloppuna kului pönikkä viiniä ja olutta tai lonkeroa myös viikolla. Krapuloita oli mutta ei poissaoloja töistä alkoholin vuoksi. Jos en ollut fyysisesti riippuvainen alkoholista niin olin sitäkin enemmän psyykkisesti riippuvainen siitä. Alkoholi oli palkinto ja rentouttaja. Se oli lääke masennukseen ja ahdistukseen, sen avulla jaksoin tehdä enemmän. Alkoholi pyöri mielessä aina mutta varsinkin silloin jos olin päättänyt olla ilman. Olen tissutellut noin 15 vuotta ja kerran sinä aikana ollut noin puoli vuotta juomatta. Muut lopettamis yritykset ovat olleet lyhyempiä. Minulta ei vähentäminen onnistu koska kaikki energia menee silloin sen pohtimiseen että milloin voin seuraavan kerran juoda. Koen että en ole vapaa kun ajatukset on koko ajan alkoholissa. Nyt olen ollut raittiina yli 4 kuukautta. Päivän kerrallaan. En missään nimessä koe että olisin jotenkin parempi kuin vähentäjät. Ei! Mutta tämä sopii minulle. Olen kiitollinen raittiudesta joka päivä. Mutta ei elämä ole muuttunut helpoksi. Minulla on masennus tausta ja nyt olen ollut juhannuksesta asti sairaslomalla masennuksen ja unettomuuden vuoksi. Se mitä ennen hoidin alkoholilla on nyt kohdattava selvin päin. Toivon sinulle kaikkea hyvää ponnisteluissasi alkoholia vastaan. Olet oikealla tiellä!

Tervetuloa mukaan La Cintura!
Sama tarina se on minulla kuin monella muullakin. Olen keski-ikäinen ja miunlla on hyvä vakituinen työpaikka, teen kolmivuorotyötä. Perheasiat kunnossa. Mun elämässä on paljon ollut suruja ja menetyksia, mutta kuitenkin kaikki asiat ok. Viina on hallinnut vapaa-aikaa jo vuuuuuosia ja viinipöntön kanssa olen tursotellut sohvan nurkassa vapaaillat. Ei poissoloja töistä asian takia eikä mitään korjaussarjojsa aamuisin, mutta täysin viinipöntön vietävissä olen ollut.

Liityin tänne loppiaisena 17 eli muutaman kerran on tullut täällä ahistuksia purettua ja juteltua. Nimimerkeistä on tullut jo tuttuja kavereita :slight_smile: mua tämä plinkkailu on auttanut todellakin. Välillä olen aktiivisempi ja välillä hiljasempi. Mutta luen koko ajan ja saan voimaa muitten jutuista.
Minä roikun nyt rajalla, että lopettasko kokonaan alkon. Vaikka olen onnistunut jättämään ne viinipöntöt kauppaan ja muutenkin vähentänyt radikaalisti tissuttelua, niin en tiedä riittääkö tämä minulle. Mutta se on taas sitten ihan toinen juttu tämä.

Mulle viime aikoina on just ollut tärkeintä kun tajuaa kuinka se juomattomuus antaa tilaa pääkopassa muille ajatuksille. Toki se kaupankäynti siitä seuraavasta viinilasillisesta on todellista vähän väliä, mutta sekin asia on onneksi muuttunut tässä matkan varrella.
Ja se kun on ajokunnossa heti aamusta ja ei mene päivä sohvan pohjalla huonossa olossa. Toki elämä ei tavallaan ole muuttunut mihinkään, mutta kuitenkin on.

Meillä kaikilla on omat tarinamme ja keninomme, mutta ongelma se on se yhteinen.
Tsempit tavoitteissasi ja kirjoittelehan tuntemuksiasi :slight_smile:

Heikko on ihmisen mieli…to-su olutta ja viiniä …torstaina saunailta ja pe-su erilaisia iltameininkejä, MUTTA joka iltana annoksia vaan 2-3 eli se on hyvä onnistuminen :mrgreen: nyt sitten taas koitan olla juomistelematta 0 linjalla vaikka vähän vapaata onkin :mrgreen: ja viikonloppuna jos taas kaikenmaailman pippaloita niin samalla vähäisellä määrällä mennään sillon :mrgreen: silti en saanut mitään erityisempiä kiksejä tai rentoutumista nyt alkoholista…ei edes juurikaan tehnyt mieli sitä… katsotaan taas seuraavaa pysäkkiä :mrgreen: