Minä tuhoan itse itseni

Moi Katjamaa Minäpä kerron mitä teet tästä eteenpäin:

• ÄLÄ ENÄÄ PELAA!!!
  • hyväksy tapahtunutta
  • ole hetkeksi vihainen itsellesi, kyllä olet ollut typerä (kaikki muutkin täällä, niin minäkin)
  • anna itsellesi anteeksi
  • kasvata vihaa vastamielisyyttä pelikoneita kohtaan
  • kerro päivittäin itsellesi, että olet hyvä ja arvokas ihminen, ja että pelit eivät hallitse sua
  • ala maksaa kiltisti velkoja pois, vaikka palkasta ei jääkään kauheasti. Kyllä se aika tulee, että tilanne helpottaa, mutta tiukka taloustilanne on kyllä suora seuraus omasta tyhmyydestä, ja se pitää vaan kestää
  • kirjoita (varsinkin alussa) tänne, se auttaa ja tiedä ettet ole yksin joka taistelee peliriippuvuutta vastaan

Tässäpä minun höpötykset, toivottavasti olet pian positiivisemmalla mielellä :slight_smile: Aurinko paistaa, lämpöä, nyt on hyvä hetki katkaista kaikki siteet pelaamiseen :wink:

Ensinnäkään riippuvuus ei ole mitään selkärangattomuutta. Tuollaista vihaa minulla oli myös kun viime syksynä retkahdin se kuuluu tähän sairauteen. Riippuvuus aiheuttaa noi mainitsemasi tunnetilat. Olen itse ollut alkoholista yli 3 vuotta raittiina (hoidon kautta) ja pelaamisesta vähitellen myös tuntuu pääsevät irti GA- ryhmän avulla. Itse suosittelisin nimenomaan hakemaan apua tähän ongelmaan. En olisi saanut näin hienoa elämää ilman sitä, mitä tällä hetkellä saan elää kun ei tarvitse enää pelata. Uhkapeliriippuvuus vääristää niin monta erilaista asiaa oman päänsisällä ja ilman näiden asioiden käsittelyä (tätä tosin jatkuu varmasti koko loppuelämä) ei tästä pääse omasta mielestäni vapaaksi.

Moikka Katjamaa Kiva lukea, että mun viestistä on ollut apua. Tuo tarkka budjetti -asia on kyllä oikein hyvä. Olen siitä mieltä että jos taloustilanne on tiukka, niin hyvä budjetti on aivan ehdoton. Sillä tavalla pystyy jollakin tavalla ennakoida tulevaa. Tietysti joskus on lievästi masentava katsoa sitä, kun joka ikinen sentti menee johonkin, mutta pysyypä homma hanskassa.
Sä tulet selviämään. Kun pelit jää, ja teet hyvän suunnitelman taloudesta, niin varmasti selviät :slight_smile:
Joo, se mun mielestä ei ollenkaan haittaa, että joka päivä soimaat itseäsi, kunhan muistat myös kehua itseäsi :slight_smile: Huomenna sinulla on jo viikko plakkarissa, hienoa :exclamation:

A

Älä anna synkän virran viedä mukanaan! Useimmiten täällä on joku, jolla on hyvä vaihe meneillään (jopa loppuelämän kestävä) ja joka antaa uskoa muillekin. Ehkä on sinun vuorosi olla se henkilö (ilman mitään paineita tietenkin :smiley: ).

Minäkin sain lopulta suuni auki ja tavallaan uuden mahdollisuuden ja edullisen velan, jota maksan todennäköisesti pitkään ja rahatilanne on kroonisesti huono. Mutta silti nyt pitäisi olla tyrimättä ja löytää auringonpaistetta elämään muualtakin kuin tällä hetkellä ulkona paistavasta auringosta.

Tsemppiä ja pelaamatonta kesää kaikille!

Moi Katjamaa vaikka onkin totta, että viime aikoina tällä palstalla on ollut kohtuullisen paljon synkää luettavaa, niin älä anna sen saada sinut johonkin epätoivon tilaan. Muista, että palstalla on edelleenkin niitä, jotka ovat pelit jättäneet taakseen. Toiveikas tapaus? sanoi sen jo hyvin edellesissä viestissä, miksi sä et olisi se, että loppuelämäksi olet pelaamatta :slight_smile:
Usko itseesi, tee budjetti (olet vissiin jo tehnyt) ja pidä siitä kiinni. Se näyttää sinulle konkreettisesti, että rahallisesti tulet pärjäämään, ja veloista tulet pääsemään eroon. Toivottavasti sinulla on näkyvissä se päivämäärä, jolloin maksat veloista viimeisen sentin pois. Vaikka se olisikin vasta kymmennen vuoden päästä, niin se päivä on silloin tiedoissa, ja siihen on hyvä pyrkiä :slight_smile:

Koodari puhuu asiaa. Täällä on useita, joko hiljaisia tai edelleen kirjoittavia, jotka ovat olleet pitkään kuivilla. Meillä jokaisella on se mahdollisuus. Jokaisella. Tartuin tuohon “miksi en voi olla normaali”. Ja myös uneesi, jota kuvailit. Meissä peliriippuvaisissa on todella paljon samoja piirteitä, silti en pidä itseäni epänormaalina. Olemme vain hukanneet jonkin yhteyden sisimpäämme, joka säätelee käyttäytymistämme järjen tasolla. Se yhteys pitää palauttaa ja sitä pitää huoltaa hamaan tappiin asti. Meillä on vain taipumus unohtaa se toisinaan. Jos yhteys alkaa pätkimään, silloin pitää huolestua, ja tehdä nopeat korjausliikkeet.

Olen itse ollut enemmän tai vähemmän peliriippuvainen noin 8 vuotta. Tällä hetkellä on menossa pisin kuiva kausi, pelihistoriaa kun taakse tuijottaa. Olen omassa ketjussa tätä asiaa riipaissut. No, ehkä aika syvältä kuitenkin.

Ja hei, ei riippuvuus tee ihmisestä huonompaa. Päivä kerrallaan pitää mennä, koskaan ei saa antaa periksi. Koskaan ei saa luovuttaa. Usko itseesi, usko siihen, että pystyt irroittautumaan. Mikä tärkeintä, itselleen pitää jossain vaiheessa antaa anteeksi virheensä. Kukaan muu ei sitä pysty tekemään. Mäkin voisin tän sanoa, mut sano tää mieluummin itsellesi: Sinä pystyt tähän.

Tääl pitäs pystyy tykkäämään julkaisuista :smiley: hyvä sinä!

Katjamaa kertoisitko hieman lisää tuosta budjetoinnista? :slight_smile:
Jos sinä pystyt tuohon ihan ihmeelliseen budjetointiin, niin minäkin varmasti pystyn!
Yleensä oon ollut suhtkoht hyvä tässä budjetin sisällä pysymisessä, mutta pieni apu ei olisi ollenkaan pahitteeksi!
Mulla meni luottotiedot noin viisi vuotta sitten, sinne kerty ihan jäätävän iso summa, jotenkin luulin että en koskaan ikinään saa sitä pois maksettua, mutta yllättävän hyvällä tahdilla se on pienentynyt, enään ei olisi kuin vajaa 1500€, mutta nyt mua kuitenkin häiritsee ihan kauheesti intrumissa olevat laskut, joo oon saanut ne eriin ja maksusuunnitelmat tms on tehty, mutta nyt lähinnä mietityttää se, et miten sinä oot pystyny budjetoimaan sun tilanteen niin, et käteenkin jäis rahaa?
Itselleni ei yleensä jää juuri mitään, tottakai iskee syyllisyyden tunne et onkin pitäny ittesä tämmöseen tilanteeseen laittaa, vinkkejä kehiin kuinka noi velat sais vaikka yhdistettyä tai jtn? Ulosotossa olevan summan saan kuitattua veronpalautuksilla, mutta näin kun on luottotiedot menny, niin lainaakaan ei saa mistään, et vois yhdistää sit ne kaikki intrumin laskut yhdeksi isoksi lainaksi…

“Mihinkään mitä ei oikeasti tarvita, ei osteta”-lause pitäis kyllä laminoida meidän huushollin seinään! :laughing:
Pitää rueta nyt itekkin tarkemmin katsomaan menoja ja tuloja, kiitos vinkeistä! :slight_smile:

Samaa mieltä Katjamaan kanssa, budjetoinnissa sinänsä ei ole mitään ihmeellistä. Listat yksinkertaisesti kaikki menot mitä kuukaudessa on, eli: vuokra, lainalyhennykset, puhelinlasku, bensa jne jne, ja suurimmat laskut (kuten esim. vakuutukset, autovero) jaetaan joka kuukaudelle. Ja yritetään pitää kiinni siitä, mitä esim. ruokaan varattuna. Jos ruokaan voi käyttää vaikkapa 250 euroa/kk, niin sehän tarkoittaa noin 60 euroa viikossa. Totta kai se pistää miettimään mitä voi ostaa ja mitä ei. Kuten Katja laitan kaikki ruoat itse alusta asti. Teen vähintään ruoat kahdelle päivälle, koska se on yksinkertaisesti halvempi suhteessa ja säästää aikaa :slight_smile:
Budjetoinnissa otetaan myös huomioon puskurirahasto, jota on tarkoitus kasvattaa joka kuukausi. Voi myös avata monta säästötiliä tai pitää pieniä käteisvarastoja, joista sitten kustantaa vaikkapa lahjoja tai säästää ylläviä menoja varten.
Kuulostaa ehkä työläiseltä, mutta sitä se ei ole. Suosittelen erittäin lämpimästi, koska se auttaa ihan oikeasti hahmottamaan missä mennään, mihin voi käyttää rahaa ja mihin se raha menee.
Sori, tulin nyt sotkeutumaan Katjan viestiketjuun :wink: